It is currently Sun Apr 28, 2024 9:45 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Kapittel nr. 29: Oxytocin-Bomben ~mmpi-testen~
PostPosted: Mon Sep 24, 2007 2:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Og ps; husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

Les mer om hvor elegant jeg grisebanker mmpi-testen fordi at den heller ikke er i stand til å "registrere" svingende HORMON-"NIVÅER".... 8)

29 Oxitocin-Bomben

1 Fra personlighetstesten. 2 Følelsesmessig ustabil. 3 Elizabeth Hanson. 4 Østrogen. 5 Progesteron. 6 Testosteron. 7 Oxytocin-bomben. 8 Kjemi. 9 Typisk oppstemt. 10 Kvinner er som. 11 Euforisk. 12 Hvordan menn. 13 Raseriutbrudd. 14 Ikke prøv. 15 Sara Arrhenius. 16 Hvorfor menn blir. 17 Lav frustrasjonstoleranse. 18 Irritasjon, fiendtlighet, sinne og aggressjon.

1 FRA PERSONLIGHETSTESTEN MMPI. wrote:
Samtidig vil informanter med lignende profil fremtre som følelsesmessige ustabile. Selv om humøret typisk er oppstemt, - og til dels euforisk, kan det fort komme store raseriutbrudd. Informanter med lignende profil har oftest lav frustrasjonstoleranse, og vil kunne fremvise mye irritasjon og fiendtlighet. Generelt vil en forvente at informanter med lignende profil har vansker med å kontrollere sitt sinne og sin aggressjon.


2 FØLELSESMESSIG USTABIL. Ektemannen så seg rundt inne i klesforretningen. -Trenger De hjelp? spurte en ekspeditør. -Jeg skulle ha kjøpt en kåpe i fødselsdagspresang til min kone og jeg tror denne kan passe, men er det mulig at hun kan få byttet den hvis hun ikke liker den? -Selvsagt. -Hvor ofte da? 2033. Har du noensinne hørt om en "følelsesmessig STABIL” kvinne? -Og ifølge mmpi-testen, så er jeg altså enda mer "ustabil" enn mine medsøstre?

Både mmpi-testen og psykolog Svein Magnar Hansen viser med dette at feminine "trekk" også er uønskede "trekk". De fremhever og favoriserer de maskuline "trekkene" som er; rasjonell og logisk tenkning, effektivitet og handling, som igjen er baserer seg på psykologen sitt varemerke: "Jeg bare observerer jeg." Disse holdningene er kvinnefiendtlige, og de bidrar til å undertrykke kvinnens rett til FRIHET, SELVOPPDAGELSE OG SELVREALISERING. Når disse holdningene legges til grunn for å diagnostisere kvinner som "forstyrret" med "maniske og utagerende trekk", ja da er dette kvinnediskriminering av verste sort. Og jeg bare grøsser med tanke på all den uretten som denne "ukritiske" praksisen har påført ti-tusener av kvinner verden over.

3 ELIZABETH HANSON, FORSKER. Forsker Elizabeth Hanson ved University of Ontario i Canada har gjort en undersøkelse av kvinners yteevne og hormonet østrogen. Hun fant at lave testosteronverdier reduserte kvinnens romforstålelse, mens høye østrogenverdier økte artikulasjonsevnen og finmotorikken. Dette forklarer hvorfor en kvinne på dager da hun har høye østrogenverdier i løpet av menstruasjonssyklusen, kan opptre fullstendig rolig og snakke klart og tydelig. På dager med høye testosteronverdier kan hun derimot snakke mer snublende, men romforståelsen hennes er betraktelig bedre - hun greier kanskje ikke å avfeie en mann med en knivskarp og velpassert replikk, men hun kan hive stekepanna etter ham og treffe på 20 meters hold, Allan og Barbara Pease.

