It is currently Thu Mar 28, 2024 12:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Sat Jun 06, 2015 8:56 pm 
Offline

Joined: Wed May 06, 2015 6:51 pm
Posts: 12
Tar meg Friheten til å sitere kommentaren i Bergens Tidende til Raymond Skorstad
Leder for
Organisasjonen for Barnets Beste facebook gruppe før det blir slettet av Nazi regime Norsk Barneværn.angående En ny lovendring som vil gi barnevernet økt mulighet til å iverksette tiltak selv om foreldrene motsetter seg.
eg er forbi sjokkert at det er mulig!!!!!!!.

"Det er til det beste for barna at barnevernet endelig får flere virkemidler."

Hvordan vet BT at dette er til beste for barna? Vet ikke BT at barnevernet er en skakkjørt etat som begår mange lovbrudd? Vil en utvidelse av fullmakter dempe omfanget av slike overgrep? Neppe.

"Foreldre har ansvar for å gi barn en trygg og god oppvekst. Dersom de ikke lykkes, har samfunnet en plikt til å gripe inn. Men den plikten blir mangelfull når foreldrene har rett til å nekte hjelp.

Det skal det bli slutt på nå."

Skal altså normale menneskerettigheter settes tilside for å tvinge på foreldrene noe de selv ikke ønsker? Det er faktisk ikke alle hjelpetiltak og omsorgsovertakelser som er rettvise og nødvendige. Hvis det virkelig var omsorgssvikt, vil barnevernet ikke ha noen problemer med å hjelpe barnet ved å foreta et akuttvedtak. Problemet er at de fleste familier nå vet at barnevernet har en forkjærlighet til å gå for omsorgsovertakelser selv i saker der dette ikke er nødvendig. Derfor er familiene selvfølgelig ikke interessert i å bli "overvåket" av barnevernet gjennom hjelpetiltak på leting etter "bevis" de kan bruke for å ta omsorgen. Hvis dere ikke tror på dette, har dere heller ingen faglig tyngde til å skrive denne artikkelen, for da er dere helt på jordet.

"Når barn opplever omsorgssvikt, har barnevernet et stort utvalg av virkemidler. Det kan være alt fra støttekontakt og barnehageplass til tilsyn og meldeplikt. Slik oppfølging vil i de fleste tilfeller være til det beste for både barn og foreldre."

Dette er helt riktig. Og det er trist at foreldre ser det nødvendig å nekte slik hjelp av frykt for å miste barna. Det er betenkelig at en 22 år gammel saksbehandler i barnevernet, gjerne uten barn selv, og uten at hans/hennes egen forhistorie er sjekket i ansettelsesprosessen skal ha makt nok til å på egenhånd virke til å ta barn fra en familie. Mange ganger uten andre "bevis" enn det hun selv mener og tror. Beklageligvis, så veier denne saksbehandlerens ord veldig tungt i fylkesnemnda, som ikke går inn på realiteten i det bevismaterialet som fremkommer der. Det gir anledning for saksbehandlere til å utøve eventuelle narsissistiske og psykopatiske trekk uten fare for egen jobb da det ikke har noen konsekvenser om denne personen lyver for å få gjennom sin vilje. Det skjer i mange tilfeller der foreldre har motsatt seg direktiver som er blitt fremsatt som trusler, uten myndighet i lovverket. Men slikt er vanskelig for foreldre å bevise, da de i en startfase i en barnevernssak ikke har rett på advokat og kjenner lite til hvilke metoder barnevernet bruker for å få viljen sin. La meg dog presisere at dette ikke gjelder alle saksbehandlere i barnevernet. Heldigvis finnes det bra mennesker der som gjør en bra jobb, men det er beklagelig at de vanligvis ikke blir så lenge i jobben. Ca 30% av ansatte i barnevernet slutter hvert år og gj.snittlig ansettelsestid er kun 1.5 år. Det gir rom for undring i seg selv.

"I siste instans kan barnet tas ut av hjemmet."

