It is currently Sat Apr 27, 2024 12:10 pm



Post new topic Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next
Author Message
 Post subject: Siste utvikling i saken.
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 11:05 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Nå har saken min ligget død ganske lenge, Jeg tapte i fylkesnemnda i våres på det grunnlaget at jeg visstnok fortsatt er alvorlig psykisk syk, ja nemnda går så langt at de påstår det er ingen bedring og at jg må annses som "stabilt ustabil" Jeg har forhørt meg med flere psykriatiske instanser om hva dette "stabilt ustabil" egentlig innebærer da jeg rett og slett ikke forsto dette. Desverre må jeg innrømme at selv etter mye undersøkelser og masse prat med en rekke psykologer, er jeg ikke kommet noe nermere en forståelse. De jeg har pratet med visste rett og slett ikke hva dette var for noe, så jeg må bare annta at Fredrikke Lynum har i sin forvirrede hjerne, funnet opp en diagnose som passer i mitt tilfelle. Pengenes makt er stor, og så lenge hun får betalt, så "driter" hun i hva hun skriver og disse idiotene i fylkesnemnda gidde ikke å bry seg. Ja jeg vil faktisk gå så langt at jeg vil påstå at de ikke engang gidder å lese dokumentene, de hører på hva barnevernets vitner og advokat har å si og følger det slavisk, som noen sauer, nå er jo sauer årleite dyr men de følger ledren, som i dette tilfellet er bv.

Så til saken.
Jeg har for det første fått med en saksbehandler, det tok bare nesten ett år......
Hun heter Eva Brungot, og holder til i drøbakk. Kommunen har altså leid inn en ekstern saksbehandler da ingen annsatt ved Eidskog bv er villige til å ta saken. Og det man også må ha i tankene her er at Eidskog kommune er KONKURS! De må spare på alle områder, men som vanlig, bv er unntatt!!!!
Eva Brungot ringte meg for en tid tilbake, hun begynte samtalen med å forklare hvem hun er, som om jeg var en idiot og ikke forsto det selv.....
Hun fortsatte med å si at hun syns det var flaut å måtte stille opp i tingretten med så gamle dokumenter, det nyeste dokumentet bv har på meg er datert 2005. Jeg sa meg enig, og hun fortsatte med at bv trengte noe nytt på meg. Jeg sa til henne at det syns jeg også, jeg sa at en ny sakkyndigutredning var på sin plass men at jeg KUN godtok Joar Tranøy, Eva prøvde seg med det at det kunne ikke jeg forlange, da ga jeg KLAR beskjed om at dette er MITT hus, og at jeg bestemte hvem som kom inn her. Etter en del frem og tilbake, så forsto hun at jeg ikke kom til å gi meg, så hun gikk med på Joar Tranøy om far til jentene var enig. Så gjorde vi en avtale på det.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 11:22 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Etter noen dager ringte jeg Eva Brungot for å høre hvordan det gikk. Jeg hadde fått høre ifra min advokat at hun faktisk hadde ringt Joar Tranøy, så jeg var spent på hva far til jentene hadde svart. Eva kunne da opplyse meg om at Joar Tranøy ikke ville bli satt på saken da far til jentene ville ha en fra den offentlige godkjente listen over sakkyndige som bv har, ja du leste riktig, han ville ha en av disse idiotene som bv bruker. Min første reakasjon var "IDIOT" så gikk det en "faen" i meg og så foreslo jeg at da kunne jo Fredrikke Lynum utrede han og Joar Tranøy meg. Jeg gjorde det helt klart igjen at det var for meg helt utelukket å bruke en av disse upålitelige, ondskapsfulle, såkaldte sakkyndige som bv ynder å bruke. Eva ville da vite hvorfor, jeg sa som sant var at jeg stoler ikke på disse og at den mistroen ikke var kun basert på egen erfaring men at jeg hadde kontakt med mennesker over hele landet så min oppfattning av disse mammondyrkende idiotene var basert på vår felles erfaringer. For å straks gjøre det helt klart, jeg oppga ingen navn på folk i gruppen da det er informasjon som jeg aldrig under noen omstendighet hadde oppgitt.

Og der sto saken......

Så tok min advokat tak i saken, og han pratet med saksbehandler og etter å ha pratet med meg ble enig om å foreslå en psykriatiker som Joar hadde anbefalt meg å ta kontakt med.