GÅR DET ANN Å PERSONLIGHETSTESTE KVINNER DA, NÅR HORMONNIVÅET HENNES SKIFTER SÅ OFTE? Og tror du at mmpi-testen har tatt høyde for denne problematikken da? Hvorfor ville ikke Thorleiv Odland i psykologforeningen svare meg på disse spørsmålene? Eller tror du at psykologer er professorer i kjemi og biologi? -Her følger i hvert fall et lynkurs i kjemi:

4 ØSTROGEN er det kvinnelige hormonet som gir kvinner en generell følelse av tilfredshet og velvære, og som spiller en viktig rolle for kvinners omsorgsatferd. På grunn av østrogenets beroligende effekt har det til og med vært gitt til aggressive mannlige fengselsinnsatte for å kontrollere voldelig atferd. Østrogen stimulerer også hukommelsen, noe som kan forklare hvorfor så mange kvinner opplever hukommelsesproblemer etter klimakteriet, når østrogenverdiene deres faller. De som får hormonbehandling med østrogen, har mindre av disse plagene, Allan og Barbara Pease.

5 PROGESTERON er hormonet som stimulerer til omsorg overfor avkommet, og som styrker kvinnens morsatferd. Progesteron utløses når en kvinne ser et spedbarn, og forskning har vist at det er barnets kroppsform som utløser hormonet. Spedbarn har korte, lubne armer og ben, rund og lubben kropp, stort hode og store øyne, og disse formene er "utløsere." Reaksjonen på en slik kroppsform er så sterk at hormonet utløses også når kvinnen ser utstoppede lekegjenstander av samme fasong. De fleste menn, som mangler progesteron, forstår ikke denne overstrømmende reaksjonen på en overpriset, utstoppet butikkgjenstand, Allan og Barbara Pease.

6 TESTOSTERON. Barn, gamle og kvinner har alle lite testosteron. For bare ti år siden var testosteron et ord man ikke hørte ofte; i dag er nærværet av testosteron i omgivelsene noe som ofte blir kommentert. Når tribunene på fotballstadion er fulle av skrålende fans, blir det beskrevet som en "testosteronflom". Det kan virke som om testosteron er et dominanshormon; en undersøkelse fra Mount Sinai School of Medicine i New York fant at jo høyrere opp på karrierestigen en kvinne hadde klart å klatre, jo høyere var testosteronnivået hennes, Germanie Greer.

7 OXYTOCIN-BOMBEN. Og så var det kjemikeren som stadig inngikk nye forbindelser, BSV. Oxytocin utløses også ved orgasmen, både for kvinner og menn! Så da kan dere mannfolk tenke dere til hvilken tilstand jeg var i under "testsituasjonen". Du kan jo selv se hvor mye arbeid du får gjort etter en orgasme. Praktisk talt; ingenting. Du er helt utslått og avslått. Av OXYTOCIN. Og det forklarer også hvorfor det så helt "bombet" ut hjemme hos meg. Om oxytocinet skriver Henry Egedius Psykologisk leksikon:

"Den nevropsykologiske forskningen på 1970- og 80-tallet viste at nerve- og hormonsystemets måte å fungere på hos kvinner gir seg uttrykk ikke bare i en menstruasjonssyklus, i melkeproduksjonen etter et barns fødsel ulike kroppslige prosesser, men også i spesielle reaksjonsmønstre og atferdstyper. Det kvinnelige hormonet oxytocin er lagret i hypofysen. Når spedbarnet suger på morens brystvorter, går det nerveimpulser til hypofysen, som fører til at oxytocin føres med blodstrømmen og får den glatte muskulaturen i brystvortene til å trekke seg sammen slik at melk presset ut. Samme hormonet fungerer som signalsubstans i nerver som er spredd i en stor del av hjernen og der fremkaller en sterk interesse for å ta hånd om spedbarn. Dyrehunner såvel som småjenter og kvinner som akkurat har født barn, har gjennom hormonpåvirkninger en spesiell form for aktivitet i hjernen som gir dem sterke motiver for å sysle med barn og lære seg hvordan man kan håndtere barn slik at de har det bra. I den første delen av ammingsperioden produseres rikelig med cholecystokinin i morens kropp. Dette hormonet øker galleproduksjonen og stimulerer bukspyttkjertelen til å avsondre sin saft, som bidrar til at kvinnens næringsopptak er maksimalt. Men det fremkaller også ro og motstandskraft mot alt som normalt virker stressende. Den nybakte moren blir dermed automatisk avskjermet mot omverdenen, slik at hun kan vie hele sin interesse til barnet. Kunstnere som i sitt arbeid har gjengitt madonnaen og barnet, har i de fleste tilfeller gjengitt mødrenes evne ti å få øyekontakt med sine barn og oppfanget deres rolige og milde beskyttelse."

