Her kan du lese om da psykolog Svein Magnar Hansen testet Andreas og om hans drita fulle mor, Mona Lygre:
14 Null Hull
1 Fra undersøkelsen med WISC-R. 2 Testresultatet. 3 Fra undersøkelsen med Childrens Apperception Test. 4 Fra samtalene. 5 Wechslertesten. 6 Variasjonsnivåer. 7 Kontrollerte betingelser. 8 Andreas Didrik Lygre Rathke. 9 Ville dyr. 10 Fantasi. 11 Kronvitne. 12 Fremtidige oppdrag. 13 Konsentrert. 14 Muntlige evner. 15 Lise Fredriksen. 16 Standard prosedyre. 17 Praktiske evner. 18 Abstrakt Analyse. 19 Cat. 20 Trivsel. 21 Tove Grøtte. 22 Menyen. 23 Surkålen. 24 Leggetiden. 25 Leksene. 26 Nistepakken. 27 Brødskivene. 28 Gutta-boys. 29 Et fittehull. 30 Banneord. 31 En fyllik. 32 Ledende spørsmål. 33 Onsdag. 34 Fyring og festing. 35 Black money. 36 Raserianfall. 37 Familievold er straffbart. 38 Skikkelig gira.
1 FRA UNDERSØKELSEN MED WISC - R. 7.5. wrote:
Jeg har undersøkt Andreas med evneprøven WISC - R (Wechsler Intelligence Scale for Children - Revised).
Denne prøven er den mest benyttede intelligenstest for barn og ungdom i Norge, og den er normert for norske forhold.
Testen består av 10 forskjellige delprøver, hvorav 5 blir betraktet som verbale prøver, og 5 blir betraktet som praktiske utføringsprøver. På bakgrunn av testen blir det utarbeidet både en verbal Intelligenskvotient, en utførings intelligenskvotient og en total intelligenskvotient.
Testen ble gjennomført under kontrollerte betingelser på mitt kontor i Bergen. Det ble benyttet standard prosedyre under testingen. Andreas arbeidet raskt og konsentrert under testingen.
2 TESTRESULTATET. wrote:
Fra testresultatet vektlegger jeg følgende:
1) Testresultatet er i all hovedsak upåfallende. Resultatet plasserer ham innenfor det normale variasjonsområdet. Jeg finner derfor grunn til å konkludere at han er en helt alminnelig intellektuelt utrustet gutt.
2) Han har noen bedre muntlige evner enn praktiske evne, men forskjellen er såpass beskjeden at den ikke trenger å tillegges noen vekt.
3) Han har noen få utslag på delresultatene. Disse kan antyde at han kan få noen problemer med abstrakt analyse av et konkret materiale. Det praktiske utslaget av dette vil kunne være at deler av matematikken han skal tilegne seg i kommende år, kan være noe vanskelig for ham, mens han ikke vil ha særlige problemer i forhold til alminnelig aritmetikk. Jeg kan imidlertid ikke se at dette forhold har noen relevant innvirkning på temaene som er sentrale i denne sakkyndighetsvurderingen.
3 FRA UNDERSØKELSEN MED CHILDRENS APPERCEPTION TEST. wrote:
Jeg benyttet meg også av Childrens Apperception Test (CAT), i den andre samtalen med Andreas. Dette materialet består av 10 ulike bilder som forestiller dyr i alminnelige menneskelige situasjoner.
Noe av rasjonalen bak materialet er at barna vil legge inn sine egne konflikter i tolkningen av bildematerialet, og at det dessuten vil være enklere for dem å gi uttrykk for sine egne konflikter når det er dyr som inngår i billedmaterialet.
Materialet bør egentlig ikke betraktes som en psykologisk test, - slik navnet kan gi inntrykk av, fordi presentasjonen ikke foregår på en standardisert måte, og det foreligger heller ikke egne statistiske normeringer for norske barn.
Materialet kan best oppfattes som et systematisk intervju ved hjelp av billedmateriale, i den hensikt å se om barnet fremlegger psykologiske konfliktområder.
Andreas hadde for øvrig ikke spesielle vansker med å snakke om sin situasjon, og han var raskt fortrolig i samtalen. Jeg finner derfor ikke grunn til å gjenfortelle guttens responser til hvert bildemateriale jeg fremla, men vil heller fortelle fra de tema vi berørte i samtalen.
4 FRA SAMTALENE. wrote:
Fra samtalene vektlegger jeg således følgende :
1) Andreas sier at han trives i grunnen best hos pappa og kunne tenke seg å tilbringe mer tid hos ham. Han sier imidlertid samtidig at han ikke kunne tenke seg å være sammen med fars samboer, - Tove Grøtte, når far er i Nordsjøen.
