It is currently Thu Mar 28, 2024 9:19 pm



Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Norge ligger på verdenstoppen i fosterhjemsplasseringer. Bør enda flere norske barn plasseres i fosterhjem?
Ja 0%  0%  [ 0 ]
Nei 100%  100%  [ 10 ]
Total votes : 10
Author Message
 Post subject: En helt vanlig dag i barnevernet
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 4:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Vigdis Hansen og Tove Molskjær var to entusiastiske barnevernskonsulenter i Molte kommune. De to kvinnene var barndomsvenninner og hadde valgt en karriere i barnevernet ut fra hensynet til god lønn og fast stilling kombinert med et minimum av arbeidsinnsats og kompetanse. Med Lite godt i matematikk var Vigdis den smarteste av de to. Tove hadde riktignok G i kroppsøvning, men det var fordi hennes far var tidligere håndballspiller i Molte idrettslag.

Huset til familien Roaldsen lå et stykke utenfor hovedvegen gjennom bygda. Avstikkeren til huset var omkranset av myk vegetasjon, og selve huset lå høyt og fritt. Hit var det at Tove Molskjær og Vigdis Hansen drog en sen fredags ettermiddag for å hente familiens barn. Ekteparet som bodde i huset sammen med sine fire barn åpnet opp døren etter kun noen få øyeblikk. Det var tydelig at de ventet besøk. Hva de tenkte da de så de to kvinnene fra barnevernet er ikke kjent, men fruen i huset forsøkte å lukke døren. Vigdis var imidlertid raskere. Hun stakk den medbragte kjeppen inn i døråpningen slik at husfruen ikke fikk lukket døren. Deretter presset hun seg inn.

Sent samme kveld kjørte en politipatrulje bort fra huset. Den var blitt tilkalt da ekteparet ikke frivillig hadde gått med på å overgi barna sine til de to kvinnene. Samtlige barn var kjørt bort til et beredskapshjem, og ekteparet satt sønderknust tilbake. Det var lite de kunne gjøre mot overmakten, selv om barna hadde grått og bedt for seg. Barnevernet hadde vedtak om at barna måtte omplasseres umiddelbart. Nå stod barneværelsene tomme.

I nabokommunen gned Lars Pettersen seg i hendene. Den alkoholiserte mannen var blitt fosterfar til fire barn. Barna satt forskremt i stuen mens deres nye far kløp dem i kinnene og hylte av latter. Han hadde bedt om forskuddsbetaling fra barnevernet, og Vigdis hadde ikke vært sen å be. Titusen blanke kroner rullet inn på kontoen hans allerede neste dag, og Lars Pettersen hadde tatt en snartur til Polet for å kjøpe inn forsyninger. Å melde seg som fosterfar hos barnevernet var noe av det smarteste han hadde gjort. Den enslige mannen hadde blitt tatt imot med åpne armer av barnevernet i kommunen. Barnevernet hadde lenge forsøkt å få tak i flere fosterforeldre, for køen av fosterbarn var lang. Foreldre som ikke var gode nok var et stort problem, og barnevernet jobbet på høyspreng med å fjerne dem fra sine udugelige foreldre.

Jo flere barn barnevernet klarte å plassere, jo flere penger ble kommunen tildelt av politikerne. Barnevernslederen hadde vært på seminar med Barnevernombud Reidar Hjermann som hadde snakket seg varm om hvor mye omsorgssvikt som florerte i norske hjem. Tidlig intervensjon redder barna, var hans nye slagord. Barna skulle helst tas på fødestuen, men dersom dette ikke var mulig skulle småbarna hentes hjemme hos foreldrene før de fikk tilknytning.

Barnevernsguruen Kari Asperger Kullo hadde i en vitenskapelig undersøkelse beregnet at det tok barna 5,6 år å få tilstrekkelig tilknytning til de biologiske foreldrene mens det kun tok 4 minutter og 5 sekunder å knytte barna til fosterforeldrene. Denne store forskjellen forklarte hun med den kvalitative forskjellen på biologiske- og fosterforeldre. Fosterforeldrene hadde helt andre kvaliteter enn de biologiske foreldre, som sjelden var i stand til å ta vare på sin barn på en hensiktsmessig måte. Fosterforeldrene derimot hadde gjennomgått kurs i regi av barnevernet og var i så måte langt bedre kvalifisert til å være foreldre. Kullo hadde selv vært med på å utarbeide kurset "Stolthet og skam". Stoltheten var forbeholdt fosterforeldrene som gjorde samfunnet en stor tjeneste, mens skammen tilfalt de naturlige foreldrene som ble fratatt barna sine med tvang.

