It is currently Thu Mar 28, 2024 3:12 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 
Author Message
 Post subject: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Sun Jul 26, 2015 8:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?

Det norske samfunn og politiet går sterkt inn for at alt foreldre måtte tenkes å gjøre eller ha gjort, skal meldes til barnevernet som bekymringsfullt.

Derimot er man ikke like ivrig til å melde fra når man har tatt feil eller er blitt avvist av domstolene:

Henning Holstad anmelder to politietterforskere
Først tre måneder etter at Frp-politikeren ble arrestert, sendte politiet en bekymringsmelding til barnevernet angående et angivelig narkofunn i husbåten han bor i med kone og barn.
Men Høyesterett hadde i mellomtiden avgjort at narkotikabeviset ikke holdt.

nrk Norge, 24 juli 2015


Denne slags manipulering er visst standard:

"I et brev til Oslos politimester skriver han at bekymringsmeldingen «tyder på en etterforskningsledelse som er desperate i sin jakt på noe som kan redde deres anseelse i den meget omtalte sak de har satt i gang mot far»."

"10. februar arresterte politiet Holstad for heleri og saumfarte husbåten ved Bygdøy der han bor med kone og barn."

"Lagmannsretten og Høyesterett avgjorde at narkotikahundens markering ikke holdt som bevis."

"En bekymringsmelding ble sendt til barnevernet, med bakgrunn i narkotikamarkeringen. Her nevnes ikke Høyesteretts avgjørelse. I bekymringsmeldingen fra politiet nevnes også vitneforklaringer om fars narkotikabruk før barnet ble født. Også dette har retten avvist som bevis."

"Påtaleavsnittsleder Liv Atterås sier det er et «nesten vanntett system» for å sikre at barnevern blir meldt.
   Hver gang politiet registrerer en straffesak, og mistenkte er foreldre til barn under 18 år, så vil det automatisk komme opp et brev med standard underretning til barnevern.
   – Dersom tjenestemannen mener barnet kan bli skadelidende som følge av foreldrenes kriminalitet så sender men alltid over underretning, sier Atterås.
   Hun nevner rus, vold og overgrep som eksempler på kriminalitet hvor det som hovedregel, rutinemessig sendes over bekymring."


  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Mon Jul 27, 2015 1:12 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Ja, det er slik de driver på. Alt relatert til barn og foreldre skal ha en sjekk uten rettsikkerhet.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Mon Jul 27, 2015 9:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Vi fikk selv oppleve flere bekymringsmeldinger. Det virket som at vår kontakt med barneverntjenesten, gjorde at vi på en måte ble "klientifisert" og observert med spesielle briller av skole, helsesøster osv. Man hadde lov å mene noe om oss, vi var jo blitt barnevernsklienter, og da ble man ekstra årvåken, slik at den ene bekymringsmeldingen så ut til å føre til den andre.

Jeg var ganske oppgitt en gang, da vi nok en gang ble konfrontert med en bekymringsmelding, der signaler fra barna ble tolket og overtolket. Spekulativt og uten noe fornuftig grunnlag.

Hvordan er så den menneskelige natur? Som min bror sa til meg i den forbindelse: "Du vet, det er godt å kunne hjelpe noen, en familie, som har det vondt. Men enda bedre føles det å kaste en ekstra sten på den som ligger nede." De som kaster sten, kan nok også være overbevist om at de utfører en viktig plikt, og gjør samfunnet og barna en stor tjeneste.

Noen kriminalsaker kan nok ha betydelig innvirkning på foreldres evne til å gi barn omsorg. Men svært mange straffbare forhold har det ikke. Slik barnevernet fungerer, må også den som sender bekymringsmelding være kritisk, og ikke minst selvkritisk.

Er motivet medmenneskelighet og omsorg overfor den uskyldige tredje part, barnet? Eller er det behovet for å få straffet noen der loven kommer til kort?

Konsekvensen av en dårlig begrunnet bekymringsmelding kan i verste fall være katastrofal for barn og familier.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Tue Jul 28, 2015 10:13 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
familien-er-samlet wrote:
Vi fikk selv oppleve flere bekymringsmeldinger. Det virket som at vår kontakt med barneverntjenesten, gjorde at vi på en måte ble "klientifisert" og observert med spesielle briller av skole, helsesøster osv. Man hadde lov å mene noe om oss, vi var jo blitt barnevernsklienter, og da ble man ekstra årvåken, slik at den ene bekymringsmeldingen så ut til å føre til den andre.

Har vert gjennom det. Nærmest paranoide forhold har vi tidligere møtt. Det såkalte barnevernet tok kontakt med alle mulige instanser. Til og med sykehuset i Bodø (man sender pasienter herfra og dit - 35 mil - nordnorske avstander...), virket det som. Flere der var helt opphengte i oss. De passet på oss som om vi var farlige. Når det får slike overdrevne konsekvenser, så tipper jeg det er en del overdrivelser/spekulasjoner/løgner med i bildet.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Wed Jul 29, 2015 4:12 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Tror du har helt rett. Noen ganger kommer barnevernet inn i et spor der mistenksomheten og paranoiaen tar overhånd. De tror rett og slett det aller verste om folk. Det smitter antagelig over på andre involverte, og jeg har lurt på om barneverntjenesten ansporer skoler og besøkshjem, og involverer disse i sin saksforståelse.

