It is currently Thu Apr 18, 2024 5:58 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Den tyske filosofen Jürgen Habermas, igjen
PostPosted: Wed Jun 20, 2007 6:04 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Tar man utgangspunkt i "norsk tenkning" så skulle man ikke tro at dette var en gammel marxist og fremtredende autoritet i blant 68-erne.

Denne mannen har imidlertid sett det liberale (liberalisme) på tvers av venstre/høyre-aksen. Jeg må innrømme at han har påvirket min tenkning det siste et og et halvt år, og gjort meg mye mer bevissthet den delen av venstresiden som kjemper mot det totalitære.

Dette til tross for at ideologien min er rendyrket eiendomsrett - retten til seg selv.

Quote:
– Kristendommmen og ikke noe annet er det mest grunnleggende fundamentet for frihet, samvittighet, menneskerettigheter og demokrati, den vestlige verdens referansepunkt. Til og med i dag har vi ikke noe alternativ. Vi fortsetter å hente inspirasjon fra denne kilden. Alt annet er postmoderne babling, sa den anerkjente tyske filosofen Jürgen Habermas i 2004.

Dette skulle Kr.F forstått litt av...

Dette er utrolig godt sagt. Det er ikke lenge siden jeg trodde venstresiden kun var postmoderne babling... Det er en av vår tids fremste filosofer og mest antiautoritære intellektuelle, som sa dette over.

Det er vel 4-5 år siden jeg startet oppgjøret med høyre/venstre-aksen.

Den store kampen og utfordringen går i dag mellom det totalitære og det frie samfunn. Det går mellom individenes og familienes rett til egne liv og statens krav til å styre alt sivilt liv.

Langt på vei jobber den mest liberale venstresiden, anarkister, liberalister, libertarianister og langt på vei vesteuropeiske konservative mot mindre totalitære forhold.

(Europeiske konservative er mer liberalistiske enn den amerikanske konservativismen som har stadig mer kontrollerende trekk. Både økonomisk og på andre måter.)

Den "krigen" man ser mellom høyre og venstre-siden, her på berget, fokuserer veldig på å gi partitilhørighet. Dette tjener langt på vei maktideologiene som både Kr.F, SP, Ap og SV domineres av.

Pr i dag vil jeg hevde at disse partiene er farlige, og har vent friheten ryggen. At de har mennesker som står for frihet i seg, skyldes vel den manglende forståelse for den totalitære fare, samt mangelen på klare alternative bevegelser.

Bevistheten om de enhetlige trekkene til de de antitotalitære, trengst å økes.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Nov 13, 2007 11:41 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
Kommunikativ handling vil over tid avleires i tre ulike komponenter. Disse utgjør kjernen i det aspektet ved samfunnslivet Habermas omtaler som livsverden:

Kultur er felles kunnskap, klassifiseringsskjemaer og tradisjoner.

Institusjoner er normregulerte former for sosial interaksjon.

Personer er tale- og handlingskompetente aktører med en stabil identitet.
Quote:
Livsverden er avhengig av kommunikativ handling for å reprodusere sine symbolske komponenter. I moderniteten har derimot marked og byråkrati gjennom penger og makt trengt inn i og skjøvet til side den kommunikative handling som koordineringsmekanisme. Slik kommersialisering og byråkratisering omtaler Habermas som systemets kolonisering av livsverden. Det denne vedvarer oppstår det ulike ”patologier” i livsverden, svarende til hver sin komponent. Dette er essensen i Habermas’ modernitetskritikk.


Man må ikke ta meg for en forsvarer av Habermas. Hvordan man skal definere "patologier" og hvorfor, og hvordan man skal forholde seg til dette, er det nok mange meninger om.

At "systemet" produserer barnevernsofre, kan ses på som en "patalogi" eller samfunnssykdom.

"I moderniteten har derimot marked og byråkrati gjennom penger og makt trengt inn i og skjøvet til side den kommunikative handling som koordineringsmekanisme."

Fra venstresiden hører man ofte om at markedskreftene bla, bla,bla...

Habermas angriper altså også byråkratiet.

Slik samfunnet vårt har utviklet seg, har byråkratiet mer politimakt bak seg, enn mye av markedet.

Spesielt ser vi det når det gjelder det såkalte barnevernet. Vil de ha noe ulovlig, eller amoralsk lovlig, gjort, så vinker de til politiet, og politiet kommer løpende, og utøver, eller setter våpenmakt / fysisk makt bak de skitne avgjørelsene. Det samme ser man når dommere gir barne"vernet" "rett" i 90% av tilfellene.

Quote:
Habermas’ eget bidrag til sosiologisk handlingsteori er handlingstypen kommunikativ handling. Her er det språklig enighet, og ikke sanksjoner, som sikrer samarbeid og koordinering. Kommunikativ handling avhenger i sin tur av at aktørene deler en felles livsverden, dvs. at språklig enighet alltid etableres på grunnlag av en allerede etablert implisitt bakgrunnsenighet.

Dette høres jo litt for relativt ut for meg, da. Likevel uttrykker det at man må ha ytringsfrihet. Det er ikke mulig med en enighet, om den ene parten skal fratas muligheten for å ytre seg, slik man har gjort i vårt samfunn. Dette gjennom en ignorant media, og barnefjernernes trusler om sanksjoner mot barna, familiens frihet eller trusler om adskillelsens grusomme smerte.

Kilde for sitat.

