It is currently Sun Apr 28, 2024 5:11 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kapittel nr. 25: Krone Eller Mynt? ~mmpi-testen~
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 1:49 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Om dette kapitlet har jeg bare en ting å si: Se hvor elegant jeg grisebanker mmpi-testen!

Og ps; husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

25 Krone Eller Mynt?

1 Fra den sakkyndiges egne undersøkelser. 2 Personlighetstesten. 3 Fritjof Capra. 4 Forsøkskaninen. 5 Kontrollerte betingelser? 6 Frivillig tvang. 7 Dagsformen. 8 Thorleif Næss. 9 Kronisk smertesyndrom. 10 Bjørg Lilleskare. 11 Grethe Brundtland. 12 Bare innbilning? 13 Holy shit. 14 Valuta for pengene? 15 Odd E. Havik. 16 Feilmarginen. 17 Svenn Torgersen. 18 Gener. 19 Whisleblowing. 20 Når forskere fusker. 21 Juks. 22 Normalgruppen. 23 Genialitet. 24 Krenket bluferdighet. 25 To sider. 26 Linda Lai. 27 Et computerprogram. 28 En kjempetabbe.

21 FRA DEN SAKKYNDIGES EGNE UNDERSØKELSER AV MONA FRESVIK LYGRE, 9.2 wrote:


Fra personlighetstesten MMPI.

Som nevnt overfor, har jeg undersøkt Mona Fresvik Lygre med personlighetstesten MMPI.

Testen består av 566 ulike utsagn, hvor informanten skal ta stilling til om disse passer for henne. Besvarelsen blir deretter behandlet gjennom et computerprogram, hvor en får frem en personlighetsprofil for informanten.

Testen ble gjennomført under kontrollerte betingelser på mitt kontor i Bergen. I testresultatet vektlegger jeg følgende :

1) Informanten har besvart spørsmålene på en konsistent måte. Alle pålitelighetsmålene i testen gir indikasjoner på at besvarelsen er reliabel.

2) Informanten synes dessuten å ha besvart spørsmålene på en åpen og ærlig måte. Jeg kan ikke se indikasjoner i testprofilen som skulle tilsi at hun har forsøkt å fremstille seg selv i noe spesielt positivt eller negativt lys. Informanter med lignende profil fremfører ofte at de har en rekke problemområder i livet sitt, og at de selv ikke makter å håndtere alle disse problemene alene.

3) Den fremkomne personlighetsprofil har imidlertid flere iøynefallende trekk. Informanter med lignende profil er vanligvis energiske, overaktive, pratsomme, utadvendte, - og har generelt få hemninger. De har brede interesseområder, og har generelt mange "jern i ilden". De vil oftest ha vansker med å disponere tid og krefter, og har ofte liten interesse for nødvendige detaljer.

4) Samtidig vil informanter med lignende profil fremtre som følelsesmessig ustabile. Selv om humøret typisk er oppstemt, - og til dels euforisk, kan det fort komme store raseriutbrudd. Informanter med lignende profil har oftest lav frustrasjonstoleranse, og vil kunne fremvise mye irritasjon og fiendtlighet. Generelt vil en forvente at informanter med lignende profil har vansker med å kontrollere sitt sinne og sin aggressjon.

5) En ser derfor ofte at informanter med lignende profil ofte kommer i sosiale vansker, og i konflikter med andre. Informanter med lignende profil har generelt dårlig samlivskompetanse, og vil oftest ha gjentagne samlivsproblemer. En vil ofte finne svangerskap utenfor samliv, rusmiddelproblematikk, og fysisk omsorgssvikt, - som episoder med mishandling. Utagering vil ofte (være) et vanlig forsvar. Informantene vil kunne oppfatte andre mennesker som selvopptatte, uærlige og opportunistiske. Dette foranlediger ofte at informantene ser seg berettiget til å utvise samme atferd selv.

6) Hos informanter med lignende personlighetsprofil vil en ofte finne urealistiske høye selvvurderinger, vansker med impulskontroll og narsissistiske personlighetstrekk. Til tross for det ytre bildet av sikkerhet og høy aktivitet, vil informanter med lignende ofte være misfornøyde med hva de får ut av sitt liv.

7) Informanter med lignende profil lærer vanligvis lite av sine egne erfaringer, og informantene har derfor en tendens til å komme i gjentagne sosiale problemer. Prognosen for endring er vanligvis meget dårlig, og informantene er særlig tilgjengelig for endring gjennom psykoterapi. Endring vil i så tilfelle oftest komme som et resultat av meget langsiktig modning.

8 (parantes) Informanter med lignende profil vil bli diagnostisert til å ha en personlighetsforstyrrelse av manisk karakter, med utagerende trekk.


2 PERSONLIGHETSTESTEN. Jeg vil gjerne se på en kulepenn til min kone. -Skal det være en overraskelse? -Det kan man trygt si. Hun ønsker seg nemlig en minkpels, BSV. Jeg ble ikke bare "litt" overrasket over "test"-resultatet: Jeg fikk ultra-sjokk. "Det er ikke sant, det kan ikke være mulig" gjentok jeg for meg selv. Av typisk tvangs-"karakter". Det var like UVIRKELIG som å være innesperret på Maxim. Eller som å se på terroraksjonen mot World Trade Center; "-oh! my God!" -Hvilke syke folk er det som finner på å gjøre noe så "grusomt ondt" mot uskyldige mennesker?

3 FRITJOF CAPRA, FYSIKKENS TAO. Atomfysikkens avgjørende egenskap er at den menneskelige observatøren ikke bare er nødvendig for å iaktta et objekts egenskaper, men også for å definere disse egenskapene. Innen atomfysikken kan vi ikke snakke om et objekts egenskaper i og for seg. De har bare mening innenfor sammenhengen av objektets samspill med observatøren. Som Heisenberg sier: "DET VI OBSERVERER ER IKKE NATUREN I SEG SELV, MEN NATUREN UTSATT FOR VÅR MÅTE Å SPØRRE PÅ." Iakttakeren avgjør hvordan han skal arrangere eksperimentet, og dette arrangementet vil til en viss grad avgjøre det observerte objektets egenskaper. Dersom det eksperimentelle arrangementet forandres, vil i sin tur også det observerte objektets egenskaper forandres. I atomfysikken kan forskeren altså ikke spille rollen som avsonderet, objektiv observatør; men må bli involvert i den verden som observeres, i samme grad som han eller hun påvirker de observerte objektenes egenskaper. John Wheeler ser det at observatøren blir involvert på denne måten, som kvanteteoriens viktigste egenskap, og har derfor foreslått at ordet "observatør" skiftes ut med ordet "deltaker." Han sier: "Ingenting ved kvanteprinsippet er viktigere enn dette, at det ødelegger forestillingen om en verden som "er der ute", med observatøren trygt atskilt fra den av en tyve centimeters glassplate. For bare å iaktta et så lite objekt som et elektron, må han knuse glasset. Han må strekke seg inn. Han må installere sine utvalgte måleapparater. Det er opp til ham å avgjøre om han vil måle posisjonen eller momentum. Å montere det utstyret som måler det ene forhindrer og utelukker det andre. Dessuten endrer målingen elektronets tilstand. Universet vil aldri bli det samme etterpå. For å skildre det som er skjedd, må en stryke ut det gamle ordet "iakttaker" og i dets sted sette det nye ordet "deltaker". PÅ EN ELLER ANNEN UNDERLIG MÅTE ER UNIVERSET ET DELTAKERUNIVERS. Tanken om "deltakelse i stedet for observasjon" er først nylig blitt formulert i moderne fysikk, men det er en velkjent tanke for enhver som har studert mystisisme. Mystisk kunnskap kan en aldri oppnå gjennom observasjon, men bare ved full deltakelse med hele sitt vesen.

4 FORSØKSKANINEN. Vi blir forført til å tro på en løgn når vi ser "med" og ikke "gjennom" øyet", Robert Motherwell. Ut ifra et vitenskapelig synspunkt, så er psykologens metode for å "utrede" meg avleggs og forkastelig. Både når det gjelder den såkalte objektive "observasjons"-metoden, og i den ufølsomme "testsituasjonen". Fordi at forsøkskaninen ikke oppførte seg slik som den gjør til vanlig når det blir observert av et fremmedlegeme. Mmpi-testen og dens tolk har med andre ord ikke fatteevne til å favne hele meg, fordi at de ikke har vært med meg i mine sko og gått med meg i mitt landskap. Jeg vil sammenligne det som med å betrakte et bilde av Himalaya: Du har sett Himalaya på bildet - men du har ikke vært der. Hvordan kan du si noe om hvordan det fortoner seg for folk å bo der da? Greit nok at jeg har satt av noen kryss i testen hist og her, men den har ikke vært i meg og levd sine "utsagn" gjennom meg. -Og derfor så måtte det jo bare gå så galt som det gikk...

5 KONTROLLERTE BETINGELSER? Administrasjon: Tvangsfortolkning av borgernes rettigheter, Gerhard Faber. Til vårt 2dre møte den 28.07.99, "administrere" psykologen mmpi-testen på meg. Og den brukte han et par måneder på å snikre sammen, før han innkalte de andre "aktørene" til "samtale". Uheldigvis for meg, så var barnevernet, samt alle de andre "aktørene" hans; ledelsen ved Krohnengen skole, Lars Rathke og ikke minst Per Helge, mine naturlige motparter i denne saken. Og samtlige vitnet mot meg, og deres uttalelser stemte, ikke overraskende, med det ”test-resultatet” som psykologen hadde antet seg frem til.