Vi får se hva som kommer utav dette. Spennende er det ivertfall, og det føles godt å tørre å si meget klart hvor mine grenser går og dermed slippe å føle meg "tråkket på" eller "overkjørt" slik mange av oss ofte føler. Jeg er overbevist om at jeg ikke risikerer noe i min sak ved å stå opp for meg selv. For barna er det bra å ha en mamma som vet å sette grenser og som ikke lar bv knekke seg for i neste omgang bli et vrak av et menneske. Jeg er sterk psykisk og sterkere blir jeg ved å nettopp stå opp for meg selv og sette grenser for bv.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Jan 13, 2008 11:36 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg har også latt meg utrede av en spesialist i klinisk nevropsykologi, Dette på grunn av at jeg er mektig lei av å bli stemlet som psykisk syk uten å være det.

Denne spesialisten komfrem til det jeg har visst hele tiden, MEG FEILER DET INGEN TING!!!!! Dette har jeg jo hevdet hele tiden men siden vår alles spådame Fredrikke Lynum insisterte på at jeg var psykisk syk, var det ingen i rettsystemet som gadd å ta meg på alvor. Jeg kan levende forestille meg hvor jævlig alle de mennesken som urettmessig er innlagt på psykriatisk føler det. Det er som å måtte stå imot en tsunami, med andre ord, umulig. Man føler seg overkjørt og det er et under at man ikke har blitt psykisk syk av disse overgrepene som Monica Gressberg og Fredrikke Lynum har utsatt meg for. I mine øyne beviser det bare hva denne spesialisten kom frem til.

Hans oppsummering sier:

Godt evnemessig utrustet, ingen psykriatisk diagnose. En engasjert fightertype som står på for det hun selv tror på og er engasjert i.

Dette er en undersøkelse som gikk over 3 dager, så den er meget grundig, og hadde jeg hatt en psykriatisk diagnose, så hadde han funnet den. Så da er det bevist, barnevernet og deres medløpere er løgnere og mammondyrkende, maktsyke mennesker som tar barn vilkorlig!!!!!!!

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 2:29 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Advokaten til bv sendte et prosesskrift til retten med forslag til sakkyndig, han foreslår Ingolf Fosse, min advokat sa klart i fra at en annen sakkyndig enn den som Joar Tranøy går god for er ikke aktuelt. Jeg fikk brev fra Glåmdal Tingrett i dag, der står det i siste avsnitt:

Vedr. Deres ønske om ytterligere utredning i saken vises til advokat Brændens forslag om psykolog Ingolf Fosse som ny sakkyndig.

For meg er dette ikke aktuelt under noen omstendigheter!!!!!!!!
Slik saken står pr i dag kommer det ikke til å bli noen sakkyndigutredning, jeg har masse nye dokumenter i saken, bv har ingen!!! Slik jeg ser det, er dette et problem for bv, ikke for meg. Om jeg må så betale en sakkyndigutredelse selv, så gjør jeg heller det enn å godta denne Ingolf Fosse som bv går for.

Jeg vil i samme slengen annbefalle ALLE å gjøre det samme. For om vi alle nekter å ha noe med disse såkalte "sakkyndige" som bv er så glad i å bruke. Jeg tror vi alle tjener på å ikke godta disse idiotene som bare er ute etter å ødelegge mest mulig for alle de menneske som de får kloa i.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 19, 2008 5:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Prima resonnement, Annette. Jeg er helt enig. Sult dem ut av virksomheten! Avvis å treffe dem, avvis å snakke med dem, så får de ikke oppdrag – eller kanskje de kan få i oppdrag å "utrede" barnevernerne!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Feb 24, 2008 10:33 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg fikk den sakkyndige jeg ville ha, en Pål Abrahamsen i oslo, Jeg fikk den rapporten nå før helgen. Der kan man lese i konklusjonen:

Opservasjonen er basert på ett (langt) hjemmebesøk og noen dokumenter, mens opplysninger fra andre hold ikke foreligger som grunnlag for meg. Mandatet var å vurdere hennes psykiske helse i relasjon til omsorgsevne.

Jeg kan ikke se at det foreligger noen gjennomgripende psykisk lidelse hos henne verken når det gjelder symptomlidelse eller personlighetsforstyrrelse.

