It is currently Thu Mar 28, 2024 12:10 pm



Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: "Den offisielle barnevern siden" har gjenoppstått
PostPosted: Thu May 22, 2008 4:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
"Den offisielle barnevern-siden" har gjenoppstått:


Joda, jeg har Arild Holtas dom friskt i minne, hvor han ble dømt for å ha krenket "privatlivets fred" da han hang opp bilder av barnevernansatte som han selv hadde tatt i sitt eget hjem.

Og selvfølgelig risikerer jeg å bli tiltalt og få bot for å ha lagt ut noen av barnevernpedagogstudentenes egne bilder av seg selv på mitt web-album. Men sjitt på det - jeg tar sjangsen.

Foreløpig har ikke disse unge damene og mennene gjort seg skyldig i noen lovbrudd mot uskyldige mennesker, så dem skal jeg / vi ikke kritisere her. De fleste av oss har vært kalv en gang i tiden, og fyrt og festet litt sånn dann og vann slik som alle andre unge mennesker gjør .

Poenget mitt nå er å kritisere den offentlige ledelsen som tillater at disse studentene kan feste på på sitt undervisningssted. Det er da jeg lurer på hvor edrueligheten til de overodnede har tatt veien hen?

Kritikkverdig er det også med tanke på at samtlige av disse medvirkende menneskene anser seg selv som moralens høye voktere, og liksom skal fremstå som "sunne" rollemodelle for mange andre, men som du ser, så er det en regel for DEM og atter en annen for ALLE DE ANDRE.

Ja, for når du ser på bildene på det vedlagte web-albumet mitt, så ser du at disse studentene både sitter ved og står oppå sine pulter, hulter i bulter, og med pilsen i neven og diverse andre drikkevarer som de tyller i seg.

Disse bildene har jeg lånt fra barnevernpedagogstudentenes egen hjemmeside på Space, som de kalte for "den offisielle barnevern siden" og som de straks lukket da de fikk snusen i at jeg hadde peilet meg inn på dem.

Web-albumet vil jeg la stå åpent i et par dager for så å stenge det igjen, og det samme med denne tråden. Altså, når web-siden er åpen, vil også denne tråden være åpen.

For øvrig anbefaler jeg deg også å ta en titt på det nydelig blomster-albumet som heter *Flower * Power* Det er til å bli glad av og der legger jeg altså ut bilder av mine aller vakreste blomster. Anbefales!

Bildene vises best hvis du klikker på lysbildefremvisningen. *Sjæmpegøij*

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Sat May 24, 2008 9:35 am, edited 5 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Det var gøy
PostPosted: Sat May 24, 2008 4:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Det var gøy så lenge det varte ... og tusen takk for Nettby som var så snill å hive ut dette innlegget mitt på forsiden sin sin vedr. denne saken:


Nytt pensum! Drikking: Teori og praksis.



Og her legger jeg ut mine digresjoner til dette temaet og det samme kan du også gjøre, bortsett fra at det ikke er lov å kommentere personene på bildene.


1. Ser det ut for at jeg har overdreven respekt overfor autoriteter?

2. Som jeg skriver, mener jeg at denne debatten så definitivt HØRER TIL I DET OFFENTLIGE ROM.

3. Bildene er lånt fra en hjemmeside som den gang var åpen for alle og het: Den offisielle barnevern-siden.

4. Det er en grunn for hvorfor folk blir advart mot å legge ut sensitive opplysninger om seg selv på internett, og også bilder. Slik jeg forstod det den gang, var ikke disse bildene hemmelig, og hva er det forresten plutselig de er så redd for? Jeg kan ikke se at de verken er verre eller bedre enn annen ungdom på sin egen alder.

5. Men, med tanke på det "viktige" arbeidet barnevernpedagoger skal utføre, vil jeg anbefale total-avholdenhet. Mang en gang har jeg lurt på deres edruelighet når de forfatter sine journalnotater.

6. Noe annet som jeg også reagerer på, det er barnevernpedagogstudentenes unge alder. Om ikke lenge er f. eks. disse barnevernpedagogstudentene som vist på bildene ute i full jobb.