Ingen av de "aktørene" som var på min side, som for eksempel Anita Lihaug, Renate Jaunsen, Anne Karin Eide, Kari Øvreeidet eller Bjørg Mjeldheim, fikk anledning til å uttale seg om mine "skjevheter". ”54.405” tusen spørsmålet denne gangen lyder som følgende: Hvor upartisk går det ann å bli?

Og akkurat hva er det psykologen mener med "kontrollerte betingelser"? Hvem var det som sørget for denne påståtte "skjevheten"? Når du tar tar et DELTAKTERUNIVERS med i beregningen? For: JEG VAR NEMLIG TVUNGET AV BARNEVERNET TIL Å STILLE OPP HOS DENNE PSYKOLOGEN - KALLER DU DET FOR "KONTROLLERTE BETINGELSER"? -JA, DET VAR DET FRA DERES SIDE, MEN IKKE FOR MIN DEL. -OG TROR DU DET AT JEG BLE OPPLYST OM AT JEG KUNNE NEKTE FOR Å TA MMPI-TESTEN? -NIKS. FOR MEG VAR DETTE IKKE NOE ANNET ENN "KONTROLLERT" TVANG.

6 FRIVILLIG TVANG. Jeg ble henvist til psykolog og følte meg presset til å stille opp slik at jeg kunne få videre ryggbehandling, Bjørg Lilleskare. "-Jeg syntest at han var ekkel," sa min gamle bekjent fra kap. 24.27 om psykologen. Jeg vil si det sånn: Psykologen sin personlige utstråling virket så definitivt ikke tiltrekkende på meg heller. Og det forholdet var nok gjensidig. Så jeg gjorde mitt beste for å døyve den urolige intuisjonen min som fortalte meg at jeg stod med en fot i graven og den andre på et bananskall: "-Men han her er jo tross alt "spesialist i klinisk psykologi", og "du skal ikke skue hunden på hårene, Mona", sa jeg til meg selv for å bli beroliget. Så derfor tok jeg sjansen på å stole på den imponerende tittelen. Dessuten så hadde jeg jo som sagt ingen flere alternativer igjen for å få Per Helge til å stille opp for sin sønn.

7 DAGSFORMEN. En sen natt var den gode Ludvik på vei hjem etter en fuktig aften. Han var i ferd med å krysse en smal bro, med plass til en. Idet han nesten var kommet over, dukket det opp en svær, kraftig fyr i den andre enden. Mannen så ikke spesielt vennligsinnet ut, og da den gode Ludvig ba ham vente til han var kommet over, var svaret: "Jeg går ikke av veien for et esel". Etter en meget kort tenkepause lød Ludvig Holbergs svar: "Nei vel, men det gjør jeg!" Hvoretter han snudde, gikk tilbake, og slapp mannen forbi, Per Henrik Gullfoss, Tarot. Og jeg bare spør, hvilket "esel" er det som vil finne på å ”personlighetsteste” en ammende kvinne? Hvor går den etiske grensen for disse analyseringskåte psykologene?

I kap. 21, nevnte psykologen noe om en "bedre fase"... -Plutselig så er det altså snakk om "faser"? Jeg trodde ikke at psykologien opererte med "faser"? Mmpi-testen gjør i hvert fall ikke det. Den analyserer nemlig alt den kommer over som en permanent tilstand. Alvorlig talt, så har ikke dens designerne skjønt særlig mye av livet. For livet til det generelle mennesket går livet fort fremover, som passasjer på en berg og dalbane. Og livskrisene står i kø. Men mannfolk gidder jo ikke å lese "magasiner som Psychology Today, Self eller People," og de norske psykologene fordyper seg heller ikke i historier fra virkeligheten, fra Norsk Ukeblad, Allers, Hjemmet, Kvinner og Klær osv. -Og det er lett å se. Men dersom de hadde anstrengt seg litt mer for virkelig Å FORSTÅ folk, så hadde de oppdaget at det er helt normalt å gjennomgå et par livskriser før livsbanen glatter seg pent ut et eller annet sted i 50-årene. Og det er jo nettopp alle disse uventede "loopene" som gjør livet så spennende og LÆRERIKT!

Livet mitt har i hvert fall ikke vært kjedelig! Det er gøyt å være meg, og interessant og lærerikt for min sjelelige utvikling. Men dette skjønner jo ikke de tvangsnevrotiske, harmoniske og avbalanserte psykologene og mmpi-testen døyten av. De har da så sannelig også bevist at de ikke innehar høyden for den grunnleggende forståelsen av den menneskelige evolusjon. Livets gang går nemlig i en bestemt rytme; natt følger dag, og etter fjære sjø, flør det. Til og med planetene gjenspeiler denne pulserende livsrytmen; du får visse "hjemmelekser" med jevne mellomrom for å vokse og utvikle deg videre. Og vekst skjer ikke foruten at du må krystes litt for å få all den gamle skitten av deg. Når livet går deg godt, så viser det bare til livsområder hvor du allerede har "sådd" godt nok. Det "gode livet" er belønningen som du mottar for din iherdige innsats. Og når du opplever motstand, så må du ikke tro at det er en straff for tidligere gjerninger, nei, det er bare livet som kaller på din oppmerksomhet: MOTGANG ER EN EKSTRA BONUS OG EN INVITASJON, TIL Å DELTA OG MESTRE ENDA STØRRE LIVSOPPGAVER OG DERMED OPPNÅ HØYERE LIVSVISDOM. Og så er det er opp til deg selv, om du velger å ta imot UTFORDRINGEN.

Da jeg ble sendt inn til testingen, stod jeg med begge beina midt oppi en ekstremt vanskelig livssituasjon. Og siden jeg var PÅVIRKET av denne situasjonen, så ble resultatet av mmpi-testen DERETTER. Hvor "kontrollert" var så da disse skråsikre "betingelsene" som psykologen påberoper seg? -Dersom jeg hadde blitt testet under NORMALE OMSTENDIGHETER, som for eksempel da jeg var inne i en "bedre fase", så hadde resultatet også blitt tilsvarende "bedre". Og hvis du klarer å holde Fritjof Capras beskrivelse av et "DELTAKERUNIVERS" klart for deg oppi hodet ditt nå, så har du ingen problemer med å forstå poenget. Da skjønner du også at psykologenes testings-metode er så hakkandes gale. Den besvarelsen som tolken fikk printet ut av testens T-form er ett hundrede prosent ugyldig. Og det skal jeg komme med flere sikre bevis i saken for. -Jeg skulle med andre ord vært testet da allting var vel med meg, uten trussler og tvang hengende over meg, for at en "troverdig" test skulle kunne vært godkjent for å snappe opp om det fantes noen unormale lyter på meg.

Av denne grunn har jeg ingen tiltro til mmpi-testen. Feike-test spør du meg, den er bare juks og fanteri fra ende til annen. Den er skapt av BERIKELSESLYSTNE PSYKOLOGER og hensikten bak dens opprinnelse er ren PROFITT. Det tok meg mindre enn et kvarter å plukke mmpi-testens resultat fra hverandre, på bakgrunn av den informasjonen som jeg hadde på lager. Syntes du forresten at ”beskrivelsen” av mitt hjem bærer preg av å være bebodd av en "energisk, overaktiv" person? Vel, les om igjen kap. 13, ET RENT HELVETE. Hm. Jeg tror neppe at denne ”beskrivelsen” passer på meg.

-Og tror du virkelig det at denne testen, som så dagens lys i 1950, har kjennskap til KVINNENS SYNKENDE OG ØKENDE ØSTROGENNIVÅ? Og selv om det kom ut en redigert utgave i 1993, så har den i hvert fall ingen anelse om at KVINNER ER SOM BØLGER. Disse naturlige, feminine biologisk betingede humørsvingende bevegelsene, beskrives nemlig i DSM-filene som klassiske "forstyrrelser".

Psykologien henger langt etter hormonene - og det er lett å se... -Kan du se tegn i min "personlighetsprofil" som tyder på at denne testen har full oversikt over OXYTOCINETS INNVIRKNING PÅ AMMENDE KVINNER? Er den for eksempel i stand til å definere PMS HOS UNGE KVINNER? Hallo, -mmpi-testen består jo bare av 566 utsagn, så vi kan jo ikke akkurat forvente oss all verden av den, men jeg har hørt at den nyeste testen skal ha noe sånt som 800 utsagn. -Hjelper det på "sannhetskriteriene" da, tror du? Men hvorfor finner psykologene det så problematisk å spørre folk direkte ut om hvordan de har det, og om hvilken personlighetstype de selv tror at de hører inn under osv.?

