It is currently Wed Apr 24, 2024 4:51 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 
Author Message
 Post subject: Sjokoladetrangen avslører alderen helt presist!
PostPosted: Mon Jun 26, 2006 8:58 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
DIN ALDER MED SJOKOLADE-MATEMATIKK  |-}

Du tror det ikke om du får se det...

IKKE JUKS OG GÅ HELLER IKKE DIREKTE TIL LØSNINGEN!

Det tar mindre enn 1 minutt. Regn ut de 6 pkt etterhvert som du leser... Du må ikke lese løsningen før du er ferdig!


- - - - - - - - - - ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ ~ = = = = = = =


1. Hvor mange ganger i uken kan du tenke deg å spise sjokolade? (tallet skal være større end 0 men mindre enn 10)


2. Gang tallet med 2 (for at det skal bli et partall)


3. Legg til 5


4. Gang resultatet med 50 (jeg regner med at du har slått på regnemaskinen...!!)


5. Hvis du allerede har feiret din fødselsdag i 2006, legg til 1756. Hvis du ikke har feiret din fødselsdag ennå, legg til 1755.


6. Trekk fra ditt fødselsår (et 4-sifret tall).


Resultatet er et 3-sifret tall. Det første tallet er det antall ganger i uken du kan tenke deg å spise sjokolade.


De siste to tallene tilsvarer.......  


DIN ALDER!!! :shock:


-----------


PS: Jeg sendte denne til professor Skånland. Tro meg - hun har grublet over dette uten resultat i flere uker. Sammen med et par matematikerkolleger!!! :lol:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 12:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Arild ljuger så fælt atte - - Og så han som vil være en voksen, anstendig, kristen, ærlig sjel? Hørt på maken til beskyldning, jeg som tvert imot lynskarpt forsto at dette må være en variant av "Tenk på et tall under 10".

Her skal dere se hvor flink jeg er; det lar seg forklare med en ligning hvordan det blir sånn:

1. La oss kalle det ukjente tallet, antallet sjokospisinger, for s, og tenke oss hele regnestykket delt i to deler: en del med det ukjente tallet bakt inn, og en annen del med resten. Det får altså form av en vanlig ligning.

2. s ganget med 2 gir 2s.

3. Da får vi 2s + 5.

4. (2s + 5) · 50 = 100s + 250

5a og 6.
Jeg har ikke fylt år ennå i år, så jeg legger til 1755 og får:

100s + 250 + 1755 = 100s + 2005

Nå er trikset blitt ganske gjennomsiktig:

Antall sjokospisinger er blitt ganget først med 2 og så med 50. Det virker mere kamuflerende enn å si direkte at det er blitt ganget med 100, men det er gangingen med 100 som er poenget. Hvis vi nå skriver det ut, vil dette tallet s ganget med 100 derfor være kommet på hundre-plassen, dvs plass nummer 3 bakfra. Hvis man for eksempel tenkte seg 4 sjokomåltider, blir 100s = 400. Å gange med 100 sikrer altså at tallet s vil dukke opp som det første i et tresifret tall.

Hva er 250 godt for?

Tallet 5 er mystisk blitt ganget med 50. Dette gir 250, som ikke virker spesielt interessant i seg selv. Så legger jeg det sammen med et nytt mystisk tall: 1755, som heller ikke ser opplysende ut. Men 1755 + 250 gir 2005, som var årstallet i fjor, det vil si året for min siste passerte fødselsdag. Aha ja, hvis jeg trekker mitt fødselsår fra 2005, får jeg jo antall år jeg har hatt fødselsdager, og det er min alder, så enkelt er det. I mitt tilfelle:

2005 - 1942 = 63

Hvis jeg f.eks var 17 år, ville mitt fødselsår vært 1988.
2005 - 1988 = 17

Hvis jeg var 8, år, ville jeg vært født i 1997:
2005 - 1997 = 8

Hvis jeg var 4 år, ville jeg vært født i 2001:
2005 - 2001 = 4

Å trekke fødselsåret fra 2005 sikrer altså at alderen dukker opp som de to siste tallene i et tresifret tall hvis alderen min består av 2 sifre, og som det aller siste tallet i et tresifret tall hvis alderen min er énsifret, dvs hvis jeg er mindre enn 10 år. Eller man kan si at det fortsatt dukker opp som de to siste sifrene i et tresifret tall, bare at det nest siste sifferet er 0.


5b og 6.
Hvis jeg allerede hadde fylt år i 2006, ville jeg altså hatt en fødselsdag i 2006 også. Altså måtte jeg legge til 250 det tallet som gir 2006, det vil si 1756:

250 + 1756 = 2006

Trekker jeg nå igjen fra mitt fødselsår, står jeg igjen med antall fødselsdager jeg har hatt, altså min alder.

Når vi slik i virkeligheten er blitt lurt til å legge vår alder sammen med 100 ganger antall sjokomåltider, blir jo resultatet sjokomåltider på 100-plassen og alderen på tierplass og enerplass.