Riktig. Det er forankret i menneskerettighetene og i det norske lovverket. Men fungerer det slik i praksis? Nei. Barn hentes på fødestuen. Er det siste instans? Hvorfor er det ingen av dere journalister som undres over det? Loven sier at alle hjelpetiltak skal være prøvd og omsorgsovertakelse skal være absolutt siste mulighet. Det heter også at barnevernet skal følge opp familien og iverksette tilbakeføring så snart forholdene ligger til rette for det. Hvorfor sier da barnevernet i veldig mange saker at dette barnet er tenk å være i fosterhjem til det er 18 år? Er ikke det motsatt av hva loven sier? Hvorfor er det ingen som lurer på det?

"Nå kan foreldre nekte å ta imot hjelpen fra barnevernet. Først når forholdene er så ille at kravene for omsorgsovertakelse er fylt, kan tiltakene pålegges. Det har gitt et tomrom i virkemiddelbruken. Resultatet kan ha blitt at barn ikke har fått nødvendig hjelp på et tidlig tidspunkt, som igjen kan ha ført til at unødvendig mange barn er flyttet bort fra familien."

Riktig. For når foreldrene nekter, har barnevernet kun 2 muligheter. Henlegge saken eller ta barnet. Og det er ofte det siste som skjer når foreldrene nekter å samarbeide, selv om bevisene ikke er sterke nok på omsorgssvikt. Barnevernet er eksperter i å finne feil hos foreldre som hver for seg ikke er grunnlag for omsorgsovertakelse, men som samlet gir et bilde av for dårlig omsorg, i følge dem selv i mange saker. Da ramser de opp de mest utrolige elementer som at brødskivene er for tykke, at en holder barnet feil, at barna ikke møter mors blikk som eksempler. Mødre blir ofte mer eller mindre tvunget på mødrehjem som Vilde uten at de blir gjort oppmerksom på at det er et frivillig hjelpetiltak. De får som regel beskjed at enten så reiser du til Vilde eller så tar vi barnet. Vilde er en istitusjon med mange faglig dyktige folk som skal utrede omsorgsevnen og hjelpe mor til å gjøre ting "riktig". Men i praksis, så er denne institusjonen et overvåkningsorgan hvor terskelen er så høy for å gli smertefritt gjennom den i løpet av de 3 mnd mor vanligvis må være der, at det er komplett umulig å stå til eksamen. Hvis en av dere journalister betviler dette, så foreslår jeg at dere prøver det ut selv. Jeg inngår gjerne et veddemål om at du ikke består til glans om du er anonym på at du er journalist.

"I verste fall har barn ikke fått hjelp i det hele tatt."

Dette utsagnet er overdrevet. For hvis et barn virkelig er utsatt for omsorgssvikt, er det ikke noe problem for barnevernet å fange dette opp via alle samarbeidsetatene de har. Barnehage, fastlege, helsesøster, jordmor, skole er alle barnevernets ører og sender bekymring straks det er bekymring i deres øyne. Problemet er at de sender bekymring for den minste ting som ofte ikke er grunnlag for verken hjelpetiltak eller noe mer drastisk. Det er sløsing med ressurser å undersøke indikasjoner som er annet enn vanskjøtsel, seksuelle eller voldelige overgrep. Slike indikasjoner skal uansett anmeldes til politiet. Så her trenger ikke barnevernet "rett til hjelpetiltak" uten foreldres samtykke.

"Et flertall på Stortinget vil nå endre dette, og gi barnevernet større mulighet til å ta virkemidlene i bruk også når foreldrene sier nei. Valget kan ikke stå mellom å gjøre ingenting og å ta barnet bort fra foreldrene.

Dette ble foreslått allerede i 2013 av Raundalen-utvalget, men har ikke kommet til Stortinget før nå. Forhåpentlig blir lovendringen vedtatt før sommeren."

