It is currently Thu Mar 28, 2024 9:15 pm



Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Var det riktig av moren å melde sønnen til politiet fordi han røkte hasj?
Nei, hun kunne fått han fra det på andre måter 33%  33%  [ 2 ]
Ja, morens lojalitet gikk til samfunnet, ikke til sønnen, og slik skal det være 0%  0%  [ 0 ]
Ja, all kriminalitet må slås hardt ned på 0%  0%  [ 0 ]
Nei, hun kunne straffet han på en annen måte 0%  0%  [ 0 ]
Ja, hun forsøkte det sikkert som siste utvei 50%  50%  [ 3 ]
Nei, hun burde vurdert de langsiktige konsekvensene for sønnen 17%  17%  [ 1 ]
Total votes : 6
Author Message
 Post subject: Mor leverte sønn til politiet
PostPosted: Sun May 07, 2006 2:10 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Det bar rett i kasjottenfor sønnen (16), etter han ble så umulig å ha med å gjøre at moren overlot ham til politiet.

Foreldre kan få nok av umulige barn. Natt til søndag fikk en mor fra Skedsmo så til de grader nok, at hun tok med poden til politiet, skriver Romerikes Blad.

- Hun kom selv med sønnen på døra hos oss og sa han ikke var til å håndtere. Han ble satt inn i arresten her, sier operasjonsleder Svein Arild Hallås i Romerike politidistrikt.

16-åringen var ruset, og blir anmeldt for besittelse av hasj.

Han slapp ut i morgentimene søndag.

Kommentar: Den handlekraftige moren skaffet sønnen sin en plett på rullebladet. Dermed vil han være utestengt fra en mengde yrker. Nå er det riktignok ulovlig å "nyte" hasj, men så lenge statsministerens søster setter seg et skudd heroin uten å bli plaget av hverken politi eller andre "kontrollører" burde man kanskje være litt forsiktig med å anmelde sin egen sønn. Er sønnen riktig uheldig så vil politiet varsle barnevernet, og han kan risikere å bli tvangsplassert på barnevernsinstitusjon i flere år med hjemmel i barnevernsloven § 4.24. Moren vil heller ikke ha noe å si dersom barnevernet bestemmer seg for dette tvangstiltaket.

Man kan med andre ord godt si at moren handlet en smule overilt da hun trakk sin unge sønn med til politiet. Hun tenkte nok ikke helt over følgene det kan få for sønnen og seg selv, ikke minst. Hasjrøykingen kan bli starten på en lang kriminell løpebane dersom sønnen havner i barnevernets vold.

Mange vil sikkert berømme moren for hennes handlekraft, men det er lov å bruke hodet. I en politistat hvor barnevernet kan fjerne barn og unge helt vilkårlig, bør man tenke seg om to ganger før man melder nære familiemedlemmer til politiet. Konsekvensene kan bli langt alvorligere enn man kan forestille seg. Er det ett sted ungdom lærer å bruke narkotika så er det i barnevernsinstitusjoner og i fengsel.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 2:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det burde selvsagt være mulig å få hjelp fra politiet uten å risikere hverken å ødelegge sitt eller barnas liv.

I dagens samfunn kan man desverre ikke bruke politiet slik. Det er en skam for samfunnet at ikke politiet er en hjelpende hånd der foreldrenes autoritet og fysiske makt ikke strekker til.

Tenåringer trenger grenser. Pr i dag er samfunnet et hinder for å hjelpe sine egne barn.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 3:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Det burde selvsagt være mulig å få hjelp fra politiet uten å risikere hverken å ødelegge sitt eller barnas liv.

I dagens samfunn kan man desverre ikke bruke politiet slik. Det er en skam for samfunnet at ikke politiet er en hjelpende hånd der foreldrenes autoritet og fysiske makt ikke strekker til.

Tenåringer trenger grenser. Pr i dag er samfunnet et hinder for å hjelpe sine egne barn.


Kanskje det er moren som trenger grenser? Hvor har hun gjort av barnets far? Hvor har moren vært i sønnens oppvekst? Har hun overlatt sønnen til fremmede fra han var 9 måneder gammel for at hun selv skal "realisere" seg?

Det er altfor lett å legge skylden på barna. Når barn blir ignorert gjennom hele oppveksten fordi foreldrene er opptatt med sitt, så kan resultatet bli at de prøver hasj. Kanskje moren selv har røkt hasj eller røyker sigaretter daglig. Da er hun ikke noe godt eksempel for sønnen sin.

Altfor mange mødre overlater oppdragelsen av sine barn til fremmede, enten det er tantene i barnehagen eller psycho-pedagogene i barnevernet. Mødrene presser på for at diverse psycho-babblere skal diagnostisere barna deres med ADHD og gi dem narkotika slik at mødrene ikke skal ha noe bry med barna.

Når barna så gjør opprør melder mødrene sine egne barn til politiet eller barnevernet fordi de ikke orker mer. Barna har intet valg - de må orke med sine foreldre.

Jeg synes denne moren burde fått en skjennepreken av politiet. Sønnen hennes har ikke respekt for henne fordi hun oppfører seg som et nevrotisk kvinnemenneske. Han blir oppgitt og tyr til hasj. Så tar moren han med til barnevernet eller politi fordi HUN ikke orker mer. Det er hun som har valgt å få barn. Sønnen har ikke valgt å få henne til mor.