2) Han sier at mamma lager mye bedre mat enn det Tove gjør. Han forteller at det er far som lager middagen, når Andreas er på Nordnes. Han sier at han selv spiser det meste, og at han også liker fisk veldig godt, - bortsett fra laks. Noe av det beste han kan få er dampet fiskepudding fra søstrene Hagelin. Han liker også spesielt godt farmors hjemmelagede kjøttkaker med surkål.
3) Farmor og farfar bor ved siden av Lars Rathke på Nordnes, og Andreas går av og til inn dit. Han sier at han kan komme dit så mye han vil. Han sier også at besteforeldrene tar seg godt av ham. Likevel er han for det meste sammen med far, når han bor på Nordnes.
4) Han sier at han har det noe strengere når han er hos far enn når han er hos mor. Hos far må han legge seg kl.21. - 21.30 i uken, og han får være opp til kl. 22. i helgen. Hos mor får han være oppe en time lenger i ukedagene, og han kan legge seg så sent som kl. 01.00 i helgene. Likevel foretrekker han rutinene hos far. I denne sammenhengen snakket Andreas om hvor dårlig sengen hans var hos mor, - han får vondt i hodet av skuffekantene der, slik at han alltid lå i dobbeltsengen med mor. Mats ligger også der, og Andreas sier at broren ligger og får nuss hver natt.
5) Han hadde eget rom, - med god seng, hos far. Han sier dessuten at rommet er ryddig hos far.
6) Hos far må han også gjøre leksene sine med en gang når han kommer hjem fra skolen. Hos mor får han hvile litt først.
7) Når han er hos far er det far som smører nistepakken hans til skolen. Hos mor smører han pakken selv.
8 (parantes) Andreas hadde mange utfall mot Tove Grøtte. Han sier at han ikke liker henne noe spesielt, og sågar at han ikke ville bli skuffet om hun gikk fra pappa. Han sier at det er pappa som leser for ham om kvelden, og at Tove da ikke kommer inn og sier god natt. Senere modererte gutten seg noe, og sa at hun av og til kan være veldig snill, og gi ham klemmer. Han fortsatte imidlertid å si at Tove ikke tåler to skjeve ord fra ham. Han gir som eksempel en episode ved hjemreisen fra Kreta denne sommeren. Han fikk da sitte ved vinduet og se ut. Far og Tove ba ham etter en tid skifte, slik at også andre kunne få se ut. Dette nektet Andreas, og sier at han i denne sammenhengen kalte Tove for et "fittehull". Hun ble da sint og grep ham rundt kjeven, slik at han fikk en klemskade. Han hadde et lite arr på kinnet etter denne episoden.
9) Andreas syntes ikke å være spesielt berørt av episoden. Han fortalte at Tove hadde gått på toalettet og grått etterpå. Jeg spurte Andreas om han kunne mange banneord. Han så undersøkende på meg, og sa at jeg sikkert syntes de var stygge, - hvis jeg ikke likte banneord. Jeg sa at jeg måtte få høre hvor mange han kunne. Andreas presenterte da fordomsfritt en lang serie med avanserte bannord, for det meste med seksuell betydning. Han sa han hadde lært det av kamerater.
10) Samtidig sa han at både han og mamma hadde det med å bli ganske kjeftete av seg, -og blåse ut, når de ble sinte. Han sa at de hadde godt av dette.
11) Andreas snakket en del om opplevelser han har hatt opp gjennom årene. Han sa at han ofte så mamma full når han var liten, og at hun gikk ut hver dag. Han ble da passet av venner og kjente. Andreas sa imidlertid at mor ikke drikker nå, og at han ikke er redd for at hun skal begynne med dette når han er hos far.
12) Andreas kom også inn på Erik Bjarnoll, som var gift med mor. Han sier at Bjarnoll var "dum i hodet", at han hadde psykiske problemer, og at han drakk og røykte stoff. Bjarnoll sa at han var syk, men Andreas tror ikke på det. Bjarnoll jobbet ikke. Andreas sier i denne sammenhengen at Erik Bjarnoll forsøkte å skyve Andreas vekk, og ta hans plass hos mor. Andreas sier at det var helt forferdelig å bo med ham, og at det var rett før han rømte.
13) Jeg ba også Andreas si noe om situasjonen 12. mars 1998, som innledet serien med bekymringsmeldinger til barnevernet. Andreas ble da ganske trist, og sa at det hele var hans feil. Han oppførte seg dumt med å spenne mor, fordi han ikke fikk playstation den dagen. Han sa at han hadde bedt mor om unnskyldning mange ganger for det som hendte. Jeg brukte noe tid med å snakke med Andreas om at det ikke kunne være hans skyld at mor oppførte seg slik at en butikkansatt ble bekymret for hva mor gjorde, og at det ikke kunne være hans skyld at mor gikk til politiet. Andreas var imidlertid påholden, og sto på sitt synspunkt. Mitt klare inntrykk i situasjonen er at gutten bærer på skyldfølelse for det som passerte i denne situasjonen.