Når det gjelder omsorgsevne, synes det som om hun har god evne til å tolke barn og deres atferd og hun har også masse erfaring med barn som gjør at det ikke skulle være vanskelig å anta at hunvil kunne klare daglige samværssituasjoner med barn. Det gjør hun jo allerede med sine øvrige barn som hun har mye kontakt med.
sitat slutt.

Dette står i skarp kontrast til det hyklerske vrøvlet Fredrikke Lynum i sin tid skrev og vitnet om i diverse rettsaler. Av spådamen Lynum, ble jeg stemplet som, og jeg siterer, : Hun er permanent psykisk syk, uten mulighet for bedring. sitat slutt.

Nå har vi altså dette bestillingsverket til Lynum på ene siden, som sier jeg er alvorlig psykisk syk og at jeg ALDRIG vil bli frisk igjen da jeg har visstnok vært slik hele livet. På den annen side har vi en rapport fra en spesialist i psykiatri som sier at jeg er fullstendig frisk psykisk og at jeg ikke har noen tegn til personlighetsforstyrrelse, samt denne rapporten fra Abrahamsen som også er spesialist i psykiatri, som slår fast at jeg er fullstendig frisk. Spørsmålet er da, hvordan kan Fredrikke Lynum forsvare sine uttalelser nå????????????

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 1:28 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Hun slipper antagelig det. Barnevernet forsvarer hennes uttalelser!

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 25, 2008 1:43 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Nå hadde ikke jeg det norske rettsvesen i tankene, de vet jeg er gjennom korrupte og vil for enhver pris forsvare sine aktører. Det jeg hadde i tankene var oss her inne på nettet, vi som er oppegående og har moralen i behold, siden jeg legger ut allt her inne så vil jo vi se at spådamen Lynum er så absolutt ikke til å stole på, eller det er hun jo, vi kan stole helt og fullt på at hun lyver og bedrar, men poenget var at jeg vil ha frem at både bv,rettsvesenet og dets medløpere er gjennom korrupte og totalt blottet for allt som kan ligne på moral, empati og samvittighet.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject: Signerer
PostPosted: Thu Feb 28, 2008 4:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen

Jeg signerer den, Annette! Godt sagt.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 02, 2008 6:08 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Ja, nå har det vært stille lenge i denne saken. Fosterhjemmet har sagt opp avtalen og ungene er plassert hos sin far, men noe mer samvær på meg blir det visst ikke. Bv sier på telefon til meg at de mener at det er direkte skdelig å utvide samværet mitt, " så lenge situasjonen er som den er". Da jeg ba Inger Ulfsbøl om å utdype dette svarte hun at "nei, det kunne hun ikke gjøre da hun hadde for lite kunskap om saken", men hun kunne umiddelbart fastslå at det ikke kom på tale å starte et sammarbeid med meg om jentene. Da påpekte jeg at det har aldrig vært noen vilje til samarbeid fra bv sin side i min sak. Da sa Inger Ulfsbøl at det var det nå delte meninger om å at det var jeg som hadde motsatt meg samarbeid.

Nok om det, her kommer et brev som min advokat har sendt bv.

Eidskog kommune, barnevernrjenesten
Pb 94
2230 Skotterud

Att: Frode Bråten

Ad Annette Olsen: S og E

Det vises til brev herfra datert 9. juni då og barnevernets foreløpige svar på dette brev av 11 august. Etter dette har barna blitt plassert i fosterhjem hos sin far, Frank Kjær.

Slik vi ser det er det noe paradoksalt at barnevernet plasserer barna hos Kjær, samtidig som man åpenbart er av den oppfattning at vilkårene for fortsatt offentlig omsorg foreligger. I alle tilfeller er barnas situasjon nå den at de bor hos en av sine biologiske foreldre. Dette betyr at saken også i forhold til samvær bør kunne vurderes mer likt en barnefordelinssak. Det er da ikke de samme grunner for begrensninger i samvær.

Annette Olsen er innstilt på å forholde seg til at barna skal bo hos faren. Hun er av den oppfattning at det kan gå bra, særlig med tanke på den støtte Kjær åpenbart får fra sin samboer.

Barnevernet har påberopt seg en forlenget frist av hensyn til ferieavvikling med mer. Vi kan ikke se at det er grunnlag for det, og det er nå over tre måneder siden henvendelsen herfra.Det bør uansett være slik at man bruker tiden til utredning eller samtaler om løsning.