8 KJEMI. Det viktigeste et barn lærer når det får et kjemisett til jul, er at det aldri kommer til å få et til, BSV. Mannens testosteron-nivå er konstant, bortsett fra når han blir opphisset, da øker nivået, som f eks i sengen med en naken dame og eller på en fotballkamp. Kvinnens hormon-nivå derimot, er i stadig bevegelse. Som jeg nevnte i kap. 25.7, så er altså hormonsammensetning et bevis for at mmpi-testen maks kan klare å antyde DAGSFORMEN til en kvinne. Den kan med andre ord bare antyde hvilken "fase" hun er inne i...

Da jeg ble testet, hadde jeg nylig fått igjen menstruasjonen etter ett års fravær, og det vil si at jeg hormonelt sett nærmest var i rute igjen. Men humøret mitt var også tydelig påvirket av oxytocinet. Og dersom jeg skulle hatt en rimelig sjanse til å bestå mmpi-testen, så måtte jeg ha fått ekstra tilførsel av testosteron. Siden jeg fremdeles ammet Mats, og var neddopet av det beroligende oxytocinet, se kap. 5.4, så burde jeg vel logisk sett gjort det bedre? Nei, det var dømt til å mislykkes uansett, på grunn av at mmpi-testen heller ikke er designet med tanke på kvinnens brede CORPUS CALLOSUM...

9 TYPISK OPPSTEMT. Hva er H2SO4, Henrik? -Jeg vet ikke lærer, men jeg har det på tungen. -Spytt det ut! Det er nemlig svovelsyre! BSV. På kryss og tvers av hormoner, så har kvinner enda en til rytme å forholde seg til, den kalles for BØLGEN. -Mine svar på testens T-form må ha gjort et uslettelig inntrykk på tolken, det heter: "Selv om humøret typisk er oppstemt, - og til dels euforisk, kan det fort komme store raseriutbrudd." -Dersom mmpi-testen virkelig KAN si noe om kvinner i det hele tatt, så er denne tolkningen kvinnediskriminerende. Psykologien begår et stort overtramp mot kvinner "i sin alminnelighet" når den patologiserer dette typiske kvinnelige "trekket" som en "forstyrrelse". For det er nemlig helt naturlig at kvinnens følelsesliv skifter fra morgen til kveld. Og John Gray har en logisk forklaring på hvorfor menn alltid beklager seg over kvinnens skiftende humør:

10 KVINNER ER SOM BØLGER. Kvinnen er som en bølge. Når hun føler seg elsket, stiger og synker selvfølelsen i en bølge-bevegelse. Når hun kjenner seg virkelig vel, havner hun på en topp, men så kan plutselig sinnsstemningen endre seg, og bølgen dratter ned. Dette krasjet er midlertidig. Etter at hun har nådd bunnen, vil sinnsstemningen raskt endre seg, og hun føler seg igjen trygg på seg selv. Av seg selv begynner bølgen å stige på ny. Når kvinnens bølge stiger, synes hun at hun har overflod av kjærlighet å gi, men når den faller, føler hun seg tom innvendig og trenger å bli fylt av kjærlighet. Denne bunnsituasjonen er tidspunktet for følelsesmessig storrengjøring. Hvis hun på bølgens opptur har undertrykt negative følelser eller fornektet seg selv for å kunne gi mer kjærlighet, vil hun på nedturen møte disse negative følelsene og de uoppfylte behovene. I denne perioden trenger hun særlig å snakke om problemene og bli hørt og forstått. Min kone Bonnie sier at opplevelsen av å "gå ned" er som å gå ned i en mørk brønn. Når en kvinne går ned i "brønnen," synker hun bevisst ned i sitt ubevisste jeg, ned i mørke og uklare følelser. Hun kan plutselig oppleve en vrimmel av uforklarlige sinnstemninger og vage fornemmelser. Hun kjenner seg kanskje håpløs, og synes at hun er helt alene eller uten støtte. Men snart etter at hun har nådd bunnen, og hvis hun da føler seg elsket og støttet, vil hun begynne å kjenne seg bedre. Like plutselig som hun krasjet, vil hun stige opp og igjen utstråle kjærlighet i samlivsforholdet. Kvinnens evne til å gi og motta kjærlighet er som regel et speilbilde av hvordan hun har det med seg selv. Når hun ikke har det helt godt med seg selv, er hun ute av stand til helt å godta og verdsette partneren. Når hun er nedfor, er hun tilbøyelig til å la seg overmanne, eller følelsene får tilbakevirkende kraft. Når bølgen treffer bunnen, er hun mer sårbar og trenger mer kjærlighet. Det er av avgjørende betydning at partneren forstår hva hun trenger i slike situasjoner, ellers kan han komme til å stille urimelige krav, John Gray, Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus.