Den 28.07.99 var jeg til min 2dre "samtale" med psykologen. Noe av det første han sa til meg på denne dagen, det var at han ville teste meg. "-Å, så festlig," sa jeg med en påklistret mine, "det har jeg aldri blitt gjort før." -Jeg gidder jo ikke å ringe til spådamer en gang. Men først etter at han hadde forhørt meg i en times tid, sendte han meg inn på et "tilstøtende" rom med testen i hånden. Han sa at det ville gå to timer, og da tenkte jeg "-eh, jeg vet ikke om jeg tid til det." -Fordi at Per Helge passet Mats for meg. Klokken 16.00 var jeg ferdig, og jeg rakk ikke hjem før kl. 16.30. I døren ble jeg møtt av tre skrubbsultne ulver; Per Helge med Mats på armen, og Andreas var ikke snau med å hugge fatt i meg: "-Ska'kje vi få middag? Tenker du ikkje på oss?" -Jo, det var det jeg var redd for, "-men jeg kunne jo ikke vite at det skulle ta så lang tid!"

Sa du "kontrollerte betingelser"? Niks, den der forklaringen må du lengre ut på landet med. Men at det var "riktig" for psykologen og den latterlige testen hans, er det ingen tvil om. Derfor er det min "min vurdering" at mmpi-testen maks kan klare å antyde DAGSFORMEN. Og dersom jeg noensinne skulle få trang til å bli analysert igjen, så skal jeg heller slå et 829 nummer. Det er både billigere og mer pålitelig enn den BEDRAGERISKE mmpi-testen. Men nå skal du få tygge på noen flere gode eksempler på "reliable personlighetsprofiler", som også er dannet på grunnlag av mmpi-testen:

8 THORLEIF NÆSS KLAGER INN PSYKOLOGTOPP: -STEMPLET SOM HYPOKONDER. Nakkeskadde Thorleif Næss (60) mener psykologtoppen Knut Dalen førte ham bak lyset. Næss hevder han i Dalens rapport ble stemplet som hypokonder, og at dette førte til at han ble nektet medisinsk behandling. Nå krever 60-åringen oppreisning både fra Dalen og Haukeland sykehus, Bergens Arbeiderblad, 5. nov. 2001. Vel, jeg sa jo det at tiden jobber for meg…

De mest utrolige historiene vedrørende mmpi-testen hagler inn på min pult. Men la oss se nærmere på Thorleif Næss sitt bekjentskap med mmpi-testen, fra den samme artikkelen: "Jeg traff Dalen første gang da jeg var pasient ved Nevrologisk avdeling på Haukeland Sykehus. En lege spurte meg om jeg ville fortelle en psykolog, som var hospitant ved avdelingen, hvordan det var å leve med kroniske smerter. Samtalene med Dalen var uformelle. Dalen var ikke ansatt ved Haukeland, og jeg var ikke hans pasient, understreker Næss. Dalen spurte om Næss ville fylle ut en test, bedre kjent som The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI). -Jeg tok det som en selvfølge at testen inngikk i Dalens studier, og at dataene ville bli anonymisert. Først i 1999, da jeg krevede innsyn i min journal, så jeg til min forbløffelse at Dalen hadde skrevet en lengre psykologuttalelse om meg. Etter at dette ble skrevet i journalen ble alle videre somatiske undersøkelser stoppet, mener Næss."

Her er mer: "Thorleif Næss reiste til slutt til Tyskland, hvor han umiddelbart ble operert. Nå er han så god som en fisk. Så frisk at han tar et kraftig oppgjør med behandlingen han fikk på Haukeland. -Dalen har ført meg bak lyset. Jeg gikk til ham for å fortelle om mine kroniske smerter, men i stedet skrev Dalen en lengre psykologuttalelse. Konklusjonen hans var at jeg hadde en "psykosomatisk personlighetsprofil". Nærmere bestemt: Næss var en hypokonder og sytekopp. Nå har Næss sendt en offisiell klage på Knut Dalen til Psykologforeningen, hvor han påstår at Dalen har gjort seg skyldig i "grove brudd på foreningens etiske retningslinjer".

9 KRONISK SMERTESYNDROM/ HYSTERISK NEVROSE. Før skaden var Line en svært flink elev. Etter skaden fikk hun selvsagt problemer, BA, 7. nov. 2001. Her følger enda en til godbit, fra den samme artikkelen; Thorleif Næss: "Jeg vil belyse dette med sitater fra psykologjournalen til "Line". Line var 13 år da ulykken skjedde. Fordi "spesialistene" ikke hadde kunnskaper om Line sine nakkeskader fikk hun diagnosen kronisk smertesyndrom. For at legen skulle få bekreftet mistanken om en psykologisk forklaring ble hun sendt til psykolog. Psykologen skriver: "Ved siden av omfattende kliniske intervjuer, har jeg testet henne med en rekke tester: MMPI, Roschach, Raven, deltesten Ordforståelse på WAIS, en stress test, SCL-90 og et smerteskjema. "Hun har en sterk tendens til somatisering, og personlighetsmessig har hun liten evne til å se sammenhenger mellom hendelser og følelsesmessige reaksjoner, dvs. liten psykologisk innsikt. Intelligensmessig fungerer hun i nedre normalområde". "Med bakgrunn i... hennes små intellektuelle ressurser og liten grad av psykologisk innsikt virker det som om hun "bruker" sine plager til å forklare overfor seg selv og andre at hun er så lite flink på skolen. Når symptomer "brukes" på denne måten, vil symptomer oftest oppleves som mer plagsomme og sterkere enn hva de ellers ville ha gjort". "Jeg tror nok at hun kan bli bedre, da i den forstand at jo mindre "gevinst" hun får av sine smerter, jo mindre vil de plage henne." Psykologen avslutter sin "undersøkelse" med diagnosen: Hysterisk nevrose. Nå har Line fått bekreftet det hun har visst hele tiden, nemlig at hun har vært svært alvorlig skadet. Populært sagt har hun hatt whiplash-skade av alvorligste grad, med store skader på mellomvirvelskiver og leddbånd/ leddkapsler høyt oppe i nakken (C1/C2). Disse skadene medfører til dels invalidiserende problemer med blant annet kognitiv svikt, hodesmerter, konsentrasjon, hukommelse, syn og hørsel. Før skaden var Line en svært flink elev. Etter skaden fikk hun selvsagt problemer. Ikke på grunn av evner, men på grunn av skader. Line har hatt en tøff skjebne. Skadene og smertene har preget skolegang og ungdomstid. På tross av dette har hun fullført videregående skole og fått seg jobb. Det er en presentasjon som viser at hun er en sterk person med store ressurser. Psykologuttalelsen dokumenterer en total mangel på psykologisk innsikt, og avslører at de testene som psykologene bruker i mange tilfeller utgjør en fare for pasienten. Bruk av MMPI på smertepasienter er faglig sett helt uforsvarlig. Beskrivelsen av "Lines" intellektuelle evner viser at også evnetestene er ubrukelig på smertepasienter. Legeforeningen og Psykologforeningen utfordres med dette til å svare. Thorleif Næss, langvarig smertepasient."

9 BJØRG LILLESKARE. Spørsmålene i MMPI-testen er idiotiske og henger ikke på greip. Jeg var ryggskadet, og så ville de sjekket hodet mitt! Nei, jeg ville aldri tatt testen om igjen, BA, 30. mai 2001. -Helt enig. BA: "Hjelpepleieren fra Sæbøvågen på Radøy skulle løfte en pasient i juni 1994 da uhellet var ute. Hun fikk full låsning i korsryggen, og har siden vært arbeidsufør. Hun kjempet lenge for å få en operasjon, og lyktes endelig i mars 1999. I tiden før operasjonen måtte hun - av grunner hun fortsatt ikke kjenner - gjennomgå psykologiske tester, blant annet MMPI."

11 GRETHE BRUNDTLAND, PASIENTOMBUD. Hordaland Sykehus møter rygg- og nakkeskadde med en psykologitest på 566 spørsmål. Mange av spørsmålene er relatert til pasientens sex-liv. Pasientombud Grethe Brundtland er sjokkert, BA, 30. mai 2001. Dette problemet må vi se nærmere på: "-MMPI-testen har ved flere tilfeller ført til at pasienter har fått en psykosomatisk diagnose, bekrefter Grethe Brundtland, pasientombud i Hordaland. Pasientombudet har mottatt flere klager fra pasienter som har følt seg feilvurdert etter å ha gjennomgått testing. Dette gjelder særlig smertepasienter. Testene blir brukt både av Haukeland Sykehus og av privatpraktiserende psykologer.”
Jeg liker blader om mekanikk. Jeg har god appetitt. "-Dette er de to første av 566 ja-nei spørsmål i The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI-1). Svarer du galt på dem, risikerer du å bli satt i bås som hypokonder, depressiv og hysterisk. Etter det BA kjenner til blir rundt 2000 nordmenn MMPI-testet årlig. Siden MMPI ble innført i Norge på midten av 1950 tallet, har minst 100 000 personer svart på testen. Mange av dem har blitt stemplet for livet. Testen ble utviklet i USA før den andre verdenskrig, og spørsmålene er siden bare endret i liten grad. Like fullt er personlighetstesten blant de mest anerkjente på det norske markedet." BA, 30. mai 2001.