14) Om episodene på skolen i fjor, sa Andreas at de andre guttene hadde plaget ham, og at lærerne kom for sent inn i situasjonen til å se hva som skjedde. Han sier at på det tidspunktet var han selv blitt "skikkelig gira". Han sier imidlertid at han nå er blitt mer venner med disse guttene, og at han ikke har konflikter på skolen.
5 WECHSLERTESTEN. Si ikke: "Jeg har funnet sannheten," men: "Jeg har funnet en sannhet," Kahlil Gibran. Som jeg nevnte i kap. 8.21, så VIL JEG GJERNE LIKE Å SE DET GENET SOM TILSVARER FUNNENE I WECHSLERTESTEN! Og jeg vil svært gjerne like å se det VITENSKAPELIGE BEVISET FOR AT WECHSLERTESTEN STEMMER OVERENS MED VIRKELIGHETEN. I følge mine egne teorier så kan alle disse såkalte vitenskapelige psykologiske testene maks antyde DAGSFORMEN. Et menneske er så mye-mye mer enn resultatet av en psykologisk test. Å redusere mennesket til resultatet av en test, er det største overgrepet mot menneskeheten siden HOLOCAUST. Og jeg lar meg ikke blende av psykologen sin imponerende beskrivelse av testene, og heller ei av dens flotte navn. Den bedragerske effekten av testene nevnte jeg også i innledningen, og jeg skriver enda mer om dette bedrageriet i kap. 24-34.
I Psykologisk leksikon av Henry Egidius, står det følgende:" WISC-R (dvs redvidert) ble oversatt til norsk i 1978". Så, hvor finner vi statistikken over alle de tusenvis av menneskene, over hele verden, som i løpet av mer enn 23 år (2007: 29 år), har tatt
"wisc-r" testen, som kan bevise at dens prognoser medfører 100 % riktighet?
6 VARIASJONSNIVÅET. Bruk de evnene du har! Det ville bli svært stille i skogen hvis ingen andre sang enn de fulgene som synger best, Henry Van Dyke. Andreas kom seg greit gjennom psykologens
”reliable tester", men testresultatet stemmer ikke i forhold til de beskyldningene som fremlegges mot Andreas og meg. I følge psykologen så har jeg jo gitt Andreas en
"skjevutvikling"! Og det er alle ekspertene skjønt enig om. Men hvor er for eksempel resultatet av
"voksenrollen" blitt av? Klarte ikke testene å påvise akkurat det problemet? Hva var poenget med å
"administrere" disse testene på Andreas da? Eller hva er problemet?
7 KONTROLLERTE BETINGELSER. Styrmannen: -Det er oppdaget en blindpassasjer om bord, kaptein. Kapteinen: -Kast ham overbord. Styrmannen: -Men hva skal vi gjøre med førerhunden? BSV. Svein Magnar Hansen er ingen spesialist i barnepsykologi, og det er lett å se. Og så har han unnlatt å
”notere” den dagen Andreas var til
”samtale” hos ham. Det skulle vært notert under
"informasjonsinnhenting" i kap.8.3. -Hvorfor må jeg absolutt henge meg opp i sånne uvesentlige bagateller? Jo, fordi at det er så gøy å erte litt tilbake igjen!
Her har psykologen vært helt alene med et mindreårig barn, og det kan ikke akkurat kalles for
"kontrollerte betingelser". Det er et meget suspekt forhold, spør du meg. I et så pass alvorlig tilfelle som dette, hvor en mor, gjennom sin sønns uttalelser, skal bedømmes om hun er tilregnelig eller ei, med dertil alvorlige følger, så skulle det vært en bedre kvalitetssikring for alle parter. Men på grunn av denne uprofesjonelle fremgangsmåten, så er Andreas sitt vitnemål fullstendig verdiløst. Det foreligger nemlig ingen vitner, som kan bekrefte at Andreas sine utsagn er korrekt gjengitt, og derfor så kan ikke dette dokumentet benyttes for eksempel i en rettssak. Likevel vil jeg analysere dette avhøret, for å vise leseren hvor feil det går ann å ta...
