It is currently Fri Mar 29, 2024 1:44 am



Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 
Author Message
 Post subject: Verdi...
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 9:54 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Finnes det logiske eller matematiske fremgangsmåter for å beskrive verdien til mennesker, luften, foten min etc? Er verdien noe vi velger alá "Dette tallet liker jeg" eller "Denne påstanden gir meg posetive assosiasjoner!" Gjerne krydret med litt forvansket argumentasjon, for selvbedragets skyld, slik at man føler seg trygg på at man har rett.

Anne Brit Raaen wrote:
Ama skrev:

Quote:
Her innrømmer både myndigheter og nasjonal TV stasjon at barna er en salgsvare.


Uvanlig innrømmelse, men det ligger i tiden - verdi har noe først når det kan omsettes for penger.
Det gjelder for luft (CO2 kvoter) og det gjelder for mennesker.


Min kristne verdi:
ukjent x evig liv = uendelig verdi

Fra en ateistisk synsvinkel:
ukjent x noen titalls år = ukjent, men begrenset verdi

:?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: verdi
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 11:42 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Verdi er egentlig et omfattende begrep og som jeg tror både forskjellige generasjoner og kulturer vurderer forskjelling.

Det handler om selvverdi, hva er verdifult for en selv. For noen handler dette om matriell status, for andre handler det om verdi av åndelig art, det kan også handle om anerkjennelse for arbeid man gjør, her tenker jeg på kunstnere og misjonerer mm.

De fleste mennesker ønsker å føle sg verdifull.

Noen mennesker snakker foraktelig om andre og føler de dermed øker sin selvverdi ved å være bedre enn andre, dette tror jeg er et stort selvbedrag. Jeg vokste opp med en far som altid snakker nedsettende om andre og til andre, altid ned til deg, aldri i dialog med gjensidig respekt.

Noen ganger tenkte jeg at han hadde lav selvtillitt, men som oftest følte jeg meg flau på hans vegne. Han liker å følge med i hva venner og naboer har i årsinntekt og fryder seg når de har lavere inntekt enn han selv. Til tross for at jeg vokste opp i et matrielt rikt hjem, der manglet ikke noe, unntatt mine foreldre som aldri var til stede, og var de der ignorerte de barna, barna var en belastning, ikke verdifull.

Kanskje det er derfor jeg i dag ikke ser på matriell velstand som verdifult...

Man er kun så verdifull som man er i stand til å føle sg i sitt indre. Det vil si at det man sier og gjør er verdifult for den det gjelder. Noen vil ha masse matrielleverdier og føler seg verdiful ved å vise til sin matrielle status, andre vi ha fritid til å utrette egne prosjekter eller være sammen med de de er glad i.

Begrepet verdi er så mye rart, men man har forskjellig verdisyn i det å være et menneske. Gud skapte oss mangfoldig og ikke ensrettet og han sa det var godt. Når Barnevern, og NAV stigmatiserer og putter mennesker i forskjellige båser, så setter de verdilapper på det gjeldene mennesker. Det vil stort sett altid føre til at det menneske det gjelder mister selvverdi....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Egenverd
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 12:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Ama wrote:
Begrepet verdi er så mye rart, men man har forskjellig verdisyn i det å være et menneske. Gud skapte oss mangfoldig og ikke ensrettet og han sa det var godt. Når Barnevern, og NAV stigmatiserer og putter mennesker i forskjellige båser, så setter de verdilapper på det gjeldene mennesker. Det vil stort sett altid føre til at det menneske det gjelder mister selvverdi....


Hvis din opplevelse av egenverd er avhengig av materielle goder og sosial status så vil barnevernet kunne ta fra deg denne, for det er utvilsomt forbundet med lav status å ha tilknytning til barnevernet. Hvis din egenverd er uavhengig av disse tingene, så vil ikke barnevernet eller andre ha så lett spill.

Det er sikkert et motiv for melderne av "bekymring" å ønske at de meldte havner langt ned på den sosiale rangstigen som mulig - langt under melderens nivå. Det kan godt være mindreverdighetsfølelse som får noen til å melde andre til barnevernet. Det er et forsøk på å hevde seg selv ved å tråkke andre ned. "Jeg er bedre enn deg, derfor melder jeg deg til barnevernet, slik at du kan få 'nødvendig hjelp'". Det er jo et vanlig uttrykk å si "Du trenger hjelp" når man skal fornærme andre. Ved å påstå at andre trenger hjelp, setter man den andre på et lavere trinn. Motivet er ikke å hjelpe den andre, men å hevde seg selv på bekostning av den andre.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: verdi
PostPosted: Tue Jun 12, 2007 1:47 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Ama wrote:
Det handler om selvverdi, hva er verdifult for en selv. For noen handler dette om matriell status, for andre handler det om verdi av åndelig art, det kan også handle om anerkjennelse for arbeid man gjør, her tenker jeg på kunstnere og misjonerer mm.

De fleste mennesker ønsker å føle sg verdifull.


Men rent praktisk kan ikke noen være verd mer enn noen er villig å ofre.

Eks: Min kone er verd alt jeg er og gjør. Naboen derimot... :D

I praksis så vil mennesker ha forskjellig verdi for en selv, enten man liker å forholde seg til det eller ikke.

