It is currently Fri Apr 26, 2024 10:13 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kapittel nr. 18: En Helt
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 6:24 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Et ille kapittel med mange frekke beskyldninger, les om "aggresjonspsykose" og det som verre er. Men jeg kan bite ifra meg, med nebb og klør, som du ser.

Det som står gjengitt her, burde selvfølgelig aldri vært publisert, men det må bare bli sånn, slik at du kan få se sammenhengen, og se hvordan disse pompøse psykologene faiker diagnoser på fullt ut normalt fungerende mennesker.


18 En Helt

Hemmelige tanker og følelser. 12 Hemmelig sinne. 13 Grise i seg maten. 14 Oppskriften. 15 Forskriftsmessig bordskikk. 16 Døgnrytmen. 17 Amme-eksperten. 18 En særegen person. 19 En student. 20 Anna Granberg. 21 Mars i Vekten. 22 Aggresjons-psykose. 23 Merkur opposisjon Uranus. 24 Mor slår. 25 To tannhjul. 26 En eksplosiv stemning. 27 Barne-tv. 28 Faste ritualer. 29 En skadelig virkelighetsflukt. 30 Patricia Greenfield. 31 Hvorfor gutter liker video-spill. 32 Dårlig romforståelse. 33 Sparket ut. 34 Nye spilleregler. 35 Fastlåst. 36 En aggressiv side. 37 Farskap. 38 På oppfordring.

1 FARS FREMSTILLING AV MATS. wrote:
Per Helge Aanonsen sier at Mats er blid og tillitsfull. Imidlertid sier far også at Mats følger humørsvingninger hos mor. Når hun er nede, er også gutten nedfor.

I løpet av september 1999 har tingene fungert svært bra, - i følge far. Han sier samtidig at sønnen er svært glad i sin mor.

Aanonsen beskriver Mats som nysgjerrig, og som utforskende. Far sier at Mats fremtrer som en følsom unge, som er vàr for inntrykk. Far sier at Mats sitter og observerer hele tiden, - ting som finnes i nærheten eller ting som skjer i omgivelsene.

Far har øyensynlig hatt tanker om at gutten kan være hyperaktiv, i det han har spurt en barnepleier han kjenner om hyperaktivitet. Imidlertid har han fått svar at Mats kan konsentrere seg over lengre tid, og at gutten derfor ikke fremtrer hyperaktiv.

Far sier at han strever en del med å få gutten til å spise skikkelig. Han får ikke lov til å hjelpe sønnen. Aanonsen sier at hjemme hos mor får gutten lov å grise i seg maten, - slik han selv vil, og at han protesterer voldsomt når andre vil hjelpe ham.

Han har diskutert dette mye med Mona, men hun er bestemt på at hennes metode skal følges i hennes hjem.

Samtidig sier Aanonsen at Mona er flink med å skifte tøy på gutten, og holde ham ren. Han sier at alt han har sett av hennes omsorg viser at hun følger opp vask og skift veldig bra.

Han sier at han selv ikke har vært så flink med dette, og at Mona har bemerket det overfor ham. Han sier at han har mye å lære av Mona på dette feltet.

Gutten sover hele natten når han er på besøk, - annen hver helg, hos far. Han sier at gutten har sovet dårlig hos mor, og at han for lengst burde vært avvent med å amme om natten.

Far svarer på spørsmål fra meg, at gutten ikke fremtrer med spesielle behov, - ut over det far forventer av andre barn på samme alder. Han sier at gutten synes å utvikle seg normalt.

På spørsmål om far er bekymret for guttens utvikling, sier far at når mor er nedfor og aggressiv, så er han bekymret. Han sier at han greit kan akseptere at Mona er en særegen person, men han kan ikke akseptere at hun slår Mats. Han sier at dette har skjedd to ganger.

Han sier også, - som han har fremført til barnevernet, at han er meget usikker på Mona sin mentale balanse. Han bruker ut(t)rykket "aggressjonspsykose" for å beskrive hvorledes hun kan oppføre seg. Han sier at han må være svært varsom med hvorledes han formulerer seg overfor Mona, for å unngå bråk.

Aanonsen sier for øvrig også at mor bruker fjernsyn alt for mye overfor barna. Han sier at hun bruker dette for å roe dem ned. Han sier at mor har faste ritualer for hvordan hun og barna ser på tv, ut fra at Mona selv elsker å se på barne - tv.

Aanonsen sier for øvrig at han er bekymret for at Mats skal ha samme utvikling som Andreas. Han sier at han oppfattet Andreas og mor som to tannhjul som gikk mot hverandre. I diskusjoner trakk de to hverandre opp, til stemningen var eksplosiv.

Han sier at han ville oppdra gutten annerledes. Han sier videre at han ikke kan fordra at Andreas sitter i timevis og trykker på spillene i sin "playstation". Aanonsen oppfatter dette som en skadelig virkelighetsflukt.

Om sitt eget forhold til Mona, sier Aanonsen at han innledningsvis i forholdet hadde intensjoner om samliv, men at han så ble "sparket ut" midtveis i svangerskapet. Han sier at hun gradvis viste en mer aggressiv side, hvis han var uenig med henne. Han sier videre at hun innførte nye spilleregler hver gang han var hos henne.

Han sier at han kom til at han ikke kunne leve med henne.

Aanonsen sier imidlertid videre at hvis barnevernet innstiller på at Mona ikke kan ha omsorgen, så vil han selv ha omsorgen for Mats.

Han sier at det beste ville likevel ha vært om Mona fant igjen balansen sin, og kunne fortsatt ha omsorgen.
Aanonsen sier imidlertid også at han har vært lite rede til å ta fatt på et farskap. Han har nå erkjent at han er far til Mats. Han sier at han har ønsket tid til seg selv, og at han har hatt mange prosjekter han har hatt lyst til å gå i gang med.

Han sier videre at Mona kan mer med stell av barn, enn det han selv kan. Mats har dessuten hatt et år under omsorg av mor.

Samtidig har han fått mange oppfordringer av bekjente om at han burde overta omsorgen for gutten. Aanonsen sier at han kunne gitt gutten mer stabilitet enn mor kan. Han sier at han har sett at gutten er glad i ham, og han sier at han forstår hvor viktig det er at han tar seg av sønnen.

Samtidig gjentar Aanonsen at han er usikker i farsrollen, og at han har mye å lære om barnestell.

Aanonsen kom også inn på at han fant at han ofte satt og forsvarte Mona, ut fra en overbevisning om at hun ville bedre seg. Han sier at det ville gjøre ham personlig vondt, om hun ikke skulle få ha barna.

Aanonsen avsluttet imidlertid med at han brukte mye tid på å tenke på hvilken rolle han skulle spille overfor Mats, og at han vurderte å kreve mer omsorg for sønnen.

For øvrig meddelte Mona Lygre meg i vår siste samtale, - som ble gjennomført etter samtalen med Aanonsen, at Aanonsen nå hadde sagt til henne at han ville ha delt omsorg overfor Mats. Hun fremførte for sin del at hun ikke var fremmed for dette, men videre avtaler var ikke gjort.


2 FARS FREMSTILLING - AV MONA LYGRE. Man trenger ikke å ha vært journalist eller forsker for å vite hvor grunnleggende viktig det er å være kritisk til sine kilder. Det holder å være alminnelig våken, Sverre Asmervik. Samtalen med Per Helge Aanonsen ligner mer på en "Fars fremstilling av Mona Lygre", fremfor "Fars fremstilling av Mats". -Samtalen dreier seg jo for det meste bare om hva Per Helge mener om meg!

Den mistenkelige spørsmålsformen som jeg nevnte i kap. 10.4, gjør seg også gjeldende her. -Og igjen, så vet psykologen nøyaktig hvilke opplysninger som han trenger å konsentrere seg om, fordi at han sitter klar med resultatet av den såkalte (”min") "personlighetsprofil" foran seg...

3 UTVEKSLING AV INFORMASJON. Eks-partnere er ofte er tvilsomme kilder, og er han ukjent med at for noen kan hat være et livslangt prosjekt? Sverre Asmervik. En gang i år 2000 gav jeg Per Helge en kopi av "Fars fremstilling av Mats". Jeg bad ham om å lese den om gjen, og så spurte jeg om han hadde noen kommentarer å tilføye. Per Helge "var imidlertid påholden, og sto på sitt synspunkt". Bortsett fra en liten "moderasjon": "Jeg er ikke så dårlig til å håndtere Mats som man kan få inntrykk av." Men det kunne han altså si etter å hatt Mats boende hos seg over lengre tid. Så langt er da psykologen sin gjengivelse av samtalen med Per Helge Aanonsen helt korrekt. Men, i neste kapittel kommer den helt store "moderasjonen".

Menn forstår hverandre bedre enn en mann og en kvinne. Og denne gangen, uttalte Per Helge seg på en direkte måte: Han ”presiserte” akkurat hva han mente. Per Helge og psykologen var på et ”objektivt” plan sammen, hvor de "var sikker på" at de bare satt der og utvekslet sakelig informasjon til hverandre...

4 OG DET ER LETT Å BLI imponert over at forklaringene deres er "meget sammenfallende". Ja, og hva så? Ser du ikke at de kan ha funnet hverandre i felles antipati? Sverre Asmervik. -Jeg har omskrevet det sitatet, og hva så? Mens du leser, merker du også hvordan jeg overdriver følelsesmessig. Det er fordi at jeg er en følsom kvinne, og ikke en ”objektiv” mann. Midt i den heftige "oppstemtheten", - har jeg glemt det faktum at halvparten av mine mannlige lesere har mistet tråden for lengst, mens resten av dem tolker meg bokstavelig talt - nå igjen.

Menn forholder seg objektivt og logisk til følelser. Samtidig tror de at vi kvinner utveksler informasjon til dem. De kan jo ikke skjønne det at vi utveksler følelser til hverandre. Denne feilaktige tolkningen har kvinner blitt utsatt for av menn, siden den dagen homo sapiens sapiens tok retorikken i bruk. Og dersom jeg også hadde vært en objektiv, logisk og rasjonell mann, så hadde dette manuskriptet bare bestått av 3 linjer: 1. Alt som står skrevet i den sakkyndige vurderingen er feil. 2. Jeg er normal. 3. Jeg skal saksøke alle de andre, fordi at de er idioter og har tatt feil. - By the way; legen til en venn av meg er alltid sykemeldt. Man blir det man spiser og man blir også det som man tenker. Psykologer har heller ingen garanti mot å bli gal. De fleste er det.

5 EN HELT. Jeg ser også signaler på at han "muligens" kan være på vei inn i en mer omfangsrik farsrolle og omsorgsrolle overfor gutten, Svein Magnar Hansen. -DET VAR GODT GJETTET, SVEIN MAGNAR! Men den tanken streifet deg bare såvidt. Per Helge var ikke bare "muligens på vei", men: HAN ER EN FANTASTISK GOD FAR FOR MATS. Og han har jobbet seg opp til å bli helt på høyden med Lars Rathke.

Det tok sin tid, gitt... Og det har gått 2 år siden psykologen kom med sine profetier. Mye har forandret seg i mellomtiden. Deriblant forholdet mellom Per Helge og Mats. Beundringen er gjensidig, og de to "forguder" hverandre. Det hersker ingen tvil om at Per Helge er "helten" i Mats sitt liv. Men nå kan jeg ikke skryte for mye av Per Helge, for da tror han at han har gjort nok og så vil han begynne å slappe av igjen...

6 PER HELGE AANONSEN, GULLSMED. Politimannen: -Du hevder at du stjal skjeene ved en misforståelse. Hva mener du med det? Tyven: -Jeg trodde at de var av sølv, BSV. Per Helge stakk altså av med hele KAMELEN. Og det var ingen enkel oppgave for ham å takle den det første året…

Han klager over hvor sliten han er... "-Jeg forstår hvordan du har det," svarer jeg trøstende. Mens jeg ”grommer” meg. -Det var jo akkurat slik jeg hadde det, da ingen ville hjelpe meg. Så han må så gjerne bli like utslitt som en skurefille for min del. Det er sånn det er å være heltidsforelder. Og det er nettopp det harde arbeidet som har slipt ham litt rundere kantene, og forbedret karakteren hans. Men den 07.09.99 mente altså Per Helge at det var jeg som skulle "bedre meg", mens han sjøl kunne slippe unna og fortsette tralten i sitt eget behagelige liv. I følge ham, så var det ingenting som skulle forandre seg i hans liv, eller med ham selv, bare fordi om han fikk seg en unge. -Det var barnet og jeg som skulle tilpasse oss hans behov - og ikke omvendt. Men så feil går det altså ann å ta...

I dag er alt bare fryd og gammen mellom oss. Han har forstått at han må gi, for å gjøre meg lykkelig. Og han trives utmerket godt i sin nye rolle. Etter at han ble pappa på ordentlig, har han forandret seg noe helt enormt. Han har blitt lykkeligere, og også mye lettere for meg å ha med å gjøre! Han smiler og er glad og blid, og leker uanstrengt med Mats.
Jeg hjelper til der jeg kan; jeg vasker alle klærne deres, klipper Mats sine negler og trekker ut flisene. Når han og Mats er hos meg, samarbeider vi som et gammalt ektepar. Når jeg steller Mats, henter Per Helge alt det som jeg peker på. Og så lager vi middag sammen, og koser oss glugg i hjel.

Det er som om en helt ny verden har åpnet seg for Per Helge. Borte blåst er den gamle grinebiteren. For det eneste som virkelig betyr noe for ham i denne nye verden, det er Mats og hans behov. Så, jeg fikk altså viljen min tilslutt da. Selv om jeg måtte gjennomgå "et helvetes spetakkel" uten sidestykke i norgeshistorien. Og det er ingenting mer i denne verden som gleder meg mer enn å se den lille pjokken min dilte i hælene på faren sin. Eller når han sitter på pappa sitt fang og stryker på ham. Og når jeg ser hvor fornøyd Per Helge er. Når jeg iakttar denne far / barn kjærligheten, så holder hjertet mitt på å sprenges av lykke. Og jeg er mektig stolt over at mine anstrengelser har bært frukter, selv om "gullklompen" min ble stjålet på grunnlag av løgner.

7 TEMPERATUREN. Det er åpning av byens nye, store brannstasjon. En eldre dame blant publikum rister på hodet og sier: -Det må bli mange store branner i fremtiden hvis dette bygget skal lønne seg.., BSV. Svein Magnar Hansen var flink til å ta TEMPERATUREN på vår familiekonflikt. Og bedriften hans er i hvert fall lønnsom. Men de problemene som jeg og Per Helge støtte på, ligger godt "innenfor det normale variasjonsområdet".

Det er ingenting som er mer velgjørende for sjelen min enn å se at mine barn, som jeg elsker høyest her i verden, blir verdsatt like høyt av deres fedre. -Og jeg har sett hva som skjer, når fedre ikke viser interesse for sin barn. Det skaper en enorm frustrasjon for mødrene og ikke minst deres barn. -For et 1/2 år siden fikset Andreas videoen slik at vi fikk inn kabel-tv og dette hadde han nemlig lært av sin far. Så nå hender det at jeg slenger med nedpå sofaen og ser på tv.

Ricki Lake er en av favorittene. Her ser jeg gjentatte ganger hvor frustrert mødre kan bli, når fedrene bare gir blaffen og driter oppi ungene sine. Det er så typisk. Og jeg blir like opprørt hver gang. "Forbannade drittsekker" sier jeg, "bare ikke la dem slippe unna!” Det går nemlig ann å lære gamle bikkjer nye tricks! Og Per Helge er et strålende eksempel på det. Men, vi slapp som sagt ikke unna uten først å ha vært gjennom et skikkelig bikkjeslagsmål. Vi var like forskjellige som hund og katt. Og etter at vi hadde gjort oss ferdig med alle "barnesykdommene", nådde vi omsider frem til en midlertidig våpenhvile. Og det var da vi var i stand til å forsone oss med hverandre. Men slikt står det jo ingenting skrevet om i den sakkyndige vurderingen? HVORFOR KLARTE IKKE SVEIN MAGNAR HANSEN Å GJETTE SEG FREM TIL DETTE DA? NÅR DET VAR HAN SOM ER "SPESIALISTEN"?

