It is currently Thu Mar 28, 2024 2:34 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: 13-åring gikk til sak for å bli fri fra barnevernets omsorg
PostPosted: Sun Sep 11, 2016 7:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

13-åring gikk til sak for å bli fri fra barnevernets omsorg


Dette er en eldre sak fra Bergen. Den illustrerer at tilstanden i Bergen var redselsfull for barnevernsofre. Det har den vært i alle år jeg har vært interessert i hva som foregår i barnevernet. (Jeg bodde i Bergen i 40 år.) Situasjonen er fortsatt ille; det finnes plenty nye saker hvor familiene lider.

Gutt (13) går til sak mot barnevernet i Bergen
Gutten er sendt til en institusjon i en annen del av landet, der han verken har skoletilbud, eller venner og familie i nærheten. Nå går han til sak mot barnevernet i Bergen.
tv2, 16 juni 2011

"Den 13 år gamle gutten bor i dag alene på en institusjon, milevis fra venner, skole og familie. Årsaken er at barnevernet like etter påske besluttet å tvangsflytte ham fra hjemmet sitt i Bergen til en institusjon på Jæren.
– Min oppfatning av situasjonen er at gutten ikke kan ha det sånn som dette så veldig mye lengre. Jeg er dypt bekymret for ham, sier guttens advokat Tom Erik Vestrheim."


"En blid 13-åring var på påsketur med mor og sine to brødre. Snart blir livet til den 13 år gamle gutten snudd opp ned. To dager etter ferien skjer det som gutten har fryktet. Mot slutten av skoledagen møter plutselig barnevernet og politiet opp på skolen. 13-åringen blir hentet ut av klasserommet. Han blir holdt i begge armene av læreren og en dame fra barnevernet. Under oppsyn av politiet fører de ham inn i en bil."

"«Jeg går jo glipp av ALT nå skole, venner, høytider-ALT! ORKER IKKE MER NÅ! Jeg MÅ HJEM NÅ! Har det helt GRUSOMT NÅ!»

"– Mener beslutningen er riktig
Gutten har tidligere slitt med sykdom. Moren var uenig med barnevernet om hvilke behandling gutten trengte. Da moren ikke ville følge barnevernets anbefaling, havnet til slutt omsorgen for gutten hos barnevernet."


"I de seks ukene på institusjonen har gutten sovet lite og grått mye. Han har problemer med å spise, og har tatt av 14 kilo."

Så når barnevernet ikke får sin vilje vis-a-vis moren, bringer de gutten i en slik situasjon. Trolig til "barnets beste", høres det ut som?
    Det er riktignok vanskelig å tro han kan ha tatt av 14 kilo på halvannen måned. Situasjonen må i så fall være livstruende.

Uansett, kommunaldirektøren i Bergen, Finn Strand, mener selvsagt at alt er som det skal være. Han har vært meget bastant på barnevernets side i årevis; jeg husker ham i forbindelse med barnehjemsbarn som søkte erstatning på 1990-tallet.

"– Når vi gjennomfører en slik beslutning er det fordi vi mener den er riktig, sier Finn Strand, kommunaldirektør for helse og inkludering i Bergen kommune."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]