It is currently Thu Mar 28, 2024 9:19 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Foreldreboka om hasj
PostPosted: Sun Apr 29, 2007 12:28 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jon Rognlien (klassekampen) anmelder ny bok flommen av "gode råd" til foreldre som opplever at barnet deres eksperimenterer med narkotika skrevet av Elisabeth Arnet.
Han peker på en vesentlig problemstilling som er totalt fraværende i all denne litteraturen, nemlig at det må jo være noe positivt med stoffene, ellers ville det ikke ha vært et marked for slike bøker.

Utvalgte sitater:
Det er nemlig noe der. Noen stoffer åpner dører i hodet man ikke visste var der. Når man opplever hasjrus stokkes brikkene om, og hele den tilvante oppfatningen blir satt på prøve.

-Kategoriene er ikke lenger selvsagte -det gitte raser sammen. nattsiden kommer fram. Og herfra må du klare deg alene, på nytt, i egen orientering.

- Dette skriver Arnet (forfatteren) ingenting om. Hun har nøyd seg med å sette opp en liste over hvordan foreldre skal argumentere når barna kanskje har prøvd hasj. men ingen argumenter kan fjerne en opplevelse av karneval.Det er jo selve den sammenhengen foreldre og Arnet - har tatt for gitt, som er borte. Derfor blir slike oppskrifter på "dialog" så fåfengt.
Foreldre kan kanskje heller sørge for å ønske barna lykke på reisen, når de altså har lagt ut på den, og minne om at de alltid er velkommen tilbake


Jeg er veldig enig med Rognlien her, men jeg vil legge til et par ting:

Jeg ville minne avkommet om at det er ulovlig å bruke hasj, altså politiet kan ta deg! Det kan gjøre det vanskelig i forhold til skole og venner - utvisning, stigmatisering etc.
Andre stoffer har andre egenskaper - vær klar over forskjellene og mulige konsekvenser.

Når jeg har sagt det ville jeg fortsette å konsententrere meg om å lære barnet mitt å greie seg selv. Holde orden på sitt eget bo og respekterer andres - og aldri tillate at avkommet bruke rusen (også alkohol) som unnskyldning for sine misgjerninger!


Min egen erfaring er at min mor som nok var rimelig bekymret (dette var jo på 70-tallet) valgte å stole på sin datter, hun stilte aldri krav om at jeg skulle avholde meg fra bruk av illegale stoffer.
Derimot hadde hun klart uttalte forventninger om at jeg respekterte henne, mine søsken og dermed meg selv.
Slik at hun ikke behøvde å gå å være redd for hvor jeg var, om politiet kom på døra eller at hennes surt ervervete penger gikk til slike ting.
Slik oppdro hun meg til å bli et noenlunde gangs menneske uten at jeg følte det som en tvang. Ære være henne for det!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]