11 EUFORISK: VELBEFINNENDE. Hvorfor liker svenskene så godt å bade i sjøen? -De synes det er så fint med bølger i håret, BSV. Jeg ble så glad at jeg gråt av lettelse da jeg leste om BØLGEN i 1995! Og som om jeg ikke var bedagelig anlagt fra før av, så fikk jeg i hvert fall et enda mer avslappet forhold til mine følelser. Og jeg har trent bevisst på å gi slipp og "gå ned i brønnen" i mange herrens år! Når jeg føler meg nedsnødd, så går jeg bare inn på "mitt private laboratorium" og legger meg under dynen. Der blir jeg værende til jeg blir i bedre humør. Men så får jeg plutselig høre at det ikke er normalt for en kvinne å ha et så skiftende humør? Vel, psykologen er jo så visst ikke "spesialist" når det gjelder kvinner, og det skal være sikkert og visst. Hva er det psykologer forventer av oss kvinner? At vi skal oppføre oss som mannfolk? La oss se på hvordan menn reagerer på de uberegnelige BØLGENE våre:

12 HVORDAN MENN REAGERER PÅ BØLGEN. Når en mann er glad i en kvinne, begynner hun å skinne av kjærlighet og tilfredshet. De fleste menn tror naivt at denne glansen vil vare evig. Men å vente at hennes kjærlighetsrus skal være konstant, er som å vente at det aldri blir værforandringer og at solen skal skinne bestandig. Livet er fylt av rytmer - dag og natt, varme og kulde, sommer og vinter, vår og høst, skyer og klarvær. Slik er det også i samlivsforhold, menn og kvinner har sine egne rytmer og sykluser. Menn trekker seg unna og nærmer seg igjen, mens kvinners kjærlighetsevne stiger og synker. Mannen går ut fra at når humøret hennes plutselig forandres, så er det helt basert på hans oppførsel. Når hun er lykkelig, tar han æren, men når hun er ulykkelig, føler han seg også ansvarlig. Han kan bli svært frustrert, for han vet ikke hvordan han skal bedre forholdene. Det ene øyeblikket virker hun lykkelig, og da tror han at han gjør en god jobb, men i neste øyeblikk er hun ulykkelig. Han blir forskrekket, for han trodde at han gjorde det så bra, John Gray, Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus.

13 RASERIUTBRUDD. Hold hjerte og blodårer friske ved å blåse ut når du er frustrert og sint. Forskere har nemlig funnet ut at kvinner som viser sitt sinne, har mindre åreforkalking i blodårene og dermed minsket risiko for hjerte- og karsykdommer enn kvinner som brente inne med sitt raseri. Har du ikke andre muligheter, så skrik ut ditt sinne når du er alene - i bilen, på fjellet eller ved sjøen. Det letter trykket, og kan bidra til å holde deg sprek! Norsk Ukeblad, nr. 40, 1999. Mmpi-testen vet for øvrig ingenting om "sunt sinne". Og jeg er så sint på den dustete testen og psykologen - at jeg holder nesten på til å sprikke! Godt å få sagt det.