For politikerne har menneskers lidelse så lite verdi, at de ikke vil granske overgrep som kan true stillingene til kompisene deres. Kompisenes pene fasade er da mer verd enn menneskers regelrette helvete.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 8:23 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
I den dominerende samfunnsvitenskapen - økonomi - er det avgjørende at en kan sette et tall til alle fenomener som skal behandles.
Dette i seg selv og forestillingen om at mennesket i seg selv er et rasjonelt vesen - i hvertfall hvis det har høyere utdannelse - skal visst lede oss mot paradis på jord.
Det undelige er at det kreves så mye propaganda for å få oss til å oppføre oss tilnærmelssvis slik.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Så mye koster lykke
PostPosted: Wed Jun 13, 2007 9:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
I den dominerende samfunnsvitenskapen - økonomi - er det avgjørende at en kan sette et tall til alle fenomener som skal behandles.


Britiske forskere prøver nå å kalkulere hvor mye det koster å kjøpe lykke. De har prøvd å regne ut hvilken effekt vår økonomi og livsstil har på våre følelser og plassert det i en såkalt tilfredshetsskala.

Det å møte venner en eller to ganger i uken var verdt 605949,5 kroner i lønnsøkning.


Jeg undres hvor stor lønnsøkning man trenger for å kompensere for tvangsfjernelse av barna?

Hvor stor lønnsøkning trengs for å kompensere for at man har blitt urettmessig meldt til barnevernet?

Hvor meget "koster" en 3-måneders barnevernsundersøkelse?

Beregningene kan vise hva barnevernsofre bør kreve i erstatning.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 8:41 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Agrippa skrev:

Quote:
Jeg undres hvor stor lønnsøkning man trenger for å kompensere for tvangsfjernelse av barna?

Hvor stor lønnsøkning trengs for å kompensere for at man har blitt urettmessig meldt til barnevernet?

Hvor meget "koster" en 3-måneders barnevernsundersøkelse?

Beregningene kan vise hva barnevernsofre bør kreve i erstatning.



Problemet er hvem som skal definere og tallfeste - hvordan skal for eksempel et barn som har levd med BV terror og så godt som ikke opplevd noe annet, kunne sammenlikne det vonde med det gode?

For å vite hva det vil si å være ulykkelig må en vite hva det vil si å være lykkelig. Dette er mye vanskeligere å definere enn spørsmålet om en har 50 eller 50 000 kroner.
Akkurat som det er lettere å måle antall parkeringsplasser enn størrelsen på trivselen med en park i stedet.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 9:47 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Anne Brit Raaen wrote:
Problemet er hvem som skal definere og tallfeste - hvordan skal for eksempel et barn som har levd med BV terror og så godt som ikke opplevd noe annet, kunne sammenlikne det vonde med det gode?

For å vite hva det vil si å være ulykkelig må en vite hva det vil si å være lykkelig. Dette er mye vanskeligere å definere enn spørsmålet om en har 50 eller 50 000 kroner.
Akkurat som det er lettere å måle antall parkeringsplasser enn størrelsen på trivselen med en park i stedet.


Et barn som har levd med BV-terror, vet hva de lengter etter. De lengter etter å komme hjem. De blir frarøvet omgang med sine nærmeste, noe som gir varige spor. De vil oppdage løgnene de er blitt servert. De vil oppdage hvordan familien kjempet for dem.
Lykkelig v.s. ulykkelig det er en subjektiv følelse.
Det at en får kompensasjon for ubehaget en er blitt utsatt for i regi av stat/Kommune, her være seg barnevernet finner jeg ikke urimelig.

Det å måle trivsel er også en subjektiv vurdering.
Vil bv.offer føle seg bedre uten erstattning fra det offentlige?
Vil bv.offer føle seg bedre med erstattning fra det offentlige, der det også blir signalisert ut, at det faktisk var urett det som ble gjort mot dem?

Enten en liker det eller ikke, så er det slik at vi verdisetter i pengeenhet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Pengeverdi
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 10:48 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Tone Hauglum wrote:
Enten en liker det eller ikke, så er det slik at vi verdisetter i pengeenhet.


Tid er vel også definert i penger...

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 11:16 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Man kan bruke andre måleenheter enn penger.

Uansett: Hvilke faktorer man enn legger til grunn - med unntak av evig liv - så får den enkelte forskjellig verdi og begrenset menneskeverd.

Men enhver tro som ser på mennesket som et evig og posetivt vesen, gir mennesket uendelig verdi.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: re:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 11:39 am 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
Takk, det var veldig pent sagt, og her er jeg fullkommen enig. Menneskeverd måles unikt av den person det gjelder. Et troende menneske vil også sette evig liv i et verdiperspektiv. Dette kan ikke måles i penger men i kraft av menneskets gjerninger. For Gud har alle mennesker rett til et verdig liv, og som jeg nevte i først innlegg, skapte han oss mangfoldig, fordi han så at dette var godt.

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jun 14, 2007 7:56 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Ama skrev:

Quote:
Tid er vel også definert i penger...


Ja, men det er lettere å selge tid for penger, enn den motsatte transaksjonen. ( Prøv å kjøpe tilbake tiden det tok for barnet ditt å vokse opp...).

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]