It is currently Thu Mar 28, 2024 1:29 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Min begrunnelse for hvorfor alle foreldre er gode nok:
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 3:47 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Her er min begrunnelse for hvorfor jeg mener at alle foreldre er gode nok omsorgspersoner for sine barn.

Familien, -og hvordan leve med den, John Cleese og Robin Skynner, 1992, wrote:
[url=http://www.amazon.co.uk/Families-Survive-Them-Cedar-Books/dp/0749314109]ALVORLIG UNDERSTIMULERING.

ROBIN Hvis vi studerer en familie med et mishandlet barn, vil vi igjen finne en ond sirkel av understimulering. Foreldre som mishandler barna sine har vanligvis vært sterkt forsømt som barn, eller truet med skrekkelige straffer, eller også mishandlet av sine egne foreldre. Det er faktisk ganske lærerikt å se på noen av de andre konklusjonene Harlow kom frem til i sin forskning over forsømte aper. Jeg nevnte at når de morløse apene vokste opp og fikk unger selv, var de oftere i stand til å ta seg av dem hvis de hadde fått lov til å leke med andre små aper under oppveksten, og også hvis de hadde fått pelskledde "mødre" å kose med som unger.

JOHN Det var nok til å gi dem en følelse av tilhørighet.

ROBIN Og det som var enda mer overraskende, var at når noen av de mest forsømte apene, som hadde avvist og skadet sitt første avkom - kanskje i et par tilfeller også drept dem - når disse apene fikk sitt annet eller tredje avkom, klarte de faktisk ofte å ta seg av dem, i hvert fall sånn noenlunde.

JOHN Hva hadde fått dem til å forandre seg?

ROBIN Tja, Harlow tror at mødrene ble forandret av sine første unger.

JOHN De ungene som de behandlet så dårlig?

ROBIN JA. FORDI UNGENE SELV ALLTID GJORDE SÅ IHERDIGE FORSØK PÅ Å KOSE OG KJÆLE MED MØDRENE, UANSETT HVOR MYE DE BLE STRAFFET OG AVVIST. SÅ MØDRENE FIKK EN DEL KJÆRLIGHET AV DE FØRSTE UNGENE SINE, SELV OM DE IKKE VILLE HA DET. OG DET VAR TILSYNELATENDE NOK TIL Å BEGYNNE Å FORANDRE DEM.

JOHN Hva kan man så gjøre med de vanskeligste tilfellene blant MENNESKER?

ROBIN Det forbausende er at de foreldre som selv har vært mest forsømt, til syvende og sist er svært mottagelige. Men de er forferdelige vanskelig å komme gjennom til, å nå, i begynnelsen.

JOHN Hvordan kommer man i gang med folk som har et ekstra forsømt spedbarn bak skjermen sin? Hvordan kan man hjelpe dem til å begynne å bli klar over det? (Skjerm, her: forsiden)

ROBIN Man må finne frem til en taktfull måte å uttrykke tingen på, som setter dem i stand til å ta imot støtte uten altfor brått å måtte innse hvor desperat de trenger den. Å være vennlig, å rose dem for den jobben de prøver å gjøre som foreldre, er èn måte å gjøre det på.

JOHN Hva for noe - til og med foreldrene til mishandlede barn?!

ROBIN Ja. De også. Selv i slike tilfelle kan man si: "Jeg ser hvordan dere begge strever med å oppdra barnet på den riktige måten." Noe som faktisk er sant. Hensikten er alltid god, selv om vold og straff er den eneste oppdragelsesmetoden de forstår. Så i stedet for å kritisere dem, noe som bare ville gjøre alt verre, tilbyr man seg å hjelpe dem til å finne en bedre metode, og man kan også vise dem en bedre metode gjennom måten man selv behandler dem på! I andre og mindre alvorlige tilfeller kan man være mer direkte. I et av de første tilfellene hvor jeg behandlet familien under ett, var det tilsynelatende datteren som var problemet. Men hun var bare syndebukk for de andre. Det ble snart åpenbart at hun fungerte som skyllebøtte for hele familiens problemer. Det ble sagt at hun hadde gjort foreldrene ute av seg fra hun var to til hun ble fjorten år gammel - da de sendte henne til meg - og moren hadde flere ganger forsøkt å ta livet av seg. Etter fire omganger med familieterapi ble moren etter hvert i stand til å erkjenne sitt dype behov for kjærlighet og ømhet. Samtidig som dette skjedde, sluttet datteren å være vanskelig, og ble den som ga moren en kjærlighet hun aldri hadde opplevd. Moren behøvde ikke å legges inn på sykehus flere ganger.