-Men nei-da. Midt i krigens hete, så antet altså den "reliable" psykologen seg frem til dette følgende kloke rådet som han presenterte for barnevernet: "Disse forhold tilsier at Mats bør plasseres i fosterhjem."

8 HYPERAKTIV. Hvorfor er ikke høydehopp noe for eldre menn? -Det heter jo i sangen at "Old man river", BSV. Gamle grinebitere "river" også så det suser etter. De har "øyensynlig" ingen peiling på hva de snakker om. En unge som "sitter og observerer hele tiden", kan vel neppe være "hyperaktiv"??? -De barna sitter aldri i ro i mer enn 2 nanosekunder. Men, så er jo Per Helge kjapt ute og ”modererer seg noe”, han sier at han ikke har så god greie på unger. -Og det er lett å se...

Andreas var mye mer rastløs enn Mats da han var på samme alder. Andreas begynte for eksempel å albue seg fremover i denne verden da han bare var 5 måneder gammel! Det tidspunktet kan jeg for øvrig dokumentere med autentiske fotografier i kronologisk rekkefølge. Og siden urolige Andreas ikke led av noen form for hyperaktivitet, så kunne umulig Mats, som var mye roligere, lide av den slags. -Det som irriterte meg den gang, var at Per Helge ikke stolte på meg. Han måtte alltid konferere med noen andre før han godtok mine forklaringer. Hvis det var noe som han lurte på, så spurte han som oftest moren sin til råds. Men der fikk han jo akkurat de samme svarene som jeg allerede hadde gitt til ham. Det har jo sin naturlige forklaring det også, for Per Helge er et "andrebarn":

9 DET ANDRE BARNET, BACH-ANDERSON-TEORIEN. Det andre barnet føler seg ansvarlig for å opprettholde det emosjonelle i familiesystemet. De prøver å sørge for at hvert enkelt familiemedlem får dekket sine følelsesmessige behov, og de er spesielt ansvarlige i forhold til moren. Barn nummer to er spesielt vare for familiens regler og forhold. De vil sannsynligvis få greie på familiens hemmeligheter før sine søsken, spesielt morens hemmeligheter. Deres identitet involverer kontakt med underliggende situasjoner, og med å gjøre det implisitte (indirekte medregnet) eksplisitt (klar, tydelig). Den andrefødte fokuserer på følelser og symbolske betydninger. De kan bli frustrert når det er uoverensstemmelse mellom utalte og uutalte regler, mellom verdier og forventninger. Nummer to oppfatter andres følelser som om de skulle være deres egne. De oppfatter ofte en sak på en bestemt måte, og har problemer med tvetydigheter. Det andrefødte barnet trenger å bli akseptert som menneske og trenger å få etablert klare grenser, John Bradshaw. Mats er også et andrebarn, selv om han på mange måter et nytt enebarn, siden han er førstefødte sønn av sin far. Men på grunn av at han er født inn i en allerede eksisterende søskenflokk (Andreas), så er og blir han et ”andrebarn” han óg. Med andre ord, så er det naturlig at Mats skal ”modellere” meg, og følge mine:

10 HUMØRSVINGNINGER. Foreldre er noen merkelige vesener. Først vil de ha deg til å gå og snakke, og når du endelig har lært det, vil de ha deg til å sitte stille og holde munn, BSV. Akkurat hva var det Per Helge mente? Og hva mener den sakkyndige psykologen? -At jeg skulle ”fremstå” som en stum utstillingsdukke for Mats, eller en like tørr mumie som dem selv? Det går forresten ut på akkurat det samme: "Imidlertid sier far også at Mats følger humørsvingninger hos mor. Når hun er nede, er også gutten nedfor." -Jeg forsøker å lære barna mine om følelser. At det er trygt for dem å leve seg inn i følelsene sine, og å vise dem. Men dette er altså strengt forbudt ifølge de to sistnevnte ”spesialistene”.

Samtlige barnefilmer og barnebøker handler om FØLELSER. Forfatterne legger stor vekt på at barn skal lære seg å mestre sine egne følelser. Det være seg enten de er glad, sint, sur, lei seg, osv. Omtrent hvor mange barnebøker tipper du at Per Helge hadde lest for Mats på dette tidspunktet? Og hvor mange år tror du det er siden sist Svein Magnar satt på sengekanten og leste bøker for sine små barn? -Jeg vedder på at det riktige svaret er cirka 20 år.

"Men Agesander er ganske sinna om dagen. Rett som det er åpner han det store gapet med alle de hvite tennene og skriker: "Jeg skal ete deg, jeg skal ete deg!" til alle han treffer. Folk blir redde da. Ingen har lyst til å bli spist av en alligator." -Dette var et kort utdrag fra en av yndlingsbøkene mine; Molly og Agesander. Denne boken kjøpte jeg til meg og Andreas gjennom Bokklubbens Barn. Den aller største favoritten min heter for øvrig Den Minste Reven. Begge disse to bøkene er skrevet av Mari Osmundsen. Hun er den beste barnebokforfatteren jeg noensinne har kommet over, også fordi at språket er så utrolig godt formulert og historiene er både morsomme og lett å forstå. På baksiden av boken om Molly står det: "Molly er snart fem år og har brune fletter og en grønn alligator som både kan bite og snakke. Dessverre blir Agesander, som han heter, gjenglemt på toget. Mange tror at Molly er sur, men hun er bare sinna og lei seg. Men en som virkelig er sinna, er heksa Larsen, en som kjefter på alt og alle. Dette er den første boka i en ny serie om femåringen Molly og hennes verden av fantasi og virkelighet."

Gjennom rollespill, som vist for eksempel i bøker, trener jeg mine barn på å vise følelser. Og jeg spiller med! Favorittvideoene til Mats er Thomas Tog og Postman Pat. Pippi Langstrømpe er også populær. Men det er videoen om Emil fra Lønneberget som gir Mats det helt store følelsesmessige kicket. Da tramper vi i gulvet mens vi hyler i kor: -EeeMiiil!

Når jeg viser mine sanne følelser overfor barna, så gjenkjenner de dem, og da blir de ikke redde og urolige, fordi at de vet at det er naturlig og at det går over. Mens folk som ikke er i kontakt med sine egne følelser, blir vettskremt og usikker når de blir konfrontert med våre naturlige følelsesutbrudd. -Den gangen, trodde altså Per Helge at jeg var helt gal, når jeg viste tegn på sinne. Og Svein Magnar Hansen trodde på Per Helge. Så hvem tipper du det er noe i veien med? Meg eller de to "godkjente" ekspertene våre?

11 HEMMELIGE TANKER OG FØLELSER. Folk tenker ofte på hemmeligheter som det å skjule hendelser og fakta. Men jeg har erfart at skjulte tanker og følelser er de mørkeste familiehemmelighetene. Mennesker kan bli gale hvis noen i familien - spesielt mor eller far - later som om de ikke føler det de virkelig føler. Mange av dere visste når moren deres var sint, selv om hun lot som om hun ikke var det. Du kan ha visst at faren din ikke likte bestemor, selv om han ikke gå uttrykk for det. Disse psykiske hemmelighetene er ofte ekstremt destruktive for den åpne kommunikasjonen familien trenger for å føle nærhet. Det er ingenting som hjelper bedre enn å være åpen om egne følelser, når det gjelder å skape sunne bånd mellom mennesker. Når jeg er i kontakt med følelsene mine, er jeg ekte og oppriktig. Dette tillater andre å se meg som den jeg er i all min sårbarhet. Andre kan komme innpå meg fordi jeg har revet beskyttelsesmurene. Dessuten, når foreldrene undertrykker tankene og følelsene sine overfor barna, må barna bære dem med seg og agere dem ut eller innover. "Barn har en tendens til å arve alle psykiske problemer som foreldrene velger å la være å ofre oppmerksomhet," skriver Harriet Goldhor Lerner, John Bradshaw. John Bradshaws sunne teori er for øvrig "meget sammenfallende" med de tre andre friske ekspertene som jeg har nevnt tidligere; Theodore Isaac Rubin, Thomas Gordon og John Gray. -Og jeg ta en til:

12 HEMMELIG SINNE. Det finnes antagelig ingen følelse som er mer skjult i familien enn sinne. Jeg har vist deg rollen sinne spiller i spiseforstyrrelser. Sinne er også hovedhindring for intimitet i ekteskap, og det hemmer utviklingen av jeg-følelsen og individualiteten. Når vi ikke kan uttrykke vårt sinne, må vi undertrykke det. Da kommer det opp igjen som spiseforstyrrelser eller seksuelle forstyrrelser. Sinne som ikke kommer til uttrykk, kan være årsaken til manglende ereksjon, for tidlig sædavgang og frigiditet. Undertrykt sinne er ofte en bakenforliggende årsak til sterk hodepine, ryggsmerter og en rekke psykosomatiske lidelser. Familier med mørke hemmeligheter har ofte en uuttalt "ikke-føl-regel" og en åpen "ikke-føl-sinne-regel". Når sinne blir undertrykt, blir gleden og fullt utløp for alle andre følelser også undertrykt. Når foreldre skjuler følelsene sine, blir barnet ofte forvirret og engstelig. I et forsøk på å forstå hva som skjer, vil barnet finne på sine egne teorier eller fantasier, som de senere spiller ut ved symptomatisk atferd. Depresjon og angst kan vedvare i flere generasjoner. Genetiske anlegg sammenfaller ofte med familiens dynamikk, og et barn kan "arve" ubearbeidet tristhet fra tidligere generasjoner. Dette fenomenet kan kalles en "følt familiesans". Jeg kan bevise at det er reelt. Av og til føler jeg meg fryktelig trist uten påviselig grunn. Jeg har skjønt at jeg erfarer min families uforløste sorg, John Bradshaw. Sånn skal det gjøres. Og nå er det ikke mye luft igjen i den sakkyndige psykologen sine kosmologiske konstanter, se kap. 18.1, pkt. c): "Jeg noterer meg her at Aanonsen synes å se fremtreden hos Andreas, som han ser er formet i samhandling med mor, - og som han vil unngå for sin sønn. Han synes også å være bekymret for noen av de strategier Mona Lygre bruker i oppdragerøyemed. På denne måten fremtrer Aanonsen noe mer realistisk i sine vurderinger."

13 GRISE I SEG MATEN. En gris får øye på en stikkontakt og sier: -Hei du, hvem er det som har murt deg inne i veggen? BSV. Etter at Per Helge fikk Mats med seg, begynte han å høste sine egne erfaringer: "Far sier at han strever en del med å få gutten til å spise skikkelig. Han får ikke lov til å hjelpe sønnen. Aanonsen sier at hjemme hos mor får gutten lov til å grise i seg maten, - slik han selv vil, og at han protesterer voldsomt når andre vil hjelpe ham." Dette forholdet beskrev jeg i forrige kap. 17.11-13. -Liksom som om jeg sitter der og trener mine barn på hvordan de skal ”grise i seg maten”? Er du helt dum eller? Men, jeg dresserer som sagt ikke mine barn med tanke på at de skal stemme overrens med andre folk sine formeninger om dannelse.

Det er vi, jeg og barna mine, som skal passe sammen i vårt hjem. -Jeg er ingen general, og jeg krever ingen absolutt lydighet og dannelse i mitt hjem. Jeg har heller ingen bakgrunn i det faget, og jeg satser definitivt ikke på en ”karriære” ved det norske dannelses-hoffet. Så det eneste jeg kan lære fra meg, er det som jeg mener er tilstrekkelig. Og den gaffel-føringen holder mer enn nok til et 2-timers restaurantbesøk. Fordi at et 4-timers besøk er ren tortur for foreldrene og "mishandling" av barna. Vel, bortsett fra de foreldrene som ligger sin ære i å demonstrere sin udiskutable autoritet.

”54.405 tusen-kroners”-spørsmålet mitt blir da som følger: Hvorfor var ikke Per Helge tilstede tidligere, slik at han selv kunne vært med på å forme Mats sin bordskikk? Hvordan i huleste heiteste skulle jeg kunne lukte meg frem til hvordan han ville at Mats skulle spise maten sin? Når han ikke viste seg hos meg? -Men se det, det er jo ingen sak å komme her etterpå og kritisere meg nedenom og hjem fordi at jeg har gitt Mats en oppdragelse som ikke stemmer overens med hans oppfatninger.

14 OPPSKRIFTEN. Hvordan begynner alle oppskrifter i skotske kokebøker? -Man låner..., BSV. Jeg sender ikke en "oppskrift" med Per Helge om hvordan jeg vil at han skal gjøre tingene med Mats, og om hvordan jeg vil at han skal oppføre seg. Men jeg forventer, riktignok feilaktig, at andre folk skal behandler meg på den samme generøse måten i retur. Derfor sa jeg til Per Helge at han skulle stole på at de ville finne ut av de rutinene som passet best for dem. For det er ikke noe problem for barna å tilpasse seg de to forskjellige rutinene hos mamma og pappa. Barn er mer fleksible enn stivsinnede voksne som krever at tingene skal gjøres på en bestemte måte. Foreløpig har det ikke dukket opp noen feite forskningsresultater som sier at det er skadelig for barna at foreldrene er uenige om barneoppdragelsen og bordskikken især. Men som du ser, så er psykologen helt enig med Per Helge sine stivsinnede betraktninger: "Han har diskutert mye dette med Mona, men hun er bestemt på at hennes metode skal følges opp i hennes hjem." Men jeg skulle jo ikke ha vært i stand til å motsi Per Helge, siden jeg tross alt lider av det der med "mangelfull grensesetting"?

Da Per Helge beklaget seg over vår bordskikk, så trodde jo selvfølgelig Svein Magnar Hansen det at han refererte til den ”ukritiske og kreative måltidssituasjonen" som han selv hadde diktet på oss, se kap. 17.1: -Man låner litt her og man låner litt der... Og dessuten, med hvilken rett hadde disse to i*** til å begynne å belære meg om hvordan jeg og mine barn skulle spise opp maten vår?

15 FORSKRIFTSMESSIG BORDSKIKK. Når foreldre leter etter den perfekte oppdragelsen, kan noe av spontaniteten i barnets hverdag forsvinne. Hvis barnet aldri får lov til å snuble, men blir druknet i omsorg, lærer han ikke å ta konsekvensene av egne handlinger. Det gjør løsrivelse og selvstendighet vanskelig, Simon Wilkinson. Hva var det jeg gjorde som var så galt, ved å la Mats få lov til å spise maten sin selv? Ville jeg fremstått som en mer omsorgsfull mor - dersom jeg hadde matet ham med en teskje til han var 5 år? Og etter det så skulle han liksom ha klart å spise selv, med Guds hjelp og en gaffel? Hallo? I følge denne tankerekken, så kan jeg bare spasere inn til bilsakskyndige og be om få utstedt et gyldig sertifikat - siden jeg har sittet ved siden av sjåføren i 32 år - og da kan vi gjøre regning med at jeg skal kunne klare å kjøre en bil helt alene!? Eller kanskje jeg skal bestille 50 timer hos en kjørelærer, og så sitte rolig og se på læreren mens han forteller meg hvordan jeg skal kjøre - og bingo - så har jeg lært den leksen? Eller skal jeg sette meg i førersetet, og få meg en sånn glup kjørelærer som hele tiden sitter og drar i rattet og leker seg med gearet? Fint. Hvordan skulle Mats kunne klare å lære å spise, når han ikke fikk lov av de voksne til å trene på det selv? "Far sier at han strever en del med å få gutten til å spise skikkelig. Han får ikke lov til å hjelpe sønnen. Aanonsen sier at hjemme hos mor får gutten lov til å grise i seg maten, - slik han selv vil, og at han protesterer voldsomt når andre vil hjelpe ham."