Som nevnt i forrige brev foreligger det nye opplysninger om Olsens situasjon som bekrefter at denne er vesentlig forbedret. Dette bør kunne legges til grunn. Alternativt bør barnevernet engasjere Pål Abrahamsen til å fullføre en sakkyndigvurdering av Olsen, nå med tanke på samvær.

Vi tør på denne bakgrunn be om barnevernet igjen vurdere å ta kontakt for å drøfte løsninger, for på den måte unngå de belastninger som ligger i ny sak for fylkesnemnda. Alternativt bør det nå gjøres noe for å få saken utredet.

Med hilsen Jan Kildahl

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Oct 29, 2008 1:31 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Her er det eneste tiltaket av de påståtte omfattende tiltakene bv har liksom satt inn hos meg som bv kan dokumentere.






Anette Strømberg Skoleveien 5 2240 MAGNOR
MELDING OM VEDTAK
Adm.vedtak nr. 2004.0014
Hjemmel: Lov om barneverntjenester §4-4, jfr. Budsjettpost: 0341 -13702
Saksområde: Barneverntjenester Saksbehandler: Monica Gressberg
Navn:
E. Skoleveien 5 2240 MAGNOR
Saken gjelder:
søknad om dekning av barnehageplass
Saksdokumenter:
Opplysninger til saken:
Emilie er en jente på snart et og et halvt år, hun ei minst av åtte søsken. Mor er alenemor og har omsorgen for de tre minste barna, de andre barna bor sammen med sine fedre. Emilie har fått plass i Magnor barnehage sammen med de to eldre søskene.Mor søker nå om dekning av barnehageavgiften for Emilie. Emilie har fått plass, hver tirsdag og torsdag samt annen hver mandag. Mor har ikke økonomisk mulighet til å dekke kostnaden selv.
Vedtak:
Med hjemmel i Lov om barneverntjenester vedtas dekning av plass i barnehage, 2 dager og tre dager, annen hver uke.
Begrunnelse:
Barneverntjenesten mener det er riktig å dekke barnehageplass for Emilie. Mor er alene med tre små barn og trenger den avlastning det vil gi. Det vil også være viktig for Emilie å få være sammen men andre jevnaldrende barn.


Det er desverre ikke datert men det er fra mars 2004, ikke fra 1999 som bv påstår. I saksdokumentene fra advokat Tore tulling så kan man lese at bv har vært tungt inne med hjelpetiltak fra 1999 til 2005, det er bare 2 små problemer med den påstanden
1. barnet det her gjelder er født i 2002.
2. bv har ikke klart å fremsakffe noen vedtak på de påståtte tiltak de liksom har satt inn.

Dette er et klart bevis på hvor løgnaktige både advokat Tore tulling med sin årslønn på 691.026,- er og hvor mye Monica Gressberg lyver for sin lønn på 227.997. De er godt lønnet for å forfatte rene romaner av løgn og fanteri om folk.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 08, 2008 4:56 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Nå har bejæringen til tiltak til fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker kommet.

Artikkel 10.
Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes,og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres.


Nå er jo dette en ulovlig "dommstol" så jeg tar ikke dett så høytidlig.

Artikkel 19.
Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.


Dette skrivet beviser bare at advokat Tore Tulling er riv røskende sinnsyk og burde absolutt gå av med pensjon så han kan pleie sitt syke stygge lille hode. Håper hele verden detter i hodet på han så han i fremtiden kan hindres fra å trakasere og henge ut andre mennesker slik han har gjort med meg og sikkert mange andre.

Artikkel 12.
Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Dec 08, 2008 5:15 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Universal Declaration of Human Rights
Languages | Regions | Sources | Feedback

Norwegian (Bokmål) Version
Source: United Nations Information Centre


PROFILE

Native Name
Norsk, Bokmål

Total Speakers
5,000,000 (1995)

Usage by Country

Official Language: Norway

Background
It belongs to the Indo-European family, Germanic group, Scandinavian subgroup, and is spoken by over 4 million people. Norwegian developed from the Old Norse spoken in the Viking age and is closely related to both Danish and Swedish. Norway has hundreds of dialects of spoken Norwegian but there are two main varieties: «Bokmål» (book language), based on literary Norwegian Danish, and serving as the written norm for most of the dialects of the larger urban centres, and «Nynorsk» (new Norwegian), created by philologist Ivar Andreas Aasen and serving as the written norm for most of the dialects of rural areas and smaller urban centres. It is worth noting that Nynorsk and Bokmål are pure written languages. At school most pupils choose to learn Bokmål, while Nynorsk is a minority language protected by law. Attempts to combine the two into "Samnorsk" (common Norwegian) have so far been unsuccessful. English words of Norwegian origin include "fiord", "slalom", "troll", "lemming", "auk" and "narwhal".