14 IKKE PRØV Å ORDNE OPP. Bill og Mary hadde vært gift i seks år. Bill hadde lagt merke til dette bølgemønsteret hos Mary, men fordi at han ikke forstod det, forsøkte han å "ordne opp," noe som bare gjorde det hele verre. Han trodde det var noe galt med denne tendensen til å bevege seg opp og ned. Han forøkte å forklare henne at hun ikke behøvde å bli så lei seg. Mary følte seg bare mer misforstått og tilsvarende mer ute av balanse. Til tross for at han trodde at han "ordnet opp," hindret han henne faktisk å få det bedre. Når en kvinne går ned i brønnen, må han lære seg at det er da hun trenger ham mest. Og det er ikke noe problem som skal løses eller ordnes opp i, men han har her en mulighet til å støtte henne med ubetinget kjærlighet. Bill sa: "Jeg forstår ikke Mary. I ukevis er hun et praktfullt menneske. Uten forbehold gir hun sin hengivenhet til meg og alle andre. Så blir hun plutselig slått ned av hvor mye hun gjør for alle sammen, og blir misfornøyd med meg. Det er ikke min skyld at hun er ulykkelig. Det forklarer jeg henne, og så kommer vi opp i de voldsomste krangler". I likhet med mange menn gjorde Bill den feilen at han forsøkte å hindre at partneren "gikk ned" eller "havnet på bunnen". Han forøkte å redde henne ved å trekke henne opp. Han hadde ikke lært at når konen hans var på nedtur, måtte hun gå til bunns før hun kunne komme opp igjen. Når Mary begynte å gli utfor, var de første symptomene at hun følte seg overkjørt. I stedet for å lytte til henne med omsorg, varme og innlevelse, prøvde han å få henne opp igjen ved å forklare hvorfor hun ikke burde være så ute av seg. Det siste en kvinne behøver når hun er på vei ned, er at noen forteller henne hvorfor hun ikke bør føle seg nedfor. Det hun trenger er nærvær og at noen har medfølelse og lytter til henne når hun åpner seg. Selv om mannen ikke fullt ut forstår hvorfor hun føler seg så overkjørt, kan han tilby henne kjærlighet, oppmerksomhet og støtte, John Gray, Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus.

15 SARA ARRHENIUS, IDEHISTORIKER. Hvorfor har for eksempel mannens kropp vært utgangspunktet for hva det vil si å være menneske - et normativt utgangspunkt som kvinnen avviker fra? Hvorfor blir de egenskapene vi vanligvis regner som mannlige - så som rasjonalitet, aktivitet og logikk - vurdert som særlig verdifulle, mens de egenskapene som regnes som kvinnelige - intuisjon, følsomhet og innlevelse - blir tillagt mindre verdi? Sara Arrhenius bok En ekte kvinne, en kritikk av den nye biologismen. Og du skal få høre mer fra den siden. Men saken er den at det hovedsakelig er menn som har patologisert kvinner siden diagnostiserings-analysen ble oppfunnet og de bare fortsetter med å sykeliggjøre kvinnens følelsesliv - på de naturlige grunnlagene som John Gray nevner her. Og i kap. 33. XX skal du få se hvordan dét går for seg!

I mellomtiden, jeg har fått diagnostisert mine normale kvinnelige "egenskaper" som for eksempel "intuisjon, følsomhet og innlevelse" som et typisk negativt "trekk" ved en "personlighetsforstyrrelse av manisk karakter". Blant annet så definerer mmpi-testen og tolken min "innlevelse" og "oppstemthet" som et typisk "personlighetstrekk" som inngår i en klassifisert diagnose i DSM filene. Men de såkalte "reliable" DSM-filene tilhører verdenshistoriens største oppussingsobjekt - psykologer og psykiatere kan i grunnen bare kaste alt det gamle skrotet sitt på bålet - og begynne på nytt igjen - ved å Snakke med oss!

