It is currently Thu Mar 28, 2024 7:28 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Trenger vi barnevernlovene?
Nei, de gjør mer skade enn nytte 83%  83%  [ 10 ]
Ja, barn trenger et særskilt lovverk 17%  17%  [ 2 ]
Total votes : 12
Author Message
 Post subject: Trenger vi barnevernslovene?
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Jeg tillater meg å klippe og lime i det alternative forumet om barnevern. Dette fordi nicket "biomor" skriver så glimrende at jeg ønsker å spre hennes innlegg til en videre krets. Biomor skriver følgende:

"Jeg foreslår at vi simpelthen opphører med å ha lover og regler som gjelder "omsorgssvikt" og rettsfølgene av dette. Begrepet er altfor vagt, og åpent for subjektiv tolkning og synsing om hvordan god omsorg er og skal være.

Voksnes uenighet om barneoppdragelse, for eksempel - et fenomen som alltid har vært der og som jeg betrakter som helt naturlig og uproblematisk - ville med slik lovgivning lett føre til at kun EN type barneoppdragelse fikk passere under "god nok omsorg". Endel folk har så sterke følelser og meninger om hva som er rett og galt innen barneoppdragelse - gjerne som følge av en personlig erfaring - at de mister noe av nøkternheten og helhetsperspektivet, slik at de går for langt i å enten fordømme eller overhøre alternative synspunkter og vinklinger av saken.

Og hvis loven først gir rom for myndighetsinngripen på grunnlag av noe så udefinérbart og diskutabelt som "omsorgssvikt", da er det duket for mye uforstand, sneversynthet, diskriminering av ulike livssyn og overbevisninger..., ja, urettferdighet til tusen.

Og hva er det vel ikke vi ser allerede, om ikke nettopp dette?! Vi har jo hatt slik lovgivning en tid nå, og som en konsekvens opplever folk - i lovens navn å bli stemplet og diagnostisert nord og ned, fratatt sin beslutningsfrihet og omsorgsrett/-plikt, av grunner som til syvende og sist dreier seg om individuelle forskjeller i synet på hva som er "bra" og "ikke bra", "ønskelig" og "ikke ønskelig", "optimalt" og "ikke optimalt" osv..

En slik lov virker derfor i praksis hemmende på NATURLIG MANGFOLD.
_________________
biomor"

Barnevernernes standardsvar på disse innvendingene er at hva gjør vi da med barn som er utsatt for incest, menneskesalg, prostitusjon etc. Nå er det svært få tilfeller av slik grov mishandling, og barnevernet synes ikke i stand til å hindre den grove mishandlingen, jf. Else Sommers kommentar til 10-årig pike som var solgt til menn av sin egen far fra hun var tre år gammel. Derimot skaper barnevernet mange tragedier i de tilfellene hvor de unødig griper inn og tvangsfjerner barn eller utreder familier ved hjelp av trusler om det samme.

Min holdning er at vi best hjelper barn som lider ved å legge ned det nåværende barnevernet og la politiet ta hånd om straffbare tilfeller. I de aller fleste tilfeller vil annen familie kunne tå hånd om barna i de ytterst få tilfeller hvor ingen av foreldrene makter denne oppgaven. Slik vil man beskytte familier flest mot å bli kontrollert og satt under tilsyn kun på grunnlag av grunnløse påstander.

Vekk med hele barnevernsloven og hele "tjeneste-apparatet". Vekk med den generelle opplysningsplikten til helsepersonell. Den skader tillitsforholdet og gjør at de som ønsker litt hjelp ikke våger å be om det.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jeg pirke kan hende...
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:26 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Kunne trolig med fordel vert postet under

-->Norsk lovgivning m.h.t familie, barn og barnevern

Men det er ikke så enkelt å kategorisere innlegg. :)

Jeg håper etterhvert å få strukturert disse fora bedre. Ikke minst for å holde styr på fremtidige misbrukere.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
OK, jeg lette etter et sted jeg syntes passet. Det gjelder å ikke ha for kompliserte kategorier og på våre premisser, ikke barnevernernes. Du kan f.eks. bruke ordlyden "tvangsfjerning" isteden "omsorgsovertagelse".

