It is currently Thu Mar 28, 2024 11:37 am



Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 
Author Message
 Post subject: Om "vanartede børn" og andre avvikere
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 8:58 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg har mange gange møtt den holdningen at lokale fosterbarn og barn med "dårlig bakgrunn" ikke er ønsket som lekekamerater til egen barn.

Denne utstengelsen ar så vanlig at den nesten er systematisk.
Tanken er vel å holde egne barn unna "de dårlige kameratene".

Konsekvensen er at "de dårlige kameratene" ikke får muligheten til å bli gode kamerater.

Denne holdningen vil også kunne medføre at dine egne barn tror at de selv ikke har ansvar for det de gjør, siden noen andre sa de skulle gjøre det.

Da blir de som voksne akkurat som barnfjernsfolkene, tar æren for det bra, og gir andre skylda for det dårlige.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Om "vanartede børn" og andre avvikere
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 11:02 am 
Offline

Joined: Wed Jun 27, 2007 9:10 am
Posts: 34
...


Last edited by bente on Tue Oct 09, 2007 11:44 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 12:41 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Et av våre barn er kompis med en med såkalt ADHD. En lærer mente at de ikke burde være venner. Det gir selvsagt visse utfordringer, vennskapet. Men det blir galt at noe hyperaktive barn, ikke skal ha venner.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 1:13 pm 
Offline

Joined: Wed Jun 27, 2007 9:10 am
Posts: 34
...


Last edited by bente on Tue Oct 09, 2007 11:43 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 7:12 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Når ungdom er blitt såpass voksne som din sønn var (en 16-17-år), så blir det en litt annen sak. Da blir det like mye å kjempe mot hans innstilling som mot det kameratene representerer. Det blir på en måte slik at barnet velger side, og det handler ikke lenger om å innkludere, mer om å ekskudere (familien i dette tilfellet).

Jeg tenkt mest på de som er yngre, og det er en forskjell mellom å dømme disse barna uten å kjenne dem og å vise bekymring ut fra faktisk erfaring.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Oct 05, 2007 7:39 pm 
Offline

Joined: Wed Jun 27, 2007 9:10 am
Posts: 34
..


Last edited by bente on Tue Oct 09, 2007 11:41 am, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Ærekjære barnevernskonsulenter
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 5:05 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
bente wrote:
men bv skal jo alldri tape ansikt og ga seg ikke.... selv om fylkesmannen hadde skreve til dem og sagt at de skulle føre min sønn hjem øyeblikkelig.


Dersom det er viktigere for barnevernet å unngå tap av ansiktet enn å verne barna, så kan det forklare mange av de uforståelige avgjørelsene som skader barn og foreldre.

Dersom barnevernet først har fattet et vedtak, så kan de ikke snu, noensinne. Tvertimot blir det særdeles viktig for dem å føre saken frem til sin faste løsning på alle problemer av enhver art: fosterhjem for barnet.

Disse forstokkede ansatte i barnevernet er mer opptatt av personlig prestisje enn av barna de har fått makt av myndighetene til å verne. Det fører til store tragedier for dem det gjelder.

Hva kan gjøres for å stille barnevernskonsulenter personlig ansvarlig for sine handlinger når de gang på gang setter egen ære foran hensynet til barna?

Det er barnevernet som er pådriver i en omsorgsovertagelsesprosess. Derfor bør de barnevernsansatte ha en ydmyk holdning istedenfor for å handle som om dette gjelder dem selv først og fremst.

Det kan virke som om de fleste som arbeider innen barnevernet er så selvopptatte at de ikke klarer å sette hensynet til barna foran hensynet til seg selv. Barnevernskonsulenter setter bokstavelig talt egne behov foran barnets behov. Det er hensynet til barnevernskonsulenten som teller, ikke hensynet til barnet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Oct 06, 2007 8:24 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg tenker også på at det er nettopp denne utestengelsen som kanskje rammer deg, Bente og sønnen din. Dersom han virkelig ønsker å "komme vekk fra disse kameratene" , men ikke får innpass hos noen andre fordi han har fått et stempel - (både de andre ungdommene og foreldrene deres kan frykte at din sønn vil være en dårlig innflytelse).