12 BARE INNBILNING? Mange pasienter opplever psykologisk testing som både uforstående og krenkende, Grethe Brundtland. Siste del: "En rekke smertepasienter kan urettmessig ha blitt sendt over i psykiatrien som følge av testen. Pasienter som sliter med kroniske smerter vil svare identisk på mange av kjernespørsmålene, og havner automatisk i kategorien "sytekopper". Psykologene vil deretter kunne hevde at pasienten bare innbiller seg at han har vondt og er syk. -Mange pasienter opplever psykologisk testing som både uforståelig og krenkende, sier Grethe Brundtland, pasientombud i Hordaland. Hun bekrefter at hun kjenner til fysisk syke som er blitt henvist til psykiatrien på grunnlag av resultatene av psykologiske tester. Fra faglig hold har pasientombudet fått opplyst at den vanlige tolkningen av MMPI-testen ikke kan brukes på enkelte pasientgrupper, blant annet nakkeslangskadde, fordi resultatet da vil bli galt. Brundtland mener helsepersonell, på bakgrunn av testen, har blitt mer oppsatte på å finne psykiske symptomer enn å finne fysiske forklaringer. Pasientombudet tror ikke helsevesenet bevisst bruker psykologisk testing for å utelukke pasienter fra somatisk undersøkelse. -Men det kan synes å være et problem at det er for lite kunnskap om hvordan denne testen kan brukes."

13 HoLY ShiT. Har du hørt at Karlsen har tatt doktorgraden? -Hva vil det si? -Tja, han har vel tatt temperaturen på seg selv da, 1095. Mmpi-testen var nok dessverre ikke beregnet på fysisk syke personer, men på slike umulige folk som meg. Likevel klarte den å diagnostisere en fysisk "defekt" til å være en psykisk "forstyrrelse". -Jeg skjønner ikke hva psykologene skal med den reviderte testen etter, når den som de har fra før av går unna så det griner etter! -Den er jo så vanvittig god, at den er istand til å avdekke de alvorlige psykiske lidelser som vi i vår villeste fantasi aldri kunne drømt om at vi hadde...

Når folk som er fysisk syke, gjør det så dårlig på mmpi-testen, hvordan tror du da at resultatet av testen blir seende ut for vanlige folk når de blir anklaget for barnemishandling? Hvordan skal vi, ”diskvalifiserte” foreldre, kunne renvaske oss "MOT BESKYLDNINGER SOM DET NÆRMEST ER UMULIG Å FORSVARE OSS MOT?"

Pasienter som har blitt ofre for mmpi-testen, er heldige de, som kan legge frem sin klage til forstandige folk i pasientombudet, men hvor skal vi som er ”diskvalifiserte” foreldre, klage inn vår rett? Til fylkesnemnda? Når mmpi-testen er den mest "anerkjente", og når "sakkyndige, som i utgangspunktet nyter høy troverdighet", bruker den mot oss - MED LIKE HØY SIKKERHET SOM EN DNA-PROFIL?

Og hva tror du skjer hvis vi adresserer klagen vår til bukken og havresekken? -Er det bare dumme "opportunister" som kan finne på å klage på psykologforeningens førsteklasses medlemmer? Førsteinntrykket av denne spesielle klubben, delte jeg for øvrig med deg i kap. 8.20, Thorleiv Odland, og nå vil jeg presenterer deg for noen utvalgte uttalelser i fra det samme distriktet:

14 VALUTA FOR PENGENE? I fjor brukte norske firmaer en halv milliard blanke kroner på rekrutteringsbyråer. For mange ville krone-eller-mynt-metoden vært billigere og bedre, mener ekspertene. Norske headhuntere trenger verken å dokumentere kompetanse eller ha bevilgning, som i de fleste andre land. Store penger har skapt marked for over hundre headhunterfirmaer i Norge. -Bruken av slike firmaer er ukritisk og overdreven. Det er noen få seriøse aktører på markedet, men mange mangler elementære egenskaper og ferdigheter i personlighetsteori. Dessuten kjenner de ikke testens begrensning, sier Ole I. Iversen ved Norsk institutt for personalutvikling og administrasjon (NIPA). -Mye penger i en voksende bransje har ført til at under halvparten av dagens aktører er seriøse. Resultatet blir feilansettelser, og kundene taper pengene. NIPA har i ti år gransket etikk og metode i hodejegerbransjen. Flere av de største selskapene får strykkarakter. -Folk kalles inn til intervju uten å vite at de skal gjennom omfattende psykologiske tester. En konsulent i et kjent rekrutteringsfirma ansatte en økonomi-direktør som var tiltalt for underslag, forteller Iversen. Bare en av ti testere er psykologer. De fleste har bare korte kurs som bakgrunn for personlighetstesting. -Hvem som helst kan snekre sammen tester, og det er utrolig mye rart på det morske testmarkedet, sier Gro Mjeldheim Sandal i Norsk Psykologforenings testpolitisk utvalg. Selv har hun doktorgrad i testevaluering. -Å vurdere en person krever kunnskap om personlighetspsykologi. Man må kunne vise at det er systematisk sammenheng mellom testutfallet og hvordan man utfører arbeidet. Hvis testen ikke bygger på en grundig analyse av den utlyste stillingen, kan du like gjerne kaste krone og mynt. Selv ikke veldig gode tester får hundre prosent sikkert svar, Kvinner og Klær, nr. 1 2001.

15 ODD E. HAVIK, PROFESSOR. MMPI-testen er den mest dokumenterte personlighetstesten vi har, men metoden er ikke ufeilbarlig, innrømmer professor Odd E. Havik ved Det psykologiske fakultet på UiB. Bruken av The Minnesota Multiphasic Personality Inventory (MMPI) har økt gradvis i Norge siden den ble innført på midten av 1950-tallet. MMPI-2 ble oversatt til norsk i 1993, og en tredjedel av spørsmålene er justert eller forandret, opplyser Odd E. Havik ved Universitetet i Bergen. Havik er, sammen med professorene Bjørn Ellertsen og Anna von der Lippe, den her i landet som har størst kunnskaper om testen. -MMPI kan gi kunnskap om pasienten man ellers ikke får. Testen har sine sterke og svake sider. Det er viktig at den følges opp med intervjuer og samtaler, og bygger på et tillitsforhold mellom testeren og pasienten. Tilbakemeldingen denne får er viktig, sier Havik. Pasienter som tar testen scorer i forhold til 12 skalaer. Metoden er laget slik at svarene sammenlignes med en normalgruppe. -Hvor stor er faren for å psykologisere somatiske pasienter? -Det finnes bestandig gråsoner der man ikke finner den fysiske årsaken til pasientens plager. Det må man være åpen for. Hen-sikten med testen er å få et bedre grunnlag for å utarbeide og bearbeide tiltak til pasientens beste. I somatisk medisin blir depresjoner ofte ikke registrert og behandlet, sier Odd E. Havik til BA. I Norge får bare psykologistudenter opplæring i MMPI gjennom sin grunnutdanning, men det forhindrer ikke andre i å bruke testen, BA 30. mai 2001.

16 FEILMARGINEN. Hvis man hadde et sykehus hvor to tredjedeler av operasjonene var feil - hvor lang tid ville det så ta for å stenge det? Patrick Leahy. -Og hvor pålitelig tror du at den "anerkjente" mmpi-testen er? Hvis mmpi-testen har så mange opplagte feil, i den såkalte "gråsonen" - "hvor lang tid ville det så ta for" kjeppjage den ut av landet? Tja, hva sier du? For eksempel at MMPI-TESTEN UTVILSOMT ER DEN STØRSTE PSYKOLOGISKE SKANDALEN SIDEN LOBOTOMERINGENS GLANSDAGER? HVOR HØY ER "ANSVARSFRASKRIVELSES"-FAKTOREN EGENTLIG HOS VÅRE BETRODDE MYNDIGHETER NÅR DET ER TESTENE SOM STYRER LANDET?

Hittil er det bare fåtall av de 100 000 personene som er blitt testet med mmpi-testen som har protestert, og det tolker altså psykologene og myndighetene som et bevis på at test-resultatene er riktige. Men det stemmer ikke. Som i mitt tilfelle, har mmpi-testen en opplagt utpressingsmetode innlagt i diagnosen: "Utagering vil ofte (være) et vanlig forsvar. Informantene vil kunne oppfatte andre mennesker som selvopptatte, uærlige og opportunistiske. Dette foranlediger ofte at informantene ser seg berettiget til å utvise samme atferd selv." Det riktige svaret for "2000 nordmenn pr år" heter; "DET STARTER I DET SMÅ", se kap. 24: "DET VIRKET. GJØR DET IGJEN."

Vel, det har jo ikke vært behov for å endre mer enn en "tredjedel av spørsmålene" på testen siden "den ble innført på midten av 50-tallet". Men har det vært utført en omfattende undersøkelse i ettertid som kan bekrefte om dens antakelser er riktig da? Hvordan tror du det for eksempel hadde tatt seg ut om dersom 100 000 tusen ofre hadde rottet seg sammen og gått til sak mot disse overgriperne? Tror du det at de sitter der og er fornøyd med resultatet av mmpi-testen? De må jo ha fått sjokk - over beskyldninger som det nærmest er umulig å forsvare seg mot!


