It is currently Thu Mar 28, 2024 8:05 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Unges utdanning - NAV samarbeide med barnevernet?
PostPosted: Fri Sep 19, 2014 5:44 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Unges utdanning – skal NAV samarbeide med barnevernet?

En artikkel av en fylkesdirektør i NAV sto publisert i Ringerikes Blad den 14 september 2014. Den tar opp ungdomsarbeidsledighet og hva som kan gjøres for å avhjelpe den.

Utdanning – nøkkelen til arbeid
av Elisabeth Holen, Fylkesdirektør NAV Buskerud
Ringerikes Blad, 14 september 2014

Elisabeth Holen skriver:
"Vi følger spesielt med på ledigheten i ungdomsgruppene, en høyt prioritert gruppe for NAV. Det er derfor gledelig at vi i Buskerud første halvår 2014, måned for måned har sett en nedgang i arbeidsledigheten blant de unge. Ungdom og unge voksne er en av våre viktigste målgrupper, og det er helt essensielt med et velfungerende tverrfaglig samarbeid med skole, barnevern, oppfølgingstjeneste, pp-tjenesten, politiet, fylkeskommunen, tiltaksarrangører, helsevesenet og andre gode medhjelpere."

Jeg har jo ingen videre tro på at tett samarbeid med barnevernet vil hjelpe til å gjøre ungdommer fri, initiativrike, og med kraft til å være selvstendig virksomme på lang sikt, som det å gjennomføre utdannelse og ha arbeid gjør. Jeg skrev en kommentar, som Ringerikes Blad har tatt inn her:

Samarbeid med barnevernet?
Av Marianne Haslev Skånland
Ringerikes Blad, 18 september 2014

Avisen har forkortet overskriften og sløyfet 2-3 linjer samt en lenke som viser til kilden der Elisabeth Backe-Hansens uttalelse finnes:
http://www.utrop.no/Nyheter/Innenriks/27718 (artikkelen heter "Systemfeil i barnevernet")
men ellers gjengitt originalen akkurat som den er. De venter seg imidlertid kanskje bråk? For denne gang står det over kommetarfeltet: "Kommentarer i denne samtalen forhåndsgodkjennes." Det kan jeg ikke huske å ha sett der tidligere, men vi får se vi får se (hmhm). De har ihvertfall vært modige nok til å ta inn min kritikk, og har til og med brukt som bildetekst øverst et litt tøft sitat fra det jeg skrev: "Barnevernets virksomhet hjelper ikke, som sagt: antagelig skader den tvert imot, skriver Marianne H. Skånland."

*
  
Det står forøvrig en artikkel - Vi får dem ikke ut av sosialhjelpen i Ringerikes Blad også datert 18 september, og i en kolonne til høyre under "LES OGSÅ" en rekke artikler om samme problem - ikke nødvendigvis relatert til barnevernet.

  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]