"Muligens" kan jeg også havne "på vei" i min egen slede, men jeg kommer meg garantertikke på rett "vei" igjen før jeg har snisset et par duer og hengt over rattet med grillen nedi en grøft. Barn klarer heller ikke å spise selv, uten at de først har fått lov til å gjøre noen tabber. Som for eksempel å kverke poteten under fatet, søle sausen ut over hele bordet og tømme all melken i koppen ned på gulvet. Jeg syntes for øvrig at det er mye viktigere å ta vare på barnets iver etter å mestre spiseteknikken, fremfor å tenke på all den melken som går til spille.
Men Mats fikk altså ikke lov av faren å spise på sin egen måte når han var sammen med ham - fordi at da griste han til de pene hjemmene til dem som de var på besøk hos. Og for et slit det er å gjøre rent etterpå! Derfor var min "kreative barneoppdragelse" nødt til å vekke avsky hos de folkene som oppdrar barna sine med forskriftsmessig makt og autoritet. SÅ DU SNAKKER MEG OM Å GI BARN ”VOKSENROLLER”!

16 DØGNRYTMEN. God dag mann økseskaft, gammelt ordtak. Og hvordan går det med søvnrutinen til Mats nå da, Per Helge? -Sovner Mats fremdeles "innen to minutter" bare du stryker ham litt over ryggen? Tre minutter da? ...? Per Helge hadde begynnerflaks: "Gutten sover hele natten når han er på besøk, - annen hver helg, hos far." Mats fant jo fort ut at pappa ikke hadde myke varme pupper å by på, så det var jo ingen vits i å bælje hos ham den første stunden. Men det tok ikke lange tiden før puppen ble erstattet med en tåteflaske. Og senere til en kopp med tutt på. Den såkalte nanna-en. -Og dén "døgnrytmen" som de to har hatt, har i sannhet "vært helt på tryne".

Mats har vært en sann terrorist når det gjelder å legge seg til å sove om kvelden. Han hvilte seg nemlig ut i barnehagen, og lot overskuddet gå ut over kvelden. Han har holdt seg våken til både 22.00 og 23.00 her hos meg også. Godnatta-ritualet har gått hardest ut over tennene hans. Og hos meg fikk han ikke ha med seg nanna-en, og det aksepterte han. Men Per Helge klarte ikke å sette ”grenser” der, ser du. Og uansett hvor mye Mats hylte og skrek, så gav jeg meg ikke før jeg hadde pusse tennene hans ferdig. Det gjorde ikke Per Helge, fordi at det så så vondt ut, og fordi at han ikke orket å høre på all den hylingen. -Han holdt jo som sagt bare ut i 3 netter da jeg bad ham om å hjelpe meg.

17 AMME-EKSPERTEN. Når du får så mange råd fra eksperter, er det vanskelig å være seg selv og spontan i forhold til barna. Det er områder som vi foreldre ikke klarer å dekke. I stedet for å streve etter å makte det, skal vi lære oss å leve med det, Simon Wilkinson. Per Helge var sint på meg den gangen, fordi at jeg ikke klarte å få Mats til å sove og slutte med ammingen. Men da Mats flyttet til Per Helge, ble rollene våre byttet om. Så da ble det min tur til å være sint på Per Helge, fordi at han ikke klarte å kutte ut Mats sin saft-suttingen om kvelden. Også fordi at han droppet å pusse tennene på Mats. Det totale resultatet av 1 års amming, pluss 1 1/2 år med saft-sutting, og ingen tannpuss hos faren, har altså påført Mats begynnende tannråte. Det kunne tannlegen bekrefte. Og jeg er fremdeles forarget av den grunn.

Så viste det seg altså, at Per Helge ikke var et hår bedre enn meg, men heller et hår verre. -På akkurat dé samme områdene som han selv tidligere hadde kritisert meg så hardt for Og det er mannfolk i ett nøtteskall. Men, så skrøt han da heller ikke av sine kunnskaper om barnestell... -Når det gjelder kroppspleie, så har jeg mye bedre peiling enn Per Helge og de aller fleste andre mannfolk. Men, mine barn må gjerne gå rundt, kledd i filler, det er helt okey, hvis de ellers er velstelt og dersom klærne i det minste er rene.

Og Per Helge er ute og svinger med sleiva igjen: "Han sier at gutten har sovet dårlig hos mor, og at han for lengst burde vært avvent med å amme om natten." Som vi har sett, så er en smal sak for utenforstående å kritisere meg sønder og sammen for det som de mener at jeg skulle gjort. Men, hvorfor avsto Per Helge fra å hjelpe meg da den gang da jeg spurte ham? Dette spørsmålet gikk jeg grundig gjennom i kap. 7.22 og 17.15. Og svaret er fremdeles den samme gamle visa om att og om att; den godkjente eksperten, Per Helge, orket bare å høre på Mats sin hyling i 3 netter.

18 EN SÆREGEN PERSON. Vær en hyggelig kar - ikke lag noe bråk, Theodore Isaac Rubin. -Dette avsnittet bør du lese opp igjen i kap. 15.10, for å skjønne hva Per Helge presset meg til, når han kommer med denne uttalelsen: "Han sier at han må være svært varsom med hvorledes han formulerer seg overfor Mona, for å unngå bråk." Ved å ikke-føle og ikke-kommuniserer med meg, saboterte han våre muligheter for at vi skulle komme overens. Og det holdt på til å klikke for meg den gangen, fordi at han sa at han ikke ville snakke med meg, fordi at han mente at jeg bare var interessert i å krangle med ham.

Per Helge var like avvisende overfor meg som Laila Pettersen på Krohnengen skole. Det er så frustrerende og så lite voksent gjort at jeg nesten slipper opp for ord. Altså; konflikter mellom voksne folk avvist som om det skulle være et slags barnslig trekk? -Er konflikter noe som voksne folk liksom skal ha "vokst av" seg?

Når Per Helge "sier at han må være varsom med hvorledes han formulerer seg", så er det han selv som begrenser seg selv - for derved å tvinge meg til å begrense meg. "Vær en hyggelig kar - ikke lag noe bråk" er da også hans motto. Men hvordan i huleste kan folk gå rundt å være så urealistiske og tro at det alltid skal være fjære sjø når man har unger i huset?

Per Helge projiserte sin egen utilstrekkelighet ut over meg og fikk meg til å fremstå som problemet. Men, hvordan kunne han i det hele tatt uttale seg om noe som helst da - når han stort sett ikke var tilstede? Og når han var med oss, så sa han ikke-noe, av redsel for å havne opp i bråk med meg? Jeg ville snakke sammen med ham, og dra i gang en dialog, mens han nektet, fordi at vi skulle snakke sammen etter hans hode, og etter hans krav. Hans ord var loven. Og jeg var bare et stort rævhøl som skulle holde kjeften min godt igjen, og i hvert fall ikke kritisere ham. Og fiks ferdig med den saken. Så jeg lurer på hvem av oss som var den krevende parten her? Og hvem var det i så fall denne ikke-kommunikasjonen ville gå ut over? Men nå har jo som sagt psykologen også avgjort dette spørsmålet, ved å diagnostisere meg som en tilnærmelsesvis mentalt tilbakestående person. Og det var en enda bedre løsning for dem begge to.

19 EN STUDENT. Hver en mester var engang svenn, Carl Nærup. Før jeg fortsetter min ”utredning” av "vær en hyggelig kar” -syndromet, vil jeg ta en liten svipptur i kosmos. For det har seg altså sånn at jeg begynte å interessere meg for astrologi da jeg var 14 år. Og siden den gang har jeg bare sett stjerner. -Ser det ut for... Men jeg kaller meg ikke for en astrolog av den grunn. Jeg er fremdeles bare en student i den store sammenhengen. -Selv om jeg har pløyd meg gjennom de fleste lærebøker vedrørende det temaet. Til tross for min beskjedne student-tittel, så kan og vet jeg likevel en hel del om astrologi.

Venninnene mine er heldig de, for de har axcess til mine kunnskaper. Men det er ikke alltid de får de svarene som de ønsker å høre. Som for eksempel når de spør meg om de passer sammen med den nye typen som de nettopp har truffet: "Hvorfor spør du planetene om det? Det er ikke Mars og Venus som bestemmer om dere to passer sammen, men du selv og typen din." Jeg kan riktignok antyde hvilke faktorer som et forhold bygger på, og lese hvilke områder av livet ditt som er aktivt akkurat nå ut ifra et horoskop, men det er altså ikke planetene som avgjør din skjebne, men du selv. Et horoskop er et kart over dine personlige livsområder, og selv om to personer har nøyaktig det samme kartet, så vil de to personene likevel foreta forskjellige valg. Som for eksempel er tilfellet for meg og min tvillingsøster.

Med andre ord, så har jeg hatt en enestående mulighet til å dobbeltsjekke lærebøkene og skjelne mellom hva som er fleip og fakta. Nå skal du få høre: Jeg har en dårlig dag, mens det viser seg at min søster har en fin dag. Hva betyr det? -At alle veier fører til Rom, og det kommer ikke ann på hvordan man har det, men hvordan man tar det. Så, det går altså ikke ann å bløffe meg der. Men, våre felles grunnenergier er de samme. Vi tenker og føler svært likt, selv om vi bruker forskjellige veier å gå for å nå de målene som vi har satt oss.

Per Helge har Mars i 4. hus. Dette huset står for familien, historie, røtter og sjelen. Mars assosieres med kamp, konflikter, og rå kraft. Alle astrologer vet at Mars i 4. hus gir problemer med sinne i en eller annen form. Og nå først er jeg klar til å fortsette på den opprinnelige tråden for å se nærmere på "vær en hyggelig kar - ikke lag noe bråk"-syndromet.

20 ANNA GRANBERG: MARS I 4. HUS. Mars i 4.hus indikerer sterke og intense følelser. Du verner om din integritet og vil ikke at andre skal komme deg for tett innpå livet. Dersom Mars er negativt aspektert, kan du komme til å oppleve visse problemer med å uttrykke følelsesmessige behov. Aggressive og seksuelle følelser holdes trolig tilbake. Kanskje ville det være godt for deg å prøve å slippe selvkontrollen litt. Privatlivet er viktig for deg, og du bruker trolig mye energi på å forske i bakgrunnen og røttene dine, siden du gjerne vil forstå deg selv og den innflytelsen fortiden din har hatt. Sterke bånd til hjem og familie er kjennetegnende. Per Helge har negative aspekter, henholdsvis til Jupiter og Neptun. Å ha et negativt aspekt i astrologisk sammenheng, betyr utfordringer og at det er visse lekser som man skal lære seg å mestre. Comprendo? -Så var det altså ikke meg det var noe i veien med after all. -Fordi at mennesker med denne planetposisjonen har problemer med å "uttrykke følelsesmessige behov" og derfor er de selv ikke i stand til å gjenkjenne disse naturlige behovene hos andre, som også er en menneskelig forutsetning for å kunne kommunisere følelser.

I følge astrologi, så kategoriseres ikke deres oppfatning som en feil, men slik som Lise Fredriksen formulerte seg i kap. 14.15: "Av de forskjellige måtene å lære å kommunisere på, er ingen "bedre" enn en annen, de er bare forskjellige." Alle mennesker har sin akilleshæl plantet ett eller annet sted på kartet. Ingen mennesker slipper unna LÆREN OM LIVET. Jeg har også mine problemer som jeg sliter med. Som astrologistudent, i besittelse av The American Ephemeris for the 20th Century 1900 to 2000 og 2000 - 2050, av Neil F. Michelsen, har jeg ennå til gode å se en feil dag, og et feilt menneske. Og jeg har heller ikke sett en perfekt dag, og et perfekt menneske. PS: -Jeg var ikke født da Jesus, Mohammed og Buddha tråkket rundt i sine sandaler, men samtlige av disse friske mannfolkene forklarte da også, at det er mulig for oss å overkomme våre vanskeligheter uten å stryke med, selv om vi er født under en "uheldig" stjerne...

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Sat Nov 01, 2008 9:58 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Fortsettelsen følger her:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 6:59 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
21 MARS I VEKTEN. Mars i Vekten indikerer at du er tilpasningsdyktig og fleksibel av natur. Rettferdighet og likhet er sentrale begrep og kanskje er du sosialt engasjert også. Fordi du søker mot balanse og harmoni, har du antakeligvis store problemer med å gi uttrykk for aggressitivitet. Antakeligvis forsøker du i det lengste å unngå bråk og stridigheter og opptrer ikke sjelden som "diplomat" og rådgiver. Du er flink til å betrakte det meste fra flere sider, noe som ved spenningsfylt aspekt, kan resultere i problemer med å ta avgjørelser. Mars i Vekten indikerer videre en eller annen form for kunstnerisk eller musikalsk evne. God smak og en estetisk legning er også kjennetegnende. Anna Granberg. Det meste som sies her, stemmer forbausende godt med Per Helge. Ved første øyekast så ser det ikke ut til at det der med "diplomat"-greiene stemmer så godt... -Men for oss som kjenner Per Helge, så vet vi jo det at han er flink til å mekle mellom to andre personer, vel å merke dersom problemet ikke angår ham selv. Og det er et godt poeng.

Når konfliktene gjelder ham selv, så stikker han av med halen mellom beina og skylder på den andre. Han har til og med lest boka til Theodore Isaac Rubin, og han innrømmer overfor meg at han har problemer med å bli sint og å vise at han er det. Men det er han jo ikke alene om, for cirka 1 / 12 av verdens befolkning har Mars i den fredelige Vektens tegn. Og den samme andelen gjelder også for Mars i 4. hus. Så disse forskjellige problemene med å uttrykke sinne, ligger altså langt "innenfor det normale variasjonsområdet", selv om vi kan få inntrykk av det motsatte. Og ifølge "Fars fremstilling" så er han den snille helten, mens jeg er den slemme, syke drittkjerringen:

22 AGGRESJONSPSYKOSE. Det er ingenting som hjelper bedre enn å være åpen om egne følelser, når det gjelder å skape sunne bånd mellom mennesker, John Bradshaw. -Det er fint at vi endelig kan være åpne og fortelle hverandre hva vi føler!? Per Helge snakker ut: "Han sier også, - som han har fremført til barnevernet, at han er meget usikker på Mona sin mentale balanse. Han bruker uttrykket "aggressjonspsykose" for å beskrive hvorledes hun kan oppføre seg. Han sier at han må være svært varsom med hvorledes han formulerer seg overfor Mona, for å unngå bråk." -Nå har jeg nesten blitt immun mot alle de skjellsordene som Per Helge bruker for å ”presisere” hva han mener om meg. Vi har hørt det før: "Schizofren personlighetsspaltning", og det minner oss om "svak, sprø, tåpelig, slem, dum, hurpete og egoistisk." Og resten av den leksen beskrev jeg tidligere i kap. 7.6, 7.16-18 og 7.21.

Per Helge sier nøyaktig de ordene som psykologen ønsker å høre; "han er meget usikker på Mona sin mentale balanse" og barnevernvakten skriver det samme om meg, for de "vurderte mor til å være i psykisk ubalanse". Og den ”vurderingen” var de altså i stand til å gi etter bare 2 timer. Mens den sakkyndige psykologen brukte 2 måneder på å ante seg frem til det samme resultatet. Og til og med de ”gode hjelperne” mine beklaget seg også over meg! Og siden det er 10 andre folk som sier det samme om meg, så må vel det bekrefte at det er noe i veien med min "dømmekraft og selvinnsikt"? Eller? -Eller finnes det flere andre folk enn Per Helge og Lillian Kjelsvik som har problemer med tale-synapsen?