Received: 19980720
Posted: 19980720
Checked: 19981112
Sources
Den 10. desember 1948 vedtok og kunngjorde De Forente Nasjoners tredje Generalforsamling Verdenserklæringen om Menneskerettighetene. Erklæringen ble vedtatt med 48 lands ja-stemmer. Ingen land stemte mot. 8 land avsto.

Umiddelbart etter denne historiske begivenhet henstilte Generalforsamlingen til alle medlemsstater å bekjentgjøre Erklæringens tekst og "sørge for at den blir distribuert, framvist, lest og forklart spesielt i skoler og andre læreinstitusjoner, uten hensyn til de forskjellige lands eller områders politiske status".

Erklæringens offisielle tekst foreligger på FNs seks arbeidsspråk: arabisk, engelsk, fransk, kinesisk, russisk og spansk. En lang rekke av FNs medlemsstater har fulgt Generalforsamlingens oppfordring og oversatt Erklæringen til de nasjonale språk.

Denne oversettelsen til norsk er utarbeidet i Utenriksdepartementet.

På henvendelse til FNs nordiske informasjonskontor i København kan en få gratis eksemplarer av Erklæringen på FNs offisielle språk, de øvrige nordiske språk og et begrenset antall andre språk.


--------------------------------------------------------------------------------

VERDENSERKLÆRINGEN OM MENNESKERETTIGHETENE
INNLEDNING
Da anerkjennelsen av menneskeverd og like og umistelige rettigheter for alle medlemmer av menneskeslekten er grunnlaget for frihet, rettferdighet og fred i verden,

da tilsidesettelse av og forakt for menneskerettighetene har ført til barbariske handlinger som har rystet menneskehetens samvittighet, og da framveksten av en verden hvor menneskene har tale- og trosfrihet og frihet fra frykt og nød, er blitt kunngjort som folkenes høyeste mål,

da det er nødvendig at menneskerettighetene blir beskyttet av loven for at menneskene ikke skal tvinges til som siste utvei å gjøre opprør mot tyranni og undertrykkelse,

da det er viktig å fremme utviklingen av vennskapelige forhold mellom nasjonene,

da De Forente Nasjoners folk i Pakten på ny har bekreftet sin tro på grunnleggende menneskerettigheter, på menneskeverd og på like rett for menn og kvinner og har besluttet å arbeide for sosialt framskritt og bedre levevilkår under større Frihet,

da medlemsstatene har forpliktet seg til i samarbeid med De Forente Nasjoner å sikre at menneskerettighetene og de grunnleggende friheter blir alminnelig respektert og overholdt,

da en allmenn forståelse av disse rettigheter og friheter er av den største betydning for å virkeliggjøre denne forpliktelse,

kunngjør

GENERALFORSAMLINGEN

nå denne VERDENSERKLÆRING OM MENNESKERETTIGHETENE som et felles mål for alle folk og alle nasjoner, for at hvert individ og hver samfunnsmyndighet, med denne erklæring stadig i tankene, skal søke gjennom undervisning og oppdragelse å fremme respekt for disse rettigheter og friheter, og ved nasjonale og internasjonale tiltak å sikre at de blir allment og effektivt anerkjent og overholdt både blant folkene i medlemsstatene selv og blant folkene i de områder som står under deres overhøyhet.

Artikkel 1.
Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 2.
Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse eiendom, fødsel eller annet forhold.

Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas av det land eller det område en person hører til, enten landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende, eller på annen måte har begrenset suverenitet.

Artikkel 3.
Enhver har rett til liv, frihet og personlig sikkerhet.

Artikkel 4.
Ingen må holdes i slaveri eller trelldom. Slaveri og slavehandel i alle former er forbudt.

Artikkel 5.
Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.

Artikkel 6.
Ethvert menneske har krav på overalt å bli anerkjent som rettssubjekt.