Valget er å gjøre ingenting hvis det ikke er alvorlig nok til å politianmelde. Å pålegge hjelpetiltak er en krenkelse av menneskerettighetene og privatlivets fred. Hadde ikke familier vært så redde for barnevernet så hadde flere gått frivillig med på hjelpetiltak. Da hadde det vært mer formålstjenlig å sørge for at familier ikke er redde for barnevernet enn å tvinge dem. Å ta fra barnevernet makten til å foreta akuttvedtak og omsorgsovertakelser er en vei å gå. Overlate slikt til politiet som har mye bedre rutiner på slikt med betydelig bedre rettssikkerhet for barn og familie. Dobbeltrollen hos barnevernet som undersøker og iverksetter av akuttvedtak og omsorgsovertakelser er en farlig og høyst beklagelig kombinasjon som dere journalister burde fokusere mer på.

"Det er bedre om barnevernet bruker tvang for å pålegge tilsyn eller bruk av støttekontakt, enn at barnet flyttes mot foreldrenes vilje. Målet med lovendringen er også å redusere bruken av omsorgsovertakelse."

Med dette så indikerer dere at hvis familien nekter hjelpetiltak så blir barna tatt. Det indikerer også at barn blir tatt når hjelpetiltak kunne vært brukt. Det indikerer igjen at barn blir tatt uten at omsorgen har vært så ille som loven sier den skal være før en tar barna. Altså så begår barnevernet lovbrudd. Og det er akkurat det som skjer. Saksbehandleren blir forbanna når foreldrene nekter hjelpetiltak, fabrikkerer og synser så det som skal til for å få et akuttvedtak eller omsorgs vedtak gjennom fylkesnemnda. Lovendringen vil kanskje redusere disse overgrepene, men er det slik samfunnet skal fungere? At overgrep reduseres med å se bort fra overgrepene og fatte lovendringer for tvang? Hva slags samfunn benytter seg av slike metoder? Nord Korea? Nazi Tyskland? Sovjet i Stalin tiden? Ringer det noen bjeller?

"Jo tidligere barnet vernet griper inn, desto større sannsynlighet er det for at omsorgsovertakelse blir unødvendig."

Vel, har dere noen forskning, studier eller statistikk å støtte dere til på denne uttalelsen? Har dere tatt med i beregningen at det er mange folk som tjener penger på denne industrien og at de fleste av dem vil bli arbeidsløse om det ble ryddet skikkelig opp i ukulturen i barnevernet? Barnevernet ønsker mye å gjøre, for det er det de lever av. Det er ingen incentiver på å gjøre mindre. Det som det bør settes fokus på er myndighetenes iver etter å vise foreldre hvordan de vil et barn skal oppfostres. Og hvis ikke, tar de barnet, med de ulykkelige konsekvenser det får for banet og familien. I dag fikk jeg rede på at ei 15 år gammel jente hadde hengt seg i barnevernets omsorg. Lengselen etter familien og traumene etter barnevernets overgrep ble tilslutt for mye for denne stakkars jenta. Visste dere forresten at det er 8 ganger høyere risk for selvmord blant barnevernsbarn enn ellers? Hvorfor tror dere det er slik? Er det pga foreldrenes sviktende omsorg eller er det omsorgsovertakelsene pris? Hvis jeg sier at forskning har funnet ut at 80% av alle omsorgsovertakelser er feilaktig pådømt og at disse barna hadde hatt det bedre hjemme, gir det noen pekepinn? I USA har en studie funnet ut at 30% av alle barnevernsbarn har blitt seksuelt misbrukt i barnevernets omsorg, tror dere det er stort bedre i Norge?

"Det vil også hjelpe på oppfatningen av barnevernet. Et inntrykk av at barnevernets eneste mål er omsorgsovertakelse, gjør det vanskeligere for foreldre å stole på dem."

Dere tar feil hvis dere tror at tvang vil få folk til å stole mer på barnevernet. Tvert i mot.

"Særlig i innvandrermiljøer sliter barnevernet med tilliten. Det skyldes blant annet en utbredt feiloppfatning om hvor lav terskelen er for å ta barnet ut av hjemmet."

