It is currently Thu Mar 28, 2024 5:08 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Jeg er på hugget etter drømmejobben! CV, attest
PostPosted: Tue May 08, 2007 11:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg er på hugget etter drømmejobben – har du et uimotståelig godt jobb-tilbud til meg? Søknader mottas med takk og vil bli vurdert fortløpende.

Mona Lygre vil ha jobb? Jepp. I utgangspunktet trodde jeg at det var umulig for meg å få meg en skikkelig jobb på grunn av min omtale på nettet, men, ved nærmere ettertanke har jeg oppdaget at jeg underveis i livet har opparbeidet meg relevant kompetanse. I tillegg har jeg perfeksjonert mine personlige evner og stimulert nye sider ved meg selv.

”Jeg er en attraksjon” innså jeg plutselig her en morgenstund, og nå er jeg altså på hugget etter drømmejobben, og jeg gir meg ikke før dette prosjektet er halt i land. Derfor tar jeg meg den friheten å legge ut min CV her på denne bloggen, samt min aller beste attest som beskriver meg på en nøktern og ”objektiv” måte.

I barnevernssammenheng har jeg oppdaget at mange barnevernsofre faktisk ikke har jobb og liten utdannelse. Det gjør dem spesielt ”sårbar” for angrep fra barnevernets side. Den beste prevensjonen mot å bli herset med av barnevernet er å ha en skikkelig jobb, et akseptabelt hjem og å unngå å bli avhengig av økonomisk og annen hjelp av det offentlige. Disse enkle grepene gir deg likevel ingen immunitet, hvilket mange andre barnevernsofre kan bekrefte, men det ruster deg opp psykisk til å takle motgang.

Samtidig vil en jobb redde deg ut av kaoset som oppstår når barnevernet gjør sin entre, for en jobb vil være medvirkende til å holde hodet ditt over vannet og spikre beina fast på jorden. En annen ting som er spesielt viktig, er å ha en jobb å gå til når katastrofen likevel er et faktum. Ikke sykemeld deg, selv om sorgen over å miste barna er tung å bære, for det er dagliglivets rutiner som er med på å få deg styrket ut av den motgangen du opplever.

Da katastrofen var et faktum for min egen del, kastet jeg meg over arbeid mot barnevern med dødsforrakt, og det var det arbeidet som holdt meg flytende de første årene. På den måten unngikk jeg å gå i hundene, hvilket selvfølgelig var ønsket fra barnevernets side. Den gang var jeg på overgangsstønad, og trodde at toget mitt var gått, fordi at barnevernets psykolog hadde tredd sin forferdelig diagnosen ned over hodet på meg.

Arbeidsmengden min mot barnevernet ekspanderte, og det ene gode førte det andre med seg. Som jeg pleier å si: Jeg begynte med to tomme hender, og se nå bare på hva jeg har klart å utrette! Via dette arbeidet gjenvant jeg min selvrespekt og nå bobler selvtilliten min nærmest over, og sånn skal det være, og med dette vil jeg si at du har alt å vinne på å engasjere deg i vår kamp mot barnevernet.

På den annen side vil jeg også samtidig oppmuntre deg til å søke på jobber dersom du er arbeidsledig. Som du sikkert har fått med deg, se ”Taushetserklæring som knebler ytringsfriheten”, så begynte min tanke om å få meg en jobb å kverne for alvor allerede i fjor sommer. Og nå den 30. april fikk jeg omsider begynne i en jobbklubb via NAV, hvor de ikke stilte urimelig krav til meg.

Min deltakelse i denne jobbklubben har også inspirert meg og gitt meg desto større tro på meg selv, og nå føler jeg det på meg at drømmejobben min (Min Rette Jobb) er rett rundt svingen. –Det blir litt som med et sitat om penger; penger skal man ikke løpe etter – man skal gå de i møte!

Til slutt vil jeg takke medlemmene i GFSR spesielt: Dere er mine læremestre og jeg er et resultat av dere, - og dere har vært med på å forme meg til den personen jeg er blitt i dag, og jeg er faktisk svært godt fornøyd med meg selv…

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Fri Jul 20, 2007 11:43 pm, edited 5 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Curriculum Vitae
PostPosted: Tue May 08, 2007 12:11 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Curriculum Vitae


Navn : Mona Lygre
Adresse : Kirkegt. 27, 5036 Bergen
Mail : mona-ly@online.no
Født : 08.04.61
Tlf. : 53 51 02 11
Tlf. (m) : 90 78 96 50
Sivilstatus: singel


Nøkkelkvalifikasjoner
Jeg er initiativrik, serviceminded, uredd, kreativ, og utmerker meg som teamwork-leder. Jeg er en dyktig inspirator, og trives også godt med selvstendig arbeid.

