It is currently Thu Mar 28, 2024 6:00 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Påtalemyndigheten nedsablet i Nedre Telemark tingrett
PostPosted: Thu May 19, 2016 10:42 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed May 05, 2010 12:41 am
Posts: 698
Stolte på guttens fantasi: Øl, røyk, våpen, knivstikking
Dagbladet 19. mai 2016

Politi og påtalemyndighet: To års fengsel. Tingretten: Foreldrene ikke skyldige.

Politiadvokat Ingrid Øygarden i Sør-Øst politidistrikt mente "bevisene" var tilstrekkelige til å dømme foreldrene for omsorgssvikt, grov mishandling og drapstrusler mot sin egen sønn.

"Bevisene " var hentet fra dommeravhør da gutten var seks og et halvt år gammel.

"Gutten har blant annet forklart at faren skal ha skutt etter han med skytevåpen, slått han med gitar og truet han til å drikke «betydelige mengder øl og å røyke».

- Det er ikke funnet våpen eller gitar hos de tiltalte, og det er ikke ført bevis for at de tiltalte på noe tidspunkt har vært i besittelse av våpen, heter det i dommen.

Gutten har også forklart at han og moren ble banket av faren slik at begge måtte til sykehus.

- Det er ikke framlagt noen legejournal eller opplysninger fra annen art fra sykehus eller andre institusjoner som bekrefter guttens forklaring, står det i dommen."



Videre:
"Under rettssaken kom det også fram at faren flere ganger skulle ha lagt en stor stein over sønnen. Ifølge gutten skulle steinen være større enn en politikvinne."

Saken startet med at barnehagen fikk mistanke blablabla, varslet barnevernet blablabla, varslet politiet blablabla. Svikt i dømmekraft hele veien frem til tingretten.


Tragisk for de involverte, guttungen har vært plassert i beredskapshjem og fosterhjem de siste to årene.

Denne historien er sann. Men høres ikke sann ut. Skal man le eller gråte?

_________________
Never, never, never give up!
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life." (Churchill)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påtalemyndigheten nedsablet i Nedre Telemark tingrett
PostPosted: Fri May 20, 2016 12:04 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Dec 16, 2015 7:14 pm
Posts: 82
Det er jo helt kokko.

Og at ingen tar tak i disse som oppmuntrer et lite barn til å fortelle fantastiske historier er enda mer kokko!

jeg har selv opplevd hvordan barn lager falsk virkelighet i forbindelse med skilsmisse.

En dag jeg sto på kjøkkenet og snakket med mitt yngste barn tar jeg opp hva vi hadde gjort dagen før. Som jeg hadde trykket på en knapp kom det:

" I går lå du og sov på sofaen hele dagen, og jeg måtte smøre maten min selv".

Jeg ble altså så sjokkert. For det første hadde jeg hatt en fridag dagen før, og det yngste barnet og jeg hadde gått lang tur i skogen. Vi hadde lånt med oss naboens hund, og spist ute. Det som virkelig kalles kvalitetstid (På godt nynorsk).

Dette var før første melding, men jeg var jo fullt ut klar over at jeg var svarmalt over hele linja fra far og x-svigers.

Det samme barnet var 4 år, og hadde aldri i hele sitt liv smørt sin egen brødskive. Likevel fortalte det meg med tårer i øynene at det var det det hadde gjort.... mens jeg sov på dagen.

Det som er så skremmende er at jeg måtte lære barnet å huske riktig. Hver dag etter denne hendelsen måtte jeg spørre: "Hva gjorde vi i går?". I lang tid var det tårevåte øyne og forklaring om at det måtte tilberede egen mat mens jeg lå på å sov. Så overbevisende at selv jeg som mor ville ha trodd det om jeg ikke var en del av historien.

Med huskeøvelse over flere uker begynte det og ta form de ekte historiene. hva vi faktisk hadde gjort. Men det var faktisk noe jeg måtte øve inn. Rett og slett fordi barnet var blitt oppmuntret til og fortelle noe annet.

Etter å ha snakket med en fagperson angående dette ble jeg fortalt at når barn oppmuntres til og fortelle falsk virkelighet er det faktisk denne "virkeligheten" som huskes selv i voksen alder. Jeg har selv fått det demonstrert hvor lett en greier å få de svarene en vil høre av små barn.

Et av de eldre barna sa på samme tid. "Farfar sier ting om deg og vil at jeg skal si det er sant. Men jeg sier bare nei.. for det er ikke sant." Det barnet var 6-7 år. Da ble det litt vanskeligere å manipulere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påtalemyndigheten nedsablet i Nedre Telemark tingrett
PostPosted: Fri May 20, 2016 7:48 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Viktig eksempel fra Sliten!


Når det gjelder dommen, er det visst samme sak som her nedenfor. Bra at den kommer godt frem.

En domstol som ser ut til å ha gjort jobben sin
Forum Redd Våre Barn, 20 - 26 1pril 2016

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Påtalemyndigheten nedsablet i Nedre Telemark tingrett
PostPosted: Fri May 20, 2016 11:58 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Sat Feb 02, 2013 11:46 pm
Posts: 76
å skaffe "bevis" i slike saker er ingen stor kunst.

Noen barn har livlig fantasi, og andre sier det de tror den som spør ønsker at de skal svare.

Selv har jeg erfaring med at bekymringene fra skolen inneholdt at min sønn ikke hadde med seg matpakke, og jeg ba lærerne sjekke i ranselen, fordi han hadde funnet ut at det ble reaksjoner om han sa det.
Først fikk han da spesialbehandling fra lærerne, og han fikk også reaksjoner hjemme når han så min fortvilelse.

Dette ble uansett et "bevis" i barnevernssaken.

_________________
sannheten skal ropes ut over hustakene


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]