It is currently Sat Apr 20, 2024 1:08 am



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Taushetserkl' s' knebler ytringsfriheten, Åstvedt Industrier
PostPosted: Thu Jan 11, 2007 10:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Taushetserklæring som knebler ytringsfriheten.

Alle nordmenn er født med ski på beina – jeg fikk en blyant.

Angående "vurderinger" av meg selv, er det en ting som er helt soleklart, og det er at jeg ånder og lever for ytringsfriheten. Lett å se…

I formiddag fikk jeg en telefon fra kursleder Inge Boge ved Åstvedt Industrier A/S om at jeg ikke er ønsket hos dem.

Jeg hadde lyst til å stimulere nye sider ved meg selv, og syslet med tanken om å få meg en jobb med tid og stunder. På grunn av mine fysiske handicap (prolaps, fibromyalgi, senebetennelser i alle ledd samtidig og 6 sykehusinnleggelser på 8 år), samt den elendige ”diagnosen” som psykolog Svein Magnar Hansen har klistret på meg, trodde jeg det ville være umulig for meg å få en passende jobb. Men da jeg på ny søkte om yrkesrettet attføring, så fikk jeg den omtrent på dagen.

Og dermed fikk jeg plass på Åstvedt Industrier A/S på profileringsavdelingen, for å gjennomgå et arbeidsopptreningsprogram. På denne avdelingen skulle jeg altså etter planen lage skilt, og finne ut av hvor mye arbeid jeg i henhold til mine fysiske plager kunne klare å mestre.

Det som min gullfisk-hjerne ikke hadde fått med seg, var at jeg måtte gjennomgå et 14 dagers arbeidsforberedelseskurs. Men okey, dette var noe som jeg hadde gledet meg til i et halvt år, og jeg stupte uti det med hode først.

Jeg begynte på kurset den 2. januar i år. Siden jeg både ser og hører dårlig, satte jeg meg helt foran i undervisningsrommet, kloss oppi kurslærer Inge Boge.

Allting gikk helt greit, helt frem til det øyeblikket da Inge Boge delte ut denne taushetserklæringen som de andre kursdeltakerne signerte uten å mukke:

:arrow:

Taushetserklæring for medarbeidere ved Åstvedt A/S.

Jeg forstår - at jeg i mitt arbeide vil komme over forhold som ikke uvedkommende skal få kjennskap til.

Jeg forplikter meg til

– å bevare absolutt taushet overfor uvedkommende om forhold som jeg får kjennskap til ved mitt arbeide i bedriften samt behandle slik informasjon med forsiktighet også overfor andre medarbeidere i bedriften. Dette gjelder spesielt kunnskaper om noens personlige forhold, interne anliggender i Åstvedt A/S, hos kunder og samarbeidspartnere.

- å utvise den største varsomhet med bedriftens korrespondanse, kontrakter, avtaler, produksjonsunderlag m.v., slik at uvedkommende ikke får kjennskap til innholdet.

Jeg er klar over

– at alvorlig brudd på taushetsplikten er oppsigelsesgrunn.

– at taushetsplikten også gjelder etter at jeg har sluttet i bedriften.

Det vises ellers til Forvaltningslovens § 13, Markedsføringsloven § 7, samt Straffelovens § 294.

:arrow:

Jeg satt helt foran og begynte å svette av teksten og dens innhold og reiv av meg ytterjakken mens superlativene flommet over. (Det må være et utslag av den dårlige ”impulskontrollen” i følge Svein Magnar Hansen.) ”Wow, denne her kan ikkje eg signere,” sa jeg, ”for hvis eg ser noe som er urettferdig, så er det et tastetrykk, ok, send, og så er det ute på nettet. På bloggen min. Og eg har jo bare 6 siders omtale på Google-søk…” og så videre.

Alle mine typiske kvinnelige impulsive meningsytringer hørte Inge Boge. For han satt nemlig rett foran meg akkurat da. Men dersom jeg hadde fulgt min første innskytelse da jeg entret klasserommet, så hadde jeg sittet bakerst, og da hadde han ikke hørt en døyt av hva jeg sa. For det var der jeg opprinnelig satt meg ned før jeg fikk ånden over meg, bråsnudde, og satt meg ned helt forrest. Sånn sett, har jeg muligens lært noe nytt…?

Inge Boge forsvant ut døren med min usignerte erklæring og så ble jeg innkalt til en dame, hvis navn jeg har glemt. Hun forklarte meg både ditten og datten, og jeg svarte at alt det som du sier, kan jeg skrive under på, men, det står ikke på dette papiret og derfor kan jeg ikke signere denne taushetserklæringen.