16 HVORFOR MENN BLIR FORVIRRET. Etter å ha lært at kvinner er som bølger, var Bill fremdeles forvirret. Neste gang konen hans lot til å være i brønnen, gikk han inn for å lytte til henne. Når hun snakket om noen av de tingene som plaget henne sørget han for ikke å komme med forslag om å "ordne opp" eller få henne til å føle seg bedre. Etter tyve minutters tid ble han nokså fortvilet, fordi hun ikke kjente seg bedre. "Først hørte jeg på henne," fortalte han meg, "og det lot til at hun åpnet seg og betrodde seg til meg. Men så ble hun enda mer opphisset. Det lot til at jo mer jeg lyttet, desto mer oppbrakt ble hun. Jeg sa til henne at hun ikke burde hisse seg slik opp, og så havnet vi i en stor krangel." Selv om Bill lyttet til Mary, forsøkte han fremdeles å ordne opp for henne. Han ventet at hun skulle kjenne seg bedre med en gang. Det Bill ikke visste var at når en kvinne går ned i brønnen, føler hun seg ikke nødvendigvis bedre med det samme selv om hun merker at hun får omsorg. Hun kjenner seg kanskje verre. Men det er tegn på at støtten er virksom. Omsorgen han kan faktisk hjelpe henne til å gå til bunns fortere, og da kan og vil hun føle seg bedre. For å komme ordentlig opp, må hun først helt til bunns. Slik er syklusen. For ikke å bli forvirret må mannen huske på at når han støtter kvinnen, kan hun av og til bli enda mer ute av seg. Når han forstår at en bølge må nå bunnen før den kan stige igjen, kan han frigjøre seg fra forventningene om at hun øyeblikkelig skal føle seg bedre som svar på støtten han gir. Med denne nye innsikten klarte Bill å være mer forståelsesfull og tålmodig med Mary. Etter at han var blitt flinkere til å støtte Mary når hun var i brønnen, lærte han også at det ikke var mulig å forutsi hvor lenge hun kom til å være der. Noen ganger var brønnen dypere enn ellers, John Gray, Menn er fra Mars, Kvinner er fra Venus.

17 LAV FRUSTRASJONSTOLERANSE. Tyranniet begynner ganske diskret med ryddede skrivebord, Harold Pinter. Hjemmet mitt bærer heller ikke preg av å være bebodd av en person med "lav frustrasjonstoleranse"... -Tolken burde tatt seg en tur innom meg igjen, så skulle han fått lov til å studert innholdet i kjøkkenskapene mine. Du finner ikke mange kopper og kar av samme sort i de skapene. Vel, jeg har jo så "liten interesse for nødvendige detaljer". Og det stemmer. Når noe blir ødelagt, så sier jeg bare: "Det er mer det som det kommer fra." Og så bare går jeg til butikken og kjøper nytt, hvis jeg har penger da.

Jeg har ikke tall på alle de tingene som Andreas ødelagte for meg da han var liten. Men det er bare sånt som skjer når du har småbarn i huset, og jeg gidder ikke å lage noe spetakkel av den grunn. Hunden tygget også i stykker både det ene og det andre da hun var liten. Og nå er det Mats sin tur. Han klør etter å erobre sine omgivelser. For øvrig så er det ikke så mye igjen å rive i stykker hos hjemme hos meg. -So What? Psykologen sikter kanskje også til hvordan jeg oppfører meg overfor andre mennesker, men hvor "relevant" er det for min "omsorgsrolle" som mor for mine barn da?

Hvor "lav" er min "frustrasjonstoleranse" sammen med barn da? Når ett eneste barn kan være like stor og urolig som en hel maurtue til sammen? -Om morningen kravler de over deg, frem og tilbake tusen ganger, før de tilslutt dunker deg i hodet med tøflene. De trakker deg midt i ansiktet og du får alltid en albu rett i magen. De sliter deg i håret og river deg i klærne. De hopper alltid opp - når du bøyer deg ned for å ta på dem skoene. Merk: Alltid. Når du lener deg frem - så kaster ungen seg bak. Du har kronisk verk i nesen, i haken, i tannen og minst ett blått øye. -Men tror du det at jeg mister besinnelsen min av den grunn?

