It is currently Wed Apr 24, 2024 8:45 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Vil en kristen kunne livnære seg som hallik/bordellmamma?
Nei, ikke en sann kristen 60%  60%  [ 3 ]
Ja, dersom kristen betyr at man bare er medlem av statskirken 40%  40%  [ 2 ]
Total votes : 5
Author Message
 Post subject: Menneskers evne til selvbedrag
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 9:51 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Bordellmamma Bente Lyon (48) hevder å ha vært personlig troende i alle de årende hun har drevet som hallik og prostituert.

- Jeg føler meg trygg på å bli mottatt med åpne armer. Gud må ha fått med seg alt det gode jeg har gjort for mennesker også. Jeg skal ikke drive bordell i himmelen. Jeg ser mer for meg en assistentjobb, sier Bente Lyon til Dagbladet.

I januar i fjor ble hun dømt til tre og et halvt års fengsel for å ha drevet seks bordeller. Hallikdommen var slutten på karriere i sexbransjen, men Bente Lyon mener hun skapte anstendige arbeidsforhold for prostituerte, og hjalp mange til et bedre liv.

http://www.dagbladet.no/kultur/2006/03/05/459740.html

Bente Lyon er ingen Maria Magdalena og pastor Svartdal ingen Jesus. Det er helt tydelig. I historien om kvinnen som holdt på å bli stenet, sa Jesus, la den som er uten synd, kaste den første sten. Deretter sa han til Maria Magdalena: Reis deg opp, og synd ikke mer. Bente Lyon på sin side later til å tro at en levende tro tillater at man fortsetter et liv i synd og at dette blir oppveid av at man skaper "gode arbeidsvilkår" for kvinner som lever av å selge sin egen kropp. Mange med et slikt gudssyn tror at det å leve i synd er forenlig med troen på en "tolerant" og kjærlig Gud som tilgir alt uansett. Men tilgivelse forutsetter anger. Bente Lyon angrer ikke på alt det gale hun har gjort. Tvertimot unnskylder hun sine motbydelige handlinger ved å påstå at hun skapte gode arbeidsvilkår for de prostituerte.

Menneskets evne til selvbedrag er stor. Bente Lyon kommer ikke til himmelen om hun ikke ærlig angrer sine synder og ber om tilgivelse. Det forutsetter at hun skjønner at det hun har gjort er galt. Det nytter ikke å si at "men jeg gjorde jo noe bra da". Bente Lyon synes tydeligvis ikke det er konfliktfylt å være både personlig kristen og hallik/prostituert. Det viser at mange, som kaller seg personlig troende, slettes ikke er det, for en sann tro forutsetter at man også praktiserer det man påstår å tro på. Det å være kristen betyr mer enn å ha et kors dinglende i halsgropen. Da brukes troen kun som pynt for å imponere omgivelsene.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 9:54 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Jeg tok ikke helt sammenligningen din med Jesus og Svartdal. Bente Lyon (= Lie on) er det vel bare en mening om især for de som har lest dommen mot henne!
Svartdals "jobb" er jo nettopp å sette søkelyset på at/om mennesker forandrer seg når de blir tatt slik som henne. Så ikke programmet, men har hørt henne fortelle i en annen sammenheng. På meg synes hun å være en lettvekter unntatt i kilo. Så hvorfor bry seg med slike?
Ellers er det noe med livsløgnen, da vet du. La bare damen være i sin tro.
På lille Tofte vil hun for all tid være en merket kvinne. Personlig tror jeg atr hun gjorde et svært dumt trekk med å la seg intervjue.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 13, 2006 8:57 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det virket for meg som om Svardal, i motsetning til Jesus, syntes det var greit å kombinere kristen tro med "jobb" som hallik/prostituert mens Jesus på sin side sa klart ifra at tilgivelse forutsetter oppriktig anger og at man bryter med sin tidligere livsførsel.

Jeg ble bare så provosert av at mange bruker kristen tro bare for å sette seg i et gunstig lys. Det er egentlig ganske frekt av Lyon og sitte og si at hun regner med å komme til himmelen fordi hun angivelig har gjort så mye bra ved siden av hallikvirksomheten. Hadde hun vært en angrende synder så hadde hun og sittet og ledd så freidig som hun gjorde på bildet sammen med Svartdal. I tillegg så er hun ganske overvektig, som du ganske riktig påpeker. Hele skikkelsen bærer preg av moralsk forfall og ikke "åndens frukter". De bildene av barnevernansatte som ligger ute på nettet viser samme type kvinneskikkelser. Lyon er etter min mening en stor hykler der hun sitter ved siden av Svardal, for hvis hun hadde hatt en ærlig tro så ville hun ha sluttet med bordell-virksomheten for lenge siden.

Det samme hykleriet som hos Lyon finner vi hos dem som påstår at de tenker på barnas beste når de går inn og ødelegger familier. Angiverne er like hyklerske. Dette temaet skal ikke dreie seg om barnevern, så jeg må stoppe der.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]