Altså, etter 3 års "utdannelse" skal de være med på å fatte vedtak som kan skille og splitte familier for ever og alltid. Jeg syns ikke det er riktig.

De har ingen anelse om hvordan det er å være foreldre, fordi at de som oftest ikke har egne barn selv og har gjort seg visse erfaringer.

Dersom det fortsatt skal være en slik utdannelse, hvilket jeg håper er en saga blott om 20 år, så bør det i minste være en nederste minimumsgrense på 30 år for søkere. Eller at de har egne barn som er minst 10 år gamle. Det holder ikke for meg at de har tantebarn, eller en lillesøster.

Og enda mer om barnevernpedagogenes unge alder: Hjernene deres er så uferdige, og det er så lett å lære unge mennesker nesten hva det skal være når de er i den alderen. Det er også en typisk for deres alder å vanke i dårlig selskap. Og deres kritiske evne er på den motsatt side så liten, at du kan prente inn i dem nesten hva det skal være, bare det blir forklart som en absolutt sannhet.

Så kan du se på hva de egentlig lærer (?): Å drive med utpressing, så som "fristelser, lokking, skyldfølelse, trussler og straff". "-Jammen, Kristin, du vet jo at du ikke har noe valg..." Alt som står omtalt som en psykopatisk og dysfunksjonell atferd i mine fagbøker, er pensum for dem.

7. I prinsippet går deres kompetanse for meg ut på akkurat det samme som om en øre-nese-spesialist skulle ha foretatt et keisersnitt på meg.




_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Den offisielle barnevern siden" har gjenoppst
PostPosted: Sun May 25, 2008 9:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Jeg skal holde det som jeg lovet, i morgen tidlig stenger jeg dette web-albumet. Men, håpet mitt var jo selvfølgelig det at en av de store avisene ville gitt meg / oss en overskrift.

Mona Lygre wrote:

Web-albumet vil jeg la stå åpent i et par dager for så å stenge det igjen, og det samme med denne tråden. Altså, når web-siden er åpen, vil også denne tråden være åpen.



Men her er en annen overskrift som du bør ta deg tid til å lese: Er dette sømmelig?

-Det er en artikkel fra journalisten.no som forteller om hvordan journalistene går inn på Nettby og Facebook og "låner" de bildene som de vil ha...



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Den offisielle barnevern siden" har gjenoppst
PostPosted: Sun May 25, 2008 9:58 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Mona Lygre wrote:
Men her er en annen overskrift som du bør ta deg tid til å lese: Er dette sømmelig?

-Det er en artikkel fra journalisten.no som forteller om hvordan journalistene går inn på Nettby og Facebook og "låner" de bildene som de vil ha...


Utnytting er jo nærmest faglig gitt slike, etikk og moral er noe de ofte definerer etter behov i likhet med noen av dem de beskytter med sin taushet om hva disse bedriver
- MEN, kan da vi "låne" bilder fritt fra aviser og annen media til våre formål ?

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: "Den offisielle barnevern siden" har gjenoppst
PostPosted: Mon May 26, 2008 10:16 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Og da var det det "gjennoppståtte" fotografi-albumet lukket for denne gang ...

Mona Lygre wrote:

Jeg skal holde det som jeg lovet, i morgen tidlig stenger jeg dette web-albumet. Men, håpet mitt var jo selvfølgelig det at en av de store avisene ville gitt meg / oss en overskrift.



Jeg åpner det igjen om en ukes tid eller noe sånt - eller når jeg får lyst til det.


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: lyst
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 11:39 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Jeg fikk lyst til å åpne fotoalbumet igjen.

Her er forresten et brukbart svar jeg fikk på Root.no vedr. lovligheten av det hele:


Mona Lygre wrote:
Jeg trenger din hjelp til å bli henvist til en / et sted, som kan svare meg på følgende problemstilling, eller kanskje du vet svaret:

Har jeg gjort noe ulovlig som jeg kan straffes for?