Barn tar på deg over alt med klistrete fingre. Spesielt når du nettopp har skiftet til rene klær. De spyr opp etter veggene og mister fulle melkeglass ned på det nyvaskede gulvet og trakker helt inn på det teppebelagte soverommet ditt med møkkete sko - bare for å si ifra at "nå er det opptatt på do". Og når du sitter på do, så kommer de der også og skal ha saft. Når du gir dem beskjed om vente ute, fordi at du er opptatt på do - så går de ut fra toalettet uten å lukke døren etter seg. -Og så hører du naboene prate i gaten, mens du selv sitter hjelpeløs igjen der inne - med alle dørene på vidt gap. Det skjer alltid noe spennende når du sitter på do. Sånn er det bare. Enten skal ungen sitte på fanget, eller så får du naboens barn rett i fanget. Men voksne naboer er sånt som du helst bør holde på en armlengdes avstand, når du har unger i huset. De fleste går heldigvis frivillig: "-Åh, nå klarer jeg ikke å være her lenger!" sier de oppgitt, fordi at unger snakker hele tiden, søler og gneker. Og arbeidet deres tar aldri slutt. Ikke mitt heller. Det dukker alltid opp noen nye flekker. Dørkarmene er svarte av møkk og det samme er området rundt dørhåndtaket. Tannpastaen gror i tjukke lag rundt vasken - nedover og oppover og utover. Og skitne klær formerer seg raskere enn lus. -Har jeg ikke gått ifra sans og forsamling ennå?

Unger hyler og skriker for ingenting når de ikke får viljen sin. Spesielt krevende er det når du er på besøk hos sånne pirkete folk som har nystrøkne, hvite duker på alle bordene. Det er et sant mareritt. Men trenger du å bli så "frustrert" da, når du bare er hjemme hos deg selv? Når du er vant til å trakke oppi gjenglemte brødskiver med syltetøy på? -Og for ikke å snakke om legoklosser. -Sa du legoklosser? Det gjør vanvittig vondt å trakke på dem - og det tar lang tid før du får fotfestet igjen. Du kommer aldri til å glemme den opplevelsen. Men, det er utrolig hva du kan venne deg til her i livet... -Pytt-pytt. Noen reiser jo helt til Himalaya frivillig, bare for å oppleve litt spenning i hverdagen!

Men du trenger ikke reise så langt bare for å få sjekket ut "frustrasjonstoleransen" din: MÅ BARE går også ann. Greit nok for de heldige som bare kan sette seg inn i en bil når de er klappet og klar. Den helt store prøvelsen er det når bussen går om 5 minutter, og så insisterer plutselig ungen din på å kle på seg selv. Du venner deg gradvis til det også. Du vokser i takt med utfordringene. Etter hvert som de oppdager knapper, skolisser, den andre jakken og noe som klør. Komfyrer blir raskt forvandlet til postkasser og videospilleren blir matet med kjeks, mens de trykker seg selv inn i mellom to murvegger til dess de sitter bom fast. Alt oppstyret blir en fast rutine. -Og så blir du vant til at unger slåss og krangler. Og at de står på verandaen og kaster tomflasker ned i gaten, og etterpå fyller de vaskemaskinen din med sand. Barn liker å klatre i stillaser og de knuser bilvinduer og tenner og fyrer opp lekebiler. De stjeler sjokolade i butikken og kommer så fornøyd hjem - sånn cirka klokken halv elleve om kvelden. -Ja, du blir fort vant til å kjenne blodsmaken i munnen også... - etter at du har løpt rundt og leitet som en gal i 3 timer. -Da blir i hvert fall jeg bare glad og puster lettet ut for at det gikk bra denne gangen også.

Du venner deg gradvis til denne detektiv-naturen, mens du seiler rundt på klinkekuler. Du lærer fort å snu på tiden på hodet, og ha det klinkende klart for deg at ingen PLANER er gode nok. Aldri. Barn har alltid en bedre plan enn det som du i utgangspunktet "hadde tenkt deg". Enten er alle dørene åpne, eller så får du hele Himalaya dalende rett ned i fanget på deg. Barn har det der med å bli syk akkurat når du "hadde tenkt" på noe helt annet. Allid. Fjellet kan ikke bøye seg for vinden, sier et Kinesisk ordtak, og siden du tilfeldigvis er det lille "fjellets" aller største beundrer, så har du heller ikke det minste imot å forme deg selv litt mer etter det skiftende været og terrenget. I det skjulte, er du faktisk litt stolt over podens oppfinnsomhet... -Selv om du blir helt skjelven i hele kroppen når poden har erobret øverste hylle i bokreolen. Og slik fortsetter livet ditt, i rykk og napp, i det uendelige. Ting slår sprekker og melk går til spille. Grafittien er heller ikke til å komme forbi. Så du er vant til å bli forfulgt av tre skygger; -den dårlige samvittigheten, -den vanlig grå, og - den skitne vaskekluten. -Alt er en overgang, be happy - don't worry...

