It is currently Thu Apr 25, 2024 9:36 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Karakteristikk som passer på noen hver
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 8:24 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Det var visst xbv som kom med en riktig god observasjon i et innlegg. Denne fortjener egen plass (jeg ser frem til kanskje en egen rubrikk på det nye forumet), med eksempler fra det virkelige liv, selvsagt:

Det er for mange idioter med IQ over 110!
:D :roll:


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Karakteristikk som passer på noen hver
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 8:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:

Det var visst xbv som kom med en riktig god observasjon i et innlegg. Denne fortjener egen plass (jeg ser frem til kanskje en egen rubrikk på det nye forumet), med eksempler fra det virkelige liv, selvsagt:

Det er for mange idioter med IQ over 110!
:D :roll:



Mobbing av folk med høy IQ er i Norge er en nasjonalsport. Selv mennesker med presumptiv høy IQ er gjerne med på litt masochistisk selv-pisking. Har man høy IQ så bør man helst gå med bøyd nakke. Mens intelligens i andre land blir beundret og belønnet..

Selv tror jeg det er mangelen på IQ blant folk i styrende posisjoner som er hovedproblemet, ikke omvendt. Det er altfor mange dumme mennesker i høye posisjoner. Middelmådighetene blir kvotert inn i styrerom og universiteter og ikke minst Stortinget.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 8:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Ja du kan så si, Agrippa. Jeg er helt enig i at der er en anti-intellektuell grunnholdning i Norge: alt som kommer fra "professor-hold" ansees å være støvet og tøvet.

Men det er forskjell på å ha "intelligens" (hva det nå enn er – intelligens er iallfall delvis det som intelligens-tester måler, hehe) og på å utnytte sitt potensiale. Dette skyldes vel igjen at i Norge skal man ikke anstrenge seg for å utnytte sine evner til det ytterste - unntatt i sport. Det kunne kanskje være nyttig å tvert imot kreve at både barn og voksne ble satt under litt press for å yte sitt aller beste innenfor de områder hvor de har mulighet for det. De burde også faktisk få nesen litt ned ved at de ble satt sammen med andre som var minst like flinke, så de ikke får en lettvint tro på at de er verdensmestre uten å anstrenge seg.

Men i sammenhengen her tenkte jeg på noe litt annet: Det er forskjell på å være intelligent og å være klok og fornuftig, hensynsfull, vurderende, ha en klok fremferd overfor andre, en ikke altfor skråsikker tro på at man vet alt og vet best. Kanskje det verste med en del mennesker som er forfremmet til makt i vårt samfunn, ikke er at de mangler grunnlaget for å kunne tenke klart, men at grunnlaget ikke har vært hverken tilstrekkelig bygget på eller tilstrekkelig konfrontert med livets kompleksiteter?

Jeg vet ikke om du kan være med på dette synspunktet i noen grad?

Marianne


Top
 Profile  
 
 Post subject: Forskjell på kunnskap og visdom
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 8:40 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
Ja du kan så si, Agrippa. Jeg er helt enig i at der er en anti-intellektuell grunnholdning i Norge

Men i sammenhengen her tenkte jeg på noe litt annet: Det er forskjell på å være intelligent og å være klok og fornuftig, hensynsfull, vurderende, ha en klok fremferd overfor andre, en ikke altfor skråsikker tro på at man vet alt og vet best.

Marianne



Jeg skiller mellom kunnskap og visdom. Det å ha mye kunnskap om ulike emner betyr ikke nødvendigvis at man er vis. I Bibelen står det at man kan tilegne seg mye unyttig kunnskap om en mengde emner men dersom man ikke skjønner det essensielle, nemlig hvem som er Gud, så er all den andre kunnskapen helt overflødig.

Mange mennesker er sikkert intelligente, men de trenger ikke å være vise for det. Derfor er mine utsagnet i innlegget over ikke uttrykk for noen elitistisk holdning, for alle har verdifulle egenskaper, og Bibelen sier jo klart at det er de enfoldige som skal arve himmelen. Den mest enfoldige kan være visere enn den mest lærde rabbiner/professor, hvis du skjønner hva jeg mener.

Men ellers siktet jeg mest til at det er en utpreget anti-intellektuell holdning i Norge, som du så riktig skriver.

Når det er sagt, så mener jeg at det er ikke dumt å være intelligent. Intelligens er bra. Selv barnevernet mener at intelligens er en såkalt "beskyttende faktor" imotsetning til belsastningfaktone.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 9:20 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Eks: Fraud, Marx, Hitler, en viss barnevernsguro, barneomb..., Djupedal, Giske, Politisk Korrekte, autoritetstro, majoritetstro etc etc

At det er en utvanning av intelligente i styre og stell er et faktum som går parallelt med at det finnes for mange idioter med IQ over 110. :)

Husk på at en språkproff har ikke rent lite pedagogikk i baklommen og kan en del om intelligens. Hun leser da også mye psykologi. Ikke det at man blir klokere av det, men man møter jo en mengde idioter med IQ over 110 i slike bøker. Bøkene har jo forfattere! :wink:


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 12 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]