Det er med psykologene som med seriemorderne: Det begynner i det små. Over tid blir angrepene mer sadistiske. "-Jeg har tatt livet av 14 kvinner, og hittil har jeg ikke blitt tatt, så jeg kan jo bare fortsette." Med denne avslappede holdningen kan psykologene ufortrødent fortsette sitt umettelige kjør etter nye ofre. I likhet med den "personlige" seriemorder-profilen, tilbringer vedkommende også mer tid sammen med sitt utvalgte offer, for han vet utmerket godt det at han ikke vil bli oppdaget ennå. Derfor så begynner han å eksperimentere litt med offeret før han setter inn det nådeløse dødsstøtet. For å sjekke ut om min "vurdering" stemmer, så kan vi jo bare grave frem de første uttalelsene som psykologen kom med, helt i begynnelsen av hans karriere hos barnevernet – for nå, mer enn 14 år siden.

Psykologen har altså vært så generøs å tildele meg en morders "personlighetsprofil", men logisk sett så burde jeg ha blitt hukket for mange herrens år siden, siden "personlighetsforstyrrelser" er en genetisk betinget sinnslidelse:

17 SVENN TORGERSEN, PROFESSOR OG PERSONLIGHETSPSYKOLOG. Er kjent for sin forskning om sammenhengen mellom arv og miljø og deres betydning for personligheten og personlighetsforstyrrelser. Jeg fant en artikkel på internett. Svenn Torgersen: "-Genene man får fra sine foreldre, er av større betydning for utvikling av personlighet og personlighetsforstyrrelser enn man tidligere trodde. Foreldrenes oppdragelsesstil og familiens sosiøkonomiske situasjon, betyr lite så sant den ikke er ekstrem. Torgeresen mener den genetiske forskjellen mellom folk blir tydligere dess mer rettferdig samfunnet blir: -Jo flinkere samfunnet blir til å gi alle utdannelse og muligheter, dess mer vil gener bestemme din sosiale posisjon. Jo mer rettferdig samfunn vi lager, dess mer genetisk lagdelt vil vi bli, sier han. Likevel mener han at miljøet ikke er vesentlig for utviklingen av personligheten: -Miljøet spiller en viktig rolle. Men vi har fått en omdefinering av miljøbegrepet. Du skaper selv ditt miljø i høyere grad enn vi trodde før. Utfra din personlighet oppstår hendelser som igjen preger deg. Dermed blir på en måte miljøet underordnet genene, siden miljøet påvirkes av forhold som er genetisk bestemt."

En gang til, husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Sat Nov 01, 2008 9:53 pm, edited 4 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Fortsettelsen, 25:
PostPosted: Wed Sep 19, 2007 2:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Og ps; husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

18 GENER. Jeg fikk ros i biologitimen i dag, mor. -Så fint. Hvorfor det? -Jo, læreren spurte hvor mange bein en alligator har, og jeg svarte fem! -Men en alligator har da bare fire bein. -Ja, men jeg kom nærmest, BSV. -Vis meg det genet som bestemmer om man er disponert for å få "personlighetsforstyrrelser" da!

Har ikke forskerne funnet det ennå? Men finnes det da? Uansett, så vil resultatet av mmpi-testen bli lagt fram i retten og brukt mot folk som et sikkert BEVIS i saken. Enda forskerne ennå ikke har funnet "personlighetsforstyrrelses”-genet. -Men det er jo sikkert bare et tidsspørsmål før de finner ut av det...

I mellomtiden kan du forsøke å gjette hva psykologen sa til meg på slutten av den siste "samtalen på mitt kontor, den 01.10.99”? "-Helt personlig, så vil jeg råde deg å ikke få flere barn." "-Jeg skal ikke ha flere barn" svarte jeg tørt tilbake til den profesjonelle typen. Men, hvis jeg noensinne skulle falle for fristelsen igjen, så skal jeg heller ta meg en tur til sædbanken og kjøpe en liter. -For det går ikke ann å ha mannfolk med på det "spillet"...

Men det som psykologen siktet til, var helt opplagt det der med "hesten". -Jeg og mine barn er bare for lommerusk å regne i livets tilværelse for ham, så oss er det bare til å kaste oss i sylinderarkivet med det samme. Det er i hvert fall ingen vits i å kaste bort tid og krefter og penger, på sånne åndssvake idioter som oss. Og myndighetene betaler med glede for å bli kvitt oss. Jeg bør i hvert fall ikke produsere flere barn, for de vil nemlig arve mine misdannede gener, som for eksempel "personlighetsforstyrrelser av manisk karakter med utagerende trekk".

På tv-en har jeg sett hvordan psykologer bygger opp en "gjerningsmannsprofil". Psykologen setter seg liksom inn i gjerningsmannens tanker og forsøker å tenke og handle slik som ham. Ut ifra disse gjetningene klarer politiet å sirkle inn gjerningsmannen. Psykologens "referanserammer" bygger på mange års erfaring og uttallige intervjuer med forbrytere som allerede sitter trygt bak lås og slå. Og som oftest så er kjeltringen og psykologen av samme kjønn. De er mannfolk. Og menn tenker likt, og selvfølgelig så er det lettere for en mann å sette seg inn i en manns resonnement enn en kvinnes. Det er nettopp derfor det også forekommer så mange skilsmisser. Men, når den sakkyndige psykologen forsøker å overføre det "datamateriale" som han har fått ut på meg - så vil allting naturligvis skjære seg for ham - fordi at jeg er en kvinne. -Og det er lett å se, til tross for at han den gang hadde 12-års erfaring i gamet. Det kan godt hende at han var god en gang i tiden, men det er lenge siden nå. Og hans gode navn og rykte har ført til at han ikke trenger å anstrenge seg nå lenger - for å forstå seg på kvinners tenkesett. -Ikke fordi at han har så god greie på kvinnfolk, men fordi at navnet gir ham fri flyt i trafikken. Hvorfor skal han anstrenge seg for å forstå seg på "maniske" kvinnfolk - når det er ingen som har stoppet ham før? Hvor mange hundre kvinnelik ligger slengt tilbake i grøften etter hans bestialske fremgangsmåte? Hvordan går det ann å avsløre at barnevernet huser på en ulv i fåreklær - når alle vitnene er brakt til taushet?

”Mitt inntrykk” er at Svein Magnar Hansen falt tilbake igjen til maskulin tenkning. For egoet hans oser av maskulin ekspertise, dyktighet, effektivitet og rasjonell tenkning. Han har jobbet seg opp til å bli en stor mann med ry på seg for å være den aller beste sakkyndige psykologen i hele stor-Bergen! Denne antatte troverdige mannen bygget opp en tiltale mot meg, dannet på grunnlag av HYPOTETISKE INDISIER FRA MMPI-TESTEN, og den såkalte "gjerningsmannsprofilen" hans vil altså gå foran alt som heter sunn fornuft og forstand i den rettskraftige jungelen.

Det finnes ikke feil på mmpi-testen, og heller ikke på psykologene, tror domstolene, til tross for at EKSPERTENE på dette området innrømmer visse "gråsoner" og at "selv ikke veldig gode tester får hundre prosent sikkert svar". Men like sikkert som fanden himself - så har jeg blitt dømt etter denne fabrikerte "personlighetsprofilen". Og sånn er det bare med den saken. Ledelsen ved barnevernet var jo som sagt like bergtatt av psykologens gode navn og rykte, og resultatet av den imponerende testen hans! Og min advokat stusset heller ikke. Og tror du det at forstanden er mer framtredende hos fylkesmannen? Eller tror du virkelig det at de trofaste tjenerne på Bergen tinghus er hakket bedre? NEI. DET ER NETTOPP DERFOR MMPI-TESTEN HAR HATT SÅ STOR SUKSESS OG HAR FÅTT SÅ HØY ANERKJENNELSESFAKTOR...

19 WHISLEBLOWING. I forskningen dreier "whisleblowing" seg mer om at noen går ut med informasjon om at juks har forekommet, Kjell K. Jåsund. Psykologer er med andre ord den eneste menneskegruppen med feilfrie gener. Det er i hvert fall ingen person som ved sine fulle fem, som tør å stå frem og påstå at de JUKSER. De hevder at de har eiendomsrett på menneskesinnet, og hittil er det ingen som har gjort dem rangen stridig.

Da de store religionene og presteskapet mistet grepet på befolkningen, så psykologene sitt snitt til å gripe roret. I dag er det psykologene sin jobb å holde orden på massene. Og psykologien har vært på moten blant folk som søker lettvinte løsninger. Den hadde ikke så mange gode svar å komme med, men diagnosene ble fort populær. Diagnosene oppfylte datidens krav - da den industrielle revolusjonen gjorde sitt inntog og arbeidet ble mekanisert. Menneskelig arbeidskraft ble fortrengt til fordel for maskinene slik at noen folk måtte ekskluderes fra det gode selskap. Denne humanitære uføretrygdelses-epoken har ikke opphørt ennå. Mmpi-test-ingen er et levende bevis for det, og "den fremkomne personlighetsprofilen" fastslår samtidig at psykologene er menneskesinnets rettmessige Herre. Hvis du tror at du eier og behersker ditt eget sinn, så tar du altså grundig feil. Sorry. -Da er du i hvert fall syk.