Nå blir jeg provosert her. Hvor har dere det fra at det er en feiloppfatning om hvor lav terskelen er? Har dere førstehånds kunnskap om dette, eller siterer dere fra barnevernet? Jeg har førstehåndskunnskap om dette, og har utallige saksmapper i mitt hende som viser det motsatte. Terskelen for omsorgsovertakelse i dag er utrolig lav, og det er bare et tidsspørsmål før sannheten om denne tragedie og overgrep på barn og familier vil bli brettet ut for allmennheten. Det er godt altfor langt nå og det blir vanskelig for barnevernet å gjemme seg bak sin taushetsplikt stort lengre. Dere er journalister. Dere følgte vel f.eks saken om Oscar, gutten som ble tatt fra den russiske familien fordi han hadde mistet en tann? En tann som var løs, og som moren ulykkelig vis kom borti med albuen? Læreren meldte bekymringmelding til barnevernet og de tok gutten på akuttvedtak uten videre undersøkelse eller hjelpetiltak. Først for noen dager siden ble det besluttet at gutten skulle hjem til sine foreldre i Murmansk etter betydelig press fra russiske myndigheter. Stakkars gutt, sier jeg. Hvem vet hvilke traumer denne opplevelsen har gitt ham. Men vi hører INGENTING om den siden av historien, gjør vi?

"Å fremheve de andre virkemidlene kan senke terskelen for å varsle dersom man mistenker omsorgssvikt."

Det dere skriver blir mer og mer latterlig. Det går ikke an å senke den terskelen mer enn det er i dag uten at hele den norske befolkningen må ha barna sine på hjelpetiltak. Kan dere være så vennlig å gjøre en litt mer grundig undersøkelse og ikke bare gjengi det barnevernet forteller dere?

"Uansett er det barnevernets krevende oppgave å bygge tillit. Det får de ikke automatisk av de utvidede fullmaktene."

Riktig. Men jeg er redd for at det må meget drastiske endringer til for at barnevernet skal få tillit. Det er ikke gjort over natta og skjer ikke før barnevernet er helt på stell. Og det ser jeg ikke vil skje i overskuelig fremtid uten solid påvirkning fra aktivister som meg selv og organisasjoner som jobber for barnets beste. Ikke det Barnets Beste som barnevernet mener. Men det som foreldrene mener.

"Lovendringen er av prinsipiell betydning, men gjelder likevel et fåtall av sakene. Det viktigste er fremdeles å bygge et barnevern som er godt organisert og har tilstrekkelige ressurser. Her har mye gått i riktig retning de siste årene, under både den borgerlige og den rødgrønne regjeringen."

Her høres dere igjen ut som barnevernet. Er dette en lederartikkel som bare sender videre propaganda fra barnevernet? Hvor mange saker i dag omhandler at familiene nekter å samarbeide med barnevernet? Et fåtall? Neppe... Det handler om at staten skal gi mer penger til en gruppe med mennesker som lever godt av denne industrien. For å få denne pengestrømmen, må de konstruere opp nødvendigheten av den. Og det kan de gjøre bak sin taushetsplikt og lukkede dører uten innsyn for politikerne som skal bevilge denne støtten. En skandale i vide dimensjoner som ingen journalist i BT har oppfattet til dags dato, selv om både dommere, sakkyndige, psykologer, tidligere barneverns ansatte og berørte familier sier ifra. Forrige lørdag demonstrerte 1200 mennesker i Oslo mot barnevernet, og det var støtte demonstrasjoner i 12 andre land. Har dere fått det med dere, eller lever dere i en boble blåst opp av barnevernet?

"kke alle foreldre klarer å gi barna den oppveksten de har krav på. Den varslede lovendringen vil gjøre det litt enklere for samfunnet å utøve sin moralske plikt."

