It is currently Thu Mar 28, 2024 9:29 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Sponser hjemreise til gravid rumensk tigger
PostPosted: Sun Nov 13, 2011 9:36 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Mon Jul 28, 2008 11:16 pm
Posts: 476
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/sorlandet/1.7870576

Denne unge og vordende mor er kanskje heldigere stilt enn mange andre, tross alt. Signalene fra ordfører og kommunelege er tydelig angitt.

Artikkelen:

En gravid rumener som lever på gata og under Vesterveibroa i Kristiansand reiser hjem om få dager. Politikerne i byen har vedtatt å sponse bussbillett til Romania.
Lars Erik Larsen
Lars.Erik.Larsen@nrk.no
Johanne Tunaal-Larsen
Johanne.Tunaal-Larsen@nrk.no


– Vi har blitt enige om at hun skal reise hjem til Romania så fort som mulig, sier kommuneoverlege Vegard Vige.

Vegard Vige håper kvinnen får oppfølging i hjemlandet, men må tilstå at han ikke vet hva som venter henne der.

Til Romania med buss

Det sier Vige til NRK rett etter at han har avsluttet et møte med kvinnen og Frelsesarmeen torsdag.

Der fikk kvinnen, som skal være sju måneder på vei, tilbud om å ta buss til hjemlandet etter at formannskapet i Kristiansand onsdag enstemmig vedtok å sponse bussbilletten til rundt 2000 kroner.

– Det var hun så langt jeg kan skjønne svært glad for, sier Vige.

Vet ikke hva som venter

Han er klar på at gravide ikke bør være uteliggere.

Jeg synes jo ikke det er noe særlig, hva annet skal jeg si. Jeg vil veldig gjerne at hun kan få ordnede boforhold så snart som mulig og at hun får en oppfølging av svangerskapet, slik jeg vil at alle gravide skal ha, sier Vige.

Men legen må innrømme at han ikke vet hvordan 20-åringen vil få det i Romania.

– Det vet jeg ikke mye om, erkjenner kommuneoverlegen.

Den gravide kvinnen fikk tilbud om hjemreise under et møte med kommunelegen og Frelsesarmeen torsdag. To andre rumenske tiggerkvinner deltok også på møtet.


De rumenske tiggerne i Kristiansand har kommet i fokus etter at Fædrelandsvennen skrev om dem i forrige uke.

Avisen avdekket at mange holdt til under Vesterveibroa, under svært kummerlige forhold.

Ifølge tiggerne bor det under broen rundt ti personer, blant dem den gravide 20-åringen som nå altså reiser hjem på kommunens regning.

– Mange har henvendt seg til kommunen. Mange har reagert på at folk bor under sånne forhold i Kristiansand, sier Vige.
Må fortsette å bo ute

De to øvrige tiggerne som møtte Frelsesarmeen og Vige torsdag, sier de blir i Norge så lenge de holder ut. De tenker å komme seg hjem på et vis etter hvert.

– Så lenge vi klarer, så lenge vi holder ut. For det begynner å bli kaldt, sa tolken på vegne av kvinnene.

Kvinnene spurte om det kom til å bli bedre boforhold for de gjenværende rumenske tiggerne i Kristiansand.

Der var imidlertid kommuneoverlegen klar.

Nei, vi kommer ikke til å hjelpe dere med noe bedre sted å bo, sa Vige.

– Var ikke aktuelt å føde i Norge

Etter torsdagens møte ville ikke noen av tiggerne uttale seg til media. Kari Klingsheim i Frelsesarmeen, som var til stede under møtet, sier tiggerne hadde tenkt å samle sammen penger til hjemreise for den gravide kvinnen.

– De vet at da hadde de mistet barnet. De ga uttrykk for at de forstår at ingen barn kan fødes i Norge og bo under en bro, sier Klingsheim.

I likhet med kommunelegen sier Klingsheim at hun vet svært lite om hva kvinnen reiser hjem til.
– Løser ikke problematikken

Korpsleder Gunnar Eide i Frelsesarmeen støtter billett-sponsingen, men mener politikerne kan gjøre mer enn å kjøpe en bussbillett.

– For kvinnens beste og barnets beste så synes jeg det er bra at det blir gjort. Samtidig så tenker jeg at problematikken ikke er løst om man sender hjem et menneske, sier Eide.

– Jeg synes man bør bruke anledningen til å forsøke å tenke litt mer langsiktig. Kanskje Kristiansand kunne skaffet seg en vennskapsby i Romania, der disse tiggerne kommer fra, så kunne man se om de der borte kanskje kunne finne ut hva de skal gjøre for de fattige, sier Eide.
– Vi har et ansvar for barn i byen



Ordfører Arvid Grundekjøn i Kristiansand er fornøyd når NRK forteller ham at den gravide 20-åringen takket ja til tilbudet om bussbillett.

– Det er veldig hyggelig, sier Grundekjøn.

Ordføreren nevner nestekjærlighet, empati og plikt som grunner til at politikerne fulgte sosialdirektørens oppfordring om å sponse hjemreisen til kvinnen.

– Vi har et ansvar for barn i byen. Hun er gravid og det er bedre å hjelpe i forkant. Hun er kommet så langt i svangerskapet at vi må vurdere om det er fare for liv og helse, sier Grundekjøn.


Hjelper kun når det er høyst nødvendig

I formannskapet ble forslaget om å sette av penger til bussbilletten enstemmig vedtatt, men det var like fullt en prinsipiell diskusjon om når kommunen har plikt til å gripe inn og på ulike vis hjelpe tiggere.

Å hjelpe kvinnen hjem var ifølge ordføreren i grenseland for hva politikerne anser som plikt.

Grundekjøn sier denne plikten til å hjelpe oppstår når liv står på spill eller en persons helsetilstand er svært kritisk. Da skal det gis hjelp uansett hvem som trenger hjelpen.

Kommunen vil dermed gripe inn også hvis en tigger er alvorlig syk.


– Hvis liv og helse er i faresonen har helsetjenesten i kommunen en plikt til å gi et tilbud. Dette er i ekstremsituasjoner. Vi bruker ikke skattebetalernes penger med mindre det er fare for liv og helse, understreker ordføreren, og legger til at han er redd det vil tiltrekke flere tiggere og kanskje mennesker med skumlere hensikter om kommunen skulle bli for milde med tiggerne.


– Vi må statuere et eksempel


Frps Tor S. Utsogn stemte også for å betale kvinnens hjemreise i formannskapet.

Utsogn understreker at han synes synd på 20-åringen, men mener billetten i tillegg til å hjelpe jenta hjem, er et signal om at å leve utendørs i Norge med et barn i magen er noe som ikke aksepteres.

– Jenta har et barn i magen og er per definisjon en turist i Norge. Vi vil ikke at turisme til Norge skal forbindes med å bo på gata og oppdra barn der, sier Utsogn til NRK.

– Det handler om å sette et eksempel. Vi ønsker ikke en utvikling som vi ser i andre deler av Europa, der barn bor på gata og blir brukt til tigging, sier Utsogn.
– Blir tatt alt for lett på

Utsogn synes det har blitt tatt alt for lett på tiggingen i Kristiansand.

Han frykter situasjonen med tiggere i byen vil være mye verre om noen år om det ikke statueres et eksempel nå.

– Dette er en skummel utvikling som vi har hatt altfor lite fokus på, sier Utsogn.

_________________
- Kjemp for de du har kjær. Kjemp for alt hva du har kjært. -


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]