Hvilke muligheter har vi for å sjekke ut om psykologiens teorier er riktig? Og om psykologene er riktig friske i hodet sitt? Når psykologene har erobret makten - MED LEGITIM RETT? Og hvilken rettsikkerhet har alle de "pasientene" hatt, som måtte ta den gamle mmpi-testen, den som ikke var "justert og forandret"? Er dette en skjult innrømmelse av at den ikke var feilfri? For dersom den opprinnelige testen var fullkommen, så skulle det jo med andre ord ikke vært nødvendig å forbedre dens "karakter"?

Og det samme med den utgaven som jeg ble testet med: Hvorfor var det så om å gjøre å "justere" litt på utsagnene til etterkommeren? Hvor "troverdig" er mmpi-testen da? Eller vil de sammenligne sine utskiftninger med test-modeller ifra den kjemiske vitenskapen? Hvorfor har de lov til å "justere" sine modeller, mens de selv anser menneskesinnet for å være "lite tilgjengelig for psykoterapi", se kap. 34.e)? -Svein Magnar Hansens ”beskrivelse” av meg stemmer forbausende godt overens med hans egen uttalelse: "PROGNOSEN FOR ENDRING ER VANLIGVIS MEGET DÅRLIG, OG MMPI-TESTEN ER SÆRLIG TILGJENGELIG FOR ENDRING GJENNOM PSYKOTERAPI. ENDRING VIL I SÅ TILFELLE OFTEST KOMME SOM ET RESULTAT AV MEGET LANGSIKTIG MODNING."

20 NÅR FORSKERE FUSKER. Vi gjør ikke denne undersøkelsen ut fra en antakelse om at uredelighet er et stort problem som ødelegger mye for forskning, sier Dag Elgesem, Mattias Kaiser og Kjell K. Jåsund. -Jeg fant enda en til artikkel på internett, og her er et kort resume til ettertanke:

"To forskningsetiske komiteer utreder for tiden forhold omkring uredelighet i norsk forskning. -Fusk i forskningen bryter med akademiets mest grunnleggende idealer om redelighet og sannhetssøkning. De forskingsetiske komiteene er opptatt av å unngå å mistenkeliggjøre norske forskningsmiljøer gjennom undersøkelsen. Samtidig mener de at forskersamfunnet må se det som en viktig oppgave å rydde opp i egne rekker ved forskningsetiske overtramp. -Hva er forskjellen på uredelig og diskutabel forskning? Elgesem: -Når vi snakker om uredelig forskning, spiller forskerens sinnelag og hensikt en avgjørende rolle. I uredelig forskning presenterer man noe under falske forutsetninger, med en intensjon om å bedra. Dette er også viktig om det er en ondsinnet handling eller ikke. -Kan man egentlig trekke klare grenser mellom ulike typer brudd på akseptert forskning? Jåsund: Det er mange glidende overganger her. I USA brukes gjerne "fraud" (bedrageri) om de groveste formene, for eksempel forfalskning og fabrikering av datamateriale. Men det kan ha vært en bevisst vilje til å bedra bak det som ikke oppfattes som grovt uredelig handling, som når en forsker gjør selektiv bruk av data. Det er gjerne tilsiktet når man holder tilbake data som motsier ens egne eksperimenter. Men data kan også være holdt utenfor fordi man tror at de ikke er relevant, og da er det ikke tilsiktet bedrageri. Apollon nr. 1, 1997, av Harald Hornmoen."

21 JUKS. Kan man ha rett uten å innrømme andre retten til å mene noe annet? Villy Sørensen. Tror du det at psykologer er immune mot "å skjele til mulige fremtidige oppdrag"? Eller tror du det at mmpi-testens designere, og dem som normerer mmpi-testen på universitetet i Norge, ikke har noen skavanker "man ellers ikke får" rede på? Er det bare du og jeg som har skjulte sider ved vår personlighet som "MMPI KAN GI KUNNSKAP SOM MAN ELLERS IKKE FÅR"?

Tror du det at psykologers "sinnelag og hensikt" ikke har en "avgjørende rolle" og at det er umulig for dem å "presentere noe under falske forutsetninger, med en intensjon om å bedra"? -Jeg vil svært gjerne se det genetiske beviset! Sverre Asmervik skriver: "I alle fall kreves det sterk intrigitet for å motstå fristelsen, og om psykologer i større grad enn andre har den, vet vi ingenting om." -Spør du meg, så har psykologer mindre "intrigitet for å motstå fristelsen" enn "normalgruppen". -Er ikke min historie, samt Thorleif Næss, "Line", Bjørg Lilleskare og Grethe Brundtland sine bevis godt nok eksempler for den påstanden?

22 NORMALGRUPPEN. Blant mennesker er det langt flere kopier enn originaler, Pablo Picasso. Hvem består denne "normalgruppen" til mmpi-testen av? Hvilke betingelser er det som stilles for at det unormale blir karakterisert som unormalt? Og hvem har rett til å bestemme til hva som er unormalt eller ei?

Jeg gikk jo rundt og trodde det at jeg var et helt vanlig, normalt menneske. Vel, jeg hadde jo ikke akkurat så mange ambisjoner her i livet, men mmpi-testen klarte i det minste å avsløre det da: "Urealistiske høye selvvurderingen" heter det om meg... -Så der scoret testen i det minste fullt hus?

Hvis du legger ut på en reise jorden rundt, for eksempel med Lonely Planet eller Silje og Sigurd, så har du sikkert oppdaget at det ikke er noe som heter "normalgruppen". Folk i Peru syntes at vi er noen raringer! Og New Yorkerne er jo bare klin sprø, og de som digger Elvis er et folkeslag for seg selv. Jeg kunne ramset opp unormaliteter i det uendelige. Skikker og kulturer er så forskjellige, og moral og etikk varierer fra tettsted til tettsted. Men, vi nordmenn er så snille og føyelige, så vi finner oss i alt mulig. Egentlig så er vi en haug med Picassoer hele gjengen, men av redsel for å ikke å dumme deg ut for naboen, og det der med den "rette moralkodeksen", så lar du deg presse av psykologer som truer med å sykeliggjøre deg dersom du i full offentlighet viser frem dine talenter. Hva Hansen-Nilsen-Olsen tror om deg, er viktigere enn hva du tror om deg selv. Psykologene får viljen sin, og makten til å dirigere deg hit og dit, ved å dytte på deg en oppfatning om at det finnes noe som heter "normalgruppen". -Det må det nemlig være, og den skal du være i, for ellers så mister psykologen grepet på deg. Og hvordan skal det gå med deg, da?

23 GENIALITET. Oppfinnsomhet er det eneste bevis på genialitet, Luc de Vauvenargues. Ingen kan anklage opphavsmennene bak mmpi-testen for å lide av mangel på fantasi. -Det er nå litt for mye av det gode syntes nå jeg. Men hvordan kan psykologene klare å skille mellom genialitet og galskap, når de selv lider av stormannsgalskap?

Mmpi-testen er altså testet ut ved universitetet, og tilrettelagt (normert) etter norske forhold. Men det er noe som klikker: -Når testen har blitt testet ut på de forsøksdyrene som de kaller for den normale "blind" gruppen - for å finne ut om testen holder mål - så har testen liksom bestått sin prøve. Samtidig må du ha det helt klart for deg at disse såkalte normale menneskene, som aldri trakker over streken, er i flertall.

Men fordi om de er i flertall, så betyr det ikke at de har rett - de er bare i flertall. Og det er en kjensgjerning at dette pålitelige flertallet, dessverre, heller aldri prestere noe ut over det "normale". Flertallet er opptatt av å pugge moralkodeksene til punkt og prikke, og så handle deretter. -Etter strengt opptrukne grenser. De er livredde for å skille seg ut ifra mengden. -Og "jeg forstår" dem så bare altfor godt. Å få en diagnose tredd ned over ørene er ingen hyggelig opplevelse. -Så bare ikke forsøk deg på å anmelde ditt eget barn for vold mot deg! Gå heller hjem og pryl det i fred og ro. Og forbli en KOPI. Det er det tryggeste. -For trygghet er ett av menneskets aller største primærbehov, nest etter at du har fått stagget den verste sulten. Og det er derfor du så klokelig holder deg innenfor de trygge grensene som FLERTALLET og PSYKOLOGENE har avgjort. Psykologene føler seg også tryggest når du adlyder deres ordre. For de lider nemlig av et umettelig stort trygghets- og kontrollbehov - som de krever at du skal dekke for dem.

Den overvektige gruppen av flertallet i samfunnet består av kopier, og det er sånn myndighetene og psykologene helst vil ha deg. For da blir du så mye lettere å ha med å gjøre. Du skal være medgjørlig og føyelig, og tilpasse deg dem og deres krav slik at de kan beholde makten - over deg.

Og hvis du ikke gjør tingene på akkurat den måten som de har bestemt, så kommer det til å gå med deg som deg gikk med meg! -Og akkurat det lille sidespranget kan jeg dessverre ikke anbefale... -En person som trakker over streken, er unormal og syk. Og før eller senere så vil det altså klikke for den genetisk syke pasienten, sånn at hun er nødt til å trakke over streken for å klare å holde balansen under det maktsyke presset fra "normalgruppen". Og denne potensielle urytmiske bevegelsen påstår altså mmpi-testen at den er i stand til å registrere? Men, er mmpi-testen og dens tolker i stand til å skille en gal person ifra et virkelig geni? Når absolutt alle uregelmessigheter på mmpi-testens T-form vil bli tolket som en abnorm unormalitet? -HVOR STOR ER MMPI-TESTENS GRUNDERE OG "SPESIALISTENES" KUNNSKAPER VEDRØRENDE GENIALITET - NÅR DERES EGEN FORSKNING FOR DET MESTE DREIER SEG OM Å KLASSIFISERE MENTALE SYKDOMSTILFELLER? Hvor genial tipper du at en psykolog som "får opplæring i mmpi gjennom sin grunnutdanning" er?