8 ANDREAS DIDRIK LYGRE RATHKE. Lær de unge hvordan de skal tenke, ikke hva de skal tenke, Sidney Sugarman. Andreas er en herlig unge. Og i likehet med mine medsøstre, så er jeg ”forelsket” i min egen sønn. Det var kjærlighet ved først blikk. Til og med "planetene" bekrefter det, med Venus konjunksjon Venus. Dette skjønner ikke du ”bæret av”, men skit oppi det. -I oppveksten oppmuntret jeg ham til å stole på seg selv og til å elske seg selv. Og det gjør man ved å vise barnet tillit og ved å bry seg om dem. Den dag i dag, har Andreas heller ingen problemer med å snakke om seg selv og til andre. Når han går på skolen får han et "ha-de fint, jeg elsker deg og verden er trygg og vennlig", i stedet for et "ha-de, jeg er glad i deg, og vær forsiktig!". Teorien min går ut på at man får det som man ber om. Vel, litt ups and downs blir det jo alltid, men man blir så mye mer fornøyd når man stoler på at allting ordner seg til det beste.
Andreas har stort sett alltid vært glad og fornøyd. Han er en happy type med kjeften på rette sted. Det er det jo ingen tvil om lenger. Og Andreas har alltid ført lange samtaler med meg. Jeg leste at foreldre og barn skal snakke mye sammen, for det skaper gode relasjoner. Men, det har både sine fordeler og ulemper, for det tok ikke lang tid før Andreas var i stand til å si meg imot. Og det er også et utpreget sunnhetstrekk, at barna tør å gå imot foreldrenes meninger.
Et annet typisk sunnhetstrekk er at barnet tør å lyve for sine foreldrene. Andreas gjør også det. Han lyver så det renner av ham. Jeg føler det på meg med en gang når han lyver, men jeg unnlater å påpeke det overfor ham. Jeg kjenner denne gutten bedre enn noen annen, så noe annet hadde vært
"påfallende".
Jeg har aldri forlangt av Andreas at han ikke får lov til å lyve for meg og sagt at det er stygt å lyve. Ingenting er mer skadelig for barnets intrigitet enn at foreldrene avkrever totalt lydighet og ærlighet. Jeg kaller det for livsfarlig, og jeg har vært uti hardt vær mang en gang på grunn av det synet. Jeg fant en flott artikkel i Anonnse Avisen som tok opp akkurat dette her temaet, og den skulle jeg ta vare på, men så forsvant den altså i resirkuleringsdragsuget. Men det er helt sant altså! Min mor har forresten heller aldri stått over meg og krev at jeg skal fortelle henne sannheten. Svein Magnar Hansen burde også visst såpass, at de barna som scorer høyest på intelligenstester, er faktisk de barna som lyver mest. De barna som mestrer kunsten å lyve, får det også lettere når de skal løsrive seg ifra sine foreldre og de får høyere stillinger og bedre betalte jobber. For å bekrefte den påstanden, holder det med å kaste et blikk på våre øverste politikere… Og ved lesningen
"fra samtalene" med Andreas, så kan jeg se at jeg har gjort en god jobb. JEG ER STOLT OVER AT ANDREAS KAN LYVE MED OVERBEVISNING. -FOR HAN HAR LURT DEN SAKKYNDIGE PSYKOLOGEN TRILL RUNDT!
9 VILLE DYR. Vet du hvordan man undersøker tennene på en krokodille? V-e-l-d-i-g forsiktig. Forresten, så har forskerne også funnet ut at psykologer kan manipulere og stimulere barns fantasi, slik at de lystig i vei, dikter opp og forteller historier som de tror at den voksne personen ønsker å høre. -Så du snakker meg om å
"legge sine ord i barnas munn". -Ja, det er jo heller ingen sak for psykologen å manipulere små barn - det er jo han som er eksperten. Vel, han påstår jo det selv;
”spesialist i klinisk psykologi”?
Thomas Gordon tar også fatt i barns fortellerglede og fantasi i boken Skal vi snakke om det. For ikke å kvele barna sin kreativitet og fantasi, skal man heller gjøre barnet oppmerksom på det som de har å fortelle. Ta for eksempel noe sånt som dette, altså, hvis ungen din kommer hjem fra barnehagen og sier: "-Vi fant en helt tam krokodille i barnehagen i dag, og den spiste opp matpakken min." Da kan du gjøre barnet oppmerksom på forskjellen mellom virkelighet og en god historie ved å svare: "Det der var jammen santen en riktig god HISTORIE!" Med et slikt svar, gjør du barnet oppmerksom på at du ikke aksepterer å få en løgn servert som en sannhet, samtidig som det ikke støter barnets fantasi og fortellerglede. Men, tilbake igjen til den tamme krokodillen: -Matpakken ligger begravd i sandkassen, og jeg og krokodiller er de eneste ville dyrene i hele verden som det ikke går ann å temme!
10 FANTASI. Hørt hos fotografen: -Vil de ha et pent bilde, eller vil De ha et som ligner? BSV. Psykolog Svein Magnar Hansen legger heller ikke skjul på at han har en livlig fantasi. -Så har jeg da også ledd godt av de frodige kommentarene hans mang en gang. -Men, fra spøk til revolver, så hadde jeg saktens forventet at han holdt seg til sannheten og ikke på sandkassestadiet i dette som ”liksom” skal være en vitenskapelig fundert vurdering.
