It is currently Tue Mar 19, 2024 9:38 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kommentar Venil Katharina Thiis har kommet med
PostPosted: Fri Jun 03, 2011 4:05 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Nov 14, 2009 7:03 pm
Posts: 123
Intervju med Adresseavisa 24.3.2011
Skriv ut E-post 6 kommentarer
I dag kan du lese et intervju med meg i Adresseavisa under en overskrift om at jeg sammenligner adopsjon med dødsstraff. Og at grunnen til at jeg er i mot dødsstraff er faren for at noen kan bli uskyldig dømt.

Om dødsstraff
Her er det jeg sa til journalisten på spørsmål om hvorfor jeg er i mot adopsjon ved tvang 2 år etter omsorgsovertakelsen: For å dra en sammenligning; det er jo mange gode grunner til å være mot dødsstraff. For meg er en sentral grunn den risikoen som alltid vil være for å ta feil, slik at en uskyldig uopprettelig blir dømt til døden. Når det gjelder adopsjon er det en åpenbar risiko for at man kan ta feil, både når det gjelder selve grunnlaget for at barnet blir tatt bort fra foreldrene, hvordan det senere går med foreldrene og hvordan det vil gå med barnet etter en eventuell adopsjon.

Om å "få tilbake barnet sitt"
Jeg forsøkte å beskrive en situasjon hvor en ung mor som tidligere ikke kunne ha god nok omsorg for barnet sitt fikk orden på livet sitt og etablerte seg med familie og fikk nye barn. I et slikt tilfelle ville det være betenkelig om f.eks et barn på 5 år hadde blitt bortadoptert, og at hennes mulighet for å vokse opp med mor og søsken var avskåret. I intervjuet fremstilles det som om det viktigste var at moren måtte få 5 åringen tilbake. Nyanser ? Ja, det er nyanser, men viktige forskjeller i innfallsvinkel. Her oppfatter jeg at jeg skal plasseres i kategorien "de som er for foreldrevern". Det er helt ubegripelig for meg hvordan det offentlige med barneministeren i spissen kjører på at det grunnleggende sett er en motsetning mellom hva som er barnets beste og hva som kan være best for foreldrene. For meg handler en tvangsadopsjon først og fremst om å frata barnet for alltid retten til å vokse opp i egen familie. For barnet er det en menneskerett. Ikke bare å ha sine foreldre hos seg, men også søsken, besteforeldre og hele storfamilien. Det er noe grunnleggende feil i tankegangen når man tror at det er så enkelt at man bare kan finne noen andre foreldre. Sortering av barn. Orden i rekkene. Ubehagelige assosiasjoner.

Adresseavisas innfallsvinkel
Avisa syns det er bra at de har "fått åpnet mappene". De skriver selv at det er et etisk dilemma å bare ha tilgang på opplysninger fra barnevernet, men når de først setter i gang med sine bekrivelser av barns og foreldres forhold fremstiller de barnevernets versjon som om det skulle være en virkelighetsbeskrivelse. Jeg som har lest utallige barnevernsmapper kjenner igjen barnevernets ord og uttrykk og formuleringer. " Barnet har kommet til rause fosterforeldre".... Kanskje det... Kanskje ikke det... vil jeg si. Det gjengis hvordan barnet opplever sin situasjon. Kan vi stole på at det er en riktig gjengivelse ? Nei, vil jeg si. Hvis barnevernet har formidlet til journalistene at et barn har funnet seg til rette der det er, vet vi da at barnet virkelig har det bra ? Eller ligger barnet og gråter om kveldene og tør ikke fortelle noen i hele verden at han ikke har det bra, fordi han selv ikke ser noe alternativ ?

Det er etter mitt syn svært naivt å se på kommunens "åpning" av mappene som et uttrykk for å ville bli sett i kortene. Hvem har valgt hvilke mapper man skal få se ? Hvorfor påberoper barnevernet seg taushetsplikten når de blir kritisert, til tross for at de er løst fra taushetsplikt fra foreldrene, mens man legger fram de mest private forhold for to journalister ? Gjelder ikke taushetsplikten overfor journalistene ? Det holder ikke å si at opplysningene er anonymisert !

jeg oppfatter Adresseavisas reportasjer som ren kampanjejournalistikk. Kampanjen starter den dagen barneministeren er tilbake fra pappaperm med et intervju uten et eneste kritisk spørsmål. Hvis barneministeren er tilhenger av mer tvang både i form av omsorgsovertakelser og adopsjon, - hvorfor finner ikke journalisten grunn til å konfrontere ham med at Norge av FNs barnekomite blir kritisert for det høye antall tvangssaker ? Hvorfor blir han ikke konfrontert med at hans politikk er i strid med Menneskerettskonvensjonen og Barnekonvensjonen, som faktisk bygger på det biologiske prinsipp ?

Overfor journalisten sa jeg at jeg oppfattet deres reportasjer som ensidig, og at de ikke utøvde kildekritikk. Jeg konkretiserte hva jeg mente med det.Jeg prøvde også her en sammenligning og spurte hvordan hun trodde historiens dom ville ha vært over dem hvis de i sin tid som journalister hadde gått inn i mappene på barna på Bastøy og rapportene fra kontrollkommisjonen og framstilt det som barnas virkelighet på guttehjemmet. Haabrekke som er intervjuet blir gjengitt når han roser Adressas reportasjer. Hvorfor blir ikke min kritikk gjengitt ?



Venil Katharina Thiis


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OK for politimester NILS KRISTIAN MOE i Trondheim
PostPosted: Fri Jun 03, 2011 3:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Er dette siste en epost du har fått tilsendt? I så fall burde vi vel hatt en egen tråd for det. Derfor har jeg flyttet det hit fra dette stedet:
viewtopic.php?p=30763#p30763

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: OK for politimester NILS KRISTIAN MOE i Trondheim
PostPosted: Fri Jun 03, 2011 4:01 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
De som babler om foreldrevern har mange underlige idéer om hva familie er og ikke er. De har et menneskesyn som går på at deres ideologi om hva som er best for barn skal påprakkes familiene, uansett hvor stor lidelse det gir foreldre. Sånn sett er de for grove menneskerettighetsbrudd og tortur. De bryr seg heller ikke om beviser for at barna får det bra. Sånn sett er de dogmatikere som rammer barn på det grusomste.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kommentar Venil Katharina Thiis har kommet med
PostPosted: Mon Jun 06, 2011 1:37 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Nov 14, 2009 7:03 pm
Posts: 123
Det er riktig. Såkaldt foreldrevern høres fint ut, men samarbeder med "barnevern". Se bare på den gjengen som sitter dær.
Dette blir femstilt som at "barnevern", nei dem gjør ikke som dem vil. Dette er også en variant for å fordekke henrettelsene fra "barnevern"
Unge folk tror på slikt, spiser det som annen form for fordekning.
Har du ikke hørt unge mammaer som kommer ut fra helsestajonen og sier: Helsesøstra sa det.....
"Forsvarsadvokat " Torfinn Svanem, trondeim fann jeg også i dette foreldrevern blandt en drøss med andre, fleste hadde høye stillinger og måtte jo følgelig ha ha mye kunnskaper, får dem penger for dette ?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Kommentar Venil Katharina Thiis har kommet med
PostPosted: Mon Jun 06, 2011 4:37 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Høye stillinger hindrer ikke livsløgner, dessverre. Men dogmatiske mennesker skulle aldri hatt makt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]