Artikkel 7.
Alle er like for loven og har uten diskriminering rett til samme beskyttelse av loven. Alle har krav på samme beskyttelse mot diskriminering i strid med denne erklæring og mot enhver oppfordring til slik diskriminering.

Artikkel 8.
Enhver har rett til effektiv hjelp av de kompetente nasjonale domstoler mot handlinger som krenker de grunnleggende rettigheter han er gitt i forfatning eller lov.

Artikkel 9.
Ingen må utsettes for vilkårlig arrest, fengsling eller landsforvisning.

Artikkel 10.
Enhver har krav på under full likestilling å få sin sak rettferdig og offentlig behandlet av en uavhengig og upartisk domstol når hans rettigheter og plikter skal fastsettes,og når en straffeanklage mot ham skal avgjøres.

Artikkel 11.
Enhver som er anklaget for en straffbar handling har rett til å bli ansett som uskyldig til det er bevist ved offentlig domstolsbehandling, hvor han har hatt alle de garantier som er nødvendig for hans forsvar, at han er skyldig etter loven.
Ingen må dømmes for en handling eller unnlatelse som i henhold til nasjonal lov eller folkeretten ikke var straffbar på den tid da den ble begått. Heller ikke skal det kunne idømmes strengere straff enn den som det var hjemmel for på den tid da den straffbare handling ble begått.
Artikkel 12.
Ingen må utsettes for vilkårlig innblanding i privatliv, familie, hjem og korrespondanse, eller for angrep på ære og anseelse. Enhver har rett til lovens beskyttelse mot slik innblanding eller slike angrep.

Artikkel 13.
Enhver har rett til å bevege seg fritt og til fritt å velge oppholdssted innenfor en stats grenser.
Enhver har rett til å forlate et hvilket som helst land innbefattet sitt eget og til å vende tilbake til sitt land.
Artikkel 14.
Enhver har rett til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse.
Denne rett kan ikke påberopes ved rettsforfølgelse som har reelt grunnlag i upolitiske forbrytelser eller handlinger som strider mot De Forente Nasjoners formål og prinsipper.
Artikkel 15.
Enhver har rett til et statsborgerskap.
Ingen skal vilkårlig berøves sitt statsborgerskap eller nektes retten til å forandre det.
Artikkel 16.
Voksne menn og kvinner har rett til å gifte seg og stifte familie uten noen begrensning som skyldes rase, nasjonalitet eller religion. De har krav på like rettigheter ved inngåelse av ekteskapet, under ekteskapet og ved dets oppløsning.
Ekteskap må bare inngås etter fritt og fullt samtykke av de vordende ektefeller.
Familien er den naturlige og grunnleggende enhet i samfunnet og har krav på samfunnets og statens beskyttelse.
Artikkel 17.
Enhver har rett til å eie eiendom alene eller sammen med andre.
Ingen må vilkårlig fratas sin eiendom.
Artikkel 18.
Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

Artikkel 19.
Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

Artikkel 20.
Enhver har rett til fritt å delta i fredelige møter og organisasjoner.
Ingen må tvinges til å tilhøre en organisasjon.
Artikkel 21.
Enhver har rett til å ta del i sitt lands styre, direkte eller gjennom fritt valgte representanter.
Enhver har rett til lik adgang til offentlig tjeneste i sitt land.
Folkets vilje skal være grunnlaget for offentlig myndighet. Denne vilje skal komme til uttrykk gjennom periodiske og reelle valg med allmenn og lik stemmerett og med hemmelig avstemning eller likeverdig fri stemmemåte.
Artikkel 22.
Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon og ressurser.

Artikkel 23.
Enhver har rett til arbeid, til fritt valg av yrke, til rettferdige og gode arbeidsforhold og til beskyttelse mot arbeidsløshet.
Enhver har uten diskriminering rett til lik betaling for likt arbeid.
Enhver som arbeider har rett til en rettferdig og god betaling som sikrer hans familie og ham selv en menneskeverdig tilværelse, og som om nødvendig blir utfylt ved annen sosial beskyttelse.
Enhver har rett til å danne og gå inn i fagforeninger for å beskytte sine interesser.
Artikkel 24.
Enhver har rett til hvile og fritid, herunder rimelig begrensning av arbeidstiden og regelmessige ferier med lønn.