23 MERKUR OPPOSISJON URANUS. Vedkommende er opprørsk og "liker" å sjokkere andre med ord. Noen ganger kan de forsvare ekstreme standpunkter bare for å hevde seg. Barndomshjemmet hadde en atmosfære hvor man ikke snakket ut om ideer og følelser. Avgjørelser ble tatt uten hensyn til de andre familiemedlemmenes behov og følelser. Kommunikasjonen senere i livet blir vanskelig på grunn av brysk uttrykksmåte eller ekstreme synspunkter. Folk med disse aspektene har vanskelig for å samarbeide eller komme til et kompromiss. De er kompromissløst ærlige og uvillige til å fire på sine standpunkter. Dette er en god ting når nye ideer må kjempes gjennom, men som daglig omgangstone kan det bli anstrengende. De har ofte meget bestemte oppfatninger om utdanning og hva pensum burde inneholde, og har lite til overs for autoritære utdanningsformer. Fremtiden er langt mer interessant for dem enn fortiden, og de er ivrig opptatt av å forandre holdninger og måter å tenke på. Hukommelsen er glimrende, i hvert fall for emner de er interessert i, men de trenger å uttrykke sine egne behov før de eksploderer. De må lære bevisst å diskutere en situasjon med andre før de tar en avgjørelse som angår begge. De trenger også å bli mer diplomatiske, både i yrkeslivet og privat, Lise Fredriksen. Hvert eneste år danner Merkur en opposisjon til planeten Uranus. Og i løpet av denne 9 dager lange perioden i 1967, ble Per Helge og Lillian Kjelsvik født. Hvor mange barn ble det født i 1967 på verdensbasis? Og hvor mange mennesker finnes det totalt sett, som har dette kommunikasjonsproblemet? Spesielt med tanke på at dette aspektet oppstår hvert eneste år? Anyway, Per Helge og Lillian Kjelsvik er i hvert fall i godt selskap. (Per Helge: Merkur Fiskene 18 grader, Uranus Jomfruen 21 grader.)

DIGRESJON, 24.08.2007: Jeg klarte ikke å motstå fristelsen, fra Alan Oken, Astrologi, heter det samme aspektet: Kommunikasjon mot intuisjon. Dette ligner kvadratet, men ettersom opposisjonen vanligvis virker gjennom ytre omstendigheter, trekker individer med denne konfigurasjonen ofte gale slutninger når det gjelder mennesker de kjenner. Den gale typen venner og bekjente kan ofte bli resultatet av denne spesielle konfigurasjonen. Vanlig er det også å gripe fatt i andres tanker og vri dem slik at de passer vedkommendes egne opplegg. Dette aspektet kan indikere et menneske som påtvinger andre mennesker sin tenkemåte. ”Oppvigleren”. Så vet du det.

Lise Fredriksens beskrivelse av Merkur-opposisjon-Uranus stemmer helt overens med min oppfatning av Per Helge. For å være sammen med ham i en intim forbindelse, er du nødt til å være tankeleser. -Men, nå ber jeg ham om å huske på å formidle sine tanker til meg, slik at jeg kan forstå hva han mener. Så det går heldigvis mye bedre nå. Men den gangen, hadde jeg ikke tid til å sitte meg ned for å lese hans tanker. Jeg hadde to unger og en hund, så de synske evnene mine var overbooket. Den gangen, fremsto Per Helge bare som en ekstra byrde for meg, fordi at jeg følte at jeg måtte gå rundt og ta hensyn til ham, for å dekke hans behov. I mitt stille sinn, undret jeg meg over hvorfor han ikke giddet å gjette seg frem til våre behov, når han bare hadde seg selv å tenke på... -Men mannfolk skjønner seg jo ikke på sånne tåpelige ideer. Heller ikke psykologer. Fordi at 10 ekspert-uttalelser mot 1 dum tosk kan vel umulig ta så feil…?

24 MOR SLÅR. Hvordan er det du ser ut? Hva har skjedd? -Jo, jeg var på fisketur i helgen og fikk skulderen av ledd på grunn av en kjempestor torsk. -Det må jammen ha vært litt av en rugg siden kunne dra skulderen din av ledd! -Ja, men det skjedde ikke før jeg skulle vise hvor stor den var - mellom øynene, BSV. Per Helge sitt negative vitnemål mot meg er bare enda ett til triumf-kort for psykologen. Derfor var jeg nødt til å svekke Per Helge sin HELTESTATUS i de forrige avsnittene. Nå fremstår han mer som et menneske av kjøtt og blod, med både gode og dårlige sider, feil og mangler.

Det sies at i krig og kjærlighet, er alle knep tillatt. Og jeg benytter meg av astrologiske tolkninger med like stor selvfølgelighet som psykologen anvender sin tekniske test mot meg. Astrologi har en stor fordel fremfor psykologens "reliable datagrunnlag": Den nyter større popularitet, og er langt mer håndfast enn den variable mmpi-testen. Planetene i horoskopet forandrer seg ikke fra dag til dag, mens det gjør de avgitte svarene på mmpi-testen. Mmpi-testen kan således maks antyde dagsformen, og det gjør den like diffus og tvilsom som en Tarot-readings. Så du kan trekke fra halvparten og tvile på resten. Da sitter du igjen med et sånt noenlunde "sikkert" resultat. -Og like så, når du leser hva Per Helge sier om meg: "Han kan ikke akseptere at hun slår Mats. Han sier at dette har skjedd to ganger."

Det som Svein Magnar Hansen er interessert i, det er å fremstille meg på samme måte som det oppsiktsvekkende, verdensberømte video-opptaket av barnepiken som slo den forsvarsløse lille babyen. HA DETTE BILDET HELT KLART OG TYDELIG FOR DEG NÅ, FOR DET ER DETTE BILDET JEG BLIR DØMT ETTER. Ha det også helt klart for deg at jeg "liksom" gikk til angrep på Andreas...

Det er bare ren flaks at jeg ikke har blitt hukket før. Men hvis verden hadde vært rettferdig, så hadde Gud sendt ned en video av meg og mine barn - ikke for å renvaske meg - men for å tilfredsstille alle de blodtørstige vampyrene som skal arve jorden. -Så versågod for min del, jeg har nå heller tenkt på stige opp til himmelen med god samvittighet og et rent hjerte. Jeg har bekjent de gale tingene jeg har gjort, i levendes live, og det er jeg svært, svært lei meg for. Men den straffen som jeg fikk utmålt, står ikke i forhold til den forbrytelsen som jeg har sagt meg skyldig i. Ja, jeg dyttet forsiktig til Mats, og gav ham et lett klapset på låret. Nå kan DEN SOM ER UTEN SKYLD - KASTE DEN FØRSTE STEINEN. Men, jeg tror neppe at det blir deg...

"Har du sagt det - så har du sagt det. Og det skal du få svi for!", lyder Per Helge sin anklage mot meg. Men, hvor var det Per Helge hadde fått sine skråsikre opplysninger fra? Hadde han selv sett at jeg dengte løs på Mats? Eller liksom som om jeg har dengt løs på ham i Per Helge sitt påsyn? Men, hvis du husker tilbake igjen, så var det jeg som fortalte til Per Helge at jeg hadde "slått" til Mats på telefonen. Jeg sa det til ham selv, da jeg var forbanna på ham. Og da sparte jeg i hvert fall ikke på ”skulderen”. Jeg overdrev etter alle kunstens regler for å skremme ham, fordi at jeg hatet ham så innimariens akkurat da. -Selv om jeg bare hadde "dyttet" forsiktig til Mats i dynen, og senere, gitt ham et lett "klaps" på låret. Men Per Helge tolket meg bokstavelig talt igjen. Og igjen trodde han det at jeg utvekslet sakelig informasjon med ham, og ikke formidlet mine følelser til ham. Jeg var stresset, og overreagerte ved å lesse av meg alle mine frustrasjoner på en "ekstremt dramatisk", verbal talemåte. Dersom jeg hadde slått til ungene mine, på den måten som mannfolk forestiller seg raseri, så hadde ikke Mats overlevd et slikt angrep. Men, det kunne jeg altså ikke ha klart å gjøre - fordi at jeg var en ammende kvinne - ruset på et ekstremt høyt innhold av OXYTOCIN! Synker det inn nå da?

25 TO TANNHJUL. Foreldre må våge å være upopulære. Hvis ikke tenåringen hater foreldrene sine innimellom, er de voksne blitt lurt. Og hvis ikke foreldrene innimellom hater barnet, er det barnet som er blitt bedratt. Et nært forhold må også tåle hat, Simon Wilkinson. Jeg har også overmannet Andreas på gaten, men TAKK OG PRIS FOR AT HAN IKKE FORSNAKKET SEG OM ALLE DE ANDRE TILFELLENE DA HAN VAR TIL "SAMTALE" HOS PSYKOLOGEN..???

Per Helge har mer på hjertet: "Han sier at han oppfattet Andreas og mor som to tannhjul som gikk mot hverandre. I diskusjoner trakk de to hverandre opp, til stemningen var eksplosiv." -Dette er ikke noe å le av, og det vet også Per Helge utmerket godt. Har sett meg in action når jeg er forbanna sint. Da skygger han banen. Han blir livredd, og tror at mitt sinne-utbrudd er forbundet med vold.

Ved et par anledninger tok han Mats med seg under armen og løp ut døren. Fordi han mente at det var "skadelig" for Mats å være vitne til at jeg og Andreas kranglet... -Helt idiotisk, spør du meg. Da blir jo Mats bare enda mer forvirret! En annen gang, satt Per Helge i sofaen min og da skrek jeg høyt til ham samtidig som jeg febrilsk gikk rundt og ryddet. Mens jeg grafset fatt i en avis som lå ved siden av ham, for å få den vekk, trakk han øyeblikkelig opp armene sine foran ansiktet og ”blokkerte” et forventet slag. Da ble jeg overrasket og utbrøt: "-Trodde du virkelig det at jeg hadde tenkt å dra til deg?"

-Hvor ofte har jeg gjort den slags da, he? Menn som stresser tier. Men når jeg er sint, så begynner jeg som sagt febrilsk å rydde, eller grave et stort hull i hagen, eller så går jeg på kjøkkenet og tar meg en røyk. Og til Per Helge sa jeg at han lider av "aggresjonshemninger". Så jeg ble ikke det minste "forundra" da Per Helge tok igjen mot meg med en "aggresjonspsykose" hos psykologen.

Som sagt, så har Per Helge sett meg skikkelig forbanna mange ganger. Og han har jo selv sett det at jeg ikke slår mine barn bare fordi om jeg er sint. Men, så er jeg heller ikke flau for å si hva jeg mener i mitt eget hjem. Derfor er det "påfallende" at Per Helge plutselig bare kan refererer til HVA JEG HAR SAGT. -Og akkurat hvor nøyaktig er den "observasjonen" da, herr psykolog? Og hvorfor har man ikke lov til å krangle, og trekke hverandre "opp som to tannhjul" når man blir forbanna? -Bare til en orientering, Svein Magnar Hansen - men jeg skal være hyggelig mot deg - og spare på sinnet mitt i 7 år - før jeg blir skikkelig forbanna sint på deg... -Hva er vitsen med det da?

26 EN EKSPLOSIV STEMNING. Store eksplosjoner er et resultat av undertrykte, luftrensende små eksplosjoner. Folk venter og venter ofte med å åpne sitt hjerte - og de nærmer seg ofte tiden for den store eksplosjonen med stor engstelse. De må dessverre lade opp det følelsesmessige batteriet før de setter i gang. Noen av de samme menneskene bruker sinne som drivkraft i aggressive handlinger. De må bli svært sinte før de kan handle, og handlingene blir ødeleggende fiendtlige i stedet for å være sunt selvhevdende. Mye av energien i den store eksplosjonen avledes fra forvrengninger og overdrivelser som har funnet sted i løpet av den lange ventetiden. De fleste forhold overlever store eksplosjoner, som vanligvis renser luften svært effektivt. De kan faktisk få forhold som er stagnert på veien til konstruktiv bevegelse. Små sinne-utbrudd er imidlertid det beste våpen mot stagnasjon av uuttrykte følelser. En liten eksplosjon er mer rettfrem, mindre forvrengt, mer virkelighetsbasert, mindre traumatisk og grundigere i sin rensende effekt. Slik er det fordi tidsintervallet mellom stimulus og respons er kortere. Derfor: ikke prøv å unngå små eksplosjoner, Theodore Isaac Rubin.

I følge den "fremkomne personlighetsprofilen" er jeg helsprø, kap. 24.3-5, og; "-har generelt få hemninger... -samtidig vil informanter med lignende profil fremtre som følelsesmessige ustabile... -kan det fort komme store raseriutbrudd. Informanter med lignende profil har oftest lav frustrasjonståleranse, og vil kunne fremvise mye irritasjon og fiendtlighet. Generelt vil en forvente at informanter med lignende profil har vansker med å kontrollere sitt sinne og sin aggressjon. En ser derfor ofte at informanter med lignende profil ofte kommer i sosiale vansker, og i konflikter med andre... -En vil derfor ofte finne, - fysisk omsorgssvikt, - som episoder med mishandling." -I følge denne "diagnosen", så burde Per Helge ha sett det ved selvsyn at jeg slår mine barn. Han sier: "I diskusjoner trakk de to hverandre opp, til stemningen var eksplosiv." - Men hvor pokkers blir det av den store "eksplosjonen" da, Per Helge? Og hvor har det blitt av all den volden som mmpi-testen lover? Innbiller psykologen seg det at jeg sparer på kruttet til alle tilskuerne har gått? Når jeg i tillegg også - er så vanvittig "hemningsløs"? -HVOR HAR DE LOGISKE PREMISSENE TATT VEIEN HEN? ”-54.405”?

27 BARNE-TV. Barn er noen enestående skapninger, og de er vi som skal forsøke å etterligne dem, ikke omvendt, Lone Dybkjær. Dersom jeg hadde vært "sjefen over alle sjefer", så hadde det vært obligatorisk tvang for alle voksne folk å se filmen om Peter Pan, to ganger i året. Og da snakker jeg om storfilmen med Dustin Hoffman i rollen som selveste kaptein Hook!

"Aanonsen sier for øvrig også at mor bruker fjernsyn alt for mye overfor barna. Han sier at hun bruker dette for å roe dem ned. Han sier at mor har faste ritualer for hvordan hun og barna ser på tv, ut fra at Mona selv elsker å se på barne - tv." -Og hva er det som er så galt med det da?

28 FASTE RITUALER. Å være optimist er å se et elendig fjernsynsprogram og håpe at reprisen blir bedre, Sven Sabroe. Jeg vet at jeg er litt "snål" sånn sett, men jeg vet at barn elsker repriser. De liker å lese den samme boken opp-igjen, og opp-igjen. De velger seg også ut en yndlingsfilm som de sliter helt ut. Det helt store for Mats, var Andreas sin gamle video; Bamse - verdens sterkeste bjørn. Men nå for tiden er det bare Thomas tog. Voksne folk blir helt sprø av å høre på disse barnslige videoene, men jeg synes det er gøy. Og samtidig som han ser på Thomas-videoene sine, sitter han på gulvet og bygger sin fantasi-verden med Brio togsettet. Etterpå tar vi med oss de tre Thomas-bøkene og leser i dem på sengen. Og så elsker vi å synge med når Thomas synger og forteller: "-Tenk deg et land der him'len er blå..."

Den gangen, hadde vi bare de ordinære tv-stasjonene, men etter at Andreas fikset oss inn på kabelen som ligger innlagt i borettslaget, har vi stimulert nye sider ved oss selv. Som for eksempel Dexter på Cartoon Nettwork, og har du sett OGGIE OG KAKERLAKKENE på Fox Kids?

Kanskje er det derfor jeg lider av "dårlig samlivskompetanse"? I hvert fall, så elsker jeg repriser, derav: "Informanter med lignende profil lærer vanligvis lite av sine egne erfaringer, og informantene har derfor en tendens til å komme i gjentagne sosiale problemer." -Foruten de 27 stk. Walt Disney barnefilmene vi har, så elsker jeg å se reprisen på mine gamle videoer. Et knippe av mine favoritter er Åndenes hus, Gandhi, Himmelens døtre, Døden kler henne, Førstekone klubben, Det femte element, Ghost, Forrest Gump, Danser med Ulver, Zorro, Robin Hood - tyv-enes prins, Vekk ikke musen som sover og Notting Hill. Nå har jeg endelig også fått tak i Contact, m / Jodie Foster. -Men den filmen der er definitivt ikke noe for deg, Svein Magnar...