Nå går jeg ut ifra at mmpi-testen også har blitt testet på personer som allerede har fått ferdigstilt sin diagnose via mmpi. Og med dette, så har tolken fått en fullstendig oversikt over hvordan testen skulle normeres for å sile ut abnormalitetene. De såkalte normale - som uheldigvis avga unormale svar - fikk utvidet sin del for slik å fremstå som normal, mens den unormale gruppens svar som avvek fra den normale gruppens svar - ble tilsvarende begrenset. Altså, slik må mmpi-testens normalitetsbegreper ha oppstått - ifølge en uinnvidd person som meg. På denne måten antar jeg at mmpi-testen har blitt jukset med. Men, et annet viktig poeng er det faktum at mennesker som har fått stilt sin diagnose, som også har deltatt i den norske normeringsprosessen - med stor sannsynlighet - har fått stilt diagnoser som likevel ikke er reelle! Se pkt. 20, om hvordan psykologene fusker seg frem til resultatet! -Vel, vel, eller er projeksjoner en diagnose som bare du og jeg lider av?

Men det aller viktigste momentet i denne hypotetiske analogien min er den at; de såkalte normale menneskene som har blitt testet med mmpi i normeringsprosessen, har blitt testet under NORMALE OMSTENDIGHETER - I EN "BEDRE FASE" - OG IKKE UNDER STRESS.

-Disse menneskene har ikke blitt testet med en reell trussel hengende over seg, om at noen vil / kan ta barna ifra deg dersom du ikke avgir riktig svar! -Mennesker som er under press og i en vanskelig livssituasjon, vil nødvendigvis måtte avgi svar som avspeiler den stressede livssituasjonen de er i - uten at det dermed er noe i veien med dem. Og under disse spesielle vilkårene, så vil ikke mmpi-testen under noen omstendigheter være i stand til å levere en troverdig "personlighetsprofil". MEN HVEM ER DET SOM GIDDER Å ANSTRENGE SEG FOR Å UNDERSØKE DEN SAKEN, NÅR PERSONLIGHETSTESTING AV BARNEVERNETS KLIENTER IKKE ER UNDERKASTET NOEN FORM FOR KVALITETSSIKRING?

Kan mmpi-testens grundere dokumentere at den også tar hensyn til at mennesker som er i en vanskelig livssituasjon, ikke nødvendigvis trenger å være gal, men at det bare er snakk om en menneskelig overgangs-”fase”? Eller vil mmpi-testens grundere hevde at disse forskjellene som jeg antyder, ligger innebygd i den delen av testen hvor den angir hvor dårlig / god du er til å mestre hverdagslig stress? -Og hva er forskjellen på det teoretiske stresset i testen og det stresset som du opplever i virkeligheten? Som for eksempel når du praktisk talt svever mellom liv og død - i en barnevernssak - og det store spørsmålet dreier seg om du får beholde barna dine eller ei? OG HVORDAN I HULESTE KAN FOLK SOM SELV ALDRI HAR STÅTT ANSIKT TIL ANSIKT MED EN SLIK TILTALE, VÆRE I STAND TIL Å VURDERE HVILKE FØLELSESMESSIGE REAKSJONER SOM ER RIKTIG OG HVA SOM ER GALT?

Hvis jeg sier at jeg liker blått så vil psykologene kalle det for en benektelse, og samtidig påstå at jeg bare fortrenger det faktum at egentlig foretrekker grønt. Dersom jeg er nervøs, bekymret og anspent - så blir det tolket som om jeg er "narsissistisk og manisk". Hvis jeg er rolig og avbalansert - så tolker mmpi-testen svaret dithen at jeg er uengasjert og ”bagatelliserende”, og har mangelfullt utviklede sjelsevner. Uansett hva jeg sier, så vil psykologen vri på det.

-Når det regner og blåser ute, så sier jeg "oisann, i dag er det sannelig friskt”, fordi at jeg vet at jeg må ut i ruskeværet for å lufte hunden. Hva er det som er så "manisk" ved å gjøre det beste ut av et drittvær? Og hvorfor var det så om å gjøre for psykologen å avsløre mine dypeste hemmeligheter? "-MMPI kan gi kunnskap om pasienten man ellers ikke får" - og hva var altså vitsen med å utsette meg for denne testen når jeg ikke hadde status som Svein Magnar Hansens "pasient"? -Jo, det stod riktig nok oppført noe om min "psykiske helse" i "mandatet", men hvor har respekten for menneskerettighetsprinsippene tatt veien hen i humanitetens høyborg?

24 KRENKET BLUFERDIGHET. Å kle av et menneske med makt er nedverdigende og vanærende - noe jeg instinktivt ante på speidertreffet. Denne formen for besudling er en torturmetode som blir brukt i krig og fengsler. Når noen har sterke smerter eller lidelse, trenger de privatlivets beskyttelse. Det var avskyelig og frastøtende å se politiet jule opp Rodney King på tv. Barn som ser faren banke opp moren er også voldsofre. Alle voldsvitner er voldsofre. Slike overgrep blir ofte mørke hemmeligheter, John Bradshaw. Hva var det mmpi-testen var ute etter?

John Bradshaw forteller om en nedverdigende "hendelse" på speidertreffet, og foruten mitt skjebnesvangre møte med barnevernet og psykologen, så har jeg ett til vanærende overgrep frisk i minne:

Det skjedde i 1ste klasse. Vi skulle til vår første legeundersøkelse i gymsalen på Skjold skole. I jentegarderoben hoppet og spratt vi forventningsfullt rundt-omkring som ville kaniner i bare trusen. Tilslutt ble jeg kalt inn til legen på "et tilstøtende" rom. Legen var en gammel gråhåret mann, mens jeg var en typisk vimsete 8-åring som spurte og grov om all-verdens-ting og plukket på alt rundt meg. Plutselig fiket han til meg på kinnet, og mens han holdt meg hardt i armen sa han strengt: "-Stå i ro". Jeg ble så forskrekket at jeg tisset på meg. -Og så tok han ned trusen min og kikket på meg!

Fikk mmpi-testen med seg denne mørke hemmeligheten også, tror du? -Jeg turde jo selvfølelig ikke å fortelle det til noen. Jeg skammet meg sånn at jeg trodde at jeg skulle dø i flere uker etterpå.

Men hvorfor turde jeg ikke å fortelle noen om denne "hendelsen", og ikke en gang til min egen mor? Var det fordi at jeg ikke følte meg trygg nok på henne, kanskje? Eller finnes det kanskje en annen årsak? John Bradshaw har et svar, han skriver: "Denne sjenansen eller beskjedenheten er vår medfødte måte å beskytte oss selv og våre indre grenser på. Den er grunnlagt for frihet, selvoppdagelse og selvrealisering. Silvan Tompkins, kanskje den ledende autoritet på temaet skam, har sagt: "I motsetning til alle andre påvirkninger er skam jegets erfaring av jeget." Skam er naturlig; det er det skamløse som er unaturlig, sosialt bestemt og tillært."

Når mmpi-testen påstår at den skal være i stand til å avsløre våre beskyttende hemmeligheter, så er det en opplagt krenkelse av vår menneskelige rett til FRIHET, SELVOPPDRAGELSE OG SELVREALISERING.

Og hva var det tiltalebestlutningen mot meg gikk ut på? Jo, det var nettopp den psykologen fikk "mandat" av barnevernet til å "utrede" mot meg. -Og hva galt hadde jeg gjort som kvalifiserte meg til å bli gransket av ham som om jeg var en fullt utviklet drapsmann? Når jeg allerede hadde innrømmet mine feiltrinn? Hvor har "etikken og retningslinjene" i denne bransjen tatt veien hen?

Den nedverdigende "hendelsen" fra 1ste klasse har i hvert fall medvirket til at jeg ikke eier respekt for leger "i sin alminnelighet". Dette er også svaret på min krasse omtale av dem, se kap. 22 og 23. Men hvorfor syntes psykologen at det var så problematisk å spørre meg direkte ut om jeg kanskje hadde hatt noen negativ barndomsopplevelser i forbindelse med leger, siden jeg hadde en så kritisk holdning til dem? -Jeg ville jo gladelig ha fortalt ham om denne "hendelsen", for det er mange herrens år siden den sluttet å eksistere som en mørk hemmelighet for min del.

Jeg vet jo det at en 8-åring ikke kan lastes for det som "passerte". Men det er ingen tvil om at "hendelsen" har vært med på å "forme" mitt forhold til leger. -Jeg vil helst klare meg uten dem. Og for ettertiden skal jeg også klare meg helt fint uten assistanse av "spesialister i klinisk psykologi" og deres hemmelighetsfulle torturmetoder. En frisør vet bedre...