Ekteparet Roaldsen som hadde blitt fratatt sine barn, fikk en dårlig natt. Det fikk også de fire barna som gråt seg i søvn på de harde briskene i sitt nye hjem. Fosterfar Lars Pettersen supet seg full og sovnet inn på morgenkvisten. Barnevernskonsulentene Vigdis og Tove drog hjem til sine egne familier mens de pustet lettet ut etter den vanskelige oppgaven de hadde lagt bak seg. Det var aldri lett å rive en familie i stykker, men det var likevel nødvendig, som de pleide å si. Sosionom og barnevernsguru Kari Asperger Kullo døde av hjerteinfarkt samme kveld. I Aftenposten ble hun behørig hedret som barnas talskvinne av både statsråder og andre viktige personer. Barnevernsombudet flørtet med en beundrende barnevernspedagog og stavret seg deretter tilbake til sitt eget hotellværelse. Slik endte en helt vanlig dag i barnevernet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 5:08 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Kona har delt ut den "utvalgte" historien din fra jan til en mengde vefsninger. Det må jo være kjekt å få en god historie i postkassen.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 5:25 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hehe, ja de er gode. Jeg får også en god latter til tider. En annen god en er "Frigjøringen", og du har visst hatt flere også, Agrippa. Jeg tror du får lage en egen tråd i Agrippas blogg som heter "Noveller om barnevern", hvor du legger inn lenker til historiene etter hvert som du skriver dem. Det vil lette arbeidet for folk som vil ta utskrifter av flere og lage et lite hefte! Som jule-, bursdags-, 17.mai-, og ren oppmuntrings-presang.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Sun Feb 18, 2007 6:01 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 18, 2007 5:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Hehe, ja de er gode. Jeg får også en god latter til tider. En annen god en er "Frigjøringen", og du har visst hatt flere også, Agrippa. Jeg tror du får lage en egen tråd som heter "Noveller om barnevern", hvor du legger inn lenker til historiene etter hvert som du skriver dem. Det vil lette arbeidet for folk som vil ta utskrifter av flere og lage et lite hefte! Som jule-, bursdags-, 17.mai-, og ren oppmuntrings-presang.

  


Veldig god idé. Jeg har ikke fått tid til å lese alle tidligere historier. Ser jeg har gått glipp av noe.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 1:50 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Agrippa, du er doven!

Husk nå at vi har beordret deg til å samle disse gode historiene i en egen tråd, f.eks med tittelen "Noveller om barnevernet", sånn at folk kan printe dem ut og lage et lite hefte. Jeg ser frem til å friske opp særlig den om bv-arbeideren som stakk da mannen på gården kom farende med et fullt møkkaspann.

Skrid til verket! Flere av novellene dine har komiske innslag. Vi har ikke for mye oppmuntring, vi som er plaget av "farsotten barnevern", så vi trenger å få dine fantasifulle men akk samtidig så realistiske historier lett tilgjengelige i samlet tropp.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 2:59 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
Jeg ser frem til å friske opp særlig den om bv-arbeideren som stakk da mannen på gården kom farende med et fullt møkkaspann.

Den har jeg ikke fått med meg. Når jeg har det travelt, så leser jeg ikke alltid alt - konsentrerer meg på folk som kan være usikre og som kan bryte TEMA.

Det kan hende jeg kan utgi flere av historiene, så plaese, hjelp meg med å få oversikt.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Noveller om barnevernet
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 7:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
 
Agrippa, du er doven!

Husk nå at vi har beordret deg til å samle disse gode historiene i en egen tråd, f.eks med tittelen "Noveller om barnevernet", sånn at folk kan printe dem ut og lage et lite hefte. Jeg ser frem til å friske opp særlig den om bv-arbeideren som stakk da mannen på gården kom farende med et fullt møkkaspann.


Jeg trodde først du mente et eget tema, og det er det bare Arild som kan opprette. En egen tråd med kun noveller, uten kommentarer, kan jeg lage selv, men da bør den stenges for ellers blir det blanding av hummer og kanari. Alle novelle-snuttene er forøvrig lagt ut i egne tråder. Jeg likte godt hvordan Arild la ut "Frigjøringen" som plakat.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 8:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Finfint. Få Arild til å begrense tråden til bare å kunne skrives i av deg, sånn som jeg har det i Mariannes hjørne.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Noveller om barnevernet
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 8:43 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
Jeg trodde først du mente et eget tema, og det er det bare Arild som kan opprette. En egen tråd med kun noveller, uten kommentarer, kan jeg lage selv, men da bør den stenges for ellers blir det blanding av hummer og kanari. Alle novelle-snuttene er forøvrig lagt ut i egne tråder. Jeg likte godt hvordan Arild la ut "Frigjøringen" som plakat.


Det var forresten en god idé med en helt egen plass for dem. Du kan jo fortsette å legge inn i bloggen, når du skriver dem. Det gjør det mulig med kommentarer. Bloggen blir også mer lest, når det stadig kommer inn artikler/noveller/postinger. På statistikksiden ser jeg at antall lesere raskt går ned når det går lenge mellom postinger på bloggene.

Er vi enige om at jeg skal lage en helt egen plass på forumet, en plass kun du har skrivetilgang til?

F.eks under her:
PROSJEKT TIL STØTTE FOR BARNEVERSOFRE

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Noveller om barnevernet
PostPosted: Sat Feb 24, 2007 11:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Er vi enige om at jeg skal lage en helt egen plass på forumet, en plass kun du har skrivetilgang til?

F.eks under her:
PROSJEKT TIL STØTTE FOR BARNEVERSOFRE


Ja, det høres bra ut. Da får ihvertfall de som er interessert, anledning til å lese novelle-snuttene samlet, og kanskje det med tiden kan bli en hel føljetong? :)

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]