Arbeidserfaring

2002 – 2007 Gruppen til Familiens Selvstendige Rett
arb.omr.; initiativtaker, leder, redaktør,
ideutvikler, kasserer,
adminstrasjonsoppgaver, arr. av diverse
møter, fakkeltog, demonstrasjoner

1993 - 2006 Hjemmearbeidende
arb.omr.; organisering, økonomi, innkjøp,
renhold

1987 – 1987 Norsk Regnskapstjeneste
arb.omr.; føring av bilag, punching

1985 – 1987 Horda-Data
arb.omr.; føring av bilag, punching, lønn,
resepsjon

1984 – 1985 Au-pair, England
arb.omr.; pass av barn, matlaging, renhold

1981 – 1984 Butikkjobber; Sundt leker, Bang-Bang, Mekka, Ekko, Teigland, Zorba
Arb.omr; kasse, selger, renhold, servering

Utdannelse

1993 - 1994 Krohnstad videregående skole
Tegning, form og farge

1980 – 1981 Buskerud folkehøyskole
almennfaglig linje

Kurs/kursvirksomhet

2004 Datakort, Akademiet, modul 1

Verv
1995 - Meddommer, Bergen tingrett
2003 Kontaktperson WSO

IT-kunnskaper
Behersker ms office-programvare, tekstbehandling, web-presentasjon

Interesser
Ut på tur med hunden (Golden Retreiver, dame, 11 år), sosialt samvær

Referanser oppgis ved evt. intervju

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Tue May 29, 2007 7:51 pm, edited 2 times in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Attest: Mona Lygre kandidat til årets navn
PostPosted: Tue May 08, 2007 12:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Attest. wrote:
[url=http://www.barnasrett.no/gruppen/mona_lygre_kandidat.htm]Mona Lygre kandidat til Årets Navn

Samfunnsmagasinet har i flere år utlyst en konkurranse om Årets Navn.
Høsten 2004 foreslo vi Mona Lygre, leder av Gruppen til Familiens Selvstendige Rett, som kandidat og sendte inn begrunnelsen som følger:


*****


Forslag til kandidat til Samfunnsmagasinets "Årets navn 2004"

Som lesere av Samfunnsmagasinet har vi merket oss det utmerkede tiltaket at Samfunnsmagasinet vil tildele en egnet person eller organisasjon diplom og premie som "årets navn".

Vi følger Samfunnsmagasinets oppfordring til å foreslå kandidat, og vårt forslag er Mona Lygre, Bergen. Hun er naturligvis en enkeltperson, men i tillegg er hun nesten en "organisasjon" i seg selv, og vi skal forklare hvorfor.

*

Sommeren 2002 startet Mona Gruppen til Familiens Selvstendige Rett, som har som formål å få stoppet de uberettigede og skadelige aksjoner som norske myndigheter har drevet og fortsatt driver, faktisk i økende grad, mot barn og deres familier gjennom barnevernet og samarbeidende aktører.

Naturligvis har flere enkeltmennesker og grupper startet lignende grupper eller foreninger. Monas tiltak skiller seg allikevel litt ut, i positiv forstand:

Hun startet gruppen mutters alene men har på kort tid oppnådd mer offentlighet enn de fleste om barnevernsofrenes lidelser i Norge.

Hun er ikke selvsentrert i sitt arbeid for barnevernets ofre. Monas egen situasjon er ikke blant de verste. Allikevel ser hun langt ut over sin egen erfaring, og forstår det prinsipielt gale grunnlaget for alle saker av denne typen, enten det gjelder barne-etatenes behandling av barna, av begge foreldre eller bare den ene, eller det gjelder aktivitetene til "sakkyndige", rettsapparat, personale på barnehjem, fosterforeldre, lærere eller helsepersonell.

