It is currently Thu Mar 28, 2024 1:06 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Massesöksmaal - ... samle inn material til offentlighet
PostPosted: Thu Mar 26, 2009 9:20 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Nov 10, 2008 9:35 pm
Posts: 53
Jeg har vært inn nå i så mange forskjellige BV-sider, alle sammen fantastiske initiativer av ofre som prøver å endre systemet - mange av oss er medlem i flere lister/fora.
For å få mer gjennomslagskraft - også i den nye barnevernshøring-side av Mona Lygre, eller til et nytt massesöksmaal - så trengs det mer STRUKTUR. Det er bedre med EN STOR og STERK side, istedenfor av mange små (selvfølgelig med gode intensjoner).Tenk - når vi ønsker å selge noe, så leter vi på FINN. Alle andre salgskanaler er av liten betydning. Vi må bruke samme strategi når vi slåss for barna våre og våre rettigheter.

EN SIDE - KLAR STRUKTUR OG -
VI BURDE SAMLE INN MATERIAL FRA ALLE OFRE TIL BÅDE FN OG BARNEVERNSHØRING FORAN STORTINGET I JUNI, FOR JOURNALISTER, MENNESKERETTIGHETSORGANISASJONER ETC.

Jeg tenkte da på følgende:

Vi ha en skjema for alle "ofre" - alt uten navn - der man må krysse av/fylle ut faste spørsmål om e.g.) når saken begynte, ) om man søkte hjelp hos Bv, ) om man ble anmeldt av noen - og hvem, )om det gjelder et barn eller flere, )relatert til et skildsmisse, .... alt anonymt - MEN MAN MÅ legge ut sine dokumenter på nettet, likevel så preparert at man ikke kan lese sitt egen navn og adresse. Bare innhold, beskyldninger, navn av "saksskyndige", saksbearbeidere etc. Og det burde fins en mulighet hvor man selv har mulighet å kommentere feilaktige beskyldninger. E.g. når man går over dokumentet, istedenfor for at en tekst/settning gir en link til en ny side kommer det opp en språkblære (à la Micky Mus) hvor egne kommentarer blir vist.

Når vi har samlet inn flere hundre slike case-studier, så har man material for å sammenligne. Jeg kunne godt tenke meg å være med for å sette opp en slik studie - jeg er jo forsker (hvis også i et annet felt). Disse case-studier burde være åpen for almenheten (de er jo anonyme), men dokumenterer vitenskaplig hva som skjer bak lukkete vegger.
Spørreskjema vil nok være så kompleks til slutt at man trenger flere timer og muligens dager for å fylle ut, men vi har jo alle lyst til å beskrive hva som har skjedd - men etter klare rettningslinjer som gir mulighet til å sammenligne og strukturere!

Nå ble dette en lang mail -
Hilsen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Massesöksmaal - ... samle inn material til offentlighet
PostPosted: Tue Mar 31, 2009 9:01 am 
Offline

Joined: Thu Apr 27, 2006 4:35 pm
Posts: 27
tertnes wrote:
Jeg har vært inn nå i så mange forskjellige BV-sider, alle sammen fantastiske initiativer av ofre som prøver å endre systemet - mange av oss er medlem i flere lister/fora.
For å få mer gjennomslagskraft - også i den nye barnevernshøring-side av Mona Lygre, eller til et nytt massesöksmaal - så trengs det mer STRUKTUR. Det er bedre med EN STOR og STERK side, istedenfor av mange små (selvfølgelig med gode intensjoner).Tenk - når vi ønsker å selge noe, så leter vi på FINN. Alle andre salgskanaler er av liten betydning. Vi må bruke samme strategi når vi slåss for barna våre og våre rettigheter.

EN SIDE - KLAR STRUKTUR OG -
VI BURDE SAMLE INN MATERIAL FRA ALLE OFRE TIL BÅDE FN OG BARNEVERNSHØRING FORAN STORTINGET I JUNI, FOR JOURNALISTER, MENNESKERETTIGHETSORGANISASJONER ETC.

Jeg tenkte da på følgende:

Vi ha en skjema for alle "ofre" - alt uten navn - der man må krysse av/fylle ut faste spørsmål om e.g.) når saken begynte, ) om man søkte hjelp hos Bv, ) om man ble anmeldt av noen - og hvem, )om det gjelder et barn eller flere, )relatert til et skildsmisse, .... alt anonymt - MEN MAN MÅ legge ut sine dokumenter på nettet, likevel så preparert at man ikke kan lese sitt egen navn og adresse. Bare innhold, beskyldninger, navn av "saksskyndige", saksbearbeidere etc. Og det burde fins en mulighet hvor man selv har mulighet å kommentere feilaktige beskyldninger. E.g. når man går over dokumentet, istedenfor for at en tekst/settning gir en link til en ny side kommer det opp en språkblære (à la Micky Mus) hvor egne kommentarer blir vist.