JOHN Alt dette kunne bare skje når du først hadde hjulpet henne til å se sine utilfredsstilte behov i øynene.

ROBIN Ja, da hun var blitt seg bevisst det gråtende barnet bak skjermen, klarte hun, ved hjelp av våre oppmuntringer, å la resten av familien ta seg av det.

JOHN Men til det trengtes en psykiater.

ROBIN Ja, men dette var et meget alvorlig problem, som hadde eksistert i tolv år og omfattet flere selvmordsforsøk fra morens side. Men for det store flertall av de menneskene man vanligvis møter, er det nok å si at hvem som helst kan hjelpe hvem som helst, forutsatt, vel og merke, at de erkjenner sitt behov for kjærlighet og støtte. Hvis vi kunne få hver eneste familie i landet til å tenke på dette i omkring ti minutter, tror jeg vi ville få se langt flere lykkelige familier om en tre ukers tid!
[/url]

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Thu Jun 07, 2007 4:04 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: jeg trodde denne viten var pensum for barnevernspedagoger
PostPosted: Thu Jun 07, 2007 4:02 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg mitt dumme nek, trodde at insikten i den ovenforstående teksten var pensum for barnevernspedagoger, men der tok jeg altså grundig feil.

Lenge før jeg fikk min elskede attpåklatt, fant jeg denne boken på biblioteket, og seinere anskaffet jeg meg den selv, mens det fremdeles gikk ann å få tak i den, på norsk.

Bortsett fra at jeg ikke digger psykologer og psykiatere, så er denne boken en funn for folk som er interessert i å vite mer om dynamikken i familier.

Og på grunn av den innsikten som jeg hadde tilegnet meg, turde jeg å troppe "mannsterk" opp å barnevernet og kreve hjelp av dem når jeg følte behov for det.

Men, jeg kunne jo ikke vite det den gang at norsk barnevern blir drevet at slike staurete tullebukker som Magne Raundalen og Co...

Dersom barnevernet hadde giddet å oppdatere seg, så hadde vi jo selvfølgelig ikke hatt bruk for noe "barnevern", som du skjønner av Robin Skynner sin kloke tale.

Og nå skjønner du sikkert også mer om hvorfor jeg er så vanvittig sta når jeg sier det at alle foreldre er gode nok omsorgspersoner for sine barn. Og bare så du vet det, så firer jeg ikke en centimeter.

Det eneste som det kommer ann på, det er hvordan man tar det, og ikke hvordan man har det...

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Jeg skal bare ha denne
PostPosted: Sun May 25, 2008 11:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Jeg skal bare ha denne tråden opp på forsiden, for den forklarer mye.


_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 25, 2008 12:36 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
I alle kulturer lar man barn bli utsatt for en viss grad av fysisk maktbruk/straff.

Dette med at man skal gjøre ting på en utelukkende posetiv måte, er jo også tidsriktig.

Måten man har uttrykt seg på her, virker derfor litt tendensiøst ut fra hvordan man tenkte for 20-30 år siden.

Likevel var jo poengene relativt gode.

Den trenden man har hatt mht ren forføring og myteskapning relatert til barneoppdragelser, de siste 20-30 årene her i Norden, kunne man bare satt en strek over. Det har ikke tilført menneskeheten noe som helst, annet enn lidelse og galskap.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]