Ja, jeg synes altså at vi bør ha en debatt om selve eksistensen av barnevernslovene. Det er altfor mange som tar for gitt at "selvfølgelig trenger vi et barnevern". Etter det jeg har sett og opplevd er jeg neimen ikke så sikker på det. Samtidig plager det meg at noen barn, født av harde rusmisbrukere, kanskje blir utsatt for neglekt. Samtidig har jeg ingen forutsetninger for å vite hvor mange barn dette dreier seg om. Vi vet jo at det er mange mødre som blir beskyldt for rusmisbruk uten at dette stemmer, jf. Adele-saken. Jeg har jo også selv blitt beskyldt for mye uten at det er reelle holdepunkter for beskyldningene. Derfor er jeg blitt ganske skeptisk når jeg hører om narkomane mødre uten nettverk. Har de kanskje èn gang i livet røkt hasj og mangler 1000 nære venner? Hvor mange nordmenn har egentlig et stort nettverk bestående av dusinvis av nære venner? Ikke så mange tror jeg, selv ikke blant barnevernerne selv.

Noe annet vi kunne diskuterer og som du burde opprette kategori for, er hvem som er målgruppen til barnevernerne. Du skriver selv at såkalt "ressurssvake" blir forfulgt. Det er mulig - i så fall er det mange flere som er ressurssvake enn det jeg visste om.

Synes du gjør en bra jobb med forumet. Det må være mye arbeid. Det er litt trist at dette forumet kan slettes lite lett som Trines. Administrator er jo den samme som før, etter hva jeg har forstått. Mange gode innlegg gikk tapt forrige gang.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:31 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Du kan f.eks. bruke ordlyden "tvangsfjerning" isteden "omsorgsovertagelse".


Slike feil av meg er det veldig bra at dere påpeker. Dårlige begrep gir dårlig forståelse. "Tvangsfjerning" er et mye mer presist begrep!

agrippa wrote:
Ja, jeg synes altså at vi bør ha en debatt om selve eksistensen av barnevernslovene.


Enig. Hadde du ant hvor mange lover jeg ville ha vraket...


agrippa wrote:
Det er altfor mange som tar for gitt at "selvfølgelig trenger vi et barnevern". Etter det jeg har sett og opplevd er jeg neimen ikke så sikker på det. Samtidig plager det meg at noen barn, født av harde rusmisbrukere, kanskje blir utsatt for neglekt. Samtidig har jeg ingen forutsetninger for å vite hvor mange barn dette dreier seg om. Vi vet jo at det er mange mødre som blir beskyldt for rusmisbruk uten at dette stemmer, jf. Adele-saken. Jeg har jo også selv blitt beskyldt for mye uten at det er reelle holdepunkter for beskyldningene. Derfor er jeg blitt ganske skeptisk når jeg hører om narkomane mødre uten nettverk. Har de kanskje èn gang i livet røkt hasj og mangler 1000 nære venner? Hvor mange nordmenn har egentlig et stort nettverk bestående av dusinvis av nære venner? Ikke så mange tror jeg, selv ikke blant barnevernerne selv.


Har nettopp laget et ekstra tema/forum for vern av barn. Muligt du finner det nyttig.

Feildiagnosering, tulldiagnosering, barnevernssynsing, manipulering, løgner etc farger statistikkene.

agrippa wrote:
Noe annet vi kunne diskuterer og som du burde opprette kategori for, er hvem som er målgruppen til barnevernerne. Du skriver selv at såkalt "ressurssvake" blir forfulgt. Det er mulig - i så fall er det mange flere som er ressurssvake enn det jeg visste om.