Her er en metafor for min problemstilling: Altså, dersom Jens Stoltenberg uforvarende hadde kommet i skade for å legge ut et nakenbilde av seg selv på stortingets offisielle informasjonsside, så hadde ikke folk stusset på å kopiert dette bildet. Men, hadde folk kunne blitt strafferettslig forfulgt dersom de la ut en kopi av dette nakenbildet på sine egne hjemmesider o.l.?

Her er min historie:

For langt over et år siden oppdaget jeg en gruppe som var åpen for alle på Space og søkbar på Google, som het "Den offisielle barnevern-siden".

På denne "offisielle barnevernsiden" hadde noen barnevernpedagogstudenter lagt ut festebilder av seg selv, hvor de fleste bildene var knipset i deres eget klasserom hvor pilsen og annen drikkevarer stod oppstilt på rekke og rad på pultene.

Jeg kopierte disse bildene over til min maskin og skrev en "takk for bildene" til dem i deres egen gjestebok. Da de skjønte at jeg hadde peilet meg inn på dem, stengte de plutselig sin "offisielle barnevernside".

Like etterpå la jeg ut 10 av "deres egne" bilder på mitt Space for å dokumentere at jeg virkelig hadde kopiert samtlige bilder og kommenterte behørig med link hva jeg hadde gjort på et annet populært nettsted med vitende vilje nettopp med tanke på at stuntet mitt skulle bli oppdaget.

Barnevernansatte og deres kolleger og andre sympatisører, saumfarer alt jeg foretar meg på nettet, og jeg hadde forventet å få et brev i postkassen fra politiet (eller at jeg på annen måte hadde blitt raidet av dem), fordi at jeg hadde lagt ut disse bildene, men se det har ikke skjedd ennå.

Her for en ukes tid siden la jeg ut nesten alle bildene på mitt eget web-album som jeg la linker til, og jeg har blitt kritisert for det, fordi noen mener at det er ulovlig.

Jeg trodde nærmest ikke mine egne øyne da jeg så disse "utagerende" feste-bildene, for settingen er kritikkverdig med tanke på disse studentenes fremtidige rolle som moralens høyeste voktere. Staten har råd til å kjøre 20 rettsaker etter hverandre på meg for å få stemplet disse bildene som ulovlig tjuvgods og for å straffe meg, men så spørs det om disse studentene hadde "embedts" tillatelse til å markedsføre denne hjemmesiden som "den offisielle barnevern-siden"?

Det som jeg nå lurer på er om de bevisst bare forsøker å dysse ned denne "glippen"? Eller har du peiling på om jeg kan bli trukket for retten for ulovlig å ha publisert "offisielle" festebilder? Og hvor kan jeg henvende meg skriftlig på nettet for å få et juridisk riktig svar? Har du en link? -For jeg ønsker å kunne legge en link til svarene på mine spørsmål til mine hjemmesider.

Her er forresten definisjonen på ordet "OFFISIELL", fra min gamle bok Fremmedord blå ordbok:

adj., lat., embetsmessig, embets-, regjerings-; som er gitt el. meddelt i embets medfør, som er utgått på oppdrag av myndighet; offentlig, som tilsynelatende er det el. det, men i virkeligheten er noe annet



Og svar fra et medlem på Root.no:

enquiry wrote:
Jeg har ikke noen formell juridisk bakgrunn, men slik jeg vurderer det kan det ikke uten videre fastslås at du har gjort noe ulovlig.

Med utgangspunkt i at bildene på et tidspunkt er publisert av opphavsmannen, og ikke stjålet, er det åndsverkloven som gjelder: http://lovdata.no/all/hl-19610512-002.html

Som hovedregel er det et brudd på opphavsretten å gjengi noens åndsverk uten samtykke, men det er viktige unntak. Jeg mener § 23a tilsier at du i dette tilfellet kan ha rett til å gjengi åndsverket.

