It is currently Tue Mar 19, 2024 3:30 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Titusener i raseregister
PostPosted: Mon Jul 12, 2010 2:59 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Jul 18, 2007 12:31 pm
Posts: 462
Location: Fredrikstad
Om man leser litt historie så ser man at Rasehygiene er det til barnets beste dreier seg om.

I 2010 kalles det ikke Nazisme men Til Barnets Beste!

Psykiatrien og nazismen

Quote:
Den stærkeste skal herske og ikke smelte sammen med den svage, så at den derved ofrer sin egen storhed. Kun den fødte svækling opfatter dette som grusomhed, thi han er jo også kun et svagt og indskrænket menneske; men hvis denne lov ikke herskede, ville enhver forbedring af alle organiske levende væsener være utænkelig.” (Op.cit. side 192.)

Ingeborg Aas…
Hun sammenlikner disse menneskene med "ugress”, og det må lukes vekk, ellers vil de “edle” menneskene dø eller forkomme. Hun skriver at vi må bruke alle midler (som ikke kan sies å være barbariske) til å verne om folkemateriellets kvalitet. Internering er et utmerket middel teoretisk sett, men det er dyrt, skriver denne samfunnsstøtten.




Titusener i raseregister

Quote:
Det såkalte Sentralregisteret var til tross for sin ytterst sensitive natur ikke et hermetisk lukket register skjermet for andre brukere. For så seint som i 1968 slås det ettertrykkelig fast i Emma Hjorth-overlegens instruks, fastsatt ved kongelig resolusjon, at han var pliktet til å gi opplysninger fra det svært sensitive registeret «til dem som har rett til å kreve det».
Mappene fra det såkalte journalarkivet overføres i disse dager til Riksarkivet. Dagbladet har fått opplyst i Statens helsetilsyn at journalarkivet rommer 11715 mapper som løper fra 1948 til 1968.


Å Dagbladetskriver videre

Quote:
Uvitende Storting
Stortinget har trolig ikke på noe tidspunkt blitt informert om den skjulte, og høyst sannsynlig ulovlige, registreringsvirksomheten, heller ikke da Stortinget i åndssvakeloven av 1949 sørget for et lovmessig grunnlag for institusjonsbyggingen.
Instruksen om registrering ble utvidet i 1957.

Da ble distriktsleger, fylkesleger og overlegene for åndssvakeomsorgen i området pliktet å føre lokale kartotek.
I tillegg fikk ulike instanser som spesialskoler, andre skolemyndigheter, barnevernsnemnder og sosialkontorer meldeplikt, også overfor dem som ikke søkte om opptak i institusjoner.

Instruksen gitt av Sosialdepartementet 16. mai 1957 var i realiteten en stående ordre om å spore opp i hovedsak barn og unge som formodentlig hadde en lav intelligens, var asosiale, hadde en lav moral, eller på andre måter viste seg å fylle myndighetenes åndssvakebegrep.


Slik er registeret

Quote:
Etter det Dagbladet får opplyst i Statens helsetilsyn, er det ført svært sensitive opplysninger for over 11 000 familier i tre ledd på disse punktene:

Spesielle raseforhold (lapp, kven, etc.)
Kriminalitet (vagabondering, løsaktighet og andre særdrag)
Karakterdefekter
Alkoholisme
Nerve- og sinnslidelser
Epilepsi
Sansedefekter
Misdannelser
Åndssvakhet
Tvillingfødsler
Tuberkulose

I tillegg skulle det registreres om den antatt åndssvake var intelligenstestet, sterilisert, erklært sinnssyk eller led av spesielle problemer som blant annet pyromani, rømming, grusomhet og naskerier.


Et søk i Riksarkivet på Emma Hjort, viser at registret eksisterer enda

A-10128 / Emma Hjorths Hjem,
1898 – 1995
Omfang: 136.3 Hyllemeter
Klausul: Taushetsbelagt etter off. regelverk (inkludert gradert materiale)80 år

Man kan jo også undre seg over hvorfor Avisutskriftsbøker har
Klausul: Taushetsbelagt etter off. regelverk (inkludert gradert materiale)80 år ?

_________________
Jeg fører ingen krig.
Det er det Fredrikstad kommune v barneverntjenesten som gjør.
Jeg forvarer det som er rettmessig mitt.
Det er kun jeg som har båret mine 4 barn under mitt hjerte i 9 mnd, for så å sette dem til verden.
Jeg krever å få tilbake mitt liv, som Fredrikstad kommune v barneverntjenesten urettmessig har fratatt meg.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]