Når det gjelder Andreas, så er kanskje hans "ritualer" litt mer relevant for saken; Jurassic Park I og 2, Godzilla og Mumien...? Andreas liker også veldig godt å se på komedier. -Og høre på musikk. Da han var liten gikk det for det meste i kassetter med bøker til. Og nå har Mats arvet den samlingen. I tillegg har jeg kjøpt mye nytt til Mats. For han må jo også få noen flunkandes nye ting og dingser som han kan leke seg med. -Men om ikke lenge, så skal vi få se hvor mye den sakkyndige psykologen klarte å "observere" på den korte stunden han var her sammen med oss... -Det faktum at barneværelset "var strødd med leker" - gav ham jo bare "et relativt rotet inntrykk"...!?

29 EN SKADELIG VIRKELIGHETSFLUKT. Det er tåpelig å si at TV-spill påvirker barn. Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo i dag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk, Hærverkskampanjens skoledagbok. Per Helge har hatt mobiltelefon så lenge som jeg har kjent ham. Men ennå klarer han ikke å sende tekstmeldinger. -Det lærte Andreas meg på en kveld, den 1. august 2000. Per Helge har aldri hatt en finger med i Andreas sitt spill: "Han sier videre at han ikke kan fordra at Andreas sitter i timevis og trykker på spillene i sin "playstation". Aanonsen oppfatter dette som en skadelig virkelighetsflukt." -Åja? "-Han sier at han ville oppdra gutten (Mats) annerledes." -Og jeg tror deg, Per Helge!

DIGRESJONER, 24.08.2007: Men, der tok Per Helge skammelig feil altså. Ved siden av meg sitter det nå en skjønn liten pjokk på 9 år… -Mats. Og hva er det han har vært opphengt i det siste året? Nå skal jeg spørre ham hva det er han har: ”Nintendo GS,” og så sier han videre: ”Supermario gocart”, og det er navnet på spillet. Og hvor mange spill har han: 5. Og hva heter den andre spillmaskinen han har: ”Gameboy!” Og selvfølgelig så har han også PlayStation 2 med ørten forskjellige spill til…”

30 PATRICIA GREENFIELD, PSYKOLOG. Mange foreldre er bekymret over at barna bruker mye tid på videospill, for eksempel ved å styre helten sin rundt i et elektronisk verdensrom, men dette er en utviklende lek. -Denne artikkelen fra ILLUSTRERT VITENSKAP har jeg samlet på i mange herrens år. Hvilket nummer den er ifra vet jeg ikke, men her er en resten, i en forkortet utgave: "Det er konklusjonen på et forskningsarbeid som er gjort av psykologen Patricia Greenfield ved University of California. Hun har funnet ut at tenåringer som er kløppere i videospill, har større visuell og tredimensjonal oppfattelsesevne enn gjennomsnittet. Synet og den tre-dimensjonale sansen er menneskets redskaper til å danne seg bilder av omverdenen. Vi konstruerer og husker en romlig modell av det vi ser. En drosjesjåfør danner seg for eksempel et indre kart over byen, som han raskt går gjennom når han skal stake ut den korteste veien. Psykologisk forskning har vist at vi også danner oss romlige modeller av dataprogrammer. Vi går nærmest inn i programmet og henter oss en fil, selv om vi jobber med flate skjermbilder. Ikke alle har like lett for å oppfatte ting i tre dimensjoner. Barn lærer det foran tv-skjermen. Der får de trening i å oversette det todimensjonale skjermbildet til tredimensjonale indre bilder. Patricia Greenfield mener at disse erfaringene gjør barna bedre rustet til å forstå og tenke gjennom naturvitenskapelige og tekniske problemer. Barndommens leking med videospill kan derfor være en hensiktsmessig forberedelse til et voksenliv med avanserte data-programmer."

31 HVORFOR GUTTER LIKER VIDEOSPILL, ALLAN OG BARBARA PEASE. Oppsøk et av disse lokalene med videospill og automater, hvor som helst i verden, og se hvor fullt det er av tenåringsgutter som praktiserer romforståelsen sin. La oss se på noen av de forsøkene som er gjort omkring menn og kvinner og romforståelse. De fleste dreier seg om å sette sammen tredimensjonale mekaniske innretninger. En undersøkelse ved Yale University viste at bare 22 % av kvinnene kunne utføre slike oppgaver like godt som menn. Det viste seg også at mens 68 % av mennene kunne programmere en videoopptaker eller liknende på grunnlag av en skriftelig bruksanvisning ved første forsøk, var det bare 16 % av kvinnene som greide det. Gutter var helt overlegne når de fikk høyre øye dekket til slik at bare det venstre kunne motta informasjon, som gikk til høyre hjernehalvdel der setet for romforståelse er lokalisert. For jentene spilte det ingen rolle hvilket øye de brukte, fordi hjernen deres forsøkte å løse problemene ved å bruke begge hjernehalvdeler. Det er derfor kvinner sjelden velger å bli bilmekanikere, ingeniører eller flygere. Camilla Benbow og hennes kollega Julian Stanley testet en gruppe særlig evnerike barn, og fant at forholdet mellom hvor mange gutter og jenter som var flinke i matematikk, var som 13 : 1. Gutter kan konstruere et hus av klosser på grunnlag av todimensjonale riss lettere og raskere enn jenter, de kan anslå vinkler nøyaktig og kan se om en plan overflate er vannrett. Disse eldgamle jaktferdighetene er grunnen til at menn dominerer på områder som arkitektur, kjemi, bygningsfag og statistikk. Gutter viser bedre hånd / øye-koordinasjon, noe som gjør dem flinkere i ballsport. Her er forklaringen på menns lidenskapelige interesse for cricket, fotball, basketball eller andre spill der avstandsvurderingen og kasting, sikting på et mål eller forfølging av motstanderen spiller en rolle. Det forklarer også hvorfor spillehaller og rullebrettbaner over hele verden er full av gutter, ikke av jenter. De fleste jentene er der for å gjøre inntrykk på guttene, men som tenåringsjenter raskt lærer, er guttene mer opptatt av spillene enn av å legge merke til dem.

32 DÅRLIG ROMFORSTÅELSE. Dra meg baklengs inn i fuglekassa, Solan Gundersen. Så dette er altså forklaringen på hvorfor jeg alltid river ned saker og ting i butikken når jeg snur meg. Og hvorfor jeg alltid lukker opp feile dører og går i feil retning. Dessuten så hater jeg å gå på tivoli, fordi at jeg mister retningssansen etter en runde i loopen. Jeg går meg vill på shopping-sentre og på hoteller, og for ikke å snakke om i ukjente byer! -Jeg har gått meg vill i både Italia og London og you name it. Selv om jeg har fulgt anvisningen på kartet. Og når venninnene mine flytter, må de leie meg frem og tilbake mange ganger først før jeg kjenner meg igjen. Den dårlige romfølelsen min gir meg også "knappe"-angst, så det er fullstendig bortkastet å gi meg en dings m / bruksanvisning. Off- og on-knappen holder. At Andreas i det hele tatt klarte å lære meg å bruke mobiltelefonen, er fremdeles et sant mirakel. Men jeg trengte den virkelig. Gangetabellen har jeg derimot aldri hatt bruk for, og det samme med avstandsberegninger. Og det var lukeparkeringen som satte en endelig stopper for drømmen om førerkort. -Vær du glad for det! Men alle disse forholdene skyldes også min lave forekomst av testosteron, som jeg skal forteller mer om siden.

Jeg har det mye bedre hjemme hos meg selv. Midt i kaoset lukter jeg meg frem til labber som er ute og går på egenhånd, og til det mest usannsynlige stedet hvor Andreas slengte genseren fra seg i går. Å stelle Mats går lekende lett. Så der har jeg i hvert fall knappene på det rette stedet. Per Helge har også funnet ut av den innretningen. Men selv om han vandrer rundt som et levende kart og kompass, så går det likevel trill rundt for ham, MED "rop og geberder" når han skal "administrere fingerkontrollen"!! Altså, det vil si når han uttaler seg om mine sønners spille-mani.

33 SPARKET UT. Det er når han kommer dit at noen bør fortelle ham at løpet ennå ikke er avsluttet. Han har bare lagt inn tredje gir, og har ennå ikke nådd toppehastigheten sin. Han har også et fjerde og et femte gir. For å komme videre fra tredje gir, må han konsentrere seg om å være en så god partner han kan og fortsette å lede an i forholdet. De fleste menn tror at det holder å gjøre de små romantiske tingene bare inntil kvinnen godtar dem og at de deretter kan ta det med ro. Mannen er ikke instinktivt klar over at hans kjærlige omtanke fungerer som drivstoff for kvinnens følelser for ham. Hvis mannen tar det altfor mye med ro, vil ikke kvinnen få den stimulansen hun trenger for å fortsette å komme ham i møte slik hun gjorde før. Mannen må huske på at selv om de har et fast forhold, så er jakten langt fra over. Hvis han ikke er klar over hva de neste fasene i forholdet innebærer, vil han også begynne å slippe opp for drivstoff. Ved å ha målet sitt klart for seg, vil han finne den energien og motivasjonen som er nødvendig for at han skal kunne gjøre sitt beste. Denne anstrengelsen kan sammenlignes med vektløfting eller den ekstra lille innsatsen for at et prosjekt på jobben skal bli vellykket. Ved hjelp av den nødvendige anstrengelsen, vil han få frem det beste i kvinnen. Hennes varme og vennlige respons vil gi ham den energien han trenger for å fortsette, John Gray, M & V på stevnemøte. Innledningen til dette stykket finner du i kap. 7.14: NÅR JAKTEN ER OVER.

Nå sier Per Helge: "Om sitt eget forhold til Mona, sier Aanonsen at han innledningsvis i forholdet hadde intensjoner om samliv, men at han så ble "sparket ut" midtveis i svangerskapet." Vittig, den setningen høres ut som en abort, men…

Per Helge innrømmer selv hva som stod i veien for et lykkelig parforhold: "Han har hatt mange prosjekter som han har lyst til å gå i gang med." Og jeg var ikke blant de heldige. Vel, jeg sa jo det at han behandlet meg som en garasje. Han hadde ikke tid til å være sammen med meg, og det var jeg svært lei meg for. Jeg gjorde det slutt med ham, fordi at jeg innså at jeg hadde "urealistiske" forventninger til ham. Han ville ikke oppfylle mine følelsesmessige behov, og jeg bare såret meg selv ved å gå rundt å tro og håpe på at han kanskje ville komme til å oppdage meg en vakker dag.

34 NYE SPILLEREGLER. Folk med disse aspektene har vanskelig for å samarbeide eller komme til et kompromiss. De er kompromissløst ærlige og uvillige til å fire på sine standpunkter, Lise Fredriksen. Jeg "kom til at jeg ikke kunne leve med” ham lenge før han skjønte "at han ikke kunne leve med henne." Derfor ble han "sparket ut" av varmen. Og da våget jeg også å vise mer av mitt sanne jeg, også fordi at jeg hadde oppsparte ergrelser mot ham: "Han sier at hun gradvis viste en mer aggressiv side, hvis han var uenig med henne. Han sier videre at hun innførte nye spilleregler hver gang han var hos henne." Jeg hadde ingen anelse om at det eksisterte noen faste "spilleregler" mellom oss, men dersom LOVEN pålegger partnere å benytte seg av "spilleregler", så foretrekker jeg definitivt John Gray sine forslag.

Den andre grunnen til at jeg ikke skjønte noe av Per Helge sine "spilleregler", det var fordi at jeg var "midtveis i svangerskapet". Og det betyr: HORMONFORANDRINGER. Det forholdet fortalte jeg om i kap. 3.2: OVERFØLSOMHETEN OG INTUISJONEN OVERTAR. Og 3.3: ER DU BLITT LUNEFULL, IRRITABEL OG BRÅSINT? Mine reaksjoner overfor Per Helge var faktisk helt naturlige: "-INGEN GRUNN TIL Å SKAMME SEG OVER DET I SÅ FALL. DU KAN FAKTISK IKKE NOE FOR DET..."

35 FASTLÅST I SINNE OG ERGRELSE. Tom var tilfreds med skilsmissen. Han var lettet over å komme seg ut av det og være fri. Da han var gift, hadde han vært helt frustrert. Han følte at uansett hva han gjorde for konen, var det aldri nok. Uansett hva han sa, var det galt. "Hun var rett og slett altfor krevende," sa han. "Det var ikke noe moro. Et forhold skal være morsomt." Etter skilsmissen, begynte han å ha det moro igjen. Det var så deilig å kunne spille sin egen musikk igjen, følge sine egne planer, spise hva han ville og se de filmene han ville. Han begynte å gå ut med kvinner igjen og hadde mye moro, men så snart forholdet truet med å anta mer seriøse former, rygget han. Det så ut for ham som om alle kvinner han traff etter hvert ble altfor krevende, akkurat som eks-konen. Selv om Tom var en positiv fyr og ønsket eks-konen alt godt, var han fremdeles sint når han snakket om henne. Han ergret seg over at forsøkene hans ikke ble verdsatt. Hans måte å takle sinnet på var rett og slett å anklage, gå videre og sørge for at han aldri mer ble innblandet i et forhold med en ny, krevende kvinne. Selv om han ikke var klar over det, satt han fast i sinnet sitt, og det virket inn på alle forholdene hans. På et visst punkt ville han i hvert nye forhold begynne å føle sinne, anklage partneren og gå videre. Tom ventet seg en partner som var lett, munter og alltid tilfreds med ham. Han tenkte på seg selv som lett å omgås, og ville ha en partner som var det samme. Når kvinnen uttrykte ønske om noe mer, kom han i forsvarsposisjon. Han anklaget henne for å være for krevende. Tom var ikke klar over at forventningene han hadde til et forhold, var urealistiske. Han kunne ikke innse at det var han som var krevende, John Gray. Slutten på Tom sin historie kan du lese på s. 59, i Mars og Venus i nye forhold, ”Slik finner du kjærligheten igjen etter et smertefullt brudd eller tap av den du elsker”.

36 EN AGGRESSIV SIDE. I siste instans kan et menneske bare fryde seg over et annet menneskes lidelse hvis han eller hun er dypt såret og ute av stand til å helbrede sårene på en mer sivilisert måte. Denne erkjennelsen hjelper til å forklare den mystiske tilfredsstillelsen den mannlige psyken får av å såre andre eller å få hevn, John Gray. Da jeg gjorde det slutt med Per Helge, tok han sin "selvrettferdige aggresjon" ut over meg. Og han anklager meg for å være KREVENDE: "Han sier at han greit kan akseptere at Mona er en særegen person", men det stemmer ikke. Fordi at han også lot sin vrede gå ut over Mats - ved ikke å være tilstede for ham. Sin egen "aggressive side” viser han slik: "-Men han kan ikke akseptere at hun slår Mats." -Og da kan han ikke kaste den steinen likevel, fordi at han KREVDE en farsskapstest av oss den 7. april 1999.

Per Helge nektet Mats samvær, fordi at han visste at det såret meg når han avviste Mats. Dessuten så visste han også at det såret meg at han ikke ville gi meg avlastning for Mats. Fordi at jeg hadde tryglet ham om å hjelpe meg. Og han gikk uanmeldt til barnevernet den 13.07.99 for å sladre på meg. Også i dette vitnemålet får han meg til å fremstå som problemet, mens ingen av ”spesialistene” får øye på hans egen uvilje som er verre en pesten.