I kap. 22 skriver psykologen om min bakgrunn, så derfor kan jeg selv kontrollere hvor ærlig han er, når han siterer meg. Hittil har ikke hans ærlighet imponert meg. Og i kap. 22 gir han enda en til mesterlig demonstrasjon på hva han er god til. Derfor vet jeg at han ikke er så nøye med detaljene. Det igjen, får store konsekvenser for hans
”dannelse” av helhetsbildet. For å få historien til å stemme overens med sitt eget syn, eller riktigere sagt - oppdragsgiverens syn på saken, så dikter han opp direkte usannheter. Og det er altså denne "historien" han presenterer for leseren, som en helt sann historie. Og på barnevernets kontor, er de fornøyd med bildet av Andreas, men ligner det på originalen?
11 KRONVITNE. En far og hans lille datter står og ser på gardistene utenfor slottet i Oslo. -Hvorfor står de soldatene der, pappa? -De skal passe på kongen. -Vil han rømme da? BSV. Siden jeg er i besittelse av den sakkyndige vurderingen, så burde jo jeg ha gått i gjennom den med Andreas. Og lagt mine
”ord i hans munn” om hva han skal si og sånt, siden jeg gir ham
"voksenroller" og ellers også ikke er riktig klok på en flekk. Men det har jeg altså ikke gjort. Skjermen på pc-en min vender inn mot stuens syd-krok, og der har jeg også samlet alle mine greier. Han har fått grei beskjed om å holde seg langt unna mine saker. Han vet altså at jeg skriver på et manuskript om barnevernet, og det er alt han har fått vite hittil. For, Andreas er nemlig mitt kronvitne i denne sakens anliggende, og jeg ønsker ikke å besudle hans oppfatninger. Ei heller vil jeg plage ham med mine private affærer. Dessuten, så klarer jeg utmerket godt å tenke sjøl.
12 FREMTIDIGE OPPDRAG. Far, jeg synes så synd på den damen som står det borte og roper. Har du ti kroner? -Ja, vær så god, men hva er det hun roper? -Jordbæris, ti kroner! BSV. Det aller meste som Andreas forteller om her kjenner jeg igjen. Og jeg kjenner også ham såpass godt, at jeg ser nøyaktig når diktningen til Svein Magnar Hansen tar overhånd.
For det første, så er det helt åpenbart at psykologen i all hovedsak kun har rablet ned alt det som han anser som negativt. Som han også tilskriver en dårlig mor med svekket omsorgsevne. Men, jeg vedder på at Andreas også har hatt positive ting å fortelle, men det er som sagt; ikke relevant for denne saken. Nå må du også huske på at Andreas bare en gutt på 11 år på dette tidspunktet. Og først og fremst så synes jeg at hans frimodige uttalelser er humoristiske! De minner meg om "ord sagt ifra barnemunn", som psykologen kaster seg vilt over og tolker helt bokstavelig talt. For han kan jo ikke bagatellisere barnets følelser, vel? Mens han vil si det motsatte om meg, at jeg
"idylliserer" og bagatelliserer Andreas’ problemer. Men, det har jeg jo nettopp bevist at jeg ikke gjør, når du nærleser
"journalnotatene" fra barnevernet.
Det altså fritt
fram for denne eksperten å [i]”vektlegge” det som han selv anser som ”påfallende”. [/i]Så, i ro og fred på sitt ryddige kontor har psykologen hatt fritt spillerom, uten innblanding av ekspertråd fra verken den ene eller den andre. "Selvstyre er et symbol på effektivitet, makt og dyktighet." Han kan trekke fra og legge til, akkurat det som passer ham, fordi at denne historien skal matche
"funnene" i mmpi-testen mot meg! Samtidig får han også markedsført sin dyktighet overfor damene på barnevernet. Han beviser at de kan stole på ham. Midlet spiller ingen rolle, bare det fører ham til pengene og fremtidige oppdrag. Ved en anledning skriver han
"sågar": "Jeg finner derfor ikke grunn til å gjenfortelle fra de tema vi berørte i samtalen." Og det vekket min nysgjerrighet: -He? Er det noe han forsøker å skjule for oss? Han som er så detaljert og nøyeregnende, hvorfor skulle han nå så plutselig begynne å sensurere spesielt utvalgte "tema"? Liksom som om
"fingerkontrollen" så mye mer
”relevant” for saken da?
