It is currently Thu Mar 28, 2024 11:34 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Barn i barnehage før de er 2 år????
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 11:02 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Barnehagene tilfredsstiller ikke behovene til de minste barna, mener professor Lars Smith ved Psykologisk institutt, UiO.RANDI KVÅLE IVERSEN ANITA LIEN Flere barn får omsorg av profesjonelle i løpet av sine to første leveår. Avdelingene i barnehagene er også blitt større og andelen fagutdannede mindre. I tillegg er troen på barn som aktive og selvstendige aktører styrket, skriver forskningsmagasinet Apollon i en artikkel som kommer i neste uke.

Professor Lars Smith, Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, er en av landets fremste eksperter på barns utvikling. Han mener det er grunn til å spørre hva dette kan ha å si for barnas muligheter til å utvikle en trygg tilknytning.

–I en barnehagesituasjon med mange barn og lite organisert aktivitet, kan det være vanskelig for ansatte å få øye på dynamikken i ettåringens behov. Når flere må dele på de voksnes oppmerksomhet, blir det nødvendigvis mindre én til én-kontakt, sier han til Apollon.

Professoren vil ikke si at barnehager ikke er bra for de minste barna.

Ettåringer kan knytte seg til ansatte som tar barnets perspektiv, deler glede, gir trøst, er følsom på barnets signaler.

–Om mor eller far er hjemme og ønsker det, er jeg ikke i tvil om at det er best for de minste barna.

Han understreker at det kan være forhold i hjemmet som gjør at det er best for barnet å gå i barnehage. Fra barn er to år eller eldre er det er mer uproblematisk at de er i barnehagen, sier Smith. Da har de blant annet utviklet forståelse for at foreldrene har andre gjøremål.

Tilknytning avgjørende.
Å knytte varige, følelsesmessige bånd til sine nærmeste omsorgspersoner er avgjørende for barnets utvikling, ifølge professoren. Skal tilknytningen bli trygg, er sammenhengende og kjærlig oppmerksomhet fra én eller noen få primære omsorgspersoner over en lengre periode, avgjørende.

Tilknytningen utvikles fra barnet er om lag et halvt år gammelt. Separasjonsangsten kommer sterkest til uttrykk hos barn mellom 12 og 18 måneder, i den alderen de fleste barn begynner i barnehagen.

Utrygge barn kan få psykososiale vansker som ungdom og voksen, ifølge Smith, som støtter seg på internasjonal forskning.

–ADHD, spiseforstyrrelser, ulike depressive tilstander og personlighetsforstyrrelser har ofte sin rot i utrygg og desorganisert tilknytning.

Barn trenger barn.
Bente Johnsen, fagkonsulent i Marienlyst barnehage i Oslo, er ikke enig med Lars Smith i at de fleste barn har det best hjemme.

–Små barn har godt av å være i barnehage. De voksne er emosjonelt til stede for barna og jeg opplever også at de knyttes fort opp mot dem.

Johnsen mener også at barn trenger andre barn.

–Barn er som oss voksne, de finner likesinnede, noe som er stimulerende for dem.

Foreldrene til ettåringer i Marienlyst barnehage har delte meninger om Smiths uttalelser. Jori Gloppe (25) er mor til Maren Brandser Gloppe (13 mnd.)

–Jeg blir provosert. Maren synes det er kjedelig å bare være med oss, sier hun. Samboer Per Brandser mener mye avhenger av hvordan barnet har det hjemme. Trygghet og tilknytning kommer hjemmefra, sier han.

Eirik Ekrann (27) er pappa til Trym (23 mnd.) Han har hatt sønnen i barnehagen siden han var ni måneder og aldri bekymret seg.

–Trym er en sosial fyr og har hatt det fint her siden dag én, sier Ekrann.

Kristin Haabrekke (33) er psykolog og mor til Johan Brynestad (23 mnd.). Hun støtter professoren.

–Han har rett. Selv om barn er forskjellige, er det mange som blir stresset av adskillelse, sier hun.



–Vil resten av livet jakte på en trygghet de aldri fikk
Psykologspesialist Joachim Haarklou advarer foreldre mot å sende ettåringene i barnehagen, og går enda lenger enn Lars Smith.

Han tviler ikke på at de aller minste får senskader og blir stresset av for tidlig barnehagestart.

–Alle barn bør ikke gå i barnehage, slett ikke de minste. De bør være hjemme hos mor eller far. De to første årene av et barns liv er det bare en ting som gjelder, nemlig å bygge opp en solid base for trygghet. Det tar lang tid, og denne tryggheten kan bare skapes gjennom kontinuerlig kontakt med mor eller eventuelt en annen omsorgsperson, sier Haarklou.

Han er overrasket over at foreldre tar sjansen på å sende barnet sitt i barnehagen når det knapt har hatt et lys på bursdagskaken. –I Norge har det vært liten debatt og forståelse for synspunkter og kunnskap om at de minste barna ikke bør gå i barnehage.