Det er trist når familiemedlemmer gjør barneoppdragelse til et offentlig anliggende. Kanskje har denne moren totalt ignorert sønnen. Han er et produkt av hennes oppdragelse. Hun burde straffes, ikke sønnen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 7:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Quote:
Han er et produkt av hennes oppdragelse.



Det er jo noen som konstant hevder dette. Det er imidlertid påvist fra tvillingforskning at tvillinger under vidt forskjellige forhold utvikler seg veldig likt.

Barna er altså et produkt av arv.

60% av avvikene er vanlig å skylde på arv. Uten at det opphever menneskenes valgmuligheter.

Det er sosialistene og familiefiendene som skylder manisk på mor og far.

De 40% som gjennstår skyldes altså miljø. Uten at heller det opphever muligheten for å velge selv.

Miljøet er foreldre, besteforeldre, søsken, skole, barnehage, naboer, media, skader etc.

Hvor mye har da foreldrene å si?

Med rette valg, kan vi ha mye å si. Hvordan velge rett når majoriteten og autoritetene sier helt feil.


Skyld-foreldre-tenkningen er imidlertid farlig og misbrukes, som kjent, på det groveste i vårt samfunn, til å ta barna fra foreldrene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun May 07, 2006 7:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Arild Holta wrote:
Quote:
Han er et produkt av hennes oppdragelse.



Det er jo noen som konstant hevder dette. Det er imidlertid påvist fra tvillingforskning at tvillinger under vidt forskjellige forhold utvikler seg veldig likt.

Barna er altså et produkt av arv.

60% av avvikene er vanlig å skylde på arv. Uten at det opphever menneskenes valgmuligheter.

Det er sosialistene og familiefiendene som skylder manisk på mor og far.

De 40% som gjennstår skyldes altså miljø. Uten at heller det opphever muligheten for å velge selv.

Miljøet er foreldre, besteforeldre, søsken, skole, barnehage, naboer, media, skader etc.

Hvor mye har da foreldrene å si?

Med rette valg, kan vi ha mye å si. Hvordan velge rett når majoriteten og autoritetene sier helt feil.


Skyld-foreldre-tenkningen er imidlertid farlig og misbrukes, som kjent, på det groveste i vårt samfunn, til å ta barna fra foreldrene.


Denne moren gidder jo ikke ta ansvaret selv. Hun skyver ansvaret for egen sønn over på - i dette tilfellet - politiet. Barnevernet elsker mødre som kommer til dem og ber om hjelp til å ta seg av barna. Det er en lettvint løsning, synes jeg.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Hva gjør man med avkom som driver med hasj?
PostPosted: Fri May 12, 2006 7:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Hva gjør man med avkom som driver med hasj?
  
Denne gangen er jeg enig med Arild, og jeg forstår deg ikke helt, Agrippa. Du høres ut som en barneverner som resonnerer: Er det noe krøll med de unge, så "diagnostiseres" det partout som foreldrenes skyld.

I et fornuftig, realistisk samfunn er nettopp denne morens handlemåte en meget fornuftig ting å gjøre. Hvis noen først begynner med narkotika, kan de være ustoppelige, og foreldrene er de siste de vil høre på. Det å prøve å gi en slik ungdom som er begynt på skråplanet, et sjokk ved å la dem smake politi og arrest, som de ikke kan avfeie slik som de avfeier foreldrene, er en fornuftig oppdragelsesmetode som hjelper mange.

Det tragiske er at vi ikke lever i et samfunn som har en fornuftig holdning til foreldres oppdragelse av barn. Dessverre er vårt politi ofte ikke å stole på lenger, men opptrer som en forlenget arm av psykobabbel-gjengen, som underminerer foreldrenes oppdragelse istedenfor å støtte den. Man kunne jo håpe på at politiet i det tilfelle det gjaldt, var voksent nok til å støtte moren, også mot eventuell barneverns-pågang. Jeg er enig i at det i dagens situasjon er farefullt å sende avkommet til politiet, men hva skal hun gjøre? Skal hun sitte passivt å se ham forsvinne inn i virkelig narkomani? Vil det være noen beskyttelse mot barnevernet?

En mor som handler resolutt slik hun gjorde, hvordan kan du si – og hvordan i all verden kan du gå ut fra – at hun har vært fraværende fra sitt barn og latt ham gå for lut og kaldt vann? Hva med alle de tusener av foreldre som sliter døgnet rundt for å hjelpe og redde sine barn som er kommet ut på denne sklibanen av stoffmisbruk og alt det trekker med seg?

Barn er da på ingen måte et mekanisk produkt av foreldrenes oppdragelse, og på samme måte som noen barn kan ha ufornuftige foreldre, kan noen – faktisk særdeles mange – foreldre ha høyst ufornuftige barn, ville og ustyrlige barn. Særdeles mange er eventyrlystne og søker spenning og drama og "voksent" liv. (At voksent liv er langt kjedeligere, vet ikke de.) Det er derfor man ikke kan la barn bare "utvikle seg fritt", men må oppdra de fleste av dem. Noen er riktignok lette, rolige, hører etter, er jevnt over fornøyd. Andre er urolige, ugreie, oppsetsige motskaft, aktive og masete hinsides vett og forstand, og sliter foreldrene ut. Det er stor forskjell i temperament fra barn til barn, og en uhorvelig mengde