Jesus snakket om evangeliet for de fattige...
Det finnes mange mennesker som av forskjellige grunner ikke er like framgangsrike som andre. Disse er mer utsatte for barnevernsovergrep.

agrippa wrote:
Synes du gjør en bra jobb med forumet. Det må være mye arbeid. Det er litt trist at dette forumet kan slettes lite lett som Trines. Administrator er jo den samme som før, etter hva jeg har forstått. Mange gode innlegg gikk tapt forrige gang.


Dette forumet er det ikke diskusjonsforum.no som leverer. Det er Forumer.com - en stor internasjonal leverandør med over hundre tusen forum.

Likheten med Trines forum på diskusjonsforum.no har årsak i at det er samme programvaren som brukes.

Denne programvaren er gratis (open source/åpen kildekode). Jeg kan laste det ned på egen server og til og med kunnet tilby forum selv. Det krever kun at jeg får mer kunnskap og penger til server, domene etc.

Det er noe å tenke på for framtiden.

Det finnes flere leverandører av denne typen forum. Lager allerede et ekstra reserveforum som kan stå klart som en advarsel til de som måtte prøve å få dette stengt. De klarer ikke å stoppe oss!

Nå holdt jeg stort tempo mht svar. Håper det likevel var tilfredstillende. Setter stor pris på å ha deg her på forumet.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnevernerne sendes til et varmt sted
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
xbv wrote:
Dette forumet er det ikke diskusjonsforum.no som leverer. Det er Forumer.com - en stor internasjonal leverandør med over hundre tusen forum.

Likheten med Trines forum på diskusjonsforum.no har årsak i at det er samme programvaren som brukes.

Denne programvaren er gratis (open source/åpen kildekode). Jeg kan laste det ned på egen server og til og med kunnet tilby forum selv. Det krever kun at jeg får mer kunnskap og penger til server, domene etc.

Det er noe å tenke på for framtiden.

Det finnes flere leverandører av denne typen forum. Lager allerede et ekstra reserveforum som kan stå klart som en advarsel til de som måtte prøve å få dette stengt. De klarer ikke å stoppe oss!

Nå holdt jeg stort tempo mht svar. Håper det likevel var tilfredstillende. Setter stor pris på å ha deg her på forumet.



Du er smartere enn jeg trodde bvX! :lol: (ikke fornærmende ment)

Det er beroligende å vite at sensurkåte barnevernere ikke når som helst kan slette alle innleggene mine, som jeg tross alt har brukt mange timer på. Det er viktig at folk kan lese det vi skriver. Vi skal bli det ledende forumet innen barnevern. Move over, alle dere som vil ha et sterkt og maktbegjærlig barnevern til å holde foreldrene i konstant terror-beredskap. Vi er mange som er oppgitte over dagens tilstand og vi er beredt til å kjempe for vår frihet. Et liv som undertrykt slave tiltaler ikke meg.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:40 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Du kan f.eks. bruke ordlyden "tvangsfjerning" isteden "omsorgsovertagelse".


Jeg ville rette mine feil, men fant ikke hvor jeg hadde skrevet feil. Har mye å gjøre og setter opp tempoet litt for kraftig. Skriver til bakparten får tresmak, musearmen stivner og magen surner. :D Hjelp meg å rette opp svakheter og mangler.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 1:30 am 
Offline

Joined: Tue Feb 14, 2006 1:51 pm
Posts: 27
*************

_________________
Laura


Last edited by Laura on Sun Jun 04, 2006 8:23 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Foreldreretten må styrkes!
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 6:20 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Laura wrote:
Gjør meg litt engstelig viss politiet skulle hatt overoppsyn med overgrep som blir gjort mot barn. Ser ikke på det som noe tryggere enn barnevern.

Barnevernsloven er farlig for familie og barn som den er idag, tror barnevernet spekulerer i å ha flest mulig saker som ikke er for vonde som de med incest og alvorlig misbruk. Lettere å handtere saker der barna ikke har det vondt. Da får de opprettet masse saker som utløser mer ressurser, både i penger og tryggere arb.plasser.

Litt rotete dette, men håper og tror dere forstår poenget mitt :)



Det jeg mente var at hele barnevernsloven måtte vekk. Straffeloven dekker barnemishandling, og da ville foreldre ha en helt annen rettssikkerhet, for du kan ikke bare komme med påstander om straffbare forhold - det må bevises.