–Hva skjer med barn som begynner for tidlig i barnehagen?

–At de resten av livet vil søke eller jakte på en trygghet de aldri fikk. De går gjennom en slags søkefase, først i skolen og så i voksenalder, gjerne i parforhold.

Haarklou minner også om at flere amerikanske og tyske forskere slår fast at de yngste barnas nivå av stresshormonet kortisol er dobbelt så høyt for barnehagebarn, som for hjemmeværende barn.

–Tendens til for store barnegrupper
–Det er en tendens til at det etableres for store grupper for de yngste barna. Det er jeg litt bekymret over, sier Mimi Bjerkestrand, leder for seksjon barnehage i Utdanningsforbundet.

Utenom det har hun få bekymringer når det gjelder å ha små barn i barnehager der barnegruppene ikke er for store, de ansatte er høyt kvalifiserte og det er tilrettelagt for ettåringers behov.

–De er i en eksploderende og utforskende alder, der det må legges til rette for den nysgjerrigheten og kreativiteten som ettåringer har, sier hun.

Statssekretær Lisbet Rugtvedt i Kunnskapsdepartementet sier hun har inntrykk av at foreldre er fornøyde med barnehagetilbudet her i landet, også tilbudet for de aller minste.


Jeg har selv vært i konflikt med bv om dette temaet, da de ville ha min yngste i barnehagen da hun var knapt ett år. Jeg merket det godt på barnet at dette likte hun dårlig og hun forandret seg fra å være en trygg og god ungentil å bli klengete, utrygg og grinete. Dette prøvde jeg å ta opp med bv, da ble jeg bryskt satt på plass av saksbehandler Monica Gressberg med den beskjeden at jeg måtte jo forstå at hun aldrig ville beslutte noe som ikke var til E sitt beste. Vi har vel alle fått med oss hvordan det gikk med E. I ettertid så angrer jeg stort på at jeg gikk med på dette, da E i dag har diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse, jeg mener det kommer av at hun måtte begynne i barnehagen for tidlig og det faktum at bv med Monica Gressberg kidnappet henne og søsteren ut av min omsorg før E fylte 2 år. Nå vet vi jo at bv er mest interisert i barn under 2-3 år, er dette bevisst for å ha mest mulig ødeleggende effekt på barna?

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Barnehage ikke bra for de små
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 1:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Annette, du kan ikke kopiere over en hel artikkel. Det er brudd på åndsverksloven. Dessuten må du sette sitater i anførselstegn ol. Og ikke glem kilden (evt. lenke). (Jeg våger meg til å påpeke dette selv om det er i din egen blogg...)

Det er flere som tar til orde for at barnehage ikke er bra for små barn, selv om våre politikere fremstiller det som et nødvendig gode å få gå i barnehage - også for helt små barn.

Advokat Sverre Kvilhaug skriver at små barn tar skade av å være atskilt fra foreldrene:
Quote:
Mange barn er i dag i barnehage, gjerne heltids, allerede før ettårsdagen og iallfall før toårsdagen, og mange andre barn er hos dagmamma. Skolestart skjer ett år tidligere enn i 1971, og svært mange små barn er i tillegg på SFO både før og etter skoletid. Antall omsorgsovertakelser i barnevernet har også steget betydelig de senere årene. Problemer knyttet til atskillelse mellom foreldre og barn finnes i dag altså på andre arenaer enn tidligere. Det er forskningsmessig belegg for å si at også dette kan være skadelig.
Kilde: ATSKILLELSE BARN OG FORELDRE – DET FORTIDDE TRAUME? (BarnasRett)

Det samme gjør Psykologspesialist Joachim Haarklou:
Quote:
Haarklou er ingen tilhenger av mantraet «barnehage for alle». Han kaster derimot inn en brannfakkel i barnehagedebatten ved å si at slett ikke alle barn bør gå i barnehage.

De bør være hjemme hos mor.
Kilde: - Ikke send ettåringer i barnehage (Bergens Tidende)


Journalisten Simen Tveitereid sier:
Quote:
Politikerne får folk til å tro at pedagoger er bedre til å ta vare på barna dine de første årene enn du selv er. Det er vanvittig.
Kilde: Eksperimentet (Dagbladet)


Turid Suzanne Berg-Nielsen, forsker innenfor klinisk barnepsykologi og barns tilknytning til foreldre sier om barnehage for barn under ett åt:
Quote:
I Norge finnes det lite forskning på hvilke konsekvenser det daglige fraværet i forbindelse med mors arbeid har på barns tidlige psykiske utvikling.