Slik får dette ringvirkninger - men jeg vet jo ikke, for jeg har aldri hatt dårlige kamerater - selv om mine foreldre gjerne ville tro noe annet, hadde nok jeg dårligere innflytelse på mine venner, enn de hadde på meg.

En annen ting er "godværs venner", men de har jeg i større grad slitt med etter at jeg ble voksen. Nå har jeg en liten kjerne igjen og resteen får nøye seg med å være "bekjente".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: .
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 9:54 am 
Offline

Joined: Wed Jun 27, 2007 9:10 am
Posts: 34
...


Last edited by bente on Tue Oct 09, 2007 10:35 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 7:58 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Bente skrev:

Quote:
før min sønn traff denne fam , var han en skole flink, pliktoppfyllende ung gutt som aldri fant på tull....


Slangen i paradiset altså.

Så de lokket ham til å prøve hasj og dermed var han ikke bare avhengig men også blitt gal, da?

Jeg vet ikke om jeg kjøper den, ikke slik jeg kjenner dette stoffet og jeg har kjent det i 33 år.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Oct 08, 2007 8:14 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
jeg håper også at du er klar over hva som ville ha skjedd dersom barnevernet hadde støttet deg i dine ønsker den gangen.

Da ville sjansene for at du nå hadde en kriminell junkie i familien vært stor. Det er nemlig det som vanligvis skjer på de såkalte bahandlingsinstitusjonene - spesielt med ungdom som har så små problemer som gutten din hadde.

Det psykiske ville han ikke fått hjelp med, det er et annet departement.
Uansett ville du sannsynligvis følt deg like snytt i en slik situasjon, som du fler deg nå.

Når jeg studerer disse avisutklippene ser jeg bare en gjeng ungdommer som var uforstandige og uforsiktige - akkuarat som tusenvis av andre ungdommer - de fleste har flaks og kommer seg gjennom ungdomstiden uten men, noen har uflaks og så har vi de som aldri kommer seg videre, men forblir i den tilstanden.

Jeg vil også minne om at det er alkohol som oftest er rusmidlet i slike situasjoner, og i de fleste andre hendelser blant ungdom som har dødelig utgang (vold, selvmord etc.).

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 10:14 am 
Offline

Joined: Wed Jun 27, 2007 9:10 am
Posts: 34
..du er ikke riktig klok som kan få deg til å uttale deg som du gjør ang andres kamp, før du kjenner personene og saken til disse...
Jeg har tydligvis ingen ting her inne å gjøre som medlem, trodde dette var en seriøs side,jeg og noe jeg ser at de fleste der her inne... men når noen våger seg å s"strø salt i såret ", da betaker jeg meg!

men et gått råd til deg... ikke uttal deg før du vet hva saken gjelder... det sårer mer en du aner...
er ikke du foresten i samme situasjon som oss alle andre???, hvor du føler at du har blitt urettmessig behandlet av bv....??
Tenk om noen her inne fordømmer deg i din kamp...for ditt barn......... nei tenk deg om før du utaler deg er mitt råd!!!!1


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 3:34 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg ser at Bente har ødelagt debatten slik at moderatorene og jeg som admin ikke kan finne hva som skal ha vert problemstillingen. Det er ikke akseptabelt at folk som blir sint, skal ødelegge debatten for alle.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Oct 09, 2007 9:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Sorry, det var min feil, men jeg håpet å skape noen refleksjoner hos Bente. Jeg er virkelig lei for det, om jeg har gått over streken.

Allikevel ville hun ha hatt god mulighet til å vite hva jeg står for ved å tatt seg bryet med å lese noen av mine tidligere innlegg.

Jeg håper at de andre er klar over at jeg ikke er i barnevernets klør - mest på grunn av mitt "nettverk" og fordi barna mine er voksne.

Grunnen til at jeg har engasjert meg er at jeg har sett hva barnevernet gjør av j***lskap hos flere av mine bekjente og fordi jeg kan å lese.

Tråden er startet av meg. Bente gikk hardt ut mot sin sønns venner og deres foreldre, barnevernet ble bare nevnt i forbindelse med at de ikke grep inn overfor disse ungdommene.

selv om det kan oppfattes som en kommentar til noe av det hun hadde skrevet før, var det ikke henne jeg først og fremst henvendte meg til. At hun valgte å gå inn i debatten oppfattet jeg som et ønske om dialog, noe det øyensynlig ikke var.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]