Barn er effektive læremestre sånn sett, og den viktigste lærdommen som de gir oss voksne folk er: STOR ”FRUSTRASJONSTOLERANSE”. Så, spiller det egentlig så stor rolle da, om det henger noen størknede matrester igjen i taket? -MEN, ”SMÅBARN” (les; psykologer) MÅ JO OGSÅ FÅ LOV TIL Å BRYNE KREFTENE SINE LITT PÅ VOKSNE FOLK. -OG DETTE ER IKKE FØRSTE GANGEN EN PERSON HAR KJØRT LEKEGRAVE-MASKINEN SIN ERTENDE OPP UNDER NESEN PÅ MEG... -Men, hvis jeg viser at jeg er sint på tolken og den dustete testen hans - så beviser det jo bare at jeg har så "lav frustrasjonstoleranse"?

18 IRRITASJON, FIENDTLIGHET, SINNE OG AGGRESSJON. Minette Walters: Du henter ikke kjøkkenkniven og myrder mannen din selv om du et øyeblikk overveldes av lyst til å gjøre det, sier krimdronningen som ikke tør gå til psykiater, KK 15-16 2000. Psykologene har skapt sin egen verden: DET UBEVISSTE. -Tja, det "forunder" meg ikke, og det er i den "idylliske" verden sin de fleste av dem lever i.

Psykologiens ”ubevisste” er for meg akkurat det samme som når jeg mister hansken min. Tror du at jeg finner den igjen - selv om jeg går den samme veien tilbake? Nix. Fordi at jeg går og glor etter den på bakken. På grunn av tyngdekraften, så tror jeg nemlig at den har falt nedover.

Men hva skjer? -Jo-da, noen velmenende mennesker, som kom etter meg, har altså "vært så snill" og hengt den opp på et gjerde - for meg? Tror de virkelig det at jeg går rundt og glor opp i den tomme luften - for å se om jeg kan finne hansken min igjen?

Ps: Hvis du ser en enslig hanske eller lignende på gaten; vær så snill og ikke legg den oppå gjerdet eller finn på noe annet tull, bare la den ligge der den ligger, sånn at jeg får øye på den - når jeg vender tilbake for å se etter den. Jeg vil heller finne igjen en skitten og våt hanske - fremfor ingenting i det hele tatt. Sånn sett er det praktisk å ha hund. Jeg har dressert hunden min til å søke på "mamma sin vott". Og en gang snuste hun seg frem til min hanske som altså var stukket inn i en mur! Hva hadde den der å bestille?

Det "ubevisste" representerer nå den hansken som du har mistet. -Mens du går og glor ned i bakken for å finne ut av det hele, så har psykologene hengt hansken din opp på et gjerdet, og så sier han / hun jublende glad: "-Se her er den, jeg fant den for deg!" Og selv om den ikke ligner på din hanske, så tvinger de deg likevel til å anerkjenne den. Øystein Sunde synger om "labbeplaneten" men jeg vet hvor alle de savnede hanskene blir av… Svar: De havner i psykologiens "underbevisste verden".

I "det ubevisste" finnes det også mange andre saker og ting som du og jeg ikke har greie på. Og de dikter i vei og blar opp den ene Kosmologiske Konstanter etter hverandre... -Psykologene har legitim makt til å plante akkurat hvilke "trekk" det skal være på deg, for de har anektert enerett på menneskets "ubevisste" sinn. -Og alt det skromset som de klasker sammen, blir du forledet til å tro på som en - ABSOLUTT SANNHET.

-For eksempel: Går det ann å være "irritert, fiendtlig, sint og aggressiv" samtidig da? Nei. Ikke hvis vi skal tro på de "friske psykologene", med adresse på jorden, som påstår at nettopp "irritasjon og fiendtlighet" er en naturlig konsekvens av ERIDOFOBI, næremere bestemt undertrykt "sinne og aggressjon". Altså, en gang til: Jeg blir ikke sint uten at jeg først har blitt grundig irritert over en urett. -Synts du kanskje at det ser ut som om jeg går rundt og sparer på kruttet når jeg først har fått den "bomben" innabords?

Og ps; husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]