13 KONSENTRERT UNDER TESTINGEN. Hørt i Sverige: -Da det var strømbrudd i forrige uke, ble jeg sittende fast i heisen i over tre timer. -Det er vel ingenting. Jeg ble stående fire timer i en rulletrapp, BSV. Svein Magnar Hansen sin
"abstrakte analyse" av
"skjevutviklingen" til Andreas er
"noe vanskelig for ham". I følge tidligere
”observasjoner” så trengte Andreas
"et lite puff for å komme i gang”, og han
"må han hales i gang" for å kunne
"arbeide raskt og konsentrert". Det samme forteller skolen om. Og en
"underyter" klarer vel heller ikke å
"arbeide raskt og konsentrert"? Forklaringene her spriker, jeg skjønner det bare ikke, og igjen, hvem sin
”observasjon” er det som ”ligner” mest på Andreas?
14 MUNTLIGE EVNER. Folk med Solen i 3. hus har en dyp trang til å kommunisere med andre. Som regel har de lett for å omgås mennesker fra alle raser og samfunnslag. En naturlig letthet og vennlighet gir dem innpass overalt. De oppnår en følelse av makt (Solen gir makt over de egenskapene vi verdsetter, og alle har Solen ett eller annet sted i det astrologiske "kartet") og egenverdi gjennom sine kommunikative, intellektuelle og sosiale evner. Kunnskap kan de aldri få nok av. Siden mentale begreper er viktige for dem, trenger de å utvikle sine egne tanker og holdninger og bli hørt i omgivelsene. Siden de er naturlig nysgjerrige, liker de å utforske omgivelsene, spesielt de områdene som solen representerer. De føler seg mest levende når de lærer noe, eller når de kan utveksle ideer og informasjon. Handel, media og alle yrker som involverer kommunikasjon ligger vel til rette for dem, Lise Fredriksen. Andreas har Solen i 3.hus og han er allerede et verbalt geni. Husk nå også bare på det rotete rommet hans.
Jeg har ikke Svein Magnar Hansen sitt astrologiske kart liggendes foran meg akkurat nå, men jeg kan jo gjøre det samme som ham og anta det ene og det andre om ham. Som for eksempel vil jeg tro at han har Sol og Merkur i 3. hus. Det passer utmerket godt, for denne posisjonen kalles også for "mentalt snobberi". Se her hva han skriver:
"Jeg startet med å administrere en evneprøve av gutten." For meg hørtes det ut som om han
"administrerte" en EU-kontroll av biler eller noe sånt i den duren. Og igjen får du følelsen av at han behandler mennesker som dingser og ting. Med den forskjell at en bil får en mye bedre behandling enn et menneske. Det er nemlig tillatt å utføre forbedringer på en bil, mens ET MENNESKE BLIR KASSERT DERSOM DET IKKE FUNGERER I HENHOLD TIL SKJEMA OG PARAGRAFER.
15 LISE FREDRIKSEN, ASTROLOGI. To svenske flygere diskuterte om det var mulig å fly til solen. -Det går aldri i verden, sa den ene, - det blir altfor varmt. -Tøys sa den andre, - vi flyr selvfølgelig om natten, BSV. Da jeg spurte Svein Magnar Hansen om hvilket stjernetegn han var født i, så ville han først ikke svare. Men så så han
"undrende" på meg og sa:
"Det var mørkt da jeg ble født." -Og det er lett å se! Men han er altså en Skytte, og da selvsagt født på den mørkeste tiden av året, i begynnelsen av desember.
Jeg har
"undersøkt" Andreas med Astrologi. Denne
"testen" er mye mer
"benyttet" og anerkjent verden over, enn
”evneprøven” til den sakkyndige psykologen. Astrologi bygger på flere tusen års erfaring og den er også "normert for norske forhold". Astrologien har 12
"forskjellige delprøver", på bakgrunn av de 10 planetenes posisjoner i de 12 hus. Av dette materialet utarbeides det et personlig kart over menneskets liv og levnet.
"Fra testresultatet vektlegger jeg følgende": "Merkur i 3. hus: Dette er et naturlig område for Merkur siden planeten korresponderer både med Tvillingenes tegn og med det 3. hus. Merkur her gir vanligvis raske mentale prosesser og en kvikk replikk. De har alltid en mening og mangler aldri noe å snakke om. Gjennom å kommunisere med andre suger de opp informasjon som de sprer videre. Kommunikasjon er en kilde til stor glede for dem. Som alltid med Merkur er det viktig å se hvilket tegn planeten er i og hvilke aspekter den får. Av de forskjellige måtene å lære å kommunisere på, er ingen "bedre" enn en annen, de er bare forskjellige."
16 STANDARD PROSEDYRE. Jeg ser at du har en hestesko over døra. Er du overtroisk? -Nei, men det sies at den virker enten man tror på den eller ei, BSV. Dette er et eksempel på
"standard prosedyre" og utgangspunkt for tolkningen av en astrologisk utredning. De 10 forskjellige planetene angir grunntonen, og til sammen danner disse 10 planetene med tilhørende hus (og andre personlige punkt som Asc, Dsc, Mc, Ic, måneknuter osv.) og aspekteringer grunnlaget for cirka 6. milliarder forskjellige meninger.