Når barneverntjenesten agerer slik, blir jo også vi som foreldre paranoide. Jeg havnet en gang i bilkø på hovedveien på vei hjem fra jobb, da jeg skulle hente barna på skolen. Det gikk på et tidspunkt opp for meg at jeg ville komme minst fem minutter for sent.

Plutselig griper panikken meg, og jeg vrenger bilen ut til siden og kjører kanskje en kilometer eller to i veiskulderen/grøften forbi bilkøen for å komme meg frem. De andre i bilkøen må jo tro at jeg er gal, eller at jeg har en fødende kvinne i baksetet. Jeg er da overbevist om at dersom jeg nå kommer for sent til skolen, så er det dråpen som får begeret til å flyte over - da vil barnevernet ta ungene våre.

Det var en overreaksjon.

Men når vi ikke kan ha en dialog hvor vi i fellesskap forsøker å bedre barnas situasjon, - foreldre har ofte mange tanker om hvordan dette kan gjøres, -blomstrer mistenksomheten. Kommunikasonen med barneverntjenesten foregikk gjennom at barneverntjenesten presenterte mer eller mindre meningsløse tiltak eller krav, som vi aksepterte fordi vi ikke ville komme mer på kant med dem enn vi allerede var. Ikke minst når barneverntjenesten avsluttet sine brev med:

"Dersom dere ikke aksepterer tiltakene, vil barneverntjenestens bekymring for barna øke."

Foreldre leser disse brevene slik: " Dersom dere ikke gjør som vi sier, tar vi ungene ifra dere".

Det sier seg selv at en hjelpetjeneste som signaliserer at den ikke er avhengig av dialog eller tillit, men som virker konfliktdrivende og bygger sin virksomhet på foreldrenes frykt, ikke kan fungere.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Thu Jul 30, 2015 12:56 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
familien-er-samlet wrote:
Kommunikasonen med barneverntjenesten foregikk gjennom at barneverntjenesten presenterte mer eller mindre meningsløse tiltak eller krav, som vi aksepterte fordi vi ikke ville komme mer på kant med dem enn vi allerede var.
Dette er de berømmelige 'hjelpetiltakene', som nå skal bli obligatoriske, angivelig for å forebygge omsorgsovertagelse.

Quote:
Ikke minst når barneverntjenesten avsluttet sine brev med:
   "Dersom dere ikke aksepterer tiltakene, vil barneverntjenestens bekymring for barna øke."
   Foreldre leser disse brevene slik: " Dersom dere ikke gjør som vi sier, tar vi ungene ifra dere".
Stort sett øker 'hjelpetiltak' som barnevernet driver med, både barns og foreldres vantrivsel og presset som er reaksjon på å være jaget. Dessuten gir de barnevernet bedre mulighet til å manipulere barna og øket anledning til å 'observere' (= finne på) flere grunner til å ta barna, så vips: etter en stund med denne 'hjelpen' har barnevernet samlet det de tror de trenger for å få medhold i å ta barna.

Hvis barnevernets makt til omsorgsovertagelse ble fjernet, ville det komme frem i lyset hva disse 'hjelpetiltakene' bestod i – og hva de er verdt. Da ville de stort sett bli ledd av banen. Det er ikke uten grunn at familier normalt ikke vil 'samarbeide' om slike meningsløsheter som de forsøkes pådyttet (og nå skal tvinges til å medvirke i).

Quote:
Det sier seg selv at en hjelpetjeneste som signaliserer at den ikke er avhengig av dialog eller tillit, men som virker konfliktdrivende og bygger sin virksomhet på foreldrenes frykt, ikke kan fungere.
Den bygger på barns frykt og mistrivsel også, både gjennom ufriheten den påtvinger barna og gjennom meningsløshet i 'tiltakene'. Ikke så rart at barn viser flere og flere symptomer på at noe er galt under barnevernets 'tiltak'.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Alltid melding til barnevernet – men ikke kontramelding?
PostPosted: Fri Jul 31, 2015 12:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Jeg valgte å være åpen og ærlig med barneverntjenesten om forholdene i hjemmet vårt, også om ting som kunne vært bedre. Man kan diskutere om det er en god strategi.

Jeg forsto derfor ikke hvilken ekstra informasjon barnevernet kunne få, da vi aksepterte at barneverntjenesten skulle ha samtaler med barna på skolen hver uke, og ha kontrollbesøk hjemme hos oss om ettermiddagene hver dag i en hel måned. Dersom barnevernet ikke fikk gjøre dette, ville bekymringen for barna øke. Nå viste det seg i ettertid at dette likevel var opptakten til begjæring om omsorgsovertakelse. Bortsett fra at de fikk møte en irritert og forbannet far en kveld, vet jeg ikke hva de fikk ut av det. Men jeg regner med at disse tiltakene figurerer på statistisk sentralbyrås oversikt over hjelpetiltak i hjemmet.

Da vi noen måneder senere fortalte barna at vi dagen etter ville forlate Norge, spurte Kari meg rolig og med et granskende blikk: "Pappa, kan barnevernet ta oss i det nye landet?"

Så, ja, jeg er helt enig med MH Skånland at en pågående barnevernssak skaper frykt og mistrivsel også hos barna.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]