Internasjonalt finnes det imidlertid mye litteratur, blant annet at plassering i barnehage før ett års alder øker sannsynligheten for senere psykososiale plager - uavhengig av kvaliteten på barnehagen.
Kilde: - Mors fravær kan gi stress (forskning.no)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 1:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Det er best for barn under tre år og være hjemme hos mamma. Der har de det aller best det er det veldig mange som mener. Hele naturen vitner om det. Det burde ikke være noe å diskutere mere. Men vi ser jo at svært mange plasserer s ine helt små i barnehage. Det henger som oftest sammen med at foreldrene skal ut i jobb og ikke hva som er best for de små barna. De små barna gråter svært ofte ved adskillelse med foreldrene når de skal være i barnehagen, selv om de gjorde det samme forige dag og såg at de kom og hentet dem igjen. Så er de for små til å være borte fra heimen og har det best med sine foreldre.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barnehage ikke bra for de små
PostPosted: Thu Mar 05, 2009 7:44 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
Annette, du kan ikke kopiere over en hel artikkel. Det er brudd på åndsverksloven. Dessuten må du sette sitater i anførselstegn ol. Og ikke glem kilden (evt. lenke).


Vi kan i verste fall bli anmeldt eller få pengekrav for brudd på åndsverksloven. Derfor må også slike som meg, som ikke er så overbegeistret for åndsverkslovene, forholde oss til dem...

Jeg har sett avisfolk som har sakset hele artikler fra papirutgaver. Men siden dette trolig er juridisk gråsone, så unngår vi det her. Vi må forholde oss til at ikke så rent få kan være ute etter å "ta" forumet.


Her fant jeg artikkelen.

Den var fra Aftenposten.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 08, 2009 4:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
I 2008 begynte nærmere 40 ooo ettåringer i barnehage.

Mens 15% av landets ettåringer gikk i barnehage i 1990, er andelen nå over 70%

250 000 barn hadde plass i barnehage ved utgangen av 2007,15% flere enn året før. 84% av alle ett til femåringer var i barnehage, en økning på nær prosentpoeng fra forrige år.

Kilde: Fagtidsskriftet Apollon og statistisk sentralbyrå (SSB)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Barn i barnehage før de er 2 år????
PostPosted: Mon Mar 09, 2009 7:45 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Annette Olsen wrote:
Jeg har selv vært i konflikt med bv om dette temaet, da de ville ha min yngste i barnehagen da hun var knapt ett år. Jeg merket det godt på barnet at dette likte hun dårlig og hun forandret seg fra å være en trygg og god ungentil å bli klengete, utrygg og grinete. Dette prøvde jeg å ta opp med bv, da ble jeg bryskt satt på plass av saksbehandler Monica Gressberg med den beskjeden at jeg måtte jo forstå at hun aldrig ville beslutte noe som ikke var til E sitt beste. Vi har vel alle fått med oss hvordan det gikk med E. I ettertid så angrer jeg stort på at jeg gikk med på dette, da E i dag har diagnosen reaktiv tilknytningsforstyrrelse, jeg mener det kommer av at hun måtte begynne i barnehagen for tidlig og det faktum at bv med Monica Gressberg kidnappet henne og søsteren ut av min omsorg før E fylte 2 år. Nå vet vi jo at bv er mest interisert i barn under 2-3 år, er dette bevisst for å ha mest mulig ødeleggende effekt på barna?


Monica Gressbergs argument om at "barnevernet" aldri vil gjøre annet enn det som er barnets beste, biter seg selv i halen. Alt som "barnevernet" gjør er definert som "barnets beste". Hvorfor er det til barnets beste? Jo, fordi "barnevernet" aldri vil gjøre noe som ikke er til barnets beste!

Her opphøyer "barnevernet" seg til en ufeilbarlig gud, som aldri kan gjøre feil. Det motsatte gjelder tydeligvis for foreldre. Samme hva foreldre gjør, så tolkes det som at de setter sine egne behov foran barnets.

Derfor går det aldri an å overprøve "barnevernets" beslutninger, for det forutsettes at hensynet til barnets beste alltid er ivaretatt. På denne måten blir "barnevernet" totalt uangripelig, for det vil alltid påberope seg å ivareta barnets beste. Foreldre som kjemper imot tiltak de mener er til skade for barnet, kommer totalt til kort overfor "fagpersonene" i "barnevernet", som per definisjon vet best hva som er bra for barna.

"Barnets beste" er ikke en fast standard men er basert på en skjønnsmessig vurdering. Hvis "barnevernet" mener at det er til beste for barnet å bli revet bort fra moren og kastet ut fra et stup, så er dette "barnets beste". Barnets beste er et normativt begrep, ikke en objektiv standard.

I virkeligheten bryr ikke "barnevernet" seg en døyt om barna og forårsaker stor skade, men så lenge "barnevernet" har monopol på "barnets beste" er det umulig å få til forandring.

Angående kopier av artikler, synes jeg du bør velge ut enkelte sitater, som du kan sette i kursiv eller anførselstegn. Da vil du ikke få problemer med åndsverksloven. Husk å oppgi kilde.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]