It is currently Fri Apr 19, 2024 8:57 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Språkforandringer
PostPosted: Tue Jan 06, 2009 4:25 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
FRA EN BLOGG


Femtitallet ga oss en ungdomsoversettelse av Det nye testamente. However, over 60 år etter funnet av Dødehavsrullene, er det ennå ingen som har tatt seg bryet med å åpne disse tekstene for de unge på deres språk. Til tross for at jeg er for gammel (og i tillegg har det handicap at jeg ikke har sett noen av filmene til Wam og Vennerød), har jeg, av kjærlighet til de ubefestede sinn, gått i gang med dette arbeidet i dag og forsøkt å modernisere Rolf Furulis oversettelse av Genesisapokryfen:

Den natten jeg kom til Egypt, fikk jeg, Abram, en drøm, og i drømmen så jeg et sedertre og et palmetre [...] Det kom noen menn som ville kutte ned sedertreet og rykke opp dets rot, men la palmetreet stå igjen alene. Men palmetreet ropte og sa: ?Kutt ikke ned sedertreet, for våre røtter er flettet sammen. ... Sedertreet ble ikke rørt, takket være palmetreet ble det ikke [kuttet ned]. (1QapGen 19,14-17; Dødehavsullene, 234-235:)


Ungdomsoversettelsen "Noen idioter viser disrespect for sedertreet"

Den natta jeg kom til Egypt, fikk jeg, Abram, en drøm, og i drømmen så jeg et sedertre og et palmetre [...] Det kom noen idioter som ville kutte ned sedertreet og rykke opp heile dritten, men la palmetreet stå igjen lonely, ikke sant. Men palmetreet skreik og sa: "Dø, kutt! Kutt ut kødd! Ikke diss sedertreet. Vi snakker roots her, intertwined, ikke sant?" So, sedertreet ble ikke kødda med, takket være palmetreet ble det ikke disset." (1QapGen 19,14-17)
:lol: :lol: ..og herlig "oversettelse " ;)


http://justnes.blogg.no/

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]