Artikkel 25.
Enhver har rett til en levestandard som er tilstrekkelig for hans og hans families helse og velvære, og som omfatter mat, klær, bolig og helseomsorg og nødvendige sosiale ytelser, og rett til trygghet i tilfelle av arbeidsløshet, sykdom, arbeidsuførhet, enkestand, alderdom eller annen mangel på eksistensmuligheter som skyldes forhold han ikke er herre over.
Mødre og barn har rett til spesiell omsorg og hjelp. Alle barn skal ha samme sosiale beskyttelse enten de er født i eller utenfor ekteskap.
Artikkel 26.
Enhver har rett til undervisning. Undervisningen skal være gratis, i det minste på de elementære og grunnleggende trinn. Elementærundervisning skal være obligatorisk. Alle skal ha adgang til yrkesopplæring, og det skal være lik adgang for alle til høyere undervisning på grunnlag av kvalifikasjoner.
Undervisningen skal ta sikte på å utvikle den menneskelige personlighet og styrke respekten for menneskerettighetene og de grunnleggende friheter. Den skal fremme forståelse, toleranse og vennskap mellom alle nasjoner og rasegrupper eller religiøse grupper og skal støtte De Forente Nasjoners arbeid for å opprettholde fred.
Foreldre har fortrinnsrett til å bestemme hva slags undervisning deres barn skal få.
Artikkel 27.
Enhver har rett til fritt å delta i samfunnets kulturelle liv, til å nyte kunst og til å få del i den vitenskapelige framgang og dens goder.
Enhver har rett til beskyttelse av de åndelige og materielle interesser som er et resultat av ethvert vitenskapelig, litterært eller kunstnerisk verk som han har skapt.
Artikkel 28.
Enhver har krav på en sosial og internasjonal orden som fullt ut kan virkeliggjøre de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring.

Artikkel 29.
Enhver har plikter overfor samfunnet som alene gjør den frie og fulle utvikling av hans personlighet mulig.
Under utøvelsen av sine rettigheter og friheter skal enhver bare være undergitt slike begrensninger som er fastsatt i lov utelukkende med det formål å sikre den nødvendige anerkjennelse av og respekt for andres rettigheter og friheter, og de krav som moralen, den offentlige orden og den alminnelige velferd i et demokratisk samfunn med rette stiller.
Disse rettigheter og friheter må ikke i noe tilfelle utøves i strid med De Forente Nasjoners formål og prinsipper.
Artikkel 30.
Intet i denne erklæring skal tolkes slik at det gir noen stat, gruppe eller person rett til å ta del i noen virksomhet eller foreta noen handling som tar sikte på å ødelegge noen av de rettigheter og friheter som er nevnt i Erklæringen.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 8:11 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Advokatene
Brænden og Brænden
kontorfelleskap m.n.a.

Advokat Tore Brænden
NO 971 56 116

Advokat Siri Brænden
NO 983 459 935
E-mail: siri.braenden@
kongsvinger.online.no

Begjæring om tiltak
til
fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker
i
oppland og hedmark

Offentlig part: Eidskog kommune v/barnevernstjenesten, 2230 Skotterud.
Prosessfullmektig: Advokat Tore Brænden, P.b. 502, 2203 Kongsvinger.

Privat part 1: Annette Olsen, Skolegt.5,2240 Magnor.
Prosessfullmektig:Advokat Jan Kildahl,Karl johansgt.12,0154 Oslo

Privat part 2:Frank Kjær,Snålroa,2270 Flisa.
Prosessfullmektig:Advokat Liv Nøkleby,P.b.207,2202 Kongsvinger.

Saken gjelder: Krav fra Annette Olsen om utvidet samvær med sine to barn, S.M.K. og E.M.K.

Tidligere vedtak:

Fylkesnemnda for sosiale saker i oppland og hedmark fattet den 20.03.05 vedtak om omsorgsovertakelse etter barnevernl.§ 4-12 av de private parters fellesbarn S.M.K. og E.M.K. Barna ble plassert i fosterhjem i Våler fra våren 2005.

Når det gjelder samværet og omfanget av dette ble for den private part 1,Annette Olsens vedkommende satt til 3 timer annenhver måned uten rett til tilsyn uten samtykke fra mor. Barnas far, Frank Kjær, fikk samvær hver 3.helg fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag.



Etter at 1-årsfristen i barnevernl.§4-21,2.ledd var utgått, krevde advokat Jan Kildahl på vegne av Annette Olsen at fylkesnemndas vedtak av 20.03.05 ble opphevet og at barna skulle tilbakeføres til henne. Barnevernstjenesten kunne ikke imøtekomme dette krav, og sak for fylkesnemnda ble forberedt og oversendt fylkesnemnda pånytt den 16.01.07.

Fylkesnemnda for sosiale saker i oppland og hedmark behandlet saken den 23.04.07 med det utfall at Annette Olsens krav om opphevelse av vedtaket og tilbakeføring av barna ikke ble tatt til følge.

Vedtaket ble begjært overprøvd ved stevning til glåmdal tingrett av 19.06.07. Saken ble av tingretten berammet til 28.01.08.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 23, 2009 8:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Mens dette pågikk hadde far reist sak etter barneloven med krav om å bli tilkjent den daglige omsorgen for barna i tilfelle det kom på tale med noen tilbakeføring til foreldrene. I dom av 23.11.07 ved glåmdal tingrett ble far tilkjent den daglige omsorgen for barna. Dommen ble påanket til lagmannsretten, men anken var for sent fremsatt og oppreisning ble ikke gitt. Derved var dommen fra tingretten rettskraftig.

Da Frank Kjær ble tilkjent den daglige omsorgen manglet Annette Olsen rettslig interesse,jfr. tidligere tvml. §54, i å få prøvet fylkesnemndas nektelse av å tilbakeføre omsorgen for barna til henne og saken ble av tingretten hevet ved kjennelse av 25.04.08.

Annette Olsens rettigheter i forhold til barna er nå begrenset til kun å omfatte rett til samvær.

Pr. i dag har Annette Olsen rett til samvær med sine barn som fastsatt i fylkesnemndas vedtak av 20.03.05, dvs. 3 timer annenhver måned.

Bakgrunn:
Barnevernstjenesten har hatt kontakt med familien siden 1999, dette i forhold til eldre søsken. Annette Olsen og Frank Kjær bodde sammen i perioden 2000 til 2003. Dette var en svert turbulent periode i forholdet mellom mor og far, med blandt annet uttalte trusler fra mor mot far og trusler fremsatt i barnas påhør.
Det ble fattet akuttvedtak høsten 2004 hvor barna ble plassert i beredskapshjem. Mor ble vurdert å være så ustabil at hun ikke kunne ha omsorgen for barna. Far ble vurdert til ikke å være sterk nok til å skjerme barna fra mor slik hennes tilstand var. Jentene ble som nevnt ovenfor etter vedtak om omsorgsovertakelse i fylkesnemnda plassert i forsterket fosterhjem i Våler i Solør.

Mor har til sammen 8 barn med 6 forskjellige menn. Barna har i hovedsak bodd mesteparten av tiden hos sine respektive fedre, idet mor etter hvert ”valgte” bort barna og overlot dem til faren. Ett barn er under omsorg av barnevernstjenesten i Nannestad i tillegg til de to barna denne sak dreier seg om og som er under omsorg av barnevernstjenesten i Eidskog.

Mor giftet seg med Sten Tore Olsen i august 2005, og de er bosatt i huset på Magnor som mor har bodd i siden 1999. De har ingen felles barn, og hennes mann har ingen barn fra før. Mor har fått diagnosen Ehler-Danlos Syndrom. Hun er rullestolbruker og har fått tilpasset huset både innvendig og utvendig, og fått hjelpemidler som gjør hverdagen enklere. Mor og hennes mann driver kennel med avl og oppdrett i hjemmet og har i perioder mange hunder i huset. Begge er politisk aktive. Mor er spesielt aktiv på Internett med en blogg under forumet ”Redd barna våre”, hvor hun legger ut hele sin historie og hvor hun sverter og sjikanerer alle som har hatt med hennes saker å gjøre. Det virker som om hun bruker mye av sin tid til dette, noe som vil bli nærmere omtalt nedenfor.

Far er samboer med Gunn Helen og bosatt i Snålroa på Flisa. De har ingen felles barn og fars samboer har ingen barn fra tidligere. De bor i leid enebolig hvor de, ifølge far kan bo så lenge de ønsker. Far pusser opp huset med tanke på et langvarig leieforhold, eventuelt kjøp. Far har er 20 års langt ekteskap bak seg med 2 barn, en datter på 22 år og en sønn som var multifunksjonshemmet og døde 12 år gammel.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]