It is currently Tue Mar 19, 2024 7:35 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Angående Konfirmasjonen til Jorunn 14 mai 2011
PostPosted: Fri Apr 15, 2011 1:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Viser til barneverntjenestens telefonsamtale 8 april 2011 der jeg ble foreslått et beløp pålydende kun 4000 kr for å holde et selskap for Jorunn med 40 inviterte gjester og med et forslag om at jeg kunne holde et sommerselskap i mitt hjem. Og at jeg eventuellt måtte betale resten av beløpet selv. Jeg sa nei takk til dette fattigslige beløpet.


En konfirmasjon er konfirmantens dag. Det er den dagen barnet trer over i di voksnes rekker.

En konfirmasjon er altså en stor dag for konfirmanten. En dag som vil bli husket til evig tid der alle positive og negative ting vil bli lagt på minnet og taes fram igjen ved gitte tilfeller gjennom livet.

Jorunn er ei jente som er veldig opptatt av Japanske animasjonsfilmer og har gjennom dette fattet sterk intresse for Japanske tradisjoner og også lært seg en god del ord på dette språket helt av seg selv. Hun elsker også Japansk mat, der Sushi er blandt favorittmaten. Hun drømmer om å en dag kunne flytte til Japan. Jeg anser dette som sunne intresser og verdier hun skal støttes i å ta vare på.

Nå er det ikke mulig å imøtekomme henne med Japanske tradisjoner på hennes store dag, for en Japansk restaurant har vi ikke i Fredrikstad. Så det nærmeste vi kommer er kinesisk. Chang Cheng er en slik restaurant med kinesiske tradisjoner.

Konfirmantens eget ønske for denne dagen er et stort selskap på Chang Cheng med hele den biologiske familien til stede. Slekt hun ikke har truffet siden 11 mai 2008 da hennes søster sto til konfirmasjon under barnevernet omsorg, å hvor selskapet på 40 personer ble holdt på Chang Cheng på barneverntjenestens bekostning. Det var altså ikke noe problem for barneverntjenesten da, så hvorfor nå?

Konfirmantens ønske videre er å ha et tradisjonellt kinesisk selskapsbord med mange retter. Noe man kan få oppfylt på Chang Cheng for kun 500 pr person + drikke. Hele konfirmasjonen holdes da i disse restaurantlokalene. Totalbeløpet blir da 20 000 + drikke om alle inviterte gjester kommer. Dette selskapsbordet må bestilles på Chang Cheng i god tid før konfirmasjonsdagen.

Jeg har undersøkt litt på nett angående totale kostnader for konfirmasjoner og har kommet fram til at det er helt vanlig at en konfirmasjon på 50 inviterte gjester koster totalt 50 000 kr. Dette er inkludert alle kostnader. Videre har jeg forhørt meg med min bekjentskapskrets som selv har hatt konfirmasjon. Det er ikke uvanlig at en konfirmasjon med 20 inviterte gjester og hvor selskapet holdes i hjemmet, koster 20 000 kr totalt.

Konfirmanten. Mitt barn. Ble fratatt meg omsorgen 1 oktober 2007, hvor hovedbegrunnelsen var min økonomisk vanskelige situasjon.

Hadde mitt barn fått bli i hjemmet den gang, hadde hun nå fått den konfirmasjonen hun ønsker, på Chang Cheng. Jeg hadde lagt unna penger hver måned for å oppfylle hennes største ønske på denne sitt livs store dag. Siden hun ble fratatt meg, forsvant også di små inntektene jeg hadde, jeg har altså ikke kunnet legge unna et slikt beløp hver måned. Noe som også skulle være helt unødvendig når hun ikke lenger er under min omsorg, men under barneverntjenestens omsorg, som, hvor det fremkommer av lovverket, skal være bedre stillet økonomisk enn meg.

Barneverntjenestens foreslo sommerfest med grillmat. Jeg må understreke at jeg aldri i mitt liv har hørt om en konfirmasjon tidlig i mai, arrangert som en sommerfest med grillmat. Det vanlige er å ha snitter, koldtbord eller varm middag med kaffe og kaker og det hele. Å med tanke på et vær man ikke kan forutspå, hvor skulle 40 gjester klemme seg sammen om maten om det blir regn eller vind? Selv om jeg har en stor stue, ville dette blitt ulidelig trangt. Jeg har heller ikke så mange sitteplasser hverken inne eller ute. Å jeg har heller ikke et kjøkken som er egnet til å arrangere slike enorme måltider.

Jeg viser også til telefonsamtalen med fosterfar 13 april 2011 der han foreslo å ha selskapet i fosterhjemmet. Dette er ikke konfirmantens eget ønske. Hennes ønske er Chang Cheng. Derfor ble vi enige om at det på invitasjonskortene skal stå at stedet er Chang Cheng. Å jeg overlater til Barneverntjenesten Fredrikstad å ringe rundt til alle inviterte gjester å avlyse selskapet og forklare dem hvorfor.

Jeg vil også minne om at barneverntjenesten denne våren har lagt opp til et løp i di norske rettsaler som ikke gir meg hverken tid eller overskudd til å arrangere en slik fest. Dette er noe barneverntjenesten selv må tilrettelegge for Konfirmanten di har under sin omsorg.

En annen viktig ting å påpeke er. Selve Konfirmasjones seremonien som skal finne sted i Askim denne dagen. Jeg har førerkort men ikke bil. Å ta buss til Askim blir ikke aktuellt, da det er minst en hel dagsreise frem og tilbake med buss. Å hvem reiser med buss i selskapsklær? Transporten får barneverntjenesten Fredrikstad løse for meg, Else Marit og Victor.

Jeg minner også om at barneverntjenesten har lagt samværet med Jorunn til denne Konfirmasjonsdagen. Jeg minner om at barneverntjenesten er pliktig til å tilrettelegge samvær på en god måte.

Konfirmanten høyeste ønske er at også hennes to brødre, som hun ikke har sett siden 17 desember 2010 får være med. Jeg understreker også viktigheten av at disse barna som også er under Barneverntjenestens omsorg møter opp i selskapsklær så di tar seg godt ut på familiebildene.

Jeg håper Barneverntjenesten Fredrikstad tilrettelegger en god og minnerik dag for Konfirmanten di har under sin omsorg.

Med vennlig hilsen

Liv Marit Bakke


Kopi sendt:
Barneverntjenesten Fredrikstad
Fylkesmannen i Østfold
Kommuneadministrasjonen Fredrikstad
Harald Otterstad, Mors advokat
Grethe Dalsgaard Berntzen, Jorunns advokat

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]