Habermas kritiserer også postmoderniteten. Men på det punktet sier min intuisjon at nordmenn (media og undervisningsinstitusjonene) ikke vil sitere han like ivrig.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 14, 2007 1:21 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Feb 27, 2006 1:02 am
Posts: 159
Fra samme side:
Quote:
Den borgerlige offentligheten hviler på bestemte strukturelle eller institusjonelle betingelser, nemlig skillet mellom stat og samfunn. Staten griper ikke inn i samfunnet, noe som er en forutsetning for at borgerne skal dannes til myndige mennesker. Dels skjer dette i en familiesfære fritatt for produktive funksjoner, der den enkelte må meisle ut et fritt valgt eksistensielt livsprosjekt, og dels skjer dette i rollen som selvsysselsatte i en liberal kapitalistisk markedsøkonomi preget av små enheter og lite regulering. Det er dette borgerskapet som etter hvert kommer sammen for å diskutere felles anliggender, og som ender opp med å vende den offentlige mening kritisk mot staten med et krav om innflytelse og makt.


Mot slutten av 1800-tallet går skillet mellom stat og samfunn ifølge Habermas delvis i oppløsning. I den ”senkapitalistiske” fase erstatter store, byråkratisk organiserte foretak liberalkapitalismens småvarehandel, med den konsekvens at tidligere selvstendige eiere blir ”ansatte” i store bedrifter, med det frihetstap det medfører. Dessuten vokser staten seg større, og begynner å gripe inn i og regulere privatsfæren, med den konsekvens at det tidligere frie private livsløpet blir regulert og ”klientifisert”. Hovedgrunnen til at staten vokser seg utover sine tidligere grenser, er særlig at organiserte interesser i samfunnet (som arbeiderklassen) benytter seg av staten til å få gjennomslag for sine interesser, enten gjennom politiske partier eller interesseorganisasjoner (korporativisme).


Denne institusjonelle endringen får også konsekvenser for den borgerlige offentlighet, som gjennomgår en ”strukturendring”, i det som helt opplagt må kunne beskrives som en forfallstese fra Habermas’ side, og som han også selv betegner som en ”reføydalisering” av offentligheten. La oss ta for oss noen punkter, som alle skal få frem hvorledes offentligheten mister mye av sin fornuftige form og at grunnlaget for herredømmefri kommunikasjon svekkes. 1) En mer aktiv stat begynner å bruke offentligheten strategisk til å sikre legitimitet til sin politikk. Ren propaganda er ytterpunktet for denne statlig-manipulative bruk av offentligheten. 2) Byråkratiske interesseorganisasjoner bruker offentligheten manipulativt, for å sikre oppslutning om sine saker. 3) Kommersielle foretak bruker offentligheten strategisk, gjennom reklame, til å styrke sin markedsposisjon og påvirke oss som konsumenter. 4) Publikum har ikke lenger den myndighet, fornuft og selvstendighet de tidligere hadde, og som skillet mellom stat og samfunn ga dem. Det finnes ikke lenger tilstrekkelig frie, selvstendige, engasjerte og dannede borgere til å utgjøre kjernen i en kritisk offentlighet. (Denne oppfatningen går Habermas tilbake på i sitt tilbakeblikk på Borgerlig offentlighet.) 5) Selve kommunikasjonen i det offentlige rom blir mer og mer styrt av store medieforetak som tilriver seg retten til å styre offentlighetens kommunikasjonsstrømmer. Dette skyldes delvis ny teknologi, men også kommersialiseringen av offentlighetens aktører. Slik mister borgerne innflytelse over offentligheten.


Dette er jo interessant, men forteller ikke hvilken rett individet ideelt sett skal ha til seg selv. Enda mindre hvordan retten utledes logisk.

_________________
Det finnes egentlig bare to typer etikk:
Psykopati og sannhet innpakket i kjærlighet
Fargene skyldes det som ikke er etikk...


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 08, 2007 7:45 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
http://www.leksikon.org/art.php?n=1039

Her finner man litt mer om Habermas. Som jeg tidligere har sagt, så er ikke jeg enig i Habermas filosofi generelt. Men hans store tro på samfunnskommunikasjon/ytringsfrihet og hans noe antitotalitære holdning, gjør han interessant.

Barnevernsofre har jo en kamp for ytringsfrihet og mot totalitære/autoritære holdninger.

Habermas er en inflytelsesrik filosof.

Kort sagt: Barnevernsofrene som hånes og undertrykkes av politikere, presse og barnefjernere, er på den intellektuelle siden.

Sakt på en annen måte: Vi kjemper mot dumheten.

Men dumhet er et valg. Man kan søke sann kunnskap, og tenke ltt mer enn de andre - om man vil. Derfor har ikke undertrykkerne noen undskyldning for sine overgrep.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 08, 2007 10:49 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:53 am
Posts: 90
Arild Holta wrote:
Men dumhet er et valg. Man kan søke sann kunnskap, og tenke ltt mer enn de andre - om man vil. Derfor har ikke undertrykkerne noen undskyldning for sine overgrep.

Det var godt formulert. Vi må ta det med oss videre.

:idea:

  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 12, 2007 1:23 am 
Offline
User avatar

Joined: Mon Nov 19, 2007 2:22 am
Posts: 15
Location: Gol
Golita wrote:
Arild Holta wrote:
Men dumhet er et valg. Man kan søke sann kunnskap, og tenke ltt mer enn de andre - om man vil. Derfor har ikke undertrykkerne noen undskyldning for sine overgrep.

Det var godt formulert. Vi må ta det med oss videre.

:idea:

  
Man lærer av sine feil, når skal bv lære av sine???

_________________
Firebarnsmor


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]