Svein Magnar Hansen har Merkur på 24 grader i Skytten, mens Andreas sin Merkur står i Vannmannens tegn på 16 grader. Lise Fredriksen Astrologi - Stjernehimmelen over oss, kreftene inne i oss: "Folk med Merkur i Vannmannen kommuniserer åpent og på en måte som gjør dem i stand til å se situasjonen klart og objektivt, uten fordommer og uten å involvere seg følelsesmessig. Fremfor alt er de åpne mot fremtiden og mot nye ideer. Hvis det de oppfatter som sannheten går imot tradisjonelle verdier og normer, nøler de ikke med å rive ned det vedtatte. Merkur her gir en eksperimentell og oppfinnsom tenkning, de liker å utforske nye metoder. Evnen til å se ting i et bredt perspektiv gir en human innstilling og et ønske om å fremme hele menneskehetens beste. Hele kommunikasjonsprosessen er farget av en individualistisk frihet. Hvis dette går for langt, kan de leve i en verden av abstrakte ideer, uten kontakt med sine følelser og instinkter. I verste fall produserer de utopiske ideer som er håpløse å omsette i praksis. I beste fall har de visjoner om en bedre verden med frihet og velstand for alle. Kommunikasjonen og forhold til andre er preget av individualisme og originalitet. Behovet for kommunikasjon er sterkt og de liker seg i grupper hvor de kan diskutere ideer."
17 PRAKTISKE EVNER. Mamma, kan jeg få et glass vann til? -Nå må du gi deg. Du har jo fått mange glass allerede! -Jeg vet det, men det brenner på rommet mitt, BSV. -Se på det rommet! Jeg mener Andreas sitt. Ser det ut som om jeg gir ham
"voksenroller" når han ikke gidder å holde orden på rommet sitt engang? Han
"arbeider" i hvert fall ikke
"raskt" når det er noe som ikke interesserer ham. Men siden han ikke har så gode
"praktiske evner", så tar han det igjen på andre områder. Han kan snakke for seg, og det talentet har han mest sannsynligvis arvet fra farfaren. Og i følge den "astrologiske" testen, så ligger heller ikke Andreas ann til å kjøpe småbruk for å dyrke poteter.
18 ABSTRAKT ANALYSE. Det kommer aldri til å bli noe av Dem, Joseph Degenhart. Det var disse ordene Albert Einstein fikk høre av sin grammatikklærer. Det var altså han som het Joseph Degenhart. Om Andreas skriver Svein Magnar Hansen:
"Han har noen få utslag på delresultatene. Disse kan antyde at han kan få noen problemer med abstrakt analyse av et konkret materiale. Det praktiske utslaget av dette vil kunne være at deler av matematikken han skal tilegne seg i kommende år, kan være noe vanskelig for ham, mens han ikke vil ha særlige problemer i forhold til alminnelig aritmetikk." -Vi får se på det sier jeg bare... Foreløpig er matematikk Andreas sitt sterkeste fag, og også det som han liker aller best.
"Abstrakt analyse" er heller ikke psykologen sitt sterkeste fag, og det er nettopp derfor han valgte å bli
"klinisk spesialist i psykologi..."
19 CAT. Hva heter katten din? -Den heter Mjau. -Heter den virkelig det? -Ja, det er ihvert fall det den svarer når jeg spør, BSV. Psykologiutdannelsen er kattastrofal. Og kvaliteten på de kattekiserte elevene er i en tilsvarende kattepine, når de må ty til tester for å støtte opp under sine selvstendige
”konklusjoner”. For å være en dyktig psykolog, så legges det ikke vekt på å være en god MENNESKEKJENNER. -Det er tilstrekkelig å kunne
"administrere" en test. Og dersom de også privat, kattaleptisk pugger samfunnets regler for moral og etikk, så holder de seg trygt innenfor det kattegoriske
"variasjonsnivået". Katzenjammer utover det
"normale" - vet de pent lite om. For den ukjente kattemusikken der ute skremmer vettet av dem, fordi at deres samlebetegnelse på den ulyden heter kriminell atferd.
20 TRIVSEL. Og så var det katten som gikk tom for maling, BSV. Andreas sier at han
"trives best hos pappa". Han har jo selvfølgelig ikke sagt
"trives" men "liker", selv om han er et verbalt geni. -Den uttalelsen antyder forresten, at det må være noe i veien med meg. Men dersom Andreas ikke hadde likt seg så godt hos faren sin - så hadde dét også vært
”påfallende”. For øvrig, så synes jeg at det er det største i verden, å se at far og sønn går så godt ispann, for det er jo nettopp dette jeg har jobbet så iherdig for at det skulle skje.