Barn trenger ikke noe særskilt vern, som de har idag. Ikke mer enn kvinner trenger et særskilt vern. Det er det særskilte vernet som gjør at myndighetene kan gripe inn på mistanke eller falske anklager. Det særskilte vernet er et feilspor som har ført til mange overgrep. Vi som har erfaring med barnevernet vet at "barnets beste" bare er et påskudd for barnevernets maktmisbruk. Hvorfor skal noen lavutdannete barnevernspedagoger ha bedre greie på hva som er til barnets beste enn barnets egne foreldre. De foreldrene som virkelig mishandler barna vil jo begå straffbare handlinger. Jeg tror at mange familiekonflikter blir verre når barnevernet blander seg inn. Det er stressende og ubehagelig å ha barnevernet i livet ditt. Det er lite egnet til å skape ro og harmoni.

Vekk med hele barnevernsloven. Når skal jurister gripe fatt i dette? Foreldreretten må styrkes og grunnlovsfestes. I Norge har ikke foreldreretten grunnlovsvern. Dermed kan staten gå inn og ta barna etter eget forgodtbefinnende. Den enkelte saksbehandler i barnevernet kan utøve sitt skjønn, som ofte ikke er annet enn personlig synsing. Disse noksagtene er ikke kompetente til å utøve noe skjønn, og i hvertfall ikke i slike alvorlige saker. Barnevernsaker er svært inngripende overfor den enkelte borgers personlige frihet. At en skoletaper som så vidt kan stave navnet sitt skal sitte og bestemme over livet mitt, er helt uholdbart. Så lenge jeg ikke gjør noe straffbart så forlanger jeg å få leve i fred. Mitt privatliv er ikke et offentlig anliggende som skal journalføres!

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 6:32 am 
Offline

Joined: Tue Feb 14, 2006 1:51 pm
Posts: 27
************

_________________
Laura


Last edited by Laura on Sun Jun 04, 2006 8:24 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 6:37 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Laura wrote:
Bare spinner litt tankene mine videre til alle de hjemma en av foreldrene drikker eller bruker andre rusmidler, kanskje mor blir mishandlet men ikke tør å anmelde mannen. Så ringer naboer politiet, så kommer de og tar barna. Hvor blir de da plassert?



Det skal ikke være mulig for verken politi eller andre å dra hjem til folk og hente barna. Dersom det har skjedd for eksempel et drap så må gjerningsmannen hentes.

Det er forbudt å mishandle andre, enten det dreier seg om barn eller voksne. Man trenger ikke et spesielt barnepoliti. Barnevernet er ikke først og fremst opptatt av straffbare handlinger men angriper familier ved å påstå at mor/far er psykisk ustabil, har et rusproblem eller mangler nettverk. Det skal ikke være mulig å sprenge familier dersom det ikke foreligger grov mishandling over lengre tid. Såpass respekt må man ha for familiene. Det enkelte familiemedlem må ta ansvar selv også. Dersom en tenåringssønn blir slått av faren sin, så vil han snart bli stor nok til å ta igjen. Det er bedre at han lærer seg å ta igjen enn at han havner på en lukket barneverninstitusjon og blir narkoman.

Den sosiale kontrollen er gått altfor langt. Barnevernet er blitt et hemmelig politi som både barn og voksne frykter mest av alt. Det oppmuntres til angiverkultur, og de barna som mest av alt trenger å føle seg trygge i hjemmet, mister denne grunnleggende tryggheten. Det er skummelt å vite at fremmede kan ta med seg barna når som helst. Familiene må få leve i trygghet. Barna mine er mine barn, og det skal ikke være mulig å fatte et administrativt vedtak for å fjerne dem. Det er galskap. Den såkalte velferdsstaten fører bare til elendighet for folk. Hva hjelper det med penger når du ikke kan føle deg trygg i ditt eget hjem?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]