Hun er tålmodig og tolerant. Mona er lett å snakke med for fortvilete mennesker som ringer. Hun mister ikke tålmodigheten med barnevernsofre som har behov for å snakke eller som ikke har forstått at barnevernets overgrep er et helt system. Hun bringer dem som kontakter henne i kontakt med andre i samme båt som de kan finne fellesskap med.

Mona er flink til å sette mot i folk og oppmuntre dem til egne aktiviteter og til å støtte hverandre. I gruppen ser hun til at så mange som mulig gjør en innsats selv, slik at det ikke blir en situasjon hvor medlemmene passivt overlater til et styre eller en formann å forsøke å løse problemene. Dette er viktig fordi barnevernsofrene ofte er handlingslammet både i og etter møtet med et barnevern som har fratatt dem naturlig initiativ og selvbestemmelse. I Gruppen til Familiens Selvstendige Rett får de igjen styrket sitt livsmot til å kjempe videre for frihet og ta tilbake kontrollen over sitt liv.

Hun er slett ingen diktator, hun betrakter det som naturlig i et så vanskelig felt at mange av deltagerne har ulike forslag og meninger om hvordan man bør gå frem. Hun samarbeider gjerne med andre om områder av felles interesse, men passer på at gruppen holder sitt formål i sentrum og at aktiviteten og hensikten ikke blir dreiet i andre retninger eller blir underordnet andre formål.

Hun er organisatorisk fornuftig. Mona har unngått å danne en formell forening, med vedtekter og styre og formelle beslutninger, noe som erfaringsmessig gjerne ville føre til at det meste av tiden gikk med til intern uenighet og stridigheter. Hun er ikke pengegrisk, og har klart det utrolige med en liten kontingent, noen velvillige bidrag fra sympatisører, og det hun kan avse av sine egne beskjedne midler.

Hun tenker ut praktiske aktiviteter og strategier. Mona og gruppen setter opp lapper på kjøpesentre og averterer i aviser. Hun oppmuntrer og inspirerer folk som ringer fra alle kanter av landet til å danne egne lokale grupper og gjøre noe selv. I Bergen arrangerer hun små møter på kafé en gang i måneden, så barnevernsofre kan treffe hverandre.

Mona er arbeidsom og reflektert. Hun bruker tid og energi på å utarbeide nyhetsbrev til kretsen, til å tenke ut forslag til endringer i barnevernslov og barnevernspraksis. Hun er aktiv med velformulerte artikler, innlegg og foredrag.

Hun er seig og gir ikke opp verken ved første korsvei, i dødperioder eller ved tilbakeslag.

Hun er modig, ja uredd. Mona arrangerer demonstrasjoner utenfor Tinghuset (hvor rettssakene foregår) med plakat og underskriftsliste til fordel for barnevernsofrene. Hun stiller opp på tv og står oppreist i stormen. I forbindelse med "liste-sakene", da hun sammen med Rune Fardal og Rune Nilsson ble politianmeldt, beholdt hun roen. Hun lar seg ikke skremme av forsøk på kriminalisering eller annen pågang.

Hun er en fremragende optimist. Monas holdning er: "Disse tragediene skal og må vi få en slutt på." Da hun fikk høre at nå blir også det verste lærestoffet barnevernet bruker lansert i land som Romania og Ukraina, sa hun: "Glimrende! Da blir vi ikke alene. Når mange nok får erfare det vi erfarer, blir det internasjonal storm mot familieødeleggelsene."

*

Mona Lygre har gitt barnevernets ofre et ansikt; de er blitt synlige - representert ved en varm, tenksom og livlig personlighet.



Marianne Haslev Skånland (sign) Nina Elin Hauge (sign)[/url]

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 11:20 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg vet det er litt usannsynlig men jeg ville gjerne ha vært mannskap under deg som kommandør og med selskap av grønne menn... :wink:

Får du ikke jobb med den CV'n så fortjener de deg ikke!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Curriculum Vitae
PostPosted: Fri Aug 22, 2008 2:29 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Mona Lygre wrote:
Curriculum Vitae



Arbeidserfaring

2002 – 2007 Gruppen til Familiens Selvstendige Rett
arb.omr.; initiativtaker, leder, redaktør,
ideutvikler, kasserer,
adminstrasjonsoppgaver, arr. av diverse
møter, fakkeltog, demonstrasjoner



BTO (Bare Til Orientering):

2002 – 2008 Gruppen til Familiens Selvstendige Rett

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]