Før jeg traff Per Helge, hadde jeg ansvaret for Andreas, pluss en hund, og så fikk jeg Mats, og så kommer det plutselig en superhelt susende ifra verdensrommet her og anklager MEG for å være en "særegen person"!? -MENS HAN SJØL BARE HADDE SEG SELV Å TENKE PÅ? Han som bare hadde gått rundt omkring aleine og sullet i sin egen verden i 30 år? -Og på toppen av det hele så kommer han her og forteller meg hvordan jeg skal oppføre meg og snakke? Og oppdra mine barn? -Og så stakk han halen mellom beina og flyktet så snart det begynte å bli litt hett rundt ørene?

Jeg kan ikke smelle døren igjen etter meg og overlate mine barn til seg selv. Jeg kan ikke gå ifra barna bare fordi om det er noen eller noe som jeg er uenig med. Men det gjorde Per Helge. -Derfor må jeg akseptere flere forskjellige måter å løse problemer på. -OG DERSOM VI IKKE LYKKES MED DEN FØRSTE "REGELEN", SÅ FORSØKER VI BARE DEN NESTE. -Men så kommer altså den sjøldiggeren her og kaller meg "gal", bare fordi at jeg og Andreas "blir litt kjeftete av oss"?

Hvilke "komparensopplysninger" vedrørende konfliktløsninger hadde Per Helge å skilte med da? -Han som bare stakk av... Uten å ofre en eneste tanke på at hans "realistiske vurderinger" også gikk ut over Mats, som "muligens" kunne være hans egen kjødelige sønn. Makan.

37 FARSKAP. Hvorfor sitter Hansen inne? -Han gjorde store penger. -Er det forbudt? -Ja, de var en centimeter for lange, BSV. Det er mye Svein Magnar Hansen ikke vet. Han visste heller ikke at Per Helge hadde opparbeidet seg en betydelig BIDRAGSGJELD. -Sånn går det når man er ukritisk til sine kilder...

Hittil hadde ikke Per Helge betalt fem flate øre i bidrag. Det var også en medvirkende årsak til at han ville ha en farskapstest. Til den nette sum av 6.000,- kr. Med denne beskjedne innsatsen håpte han også på å få slettet et 5-sifret beløp i gjeld til bidragsfogden. Det eneste som han trengte nå, det var et negativt resultat av blodprøven. Min tvillingsøster pleier å si som så at; du kan håpe i den ene neven og spytte i den andre - og så kan du se hvor du får mest. Og det gikk shit for Per Helge: "Han har nå erkjent at han er far til Mats."

38 PÅ OPPFORDRING. Har puklene noen funksjon? spurte en nysgjerrig gjest i dyrehagen. -Ja, selvfølgelig har de det, svarte dyrepasseren. -Tror de noen ville betale for å se en kamel uten pukler? BSV. Per Helge henvendte seg ekspert-gruppen igjen: "Samtidig har han fått mange oppfordringer av bekjente om at han burde overta omsorgen for gutten." Men så spørs det hvor sakelig den informasjonen var. Kan de "muligens" ha vært "meget sammenfallende" med de opplysningene som vi har fått oppgitt her? Per Helges sistnevnte uttalelse stemmer i hvert fall overens med journalnotat av den 14. juni 1999, kap. 7.12: "Han har aldri tid til henne og Mats. Og så hadde hun via bekjente fått høre at han har fortalt flere om hvor dårlig mor hun er. Mor sier at hun blir sint når Per Helge har tid til å besøke venner, men ikke sin egen sønn."

Jeg hadde foretrukket at Per Helge stilte opp til vanlig samværsrett for Mats. -Jeg "fremførte for min del at" jeg "ikke var fremmed for delt omsorg", men ikke at det var i orden at han stakk av med hele KAMELEN. Men både psykologen og Per Helge mente at det var den beste løsningen på deres problem. 6.27: "Mannen nøler gjerne med å hjelpe kvinnen når hun er på det utmattede stadiet, for han tror at måten å hjelpe på, er å finne de vanskeligste oppgavene og så ta dem. Det er ikke nødvendig. Dessuten vil han ikke like å utføre de vanskeligste oppgavene hennes. Det han kan gjøre, er å plukke ut de oppgavene på listen som vil være lettest for ham å gjøre."

Den gode nyheten er at det er mer enn nok av kameler til Per Helge. Den dårlige nyheten er at Svein Magnar Hansen har gått seg vill: To oppdagelsesreisende hadde gått seg vill i ørkenen. Etter en stund orket ikke den ene mer, så den andre gikk videre alene for å se om det fantes noen redning. Da han langt om lenge kom tilbake, sa han: -Jeg har en dårlig og en god nyhet til deg. Den dårlige nyheten er at vi er nødt til å spise sand. -Ja vel, stønnet den andre. -Og hva er den gode nyheten? -Det er nok av det! BSV. Skitt og støv og SAND er det også mer enn nok av i neste kapittel. -Så gå ikke glipp av den spennende fortsettelsen og de virkelig GODE UNNSKYLDNINGENE!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Fri Aug 24, 2007 7:04 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Fortsettelsen følger her:
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
21 MARS I VEKTEN. Mars i Vekten indikerer at du er tilpasningsdyktig og fleksibel av natur. Rettferdighet og likhet er sentrale begrep og kanskje er du sosialt engasjert også. Fordi du søker mot balanse og harmoni, har du antakeligvis store problemer med å gi uttrykk for aggressitivitet. Antakeligvis forsøker du i det lengste å unngå bråk og stridigheter og opptrer ikke sjelden som "diplomat" og rådgiver. Du er flink til å betrakte det meste fra flere sider, noe som ved spenningsfylt aspekt, kan resultere i problemer med å ta avgjørelser. Mars i Vekten indikerer videre en eller annen form for kunstnerisk eller musikalsk evne. God smak og en estetisk legning er også kjennetegnende. Anna Granberg. Det meste som sies her, stemmer forbausende godt med Per Helge. Ved første øyekast så ser det ikke ut til at det der med "diplomat"-greiene stemmer så godt... -Men for oss som kjenner Per Helge, så vet vi jo det at han er flink til å mekle mellom to andre personer, vel å merke dersom problemet ikke angår ham selv. Og det er et godt poeng.

Når konfliktene gjelder ham selv, så stikker han av med halen mellom beina og skylder på den andre. Han har til og med lest boka til Theodore Isaac Rubin, og han innrømmer overfor meg at han har problemer med å bli sint og å vise at han er det. Men det er han jo ikke alene om, for cirka 1 / 12 av verdens befolkning har Mars i den fredelige Vektens tegn. Og den samme andelen gjelder også for Mars i 4. hus. Så disse forskjellige problemene med å uttrykke sinne, ligger altså langt "innenfor det normale variasjonsområdet", selv om vi kan få inntrykk av det motsatte. Og ifølge "Fars fremstilling" så er han den snille helten, mens jeg er den slemme, syke drittkjerringen:

22 AGGRESJONSPSYKOSE. Det er ingenting som hjelper bedre enn å være åpen om egne følelser, når det gjelder å skape sunne bånd mellom mennesker, John Bradshaw. -Det er fint at vi endelig kan være åpne og fortelle hverandre hva vi føler!? Per Helge snakker ut: "Han sier også, - som han har fremført til barnevernet, at han er meget usikker på Mona sin mentale balanse. Han bruker uttrykket "aggressjonspsykose" for å beskrive hvorledes hun kan oppføre seg. Han sier at han må være svært varsom med hvorledes han formulerer seg overfor Mona, for å unngå bråk." -Nå har jeg nesten blitt immun mot alle de skjellsordene som Per Helge bruker for å ”presisere” hva han mener om meg. Vi har hørt det før: "Schizofren personlighetsspaltning", og det minner oss om "svak, sprø, tåpelig, slem, dum, hurpete og egoistisk." Og resten av den leksen beskrev jeg tidligere i kap. 7.6, 7.16-18 og 7.21.

Per Helge sier nøyaktig de ordene som psykologen ønsker å høre; "han er meget usikker på Mona sin mentale balanse" og barnevernvakten skriver det samme om meg, for de "vurderte mor til å være i psykisk ubalanse". Og den ”vurderingen” var de altså i stand til å gi etter bare 2 timer. Mens den sakkyndige psykologen brukte 2 måneder på å ante seg frem til det samme resultatet. Og til og med de ”gode hjelperne” mine beklaget seg også over meg! Og siden det er 10 andre folk som sier det samme om meg, så må vel det bekrefte at det er noe i veien med min "dømmekraft og selvinnsikt"? Eller? -Eller finnes det flere andre folk enn Per Helge og Lillian Kjelsvik som har problemer med tale-synapsen?

23 MERKUR OPPOSISJON URANUS. Vedkommende er opprørsk og "liker" å sjokkere andre med ord. Noen ganger kan de forsvare ekstreme standpunkter bare for å hevde seg. Barndomshjemmet hadde en atmosfære hvor man ikke snakket ut om ideer og følelser. Avgjørelser ble tatt uten hensyn til de andre familiemedlemmenes behov og følelser. Kommunikasjonen senere i livet blir vanskelig på grunn av brysk uttrykksmåte eller ekstreme synspunkter. Folk med disse aspektene har vanskelig for å samarbeide eller komme til et kompromiss. De er kompromissløst ærlige og uvillige til å fire på sine standpunkter. Dette er en god ting når nye ideer må kjempes gjennom, men som daglig omgangstone kan det bli anstrengende. De har ofte meget bestemte oppfatninger om utdanning og hva pensum burde inneholde, og har lite til overs for autoritære utdanningsformer. Fremtiden er langt mer interessant for dem enn fortiden, og de er ivrig opptatt av å forandre holdninger og måter å tenke på. Hukommelsen er glimrende, i hvert fall for emner de er interessert i, men de trenger å uttrykke sine egne behov før de eksploderer. De må lære bevisst å diskutere en situasjon med andre før de tar en avgjørelse som angår begge. De trenger også å bli mer diplomatiske, både i yrkeslivet og privat, Lise Fredriksen. Hvert eneste år danner Merkur en opposisjon til planeten Uranus. Og i løpet av denne 9 dager lange perioden i 1967, ble Per Helge og Lillian Kjelsvik født. Hvor mange barn ble det født i 1967 på verdensbasis? Og hvor mange mennesker finnes det totalt sett, som har dette kommunikasjonsproblemet? Spesielt med tanke på at dette aspektet oppstår hvert eneste år? Anyway, Per Helge og Lillian Kjelsvik er i hvert fall i godt selskap. (Per Helge: Merkur Fiskene 18 grader, Uranus Jomfruen 21 grader.)

DIGRESJON, 24.08.2007: Jeg klarte ikke å motstå fristelsen, fra Alan Oken, Astrologi, heter det samme aspektet: Kommunikasjon mot intuisjon. Dette ligner kvadratet, men ettersom opposisjonen vanligvis virker gjennom ytre omstendigheter, trekker individer med denne konfigurasjonen ofte gale slutninger når det gjelder mennesker de kjenner. Den gale typen venner og bekjente kan ofte bli resultatet av denne spesielle konfigurasjonen. Vanlig er det også å gripe fatt i andres tanker og vri dem slik at de passer vedkommendes egne opplegg. Dette aspektet kan indikere et menneske som påtvinger andre mennesker sin tenkemåte. ”Oppvigleren”. Så vet du det.

Lise Fredriksens beskrivelse av Merkur-opposisjon-Uranus stemmer helt overens med min oppfatning av Per Helge. For å være sammen med ham i en intim forbindelse, er du nødt til å være tankeleser. -Men, nå ber jeg ham om å huske på å formidle sine tanker til meg, slik at jeg kan forstå hva han mener. Så det går heldigvis mye bedre nå. Men den gangen, hadde jeg ikke tid til å sitte meg ned for å lese hans tanker. Jeg hadde to unger og en hund, så de synske evnene mine var overbooket. Den gangen, fremsto Per Helge bare som en ekstra byrde for meg, fordi at jeg følte at jeg måtte gå rundt og ta hensyn til ham, for å dekke hans behov. I mitt stille sinn, undret jeg meg over hvorfor han ikke giddet å gjette seg frem til våre behov, når han bare hadde seg selv å tenke på... -Men mannfolk skjønner seg jo ikke på sånne tåpelige ideer. Heller ikke psykologer. Fordi at 10 ekspert-uttalelser mot 1 dum tosk kan vel umulig ta så feil…?

24 MOR SLÅR. Hvordan er det du ser ut? Hva har skjedd? -Jo, jeg var på fisketur i helgen og fikk skulderen av ledd på grunn av en kjempestor torsk. -Det må jammen ha vært litt av en rugg siden kunne dra skulderen din av ledd! -Ja, men det skjedde ikke før jeg skulle vise hvor stor den var - mellom øynene, BSV. Per Helge sitt negative vitnemål mot meg er bare enda ett til triumf-kort for psykologen. Derfor var jeg nødt til å svekke Per Helge sin HELTESTATUS i de forrige avsnittene. Nå fremstår han mer som et menneske av kjøtt og blod, med både gode og dårlige sider, feil og mangler.

Det sies at i krig og kjærlighet, er alle knep tillatt. Og jeg benytter meg av astrologiske tolkninger med like stor selvfølgelighet som psykologen anvender sin tekniske test mot meg. Astrologi har en stor fordel fremfor psykologens "reliable datagrunnlag": Den nyter større popularitet, og er langt mer håndfast enn den variable mmpi-testen. Planetene i horoskopet forandrer seg ikke fra dag til dag, mens det gjør de avgitte svarene på mmpi-testen. Mmpi-testen kan således maks antyde dagsformen, og det gjør den like diffus og tvilsom som en Tarot-readings. Så du kan trekke fra halvparten og tvile på resten. Da sitter du igjen med et sånt noenlunde "sikkert" resultat. -Og like så, når du leser hva Per Helge sier om meg: "Han kan ikke akseptere at hun slår Mats. Han sier at dette har skjedd to ganger."

Det som Svein Magnar Hansen er interessert i, det er å fremstille meg på samme måte som det oppsiktsvekkende, verdensberømte video-opptaket av barnepiken som slo den forsvarsløse lille babyen. HA DETTE BILDET HELT KLART OG TYDELIG FOR DEG NÅ, FOR DET ER DETTE BILDET JEG BLIR DØMT ETTER. Ha det også helt klart for deg at jeg "liksom" gikk til angrep på Andreas...

Det er bare ren flaks at jeg ikke har blitt hukket før. Men hvis verden hadde vært rettferdig, så hadde Gud sendt ned en video av meg og mine barn - ikke for å renvaske meg - men for å tilfredsstille alle de blodtørstige vampyrene som skal arve jorden. -Så versågod for min del, jeg har nå heller tenkt på stige opp til himmelen med god samvittighet og et rent hjerte. Jeg har bekjent de gale tingene jeg har gjort, i levendes live, og det er jeg svært, svært lei meg for. Men den straffen som jeg fikk utmålt, står ikke i forhold til den forbrytelsen som jeg har sagt meg skyldig i. Ja, jeg dyttet forsiktig til Mats, og gav ham et lett klapset på låret. Nå kan DEN SOM ER UTEN SKYLD - KASTE DEN FØRSTE STEINEN. Men, jeg tror neppe at det blir deg...

"Har du sagt det - så har du sagt det. Og det skal du få svi for!", lyder Per Helge sin anklage mot meg. Men, hvor var det Per Helge hadde fått sine skråsikre opplysninger fra? Hadde han selv sett at jeg dengte løs på Mats? Eller liksom som om jeg har dengt løs på ham i Per Helge sitt påsyn? Men, hvis du husker tilbake igjen, så var det jeg som fortalte til Per Helge at jeg hadde "slått" til Mats på telefonen. Jeg sa det til ham selv, da jeg var forbanna på ham. Og da sparte jeg i hvert fall ikke på ”skulderen”. Jeg overdrev etter alle kunstens regler for å skremme ham, fordi at jeg hatet ham så innimariens akkurat da. -Selv om jeg bare hadde "dyttet" forsiktig til Mats i dynen, og senere, gitt ham et lett "klaps" på låret. Men Per Helge tolket meg bokstavelig talt igjen. Og igjen trodde han det at jeg utvekslet sakelig informasjon med ham, og ikke formidlet mine følelser til ham. Jeg var stresset, og overreagerte ved å lesse av meg alle mine frustrasjoner på en "ekstremt dramatisk", verbal talemåte. Dersom jeg hadde slått til ungene mine, på den måten som mannfolk forestiller seg raseri, så hadde ikke Mats overlevd et slikt angrep. Men, det kunne jeg altså ikke ha klart å gjøre - fordi at jeg var en ammende kvinne - ruset på et ekstremt høyt innhold av OXYTOCIN! Synker det inn nå da?