Ting roet seg ned, og vi ble fortalt at vi skulle få se en interessant og morsom video av Karsten Isaksen neste dag. Og neste dag rant, og jeg stilte 20 minutter før oppmøte, Inge Boge rigget til filmen, de andre kom, og så sa han at jeg måtte være med ham inn på et annet kontor, for han og en Lars Stanghelle skulle snakke med meg…

Inge Boge begynte med å fortelle at han følte seg truet av meg og mine impulsive meningsytringer, og at han følte seg veldig ufri. For hvis han sa eller gjorde noe som jeg mislikte, så ville jeg altså legge alt sammen ut på nettet uten at det først hadde vært diskutert internt. For han hadde kone og barn å ta hensyn til, og denne saken hadde han diskutert med henne kvelden i forveien, og hun er jordmor.

Bare til en orientering, så er hans ”kone” en uvedkommende for meg, og hvor har det da blitt av hans ”forpliktelser” i henhold til den ”taushetserklæringen” som han helt sikkert har undertegnet?

I løpet av denne samtalen, beklaget jeg meg til Inge Boge helt sikkert 10 ganger; ”det beklager jeg så mye, unnskyld for det, jeg er virkelig lei meg for det, for det var ikke sånn ment”.

Og rådgiver Lars Stanghelle forklarte at denne taushetserklæringen var kvalitetssikret. Ja, den er gjerne kvalitetssikret for dere, men, den holder ikke juridisk for meg. Og opp igjen, ”ja, alt det som du sier er vel og bra, men det står ikke her på dette papiret”. Men, ”jeg kan godt skrive min egen taushetserklæring og gi den til dere.” Nei, sånn kunne ikke de holde på, for da måtte de jo gi en slik til hver enkelt. ”-Ja, men det er bare til å gi oppdraget til meg det, så skal jeg ordne det for dere.”

Videre fortalte de at de hadde nå hatt all verdens folk inne hos seg, og problemer med både det ene og det andre…, men noe sånt som dette her hadde de aldri opplevd før! Spør du meg så er den kommentaren, fra hvem det nå var som sa det, helt logisk; selvmotsigende.

Ja, jeg vet at jeg ikke er den skarpeste kniven i skuffen, og jeg sa som sant var at ”vel, nå har ikke jeg hatt jobb på 18 år, så jeg vet at jeg er dum, men akkurat den der taushetserklæringen kan jeg bare ikke signere”. Og jeg sa videre at denne taushetserklæringen er alt for diffus og omfattende for meg. Den knebler min ytringsfrihet og jeg ånder og lever nemlig nettopp for ytringsfriheten.

Jeg stilte dem også dette spørsmålet: ”Men har dere virkelig så mange hemmeligheter her da, siden det er nødvendig med en slik omfattende taushetserklæring?”

Jeg sa at jeg jobber med slike ”sårbare” mennesker til dagen som de beskrev det, og at jeg selv har forfattet vedtektene for Gruppen til Familiens Selvstendige Rett, så jeg er innforstått med vanlig taushetsplikt.

Selv om pressen skriver ufordelaktige ting om meg, så kan jeg ikke motsi dem og vifte med interne dokumenter for å bevise min uskyld, for hva vil publikum og mine kolleger tro om meg da? Nettopp, - at jeg er like tett som en sil…

Jeg sa også til dem at ”bare det at jeg sitter her sammen med dere to, er en sak god nok for å meg til å skrive om på nettet…”

Enden på denne halvtimen resulterte i at jeg fikk beskjed om å reise inn til byen, til min saksbehandler Berit Haga ved Nav Bergen. Hvilket jeg også gjorde. Og jeg var ganske kald og nedkjølt da jeg omsider entret deres kontor. Jeg fikk snakke med en rådgiver fordi Berit Haga var opptatt og han rådet meg til å snakke med henne først før jeg reiste ut igjen der. For jeg var klar til å reise ut igjen på flekken og fortsette undervisningen.

Fredag den 5. januar fikk jeg avtale med Berit Haga, og jeg hadde med meg denne selvkomponerte taushetserklæringen som hun fakset ut til Åstvedt Industrier A/S:

:arrow:

Taushetserklæring fra medarbeider Mona Lygre, ved Åstvedt A/S.

Jeg forplikter meg til

- å ta godt vare på mine medarbeidere i bedriften, inklusiv ledelsen. Jeg forstår at vi alle er sårbare på forskjellige måter, og jeg respekterer alminnelig taushetsplikt, med mindre det eksplisitt forekommer overtredelser av arbeidsmiljøloven, straffeloven, alminnelige menneskerettigheter, samt ytringsfriheten.

- å utvise den største varsomhet med bedriftens korrespondanse, kontrakter, avtaler, produksjonsunderlag, slik at uvedkommende ikke får kjennskap til innholdet, med mindre det dreier seg om brudd på arbeidsmiljøloven, straffeloven, samt alminnelige menneskerettigheter.

Jeg er klar over

- at taushetsplikten også gjelder i 2 år etter at jeg har sluttet i bedriften.

Bergen, den 5. januar 2007, Mona Lygre.