21 TOVE GRØTTE. Det var da voldsomt så mye du vet om naboene dine! -Ja, jeg passet papegøyen deres da de var på ferie, BSV. Alle kommentarer vedrørende Andreas og mitt forhold til Tove Grøtte, vil blir servert i neste kapittel.
22 MENYEN. Kelner, jeg vil gjerne vite hva som er i denne lapskausen. -Det tviler jeg på, BSV. Jeg skjønner ikke poenget med å bruke 5 linjer på å debattere Andreas sitt forhold til mat, og om hvem som er den beste kokken. Jeg foreslår at psykologen med stort hell kunne ha kokt beskrivelsen kraftig sammen, slik: "Andreas sier at farmor lager verdens beste kjøttkaker. Tove kan lage mat. Mona lager også mat til Andreas". -Med andre ord så ser det altså ikke ut for at jeg lar Andreas gå rundt og sulte. Men, det er en meget stor forskjell på den tiden det tar å skrive ned kortversjonen, i forhold til psykologens lange avhandling.
Men så enkelt er det ikke. Svein Magnar Hansen liker å skrive historier, fordi jeg antar at han har Sol og Merkur i 3. hus. Og gjennom de velformede glosene sine ”markedsfører” han også sin ekspertise. På denne måten klarer han å imponere en ukritisk leser, som sitter igjen med det inntrykket av at alle hans
”observasjoner” er sakelige og nøyaktige ned til den minste detalj.
23 SURKÅLEN. Kelner, hvorfor holder De tommelfingeren på karbonaden min? -Den skal nei-men ikke falle i gulvet en gang til, BSV. I punkt 2) heter det:
"Han liker også spesielt godt farmors hjemmelagde kjøttkaker med surkål." -Beklager igjen herr psykolog, men farmor serverer aldri surkål til kjøttkakene. Jeg ble ofte invitert til middag hos besteforeldrene til Andreas, før Tove Grøtte gjorde sin entré, og jeg har aldri fått servert surkål til kjøttkakene!
-Jeg holdt nesten på til å begynne å "tvile på vettet" mitt da jeg leste gjennom den sakkyndige vurderingen for første gang. Så da jeg skrev ned kladden tok jeg med den friheten og spurte Andreas om det med
"surkålen" var en ny vri. Svaret var momentant "nei". Andreas har nok helt sikkert sagt "saus", for det er sausen vi alle sammen går rundt og snakker om. Og ikke
"surkålen". -For farmor lager nemlig verdens beste kjøttkake-saus!
Og ja, det er idiotisk å bomme på en sånn liten detalj, og det er like idiotisk av meg å avsette så mye tid på diskutere om
"surkålen" er fast tilbehør til farmor sine kjøttkaker. Men dette er gjennomgangstemaet i den sakkyndige vurderingen: TROVERDIGHETEN. Den mangler. Fordi at psykologen tar seg alt for mange dikteriske friheter. Og all denne fri-diktningen ville altså blitt presentert som en absolutt sannhet på skrivebordet til fylkesmannen for sosiale saker. Og videre i en rettssak. Og psykologen ville ha blitt trodd på. Og da er det en ekstra belastning å sitte der som mistenkt i saken, og så i tillegg være nødt til å legge frem bevis på bevis. Saken er den, at for hver gang det hadde blitt snakk om disse små detaljene, så ville de ha blitt radert vekk som ubetydelige bagateller, og ikke relevant for saken. Men, det er altså alle disse små detaljene samlet, som GIR DENNE SAKKYNDIGE VURDERINGEN ET SÅ NEGATIVT UTSLAG FOR EN HELHETSVURDERING AV MEG OG MIN FAMILIE.
Men kanskje er det Andreas som har gitt psykologen uriktige opplysninger? Jeg tror neppe det. Ikke det med kjøttkakene i hvert fall, for det er nemlig Andreas sin favoritt. Det var nettopp derfor han nevnte dem. Kanskje Svein Magnar Hansen likevel vil nekte for det, og insistere på at Andreas sa
"surkål" og ikke "saus". Da hadde det blitt stille en stund, mens den maskuline romfølelsen samlet seg rundt standardsvaret: -Det har du aldri sagt!
DIGRESJON, 15.08.2007: Andreas sitter faktisk akkurat her hos meg nå, han har spandert middag på meg og nå skal vi lage spaghetti Bolognaise sammen. I samme rennet spurte jeg ham nå ut om dette med
”surkålen” igjen… Og Andreas er sikker på at han sa ”farmor sine kjøttkaker og mamma sine svinekoteletter med surkål til”. Det rimer, spør du meg, for svinekoteletter med surkål til var begges favoritt da han bodde hjemme hos meg. Så nå vet du det.