Hehe.

*

Marianne

*
  
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 1:50 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Arild ljuger så fælt atte - - Og så han som vil være en voksen, anstendig, kristen, ærlig sjel? Hørt på maken til beskyldning, jeg som tvert imot lynskarpt forsto at dette må være en variant av "Tenk på et tall under 10".

Her skal dere se hvor flink jeg er; det lar seg forklare med en ligning hvordan det blir sånn:

1. La oss kalle det ukjente tallet, antallet sjokospisinger, for s, og tenke oss hele regnestykket delt i to deler: en del med det ukjente tallet bakt inn, og en annen del med resten. Det får altså form av en vanlig ligning.

2. s ganget med 2 gir 2s.

3. Da får vi 2s + 5.



Når hun summerte to spiseskjeer med fem et-eller-annet gav jeg opp!

Minner meg om bondet som ble spurt om hvor manger griser han hadde:
- To hunder og fem katter!

:)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 2:06 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hmm, jeg tar kritikken til meg, men du må begynne på ligningslæren nå, Arild, for den er et fiffig og kraftig redskap. Virkelig!

Marianne
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 2:16 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Joda, jeg har lyst å lære mer matematikk! Fikk en del på elektrolinjen og Radio/TV for 25 år siden. Fikk med meg for lite grunnet helseproblemer...

Men dette er relativ enkel ligning. En god ungdomsskole-elev tar denne. Siden jeg har tre barn som er ferdige med ungdomskolen har jeg jobbet med matematikk på det nivået siste årene... Bittelitt hjelp på gymnasnivå har det også blitt.

EDIT: I vert fall "sekser-elever"...?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 3:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hmm igjen. Vel, da tar vi den klassiske versjonen:

Tenk på et tall under 10

1. Tenk på et tall under 10. (Det trenger ikke å være under 10 forsåvidt, men hoderegningen kommer ofte ut av kontroll hvis man velger et stort tall.)

2. Fordoble tallet.

3. Legg til 18.

4. Trekk fra halvparten.

5. Trekk fra det tallet du tenkte på først.

6. Da har du 9.

8-}

*
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 9:31 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dette holder jeg aldri på med uten å ha læreboka oppslått og en tenåring til å diskutere med.
Tar likevel sjansen... ?-S


y er svaret vi skal ha til slutt.
x er den vi tenker på og som elimineres i pkt 5
(Litt ekstra paranteser da det ikke lar seg gjøre å lage brøk her - tall rett under hverandre.)


y = ( ( ( 2 x ) + 18 ) / 2 ) - x
Forklaring: Første to-tall dobler den vi tenker på, altså x'en. Se Skånlands pkt 2. Neste to-tall halverer eller deler det hele i to. Se Skånlands pkt 4.

y = ( ( x ) + 9 ) - x
Forklaring: Å trekke fra halvparten er å dele på to. 2x/2=x Videre 18/2=9

y = x + 9 - x
Forklaring: Parantesene gjorde ikke lengre "forskjell" og ble fjernet.

y = 9
Forklaring: x-x=0 Dermed forsvinner x'ene.

:?: :? :?: :? :?:

Da jeg aldri fikk lært dette ordentlig er det alltid gambling å prøve seg på det. Så venter jeg på dommen, Skånland. Har jeg skutt meg i foten?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jun 27, 2006 10:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Nei, begge føttene er intakt, og det ser ut til å være forbilledlig satt opp. Akkurat det er det som skjer:

Man får noldusen til å tro at man har funnet ut hvilket tall han hemmelig tenker på, men i virkeligheten sørger man for at han eliminerer dette tallet fullstendig igjen.

Da står man igjen med det håndfaste: Du har 18. Du skal dele det på 2. Da har du igjen 9. Imponerende mystisk.

Marianne
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 07, 2006 4:05 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
07.10.06
  
Imponerende metode for å løse visse ligninger
(men hvis noen skulle tvile: i motsetning til tidligere innlegg i tråden er dette bare tull, så Arild behøver ikke å svette over matematikk-bøkene!)


Fra skoletiden husker jeg sånn nogenlunde et vers som sirkulerte. Det må ha vært på gymnaset, tror jeg, for der drev vi med trigonometri (trekant-lære), og "sinus", "cosinus" og "tangens" hører hjemme der. Verset gir allikevel en erindring om praktisk regning, sånn av typen "Anne har 13 epler. Hvor mange flere epler må hun kjøpe hvis hun har 5 kroner og 60 øre og vil gi bort en tredjedel og fremdeles ha nok til eplemos?"

Petter er dobbelt så gammel som
Ole fikk epler av onkel Tom.
Og Tom har bursdag fjerde april.
Og i fjor så kjøpte han seg en bil.
Bilen går til lands og til vanns.
Og nå er spørsmålet: Hvor gammel er Hans?
Svaret du finner med cosinus x.
Når tangens i tredje er dobbelt konveks.

*


  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 7:10 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Morsomt hehe. Sjokolade er i allefall godt.......................


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]