:arrow:

Først skrev jeg ned hva jeg maks kunne finne meg i, og etterpå gikk jeg inn og søkte på VARSLERE. –Og jeg skal love deg og si at jeg ble forbløffet over at jeg hadde skrevet min taushetserklæring helt etter oppskriften.

Bare så det er sagt; ingen, ingen, får lov til å eie mine personlige erfaringer og opplevelser for evig tid.

Egentlig kan du spørre deg selv om ikke dette her er flisespikeri, for planen var at jeg bare skulle være ”ansatt” hos Åstvedt Industrier A/S i 8 uker? Men flisespikeri for hvem av oss da?

Til slutt vil jeg takk Nina fordi at hun varslet meg her for en 4 måneders tid siden, for det var hennes opplysninger som førte til at det blinket så frenetisk på intuisjons-panelet mitt da jeg ble forevist den førstnevnte taushetserklæringen…

Men er det egentlig verdt det, å legge denne historien ut på nettet? Hvilke fordeler oppnår jeg?

Hallo, har du en ledig stilling til meg med absolutt ytringsfrihet?

PS: Jeg skriver touch-metoden, så her går det unna i svingene, innimellom alle rydde-og-strekk-på-beina-pausene.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Last edited by Mona Lygre on Sat Sep 01, 2007 8:48 am, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Slottets taushetsplikt
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 11:08 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
I formiddag fikk jeg en telefon fra kursleder Inge Boge ved Åstvedt Industrier A/S om at jeg ikke er ønsket hos dem.


Hvis du synes taushetserklæringen til Åstvedt Industrier A/S er for omfattende, sjekk taushetsplikten til Det kongelige slott:

«Kongefamiliens private liv og virke skal ikke unødig omtales blant personalet. Jeg har ikke adgang til å gjøre dagboknotater om Kongefamilien, og har ikke anledning til å uttale meg om Kongefamilien til media (...)».

De ansatte har ikke en gang lov til å omtale Mette-Marit i sine egne dagboknotater!

- En del av punktene er, etter min mening, i strid med ytringsfrihetsbestemmelsene i Grunnloven og bestemmelser i arbeidsmiljøloven, sier advokat og fagbokforfatter i arbeidsrett, Stig Åkenes Johnsen, til VG.

De kongelige har tydeligvis gjeninnført det absolutte monarkiet, ihvertfall for sine ansatte.

Mona, du bør nok ikke søke jobben som Dronningens nye kammertjener, selv om stillingen p.t. er ledig. :wink:

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: KA' VA' DE' EG SA?
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 9:17 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Eg hadde passet utmerket gått som Dronningens nye kammertjener, for du aner bare ikkje kor mye peiling eg har på Prada og Gusji og alle di dær andre vannabi-greiene... -

agrippa wrote:
Mona Lygre wrote:
Mona, du bør nok ikke søke jobben som Dronningens nye kammertjener, selv om stillingen p.t. er ledig. :wink:


MEN, KA' VA' DE' EG SA?

Disse nymotens taushetserklæringene passer aller best på a) do, eller b) i sylinderarkivet.

Så vær nøye med hvilke taushetserklæringer du skriver under på, i alle sammenhenger.

Og:

Tusen hjertelig takk til deg Agrippa!

Jeg fikk tipset i kveld, og hev meg på maskinen, ont eller ikke ont, og var inne og leitet og fant sørgelig nok ingenting.

Men stor var min glede da jeg så at du hadde postert dette innlegget!!!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Taushetserklæring som knebler ytringsfriheten.
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 9:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Mona Lygre wrote:
På grunn av mine fysiske handicap (prolaps, fibromyalgi, senebetennelser i alle ledd samtidig og 6 sykehusinnleggelser på 8 år), samt den elendige ”diagnosen” som psykolog Svein Magnar Hansen har klistret på meg, trodde jeg det ville være umulig for meg å få en passende jobb.

PS: Jeg skriver touch-metoden, så her går det unna i svingene, innimellom alle rydde-og-strekk-på-beina-pausene.


Og her vil jeg legge til, med tanke på den "ont eller ikke ont", som jeg også vil annonsere under "Her er Mona i GFSR", enda en til evinnelig plage: Årebetennelser. Jepp. Og det er det jeg har fått meg nå igjen.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: KA' VA' DE' EG SA?
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 9:31 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Eg hadde passet utmerket gått som Dronningens nye kammertjener, for du aner bare ikkje kor mye peiling eg har på Prada og Gusji og alle di dær andre vannabi-greiene... -


Jeg tenkte utelukkende på taushetserklæringen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Syv segl.
PostPosted: Thu Jan 25, 2007 10:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
agrippa wrote:
Mona Lygre wrote:
Eg hadde passet utmerket gått som Dronningens nye kammertjener, for du aner bare ikkje kor mye peiling eg har på Prada og Gusji og alle di dær andre vannabi-greiene... -


Jeg tenkte utelukkende på taushetserklæringen.


Min munn er lukket med 7 segl. 1Q=)

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]