25 TO SIDER AV HEMMELIGHOLDELSE. Jeg begynner denne boken med en drøfting av det private, for uten forståelse for dette begrepet kan du ikke forstå hemmeligholdelsens to sider. Den ene siden er privatlivet, eller den "naturlige hemmeligholdelsen;" den andre er det jeg kaller "mørk hemmeligholdelse", som er nødvendig i mangel av privatliv. Ved å starte med privatlivet vil jeg også bekjempe forestillingen om at all hemmeligholdelse er sykelig og at alle hemmeligheter må avdekkes. Jeg husker et tv-program jeg lagde sammen med Geraldo Rivera om incest, der jeg siterte et ordtak jeg ofte har hørt: "Familien er like syk som dens hemmeligheter." Dette trodde jeg lenge. Det er vanlig i vår kultur å tro det. Vi lever i en tid der åpenhet og rigid ærlighet er verdsatt, og hemmeligholdelse er en motsetning til disse to dyder. Men nå blir jeg uvel av slike absolutte sannheter. Hvis vi ser hemmeligholdelse som noe utelukkende negativt, forstår vi ikke at den også er en viktig del av privatlivet og friheten, John Bradshaw. Med dette sagt, anklager jeg herved barnevernet og psykologen for å ha krenket meg og min families naturlige rett til HEMMELIGHOLDELSE. Og akkurat hva jeg mener om disse avskyelige menneskene er heldigvis ingen hemmelighet…

26 LINDA LAI, FØRSTEAMANUENSIS. Kaller du deg en menneskekjenner når du plasserer folk i bås? Det kan koste deg jobben, samlivet og vennene, Linda Lai. Det er min venninne og min mor som forsyner meg med ukebladene, og i KK nr. 3 2000, fant jeg denne artikkelen om dommer og fordommer:

"Hvordan skal vi unngå å putte folk i bås? -Ved å bli mer bevisst på at vi i det hele tatt gjør det. Og i stedet for å forhaste oss med å bedømme etter førsteinntrykket, kan vi tenke videre. Kanskje gå bak ordene og prøve å finne ut hvorfor vedkommende tenker sånn. Tenk også over hvilken bås du ville ha plassert deg selv i. Og spør hvilken boks andre mennesker setter deg i. Du ville helt sikkert fått deg en overraskelse hvis du visste hvordan andre egentlig så på deg. Selvfølelse er også et viktig stikkord for hvordan vi bedømmer andre. Er den god, har vi lettere for å se positivt på mennesker. De verste kritikerne er ofte de som har det vanskelig med seg selv. Verden "der ute" er den samme uansett. Det er vi som velger hvordan vi skal se på den, og hvilke "briller" vi tar på oss. Når verden plutselig fortoner seg som en jammerdal fordi vi er i dårlig humør, sier det mye om hvor skjør dømmekraften vår er. Altså: Har du kranglet med kjæresten din om morgenen, kan det få fatale følger for den jobbsøkeren du skal intervjue om ettermiddagen. -Hvem er gode menneskekjennere? -Jeg kjenner bare to eller tre. Det som kjennetegner dem, er at de har en dyp og oppriktig interesse for mennesker. To av dem er faktisk psykologer. Men det holder ikke med fagkunnskaper når du skal til bunns i et annet menneske. Da må du også kombinere livserfaring med kjærlighet." Lesertips: Dømmekraft, Linda Lai.

Dette høres nesten for godt ut til å være sant; "to psykologer" som er "gode menneskekjennere"? Men allerede i innledningen sa jeg jo det at jeg deler psykologer inn i to BÅSER: -De FRISKE psykologene, og de som er skikkelig syke. Sånn sett er jeg normal. Og de aller fleste psykologer havner i den sistnevnte båsen. Dessverre så klarer ikke de friske psykologene heller å hamle opp med de syke psykologene - som ikke vet om at de er syke - fordi at de har papirene sine i orden - og fordi at de som sagt er i flertall "innenfor det normale variasjonsområdet".

I denne min selvpåførte tvangsbiografi henviser jeg stadig vekk til en bråte med friske psykologer og annet sunt fagpersonell, og tydeligvis så må jo også Linda Lay sine to bekjente psykologer ha inngående kjenneskap til den husmorfilosofien som jeg svermer sånn for. Men "livserfaringen og kjærligheten" er jo som du sikkert allerede har ”observert”, dessverre totalt fraværende i psykolog Svein Magnar Hansens sakkyndige vurdering av meg. NÅR BLE HAN KJENT MED MEG, FORRESTEN?

Joda, han trengte seg riktignok innpå meg ved to anledninger og så har jeg jo vært til 3 timelange "samtaler på hans kontor"... -Men, gir dette minimale tidsperspektivet ham tilstrekkelige "kunnskaper" for å kunne bedømme meg som person? Hvor god "menneskekjenner" er denne psykologen - "når han plasserer folk i bås" ved hjelp av en "teknisk dings"? -Jeg fikk meg i hvert fall en skikkelig "overraskelse" om hvordan han "egentlig så på meg"… Så, tviler du fremdeles på at resultatet av mmpi-testen "har bidratt vesentlig" i den utformingen? -De kan neppe ha det godt med seg selv... les opp igjen hva Linda Lai skrev, hehe

27 ET COMPUTERPROGRAM. De er mer opptatt av utendørsaktiviteter som jakt, fiske og racerbiler. De er interessert i nyheter, været og sport, og bryr seg ikke om romantiske romaner og bøker om selvhjelp. De er mer interessert i "gjenstander" og "ting" enn i mennesker og følelser. Selv på Jorden i dag, mens kvinner fantaserer om romantikk, så fantaserer menn om kraftige biler, raske datamaskiner, mekanismer, dingser og en ny og bedre tekonlogi. Menn er opptatt av "ting" som kan hjelpe dem til å uttrykke makt gjennom å skape resultater og nå sine mål, John Gray. -Der har vi det! Og mmpi-testen er altså ikke noe annet enn atter en ny "dings", et leketøy, for de rasjonelle og målbevisste mannlige psykologene. Det er ikke mye følelser med i dette spiller her. -Og da "svikter fornuften", se kap. 25.

-Men for alt i verden, gå nå ikke hen og feiltolk min fremstilling av John Grays uttalelse som et bevis for at jeg hater "menn i sin alminnelighet". For det gjør jeg ikke. Jeg liker at mannfolk er annerledes skapt enn meg og det er nettopp derfor de er så tiltrekkende. Men jeg tåler bare ikke at mannfolk behandler meg som en av dem. Jeg har som sagt ikke pikk, men det som har skjedd i mitt tilfelle, det er at Svein Magnar Hansen sykeliggjør mine naturlige feminine trekk. Attpåtil ved hjelp av en kald, manuell teknisk "dings", "et computerprogram", - som ikke har den fjerneste greie på kvinnfolk og våre svingende følelser. Og det er diskriminerende. -Men den maskuline mmpi-testen har jo heller ikke vist seg å gjøre noen større lykke hos mannfolka! Så, hva skal den da være godt for da?

Vi vil ikke bli eksperimentert med mer nå lenger, av disse sadistiske psykologene og leketøyene deres. For vi er ingen "dingser" som trengs å "fikses" på - vi er mennesker - ikke "tekniske gjenstander". Vi har mye mer lyst at psykologene skal snakke sammen med oss. Men for noen av oss er det for sent allerede... -Ville du ha ansatt meg i firmaet ditt? Og hva tror du hadde skjedd hvis du fikk snusen i min diagnose?

Tror du at 100 000 tusen nordmenn syntes at det er så morsomt å søke på jobber hvor de nettopp ikke akkurat anonnserer etter de kvalifikasjonene som vi har blitt tvangsdiagnostisert til å innha? -Men hva tror du kommer til å skje hvis ca 50 000 tusen gjenlevende nordmenn går til kollektivt søksmål mot mmpi-testen, dens tolker og myndighetene?

Og hva er forresten målsetningen med denne testingen? -Å sykeliggjøre 200 000 tusen nordmenn innen år 2050? Sa jeg ikke nettopp det at MMPI-TESTEN UTVILSOMT ER DEN STØRSTE PSYKOLOGISKE SKANDALEN SIDEN LOBOTOMERINGENS GLANSDAGER?

Og kan det være at jeg glemte å nevne at mmpi-testens psykiske skader på forsøkskaninene er like invalidiserende som Thaldomid-ofrenes fysiske skader er? Kan ikke det ikke sammenlignes sier du? Til et slik svar har jeg dette å si: Bare kom litt nærmere, så skal jeg hviske deg noe rart i øret…

28 EN KJEMPETABBE. Hvis alt annet slår feil, kan du oppnå udødelighet ved å begå kjempetabber, John Kenneth Galbright. I de foregående kapitlene viste jeg deg hvordan psykolog Svein Magnar Hansen rotet det hele til for seg selv... -Og så gikk det helt gale da han forsøkte å gjengi min "bakgrunn og oppvekst". Og tror du kanskje det at han rotet mindre da han lappet sammen denne "diagnosen" på meg? Tror du at han klarte å motstå fristelsen til å smøre på noen overdrivelser hist og her? -Og det er nettopp denne diffuse "gråsonen" jeg vil gå nøyere etter i sømmene i denne oppsiktsvekkende 6 delen.

Og ps; husk å signere OPPROP MOT mmpi-testen!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]