It is currently Thu Mar 28, 2024 3:01 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: En sjelden innsikt: – heldig at barnevernet lot meg i fred
PostPosted: Wed Aug 13, 2014 11:03 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Rina Nilsen høres ut som en sjeldent innsiktsfull sosialarbeider, visstnok på frivillig basis, og også i et fengsel, mest for rusavhengige. I samtale med en innsatt hvis oppvekst og liv har vært vanskelig, og hvor barnevernets inngripen har vært det verste av alt, sier hun: "Jeg var så heldig at barnevernet ikke grep tak i meg, men lot meg leve i fred." Også hun hadde hatt en vanskelig barndom og har vært rusavhengig.

Rita Nilsen, daglig leder i Retretten:
En innsikt som smerter
Ivar Johansens blogg, 9 august 2014

Også på hennes egen blogg, 18 juli 2014.

Videre (men les hele artikkelen selv):
… "Barnevernet kom inn i hans familie og rota rundt, som han sa. Det hadde de gjort med flere barn i blokka han vokste opp. Ingen av dem hadde det gått bra med."
… "Så en dag kom barnevernet å hentet han og plasserte han på en institusjon langt unna familien. Da klikket han helt. Tankene på søsknene og moren ble for mye for han. I stedet for at noen satt seg ned å snakker med han ble han kjørt rett til Statens senter. Hvor lenge han var der og hva de holdt på med er visket ut av hukommelsen. Men han var morfinist da han kom ut."
… "Nå som han traff meg og fikk vite hva som hadde skjedd og hva jeg drev med, så var han enig i at min lykke var at barnevernet hadde vært fraværende. Han delte litt forskjellig hva han hadde opplevd i alle barnevernstiltak han hadde vært under. Det var utrolig å høre hva voksne hadde utsatt han for som barn og ung."

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: En sjelden innsikt: – heldig at barnevernet lot meg i fr
PostPosted: Wed Aug 13, 2014 11:51 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg la inn et innlegg, som ser ut til å være kommet inn. Det var en kommentar til en annen kommentar, kommentar nr 2 av Øyvind Hansen, som blant annet skrev: "Barnevernet får så mye kritikk så jeg fatter ikke at noen gidder jobbe der. All respekt for de som holder ut og gjør sitt beste. Behov for systemendring kanskje?"

Min svar-kommentar er nr 11 og er slik:
"Ja til Øyvind Hansen, det er behov for systemendring, men ikke på det utvendige, administrative plan som ordet ofte får tanken hen på. Det er ikke nok å gjøre sitt beste, når det som er vedtatt å være det beste i realiteten ikke er til barns beste. Hele den nåværende utdannelsen av barnevernsfolk, og barnevernsopplæringen i andre profesjoner som politi, helsevesen, skolevesen, må nedlegges, og man må begynne helt på nytt med helt andre slags folk og ordentlig lærestoff som er forankret i realiteter. Psykoprofesjonene må helt vekk fra feltet, all betaling til fosterhjem må vekk, politikere må tvinges til å lese statistikker over hvordan det går med barn når foreldrene og annen familie tas fra dem."

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]