25 TO TANNHJUL. Foreldre må våge å være upopulære. Hvis ikke tenåringen hater foreldrene sine innimellom, er de voksne blitt lurt. Og hvis ikke foreldrene innimellom hater barnet, er det barnet som er blitt bedratt. Et nært forhold må også tåle hat, Simon Wilkinson. Jeg har også overmannet Andreas på gaten, men TAKK OG PRIS FOR AT HAN IKKE FORSNAKKET SEG OM ALLE DE ANDRE TILFELLENE DA HAN VAR TIL "SAMTALE" HOS PSYKOLOGEN..???

Per Helge har mer på hjertet: "Han sier at han oppfattet Andreas og mor som to tannhjul som gikk mot hverandre. I diskusjoner trakk de to hverandre opp, til stemningen var eksplosiv." -Dette er ikke noe å le av, og det vet også Per Helge utmerket godt. Har sett meg in action når jeg er forbanna sint. Da skygger han banen. Han blir livredd, og tror at mitt sinne-utbrudd er forbundet med vold.

Ved et par anledninger tok han Mats med seg under armen og løp ut døren. Fordi han mente at det var "skadelig" for Mats å være vitne til at jeg og Andreas kranglet... -Helt idiotisk, spør du meg. Da blir jo Mats bare enda mer forvirret! En annen gang, satt Per Helge i sofaen min og da skrek jeg høyt til ham samtidig som jeg febrilsk gikk rundt og ryddet. Mens jeg grafset fatt i en avis som lå ved siden av ham, for å få den vekk, trakk han øyeblikkelig opp armene sine foran ansiktet og ”blokkerte” et forventet slag. Da ble jeg overrasket og utbrøt: "-Trodde du virkelig det at jeg hadde tenkt å dra til deg?"

-Hvor ofte har jeg gjort den slags da, he? Menn som stresser tier. Men når jeg er sint, så begynner jeg som sagt febrilsk å rydde, eller grave et stort hull i hagen, eller så går jeg på kjøkkenet og tar meg en røyk. Og til Per Helge sa jeg at han lider av "aggresjonshemninger". Så jeg ble ikke det minste "forundra" da Per Helge tok igjen mot meg med en "aggresjonspsykose" hos psykologen.

Som sagt, så har Per Helge sett meg skikkelig forbanna mange ganger. Og han har jo selv sett det at jeg ikke slår mine barn bare fordi om jeg er sint. Men, så er jeg heller ikke flau for å si hva jeg mener i mitt eget hjem. Derfor er det "påfallende" at Per Helge plutselig bare kan refererer til HVA JEG HAR SAGT. -Og akkurat hvor nøyaktig er den "observasjonen" da, herr psykolog? Og hvorfor har man ikke lov til å krangle, og trekke hverandre "opp som to tannhjul" når man blir forbanna? -Bare til en orientering, Svein Magnar Hansen - men jeg skal være hyggelig mot deg - og spare på sinnet mitt i 7 år - før jeg blir skikkelig forbanna sint på deg... -Hva er vitsen med det da?

26 EN EKSPLOSIV STEMNING. Store eksplosjoner er et resultat av undertrykte, luftrensende små eksplosjoner. Folk venter og venter ofte med å åpne sitt hjerte - og de nærmer seg ofte tiden for den store eksplosjonen med stor engstelse. De må dessverre lade opp det følelsesmessige batteriet før de setter i gang. Noen av de samme menneskene bruker sinne som drivkraft i aggressive handlinger. De må bli svært sinte før de kan handle, og handlingene blir ødeleggende fiendtlige i stedet for å være sunt selvhevdende. Mye av energien i den store eksplosjonen avledes fra forvrengninger og overdrivelser som har funnet sted i løpet av den lange ventetiden. De fleste forhold overlever store eksplosjoner, som vanligvis renser luften svært effektivt. De kan faktisk få forhold som er stagnert på veien til konstruktiv bevegelse. Små sinne-utbrudd er imidlertid det beste våpen mot stagnasjon av uuttrykte følelser. En liten eksplosjon er mer rettfrem, mindre forvrengt, mer virkelighetsbasert, mindre traumatisk og grundigere i sin rensende effekt. Slik er det fordi tidsintervallet mellom stimulus og respons er kortere. Derfor: ikke prøv å unngå små eksplosjoner, Theodore Isaac Rubin.
I følge den "fremkomne personlighetsprofilen" er jeg helsprø, kap. 24.3-5, og; "-har generelt få hemninger... -samtidig vil informanter med lignende profil fremtre som følelsesmessige ustabile... -kan det fort komme store raseriutbrudd. Informanter med lignende profil har oftest lav frustrasjonståleranse, og vil kunne fremvise mye irritasjon og fiendtlighet. Generelt vil en forvente at informanter med lignende profil har vansker med å kontrollere sitt sinne og sin aggressjon. En ser derfor ofte at informanter med lignende profil ofte kommer i sosiale vansker, og i konflikter med andre... -En vil derfor ofte finne, - fysisk omsorgssvikt, - som episoder med mishandling." -I følge denne "diagnosen", så burde Per Helge ha sett det ved selvsyn at jeg slår mine barn. Han sier: "I diskusjoner trakk de to hverandre opp, til stemningen var eksplosiv." - Men hvor pokkers blir det av den store "eksplosjonen" da, Per Helge? Og hvor har det blitt av all den volden som mmpi-testen lover? Innbiller psykologen seg det at jeg sparer på kruttet til alle tilskuerne har gått? Når jeg i tillegg også - er så vanvittig "hemningsløs"? -HVOR HAR DE LOGISKE PREMISSENE TATT VEIEN HEN? ”-54.405”?

27 BARNE-TV. Barn er noen enestående skapninger, og de er vi som skal forsøke å etterligne dem, ikke omvendt, Lone Dybkjær. Dersom jeg hadde vært "sjefen over alle sjefer", så hadde det vært obligatorisk tvang for alle voksne folk å se filmen om Peter Pan, to ganger i året. Og da snakker jeg om storfilmen med Dustin Hoffman i rollen som selveste kaptein Hook!

"Aanonsen sier for øvrig også at mor bruker fjernsyn alt for mye overfor barna. Han sier at hun bruker dette for å roe dem ned. Han sier at mor har faste ritualer for hvordan hun og barna ser på tv, ut fra at Mona selv elsker å se på barne - tv." -Og hva er det som er så galt med det da?

28 FASTE RITUALER. Å være optimist er å se et elendig fjernsynsprogram og håpe at reprisen blir bedre, Sven Sabroe. Jeg vet at jeg er litt "snål" sånn sett, men jeg vet at barn elsker repriser. De liker å lese den samme boken opp-igjen, og opp-igjen. De velger seg også ut en yndlingsfilm som de sliter helt ut. Det helt store for Mats, var Andreas sin gamle video; Bamse - verdens sterkeste bjørn. Men nå for tiden er det bare Thomas tog. Voksne folk blir helt sprø av å høre på disse barnslige videoene, men jeg synes det er gøy. Og samtidig som han ser på Thomas-videoene sine, sitter han på gulvet og bygger sin fantasi-verden med Brio togsettet. Etterpå tar vi med oss de tre Thomas-bøkene og leser i dem på sengen. Og så elsker vi å synge med når Thomas synger og forteller: "-Tenk deg et land der him'len er blå..."

Den gangen, hadde vi bare de ordinære tv-stasjonene, men etter at Andreas fikset oss inn på kabelen som ligger innlagt i borettslaget, har vi stimulert nye sider ved oss selv. Som for eksempel Dexter på Cartoon Nettwork, og har du sett OGGIE OG KAKERLAKKENE på Fox Kids?

Kanskje er det derfor jeg lider av "dårlig samlivskompetanse"? I hvert fall, så elsker jeg repriser, derav: "Informanter med lignende profil lærer vanligvis lite av sine egne erfaringer, og informantene har derfor en tendens til å komme i gjentagne sosiale problemer." -Foruten de 27 stk. Walt Disney barnefilmene vi har, så elsker jeg å se reprisen på mine gamle videoer. Et knippe av mine favoritter er Åndenes hus, Gandhi, Himmelens døtre, Døden kler henne, Førstekone klubben, Det femte element, Ghost, Forrest Gump, Danser med Ulver, Zorro, Robin Hood - tyv-enes prins, Vekk ikke musen som sover og Notting Hill. Nå har jeg endelig også fått tak i Contact, m / Jodie Foster. -Men den filmen der er definitivt ikke noe for deg, Svein Magnar...

Når det gjelder Andreas, så er kanskje hans "ritualer" litt mer relevant for saken; Jurassic Park I og 2, Godzilla og Mumien...? Andreas liker også veldig godt å se på komedier. -Og høre på musikk. Da han var liten gikk det for det meste i kassetter med bøker til. Og nå har Mats arvet den samlingen. I tillegg har jeg kjøpt mye nytt til Mats. For han må jo også få noen flunkandes nye ting og dingser som han kan leke seg med. -Men om ikke lenge, så skal vi få se hvor mye den sakkyndige psykologen klarte å "observere" på den korte stunden han var her sammen med oss... -Det faktum at barneværelset "var strødd med leker" - gav ham jo bare "et relativt rotet inntrykk"...!?

29 EN SKADELIG VIRKELIGHETSFLUKT. Det er tåpelig å si at TV-spill påvirker barn. Hvis for eksempel Pac-Man påvirket barn som var født på 80-tallet ville vi jo i dag hatt masse ungdommer springende rundt i et mørkt rom mens de spiser piller og hører på monoton og ensformig musikk, Hærverkskampanjens skoledagbok. Per Helge har hatt mobiltelefon så lenge som jeg har kjent ham. Men ennå klarer han ikke å sende tekstmeldinger. -Det lærte Andreas meg på en kveld, den 1. august 2000. Per Helge har aldri hatt en finger med i Andreas sitt spill: "Han sier videre at han ikke kan fordra at Andreas sitter i timevis og trykker på spillene i sin "playstation". Aanonsen oppfatter dette som en skadelig virkelighetsflukt." -Åja? "-Han sier at han ville oppdra gutten (Mats) annerledes." -Og jeg tror deg, Per Helge!

DIGRESJONER, 24.08.2007: Men, der tok Per Helge skammelig feil altså. Ved siden av meg sitter det nå en skjønn liten pjokk på 9 år… -Mats. Og hva er det han har vært opphengt i det siste året? Nå skal jeg spørre ham hva det er han har: ”Nintendo GS,” og så sier han videre: ”Supermario gocart”, og det er navnet på spillet. Og hvor mange spill har han: 5. Og hva heter den andre spillmaskinen han har: ”Gameboy!” Og selvfølgelig så har han også PlayStation 2 med ørten forskjellige spill til…”

30 PATRICIA GREENFIELD, PSYKOLOG. Mange foreldre er bekymret over at barna bruker mye tid på videospill, for eksempel ved å styre helten sin rundt i et elektronisk verdensrom, men dette er en utviklende lek. -Denne artikkelen fra ILLUSTRERT VITENSKAP har jeg samlet på i mange herrens år. Hvilket nummer den er ifra vet jeg ikke, men her er en resten, i en forkortet utgave: "Det er konklusjonen på et forskningsarbeid som er gjort av psykologen Patricia Greenfield ved University of California. Hun har funnet ut at tenåringer som er kløppere i videospill, har større visuell og tredimensjonal oppfattelsesevne enn gjennomsnittet. Synet og den tre-dimensjonale sansen er menneskets redskaper til å danne seg bilder av omverdenen. Vi konstruerer og husker en romlig modell av det vi ser. En drosjesjåfør danner seg for eksempel et indre kart over byen, som han raskt går gjennom når han skal stake ut den korteste veien. Psykologisk forskning har vist at vi også danner oss romlige modeller av dataprogrammer. Vi går nærmest inn i programmet og henter oss en fil, selv om vi jobber med flate skjermbilder. Ikke alle har like lett for å oppfatte ting i tre dimensjoner. Barn lærer det foran tv-skjermen. Der får de trening i å oversette det todimensjonale skjermbildet til tredimensjonale indre bilder. Patricia Greenfield mener at disse erfaringene gjør barna bedre rustet til å forstå og tenke gjennom naturvitenskapelige og tekniske problemer. Barndommens leking med videospill kan derfor være en hensiktsmessig forberedelse til et voksenliv med avanserte data-programmer."

31 HVORFOR GUTTER LIKER VIDEOSPILL, ALLAN OG BARBARA PEASE. Oppsøk et av disse lokalene med videospill og automater, hvor som helst i verden, og se hvor fullt det er av tenåringsgutter som praktiserer romforståelsen sin. La oss se på noen av de forsøkene som er gjort omkring menn og kvinner og romforståelse. De fleste dreier seg om å sette sammen tredimensjonale mekaniske innretninger. En undersøkelse ved Yale University viste at bare 22 % av kvinnene kunne utføre slike oppgaver like godt som menn. Det viste seg også at mens 68 % av mennene kunne programmere en videoopptaker eller liknende på grunnlag av en skriftelig bruksanvisning ved første forsøk, var det bare 16 % av kvinnene som greide det. Gutter var helt overlegne når de fikk høyre øye dekket til slik at bare det venstre kunne motta informasjon, som gikk til høyre hjernehalvdel der setet for romforståelse er lokalisert. For jentene spilte det ingen rolle hvilket øye de brukte, fordi hjernen deres forsøkte å løse problemene ved å bruke begge hjernehalvdeler. Det er derfor kvinner sjelden velger å bli bilmekanikere, ingeniører eller flygere. Camilla Benbow og hennes kollega Julian Stanley testet en gruppe særlig evnerike barn, og fant at forholdet mellom hvor mange gutter og jenter som var flinke i matematikk, var som 13 : 1. Gutter kan konstruere et hus av klosser på grunnlag av todimensjonale riss lettere og raskere enn jenter, de kan anslå vinkler nøyaktig og kan se om en plan overflate er vannrett. Disse eldgamle jaktferdighetene er grunnen til at menn dominerer på områder som arkitektur, kjemi, bygningsfag og statistikk. Gutter viser bedre hånd / øye-koordinasjon, noe som gjør dem flinkere i ballsport. Her er forklaringen på menns lidenskapelige interesse for cricket, fotball, basketball eller andre spill der avstandsvurderingen og kasting, sikting på et mål eller forfølging av motstanderen spiller en rolle. Det forklarer også hvorfor spillehaller og rullebrettbaner over hele verden er full av gutter, ikke av jenter. De fleste jentene er der for å gjøre inntrykk på guttene, men som tenåringsjenter raskt lærer, er guttene mer opptatt av spillene enn av å legge merke til dem.