Når vi har samlet inn flere hundre slike case-studier, så har man material for å sammenligne. Jeg kunne godt tenke meg å være med for å sette opp en slik studie - jeg er jo forsker (hvis også i et annet felt). Disse case-studier burde være åpen for almenheten (de er jo anonyme), men dokumenterer vitenskaplig hva som skjer bak lukkete vegger.
Spørreskjema vil nok være så kompleks til slutt at man trenger flere timer og muligens dager for å fylle ut, men vi har jo alle lyst til å beskrive hva som har skjedd - men etter klare rettningslinjer som gir mulighet til å sammenligne og strukturere!

Nå ble dette en lang mail -
Hilsen


Ja ja ja. Gjerne systematiser de mange tilfeller av overgrep. Husk at alle nettsider, forum og foreninger utgjør de nettverk som kan brukes for å få adgang til saker. Vi trenger nettverkene. Og vi trenger systematiske registreringer!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Massesöksmaal - ... samle inn material til offentlighet
PostPosted: Wed Apr 08, 2009 12:10 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
tertnes wrote:
Jeg har vært inn nå i så mange forskjellige BV-sider, alle sammen fantastiske initiativer av ofre som prøver å endre systemet - mange av oss er medlem i flere lister/fora.
For å få mer gjennomslagskraft - også i den nye barnevernshøring-side av Mona Lygre, eller til et nytt massesöksmaal - så trengs det mer STRUKTUR. Det er bedre med EN STOR og STERK side, istedenfor av mange små (selvfølgelig med gode intensjoner).Tenk - når vi ønsker å selge noe, så leter vi på FINN. Alle andre salgskanaler er av liten betydning. Vi må bruke samme strategi når vi slåss for barna våre og våre rettigheter.

EN SIDE - KLAR STRUKTUR OG -


Her er det mange individualister. Individualister jobber gjerne med egne prosjekt. All den tid myndighetene vil motarbeide oss, så har det vert en trygghet og å fungere på forskjellige arenaer. På den måten har vi også nådd mange flere, og nye mennesker.

Ellers ser jeg selvsagt poenget, og håper RVB blir større.

Vil noen konkurrere med RVB, så er kanskje en barnevernsportal/lenkeside en idé for å bli store. Gjør ikke noen andre dette, så gjør jeg det før eller siden. Om noen vil gjøre dette, men ikke bli stående med ansvaret, eller ønske skjule sitt navn, kan det godt gjøres av en anonym person, og det kan gjøres i samarbeid med RVB og til og med med RVBs adresse. Eks lenker.r-b-v.net eller portal.r-b-v.net.


tertnes wrote:
VI BURDE SAMLE INN MATERIAL FRA ALLE OFRE TIL BÅDE FN OG BARNEVERNSHØRING FORAN STORTINGET I JUNI, FOR JOURNALISTER, MENNESKERETTIGHETSORGANISASJONER ETC.

Jeg tenkte da på følgende:

Vi ha en skjema for alle "ofre" - alt uten navn - der man må krysse av/fylle ut faste spørsmål om e.g.) når saken begynte, ) om man søkte hjelp hos Bv, ) om man ble anmeldt av noen - og hvem, )om det gjelder et barn eller flere, )relatert til et skildsmisse, .... alt anonymt - MEN MAN MÅ legge ut sine dokumenter på nettet, likevel så preparert at man ikke kan lese sitt egen navn og adresse. Bare innhold, beskyldninger, navn av "saksskyndige", saksbearbeidere etc. Og det burde fins en mulighet hvor man selv har mulighet å kommentere feilaktige beskyldninger. E.g. når man går over dokumentet, istedenfor for at en tekst/settning gir en link til en ny side kommer det opp en språkblære (à la Micky Mus) hvor egne kommentarer blir vist.


Teknisk er dette fullt mulig. Jeg kan det imidlertid ikke. Men jeg er i tankeboksen... De nye AJAX-løsningene takler nok noe slikt, men jeg har ikke holdt på med dette noen gang.

tertnes wrote:
Når vi har samlet inn flere hundre slike case-studier, så har man material for å sammenligne. Jeg kunne godt tenke meg å være med for å sette opp en slik studie - jeg er jo forsker (hvis også i et annet felt). Disse case-studier burde være åpen for almenheten (de er jo anonyme), men dokumenterer vitenskaplig hva som skjer bak lukkete vegger.
Spørreskjema vil nok være så kompleks til slutt at man trenger flere timer og muligens dager for å fylle ut, men vi har jo alle lyst til å beskrive hva som har skjedd - men etter klare rettningslinjer som gir mulighet til å sammenligne og strukturere!


Jo, dette er en veldig god idé, og vi må fundere på hvordan det skal gjøres. Jeg har fundert på det helt siden Tertnes skrev dette. Det passer også for hvordan vi planla å fortsette en del arbeid her på RVB.

Jeg tror imidlertid at dette kan ta noe tid...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]