Beklageligvis finnes det barn som må ha hjelp. Det utgjør idag ca 20% av de 10 000 barn som er i barnevernets omsorg + kanskje noen til. Hadde alle pengene som blir brukt unødig brukt på disse, hadde de kunne fått en solid god omsorg enten om det var hjemme hos foreldrene eller hos barnevernet der det er nødvendig. Slik det er i dag, fungerer det ikke, dessverre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 2:13 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Her skriver du mye bra!

Du skrev:

"I USA har en studie funnet ut at 30% av alle barnevernsbarn har blitt seksuelt misbrukt i barnevernets omsorg, tror dere det er stort bedre i Norge?"

Om du har noen lenker til dette, er jeg interessert.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 10:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  


Det er skrevet av Raymond Skorstad, Arild, det står helt øverst i innlegget. Det har stått som en lang kommentar under den utrolig villfarne lederen fra Bergens Tidende forleden (du selv har kommentert samme leder lenger nede):

Med rett til å hjelpe

Vi får håpe Raymond ikke opponerer mot at hans fine innlegg er knabbet og kopiert – det er jo faktisk til barnets beste! - og du kan vel spørre ham om lenke!


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 11:47 am 
Offline

Joined: Wed May 06, 2015 6:51 pm
Posts: 12
MH Skånland wrote:
  


Det er skrevet av Raymond Skorstad, Arild, det står helt øverst i innlegget. Det har stått som en lang kommentar under den utrolig villfarne lederen fra Bergens Tidende forleden (du selv har kommentert samme leder lenger nede):

Med rett til å hjelpe

Vi får håpe Raymond ikke opponerer mot at hans fine innlegg er knabbet og kopiert – det er jo faktisk til barnets beste! - og du kan vel spørre ham om lenke!


  


eg er medlem av den facebook gruppen barnets beste og eg tviler på at han misliker at hans meninger blir sitert her.eg har ikke akurat tatt kreditten for kommentaren hans,og ordet knabbet fikk meg til å føle meg litt som en tyv hehe,men ikke min hensikt,ville bare sørge for at det ikke forsvinner fra almenheten fordi eg synes det var en utrolig kommentar til tb innleg eg bare videre formidlet den:/.på dette forumet så er det jo sånn informasjon vi vil lese regner eg med.men viss dere ikke liker at eg fortsetter med å siterer gode innleg som eg finner så er det bare å si ifra så stopper eg,eg er bare blitt ganske engasjert etter at eg selv er utsatt for angsthelvete og usikkerhet for hva som kommer til å skje slik som bv opererer, bv og andre instanser som er ute etter å ødelegge min familie for bagateller som for exempel at mitt barn på 2,5 år ikke snakker flytende enda:( å takket være dette forumet så er eg mer informert og har forstått mye mer en eg gjorde for en måned siden og har gitt meg håp og veiledning til hva som må gjøres for å redde min familie og det skyller eg dere mer en eg noengang kan gjøre gjengeld for,så eg prøver bare så godt eg kan og sette meg in i i ting og tang og håpe at eg kan kansje også bidra til litt med hva eg har erfart og lærer underveis fra all min overdreven lesing av dette forumet og annet,takk

når det gjelder en sånn link du lurte på så tror eg at eg fant eg etpar her,finnes mange linker viss du gogler,vet ikke helt om det var lignende slike linker du tenkte på:)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22126109

http://americanspcc.org/advocacy/child- ... oCtevw_wcB

http://www.nspcc.org.uk/preventing-abus ... tatistics/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 3:17 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Da har jeg lagt inn forskningen i den rette seksjonen:

viewtopic.php?f=9&t=7887

Takk!
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Organisasjonen for Barnets Beste
PostPosted: Tue Jun 09, 2015 3:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Ordet "knabbet" var muntert ment, og Raymond har bekreftet at han liker at hans innlegg knabbes. Det gjør også jeg. Det eneste jeg surmuler over, er når noen tar ting jeg har skrevet og "retter" på det, uten at det tydelig fremgår hva som er min original og hva som er en slags kommentar.

Jeg tror nok flere på forumet her mener det samme: Vi blir oppmuntret av å bli sitert og kopiert!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]