32 DÅRLIG ROMFORSTÅELSE. Dra meg baklengs inn i fuglekassa, Solan Gundersen. Så dette er altså forklaringen på hvorfor jeg alltid river ned saker og ting i butikken når jeg snur meg. Og hvorfor jeg alltid lukker opp feile dører og går i feil retning. Dessuten så hater jeg å gå på tivoli, fordi at jeg mister retningssansen etter en runde i loopen. Jeg går meg vill på shopping-sentre og på hoteller, og for ikke å snakke om i ukjente byer! -Jeg har gått meg vill i både Italia og London og you name it. Selv om jeg har fulgt anvisningen på kartet. Og når venninnene mine flytter, må de leie meg frem og tilbake mange ganger først før jeg kjenner meg igjen. Den dårlige romfølelsen min gir meg også "knappe"-angst, så det er fullstendig bortkastet å gi meg en dings m / bruksanvisning. Off- og on-knappen holder. At Andreas i det hele tatt klarte å lære meg å bruke mobiltelefonen, er fremdeles et sant mirakel. Men jeg trengte den virkelig. Gangetabellen har jeg derimot aldri hatt bruk for, og det samme med avstandsberegninger. Og det var lukeparkeringen som satte en endelig stopper for drømmen om førerkort. -Vær du glad for det! Men alle disse forholdene skyldes også min lave forekomst av testosteron, som jeg skal forteller mer om siden.

Jeg har det mye bedre hjemme hos meg selv. Midt i kaoset lukter jeg meg frem til labber som er ute og går på egenhånd, og til det mest usannsynlige stedet hvor Andreas slengte genseren fra seg i går. Å stelle Mats går lekende lett. Så der har jeg i hvert fall knappene på det rette stedet. Per Helge har også funnet ut av den innretningen. Men selv om han vandrer rundt som et levende kart og kompass, så går det likevel trill rundt for ham, MED "rop og geberder" når han skal "administrere fingerkontrollen"!! Altså, det vil si når han uttaler seg om mine sønners spille-mani.

33 SPARKET UT. Det er når han kommer dit at noen bør fortelle ham at løpet ennå ikke er avsluttet. Han har bare lagt inn tredje gir, og har ennå ikke nådd toppehastigheten sin. Han har også et fjerde og et femte gir. For å komme videre fra tredje gir, må han konsentrere seg om å være en så god partner han kan og fortsette å lede an i forholdet. De fleste menn tror at det holder å gjøre de små romantiske tingene bare inntil kvinnen godtar dem og at de deretter kan ta det med ro. Mannen er ikke instinktivt klar over at hans kjærlige omtanke fungerer som drivstoff for kvinnens følelser for ham. Hvis mannen tar det altfor mye med ro, vil ikke kvinnen få den stimulansen hun trenger for å fortsette å komme ham i møte slik hun gjorde før. Mannen må huske på at selv om de har et fast forhold, så er jakten langt fra over. Hvis han ikke er klar over hva de neste fasene i forholdet innebærer, vil han også begynne å slippe opp for drivstoff. Ved å ha målet sitt klart for seg, vil han finne den energien og motivasjonen som er nødvendig for at han skal kunne gjøre sitt beste. Denne anstrengelsen kan sammenlignes med vektløfting eller den ekstra lille innsatsen for at et prosjekt på jobben skal bli vellykket. Ved hjelp av den nødvendige anstrengelsen, vil han få frem det beste i kvinnen. Hennes varme og vennlige respons vil gi ham den energien han trenger for å fortsette, John Gray, M & V på stevnemøte. Innledningen til dette stykket finner du i kap. 7.14: NÅR JAKTEN ER OVER.

Nå sier Per Helge: "Om sitt eget forhold til Mona, sier Aanonsen at han innledningsvis i forholdet hadde intensjoner om samliv, men at han så ble "sparket ut" midtveis i svangerskapet." Vittig, den setningen høres ut som en abort, men…

Per Helge innrømmer selv hva som stod i veien for et lykkelig parforhold: "Han har hatt mange prosjekter som han har lyst til å gå i gang med." Og jeg var ikke blant de heldige. Vel, jeg sa jo det at han behandlet meg som en garasje. Han hadde ikke tid til å være sammen med meg, og det var jeg svært lei meg for. Jeg gjorde det slutt med ham, fordi at jeg innså at jeg hadde "urealistiske" forventninger til ham. Han ville ikke oppfylle mine følelsesmessige behov, og jeg bare såret meg selv ved å gå rundt å tro og håpe på at han kanskje ville komme til å oppdage meg en vakker dag.

34 NYE SPILLEREGLER. Folk med disse aspektene har vanskelig for å samarbeide eller komme til et kompromiss. De er kompromissløst ærlige og uvillige til å fire på sine standpunkter, Lise Fredriksen. Jeg "kom til at jeg ikke kunne leve med” ham lenge før han skjønte "at han ikke kunne leve med henne." Derfor ble han "sparket ut" av varmen. Og da våget jeg også å vise mer av mitt sanne jeg, også fordi at jeg hadde oppsparte ergrelser mot ham: "Han sier at hun gradvis viste en mer aggressiv side, hvis han var uenig med henne. Han sier videre at hun innførte nye spilleregler hver gang han var hos henne." Jeg hadde ingen anelse om at det eksisterte noen faste "spilleregler" mellom oss, men dersom LOVEN pålegger partnere å benytte seg av "spilleregler", så foretrekker jeg definitivt John Gray sine forslag.

Den andre grunnen til at jeg ikke skjønte noe av Per Helge sine "spilleregler", det var fordi at jeg var "midtveis i svangerskapet". Og det betyr: HORMONFORANDRINGER. Det forholdet fortalte jeg om i kap. 3.2: OVERFØLSOMHETEN OG INTUISJONEN OVERTAR. Og 3.3: ER DU BLITT LUNEFULL, IRRITABEL OG BRÅSINT? Mine reaksjoner overfor Per Helge var faktisk helt naturlige: "-INGEN GRUNN TIL Å SKAMME SEG OVER DET I SÅ FALL. DU KAN FAKTISK IKKE NOE FOR DET..."

35 FASTLÅST I SINNE OG ERGRELSE. Tom var tilfreds med skilsmissen. Han var lettet over å komme seg ut av det og være fri. Da han var gift, hadde han vært helt frustrert. Han følte at uansett hva han gjorde for konen, var det aldri nok. Uansett hva han sa, var det galt. "Hun var rett og slett altfor krevende," sa han. "Det var ikke noe moro. Et forhold skal være morsomt." Etter skilsmissen, begynte han å ha det moro igjen. Det var så deilig å kunne spille sin egen musikk igjen, følge sine egne planer, spise hva han ville og se de filmene han ville. Han begynte å gå ut med kvinner igjen og hadde mye moro, men så snart forholdet truet med å anta mer seriøse former, rygget han. Det så ut for ham som om alle kvinner han traff etter hvert ble altfor krevende, akkurat som eks-konen. Selv om Tom var en positiv fyr og ønsket eks-konen alt godt, var han fremdeles sint når han snakket om henne. Han ergret seg over at forsøkene hans ikke ble verdsatt. Hans måte å takle sinnet på var rett og slett å anklage, gå videre og sørge for at han aldri mer ble innblandet i et forhold med en ny, krevende kvinne. Selv om han ikke var klar over det, satt han fast i sinnet sitt, og det virket inn på alle forholdene hans. På et visst punkt ville han i hvert nye forhold begynne å føle sinne, anklage partneren og gå videre. Tom ventet seg en partner som var lett, munter og alltid tilfreds med ham. Han tenkte på seg selv som lett å omgås, og ville ha en partner som var det samme. Når kvinnen uttrykte ønske om noe mer, kom han i forsvarsposisjon. Han anklaget henne for å være for krevende. Tom var ikke klar over at forventningene han hadde til et forhold, var urealistiske. Han kunne ikke innse at det var han som var krevende, John Gray. Slutten på Tom sin historie kan du lese på s. 59, i Mars og Venus i nye forhold, ”Slik finner du kjærligheten igjen etter et smertefullt brudd eller tap av den du elsker”.

36 EN AGGRESSIV SIDE. I siste instans kan et menneske bare fryde seg over et annet menneskes lidelse hvis han eller hun er dypt såret og ute av stand til å helbrede sårene på en mer sivilisert måte. Denne erkjennelsen hjelper til å forklare den mystiske tilfredsstillelsen den mannlige psyken får av å såre andre eller å få hevn, John Gray. Da jeg gjorde det slutt med Per Helge, tok han sin "selvrettferdige aggresjon" ut over meg. Og han anklager meg for å være KREVENDE: "Han sier at han greit kan akseptere at Mona er en særegen person", men det stemmer ikke. Fordi at han også lot sin vrede gå ut over Mats - ved ikke å være tilstede for ham. Sin egen "aggressive side” viser han slik: "-Men han kan ikke akseptere at hun slår Mats." -Og da kan han ikke kaste den steinen likevel, fordi at han KREVDE en farsskapstest av oss den 7. april 1999.

Per Helge nektet Mats samvær, fordi at han visste at det såret meg når han avviste Mats. Dessuten så visste han også at det såret meg at han ikke ville gi meg avlastning for Mats. Fordi at jeg hadde tryglet ham om å hjelpe meg. Og han gikk uanmeldt til barnevernet den 13.07.99 for å sladre på meg. Også i dette vitnemålet får han meg til å fremstå som problemet, mens ingen av ”spesialistene” får øye på hans egen uvilje som er verre en pesten.

Før jeg traff Per Helge, hadde jeg ansvaret for Andreas, pluss en hund, og så fikk jeg Mats, og så kommer det plutselig en superhelt susende ifra verdensrommet her og anklager MEG for å være en "særegen person"!? -MENS HAN SJØL BARE HADDE SEG SELV Å TENKE PÅ? Han som bare hadde gått rundt omkring aleine og sullet i sin egen verden i 30 år? -Og på toppen av det hele så kommer han her og forteller meg hvordan jeg skal oppføre meg og snakke? Og oppdra mine barn? -Og så stakk han halen mellom beina og flyktet så snart det begynte å bli litt hett rundt ørene?

Jeg kan ikke smelle døren igjen etter meg og overlate mine barn til seg selv. Jeg kan ikke gå ifra barna bare fordi om det er noen eller noe som jeg er uenig med. Men det gjorde Per Helge. -Derfor må jeg akseptere flere forskjellige måter å løse problemer på. -OG DERSOM VI IKKE LYKKES MED DEN FØRSTE "REGELEN", SÅ FORSØKER VI BARE DEN NESTE. -Men så kommer altså den sjøldiggeren her og kaller meg "gal", bare fordi at jeg og Andreas "blir litt kjeftete av oss"?

Hvilke "komparensopplysninger" vedrørende konfliktløsninger hadde Per Helge å skilte med da? -Han som bare stakk av... Uten å ofre en eneste tanke på at hans "realistiske vurderinger" også gikk ut over Mats, som "muligens" kunne være hans egen kjødelige sønn. Makan.

37 FARSKAP. Hvorfor sitter Hansen inne? -Han gjorde store penger. -Er det forbudt? -Ja, de var en centimeter for lange, BSV. Det er mye Svein Magnar Hansen ikke vet. Han visste heller ikke at Per Helge hadde opparbeidet seg en betydelig BIDRAGSGJELD. -Sånn går det når man er ukritisk til sine kilder...

Hittil hadde ikke Per Helge betalt fem flate øre i bidrag. Det var også en medvirkende årsak til at han ville ha en farskapstest. Til den nette sum av 6.000,- kr. Med denne beskjedne innsatsen håpte han også på å få slettet et 5-sifret beløp i gjeld til bidragsfogden. Det eneste som han trengte nå, det var et negativt resultat av blodprøven. Min tvillingsøster pleier å si som så at; du kan håpe i den ene neven og spytte i den andre - og så kan du se hvor du får mest. Og det gikk shit for Per Helge: "Han har nå erkjent at han er far til Mats."

38 PÅ OPPFORDRING. Har puklene noen funksjon? spurte en nysgjerrig gjest i dyrehagen. -Ja, selvfølgelig har de det, svarte dyrepasseren. -Tror de noen ville betale for å se en kamel uten pukler? BSV. Per Helge henvendte seg ekspert-gruppen igjen: "Samtidig har han fått mange oppfordringer av bekjente om at han burde overta omsorgen for gutten." Men så spørs det hvor sakelig den informasjonen var. Kan de "muligens" ha vært "meget sammenfallende" med de opplysningene som vi har fått oppgitt her? Per Helges sistnevnte uttalelse stemmer i hvert fall overens med journalnotat av den 14. juni 1999, kap. 7.12: "Han har aldri tid til henne og Mats. Og så hadde hun via bekjente fått høre at han har fortalt flere om hvor dårlig mor hun er. Mor sier at hun blir sint når Per Helge har tid til å besøke venner, men ikke sin egen sønn."

Jeg hadde foretrukket at Per Helge stilte opp til vanlig samværsrett for Mats. -Jeg "fremførte for min del at" jeg "ikke var fremmed for delt omsorg", men ikke at det var i orden at han stakk av med hele KAMELEN. Men både psykologen og Per Helge mente at det var den beste løsningen på deres problem. 6.27: "Mannen nøler gjerne med å hjelpe kvinnen når hun er på det utmattede stadiet, for han tror at måten å hjelpe på, er å finne de vanskeligste oppgavene og så ta dem. Det er ikke nødvendig. Dessuten vil han ikke like å utføre de vanskeligste oppgavene hennes. Det han kan gjøre, er å plukke ut de oppgavene på listen som vil være lettest for ham å gjøre."

Den gode nyheten er at det er mer enn nok av kameler til Per Helge. Den dårlige nyheten er at Svein Magnar Hansen har gått seg vill: To oppdagelsesreisende hadde gått seg vill i ørkenen. Etter en stund orket ikke den ene mer, så den andre gikk videre alene for å se om det fantes noen redning. Da han langt om lenge kom tilbake, sa han: -Jeg har en dårlig og en god nyhet til deg. Den dårlige nyheten er at vi er nødt til å spise sand. -Ja vel, stønnet den andre. -Og hva er den gode nyheten? -Det er nok av det! BSV. Skitt og støv og SAND er det også mer enn nok av i neste kapittel. -Så gå ikke glipp av den spennende fortsettelsen og de virkelig GODE UNNSKYLDNINGENE!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: humørsvingninger
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:11 pm 
Offline
Superposter

Joined: Wed Sep 27, 2006 2:53 pm
Posts: 1149
Location: Danmark
"10 HUMØRSVINGNINGER. Foreldre er noen merkelige vesener. Først vil de ha deg til å gå og snakke, og når du endelig har lært det, vil de ha deg til å sitte stille og holde munn, BSV. Akkurat hva var det Per Helge mente? Og hva mener den sakkyndige psykologen? -At jeg skulle ”fremstå” som en stum utstillingsdukke for Mats, eller en like tørr mumie som dem selv? Det går forresten ut på akkurat det samme: "Imidlertid sier far også at Mats følger humørsvingninger hos mor. Når hun er nede, er også gutten nedfor." -Jeg forsøker å lære barna mine om følelser. At det er trygt for dem å leve seg inn i følelsene sine, og å vise dem. Men dette er altså strengt forbudt ifølge de to sistnevnte ”spesialistene”. "

sitat

Jepp, det var det med at det er forbudt å vise følelser - fordi det er et "bevis" på at du er psykisk ustabil...meget velkjennende det du skriver her. Fana barnaverntjeneste har gjennom mine foreldre skaffet seg en sak de kan fremme for fylkesnemda, fulle av slike bevis....

_________________
AMA

Skriver på en bokserie under tema "Når barnevernet dreper med loven i hånden"...
Internettside der saksdokumentasjon som benyttes oppdateres regelmessig:

http://www.freewebs.com/amasbvt/


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: humørsvingninger
PostPosted: Fri Aug 24, 2007 7:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Ama wrote:
Jepp, det var det med at det er forbudt å vise følelser - fordi det er et "bevis" på at du er psykisk ustabil...meget velkjennende det du skriver her. Fana barnaverntjeneste har gjennom mine foreldre skaffet seg en sak de kan fremme for fylkesnemda, fulle av slike bevis....


Ja, de bruker dette konsekvent mot oss,

å vise følelser er ikke lov, dessuten så er det et tydelig tegn på at du er "psykisk ustabil",

men, det er viktig og riktig at foreldre viser sine følelser for sine barn, og at barna hermer etter foreldre, det er faktisk på den måten barn lærer om sine egne følelser,

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]