Offentliggjort kunstverk og offentliggjort fotografisk verk kan gjengis i aviser, tidsskrifter og kringkasting ved omtale av dagshending. Dette gjelder likevel ikke verk som er skapt med henblikk på gjengivelse i aviser, tidsskrifter eller kringkasting. Opphavsmannen har krav på vederlag med mindre det gjelder dagshending knyttet til det verket som gjengis.

Er et kunstverk eller et fotografisk verk utgitt, eller har opphavsmannen overdratt eksemplar av verk som nevnt, kan verket medtas i aviser, tidsskrifter, bøker, ved film og i kringkasting, såfremt verket utgjør en del av bakgrunnen eller på annen måte spiller en underordnet rolle i sammenhengen.


http://lovdata.no/all/tl-19610512-002-021.html#23a

Gisle Hannemyr har bl.a. dette å si om paragrafen:

Det som i første rekke gjør disse paragrafene vanskelig å forstå, er bruken av ordet «dagshending». Hva er en «dagshending»? Høyesterett har drøftet dette flere ganger, og jeg oppfatter disse drøftingene slik at den «hending» som omtales bør ha viss grad av aktualitet tidsmessig, dvs. at «hendingen» må befinne seg i det aktuelle nyhets­bildet.

http://hannemyr.com/faq/legal_dm06.shtml

Skulle en domstol rent hypotetisk behandle saken, tror jeg vurderingen først og fremst ville dreie seg om hvor vidt bildene kan betraktes som aktuelle og av allmenn interesse. Man kan argumentere for at de er det, men det er vanskelig for meg å vurdere.



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: øl
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 2:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Er dette barnevernpedagogstudentenes obligatoriske, lukkede studium / hemmelige pensum?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Det var gøy
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 2:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Dette innlegget var visstnok dråpen som fikk begeret til å renne over for Nettbyen, ja, du vet, glasset er ikke fullt før det renner over...

Mona Lygre wrote:

Det var gøy så lenge det varte ... og tusen takk for Nettby som var så snill å hive ut dette innlegget mitt på forsiden sin sin vedr. denne saken:


Nytt pensum! Drikking: Teori og praksis.



Teksten:

Vennligst vent et øyeblikk! Jeg får besøk.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Bilde
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 3:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Jeg har fått besøk igjen, av Annette Olsen, nå styrer hun ivei på kjøkkenet med noe mat, anyway, her er et bilde av eventen:

Image

Og enda ett til, slik nyheten så ut på forsiden av Nettby:

Image


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Uskyldig tekst?
PostPosted: Tue Jun 03, 2008 3:19 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Og her er den "uskyldige" teksten:

missjones wrote:
Når du ser den følgende serien fra barnevernpedagogstudentenes egne festebilder, så kan du begynne å lure på om de har fått et nytt fag på skolen. Kanskje de skal lære å drikke med måte?

"Alle sier jeg må drikke med måte. Men hvem er "Måte"?

Før du posterer dine kommentarer på denne tråden må du lese den vedlagte bruksanvisningen nøye.

"Les artikkelen" på forsiden.

:arrow: Lysbildeserie av undervisningen på barnevernpedagoglinjen
:arrow: Bruksanvisningen, må leses nøye


Headingen, "Nytt pensum. Drikking: Teori og praksis" formulerte jeg på denne måten for å skape et blikkfang for tilskuerne, for å vekke deres nysgjerrighet for å få dem til å klikke inn på dette innlegget, dersom jeg skulle være så heldig å få den ut som en nyhet på Nettbyens forside. Og det funket. En ekte journalist ville neppe kunne ha gjort det bedre. Eller?


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Bilde
PostPosted: Mon Jun 09, 2008 7:48 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Dette er feil, Mona:

Mona Lygre wrote:
Og enda ett til, slik nyheten så ut på forsiden av Nettby:

Image


-For det var bare slik nyheten så ut på gruppen "Vi som ikke liker barnevernet".

Her ser du hvordan min nyhet så ut på Nettbyens forside:

Image

(Har jeg bilde av alle mine nyheter på Nettbyens forside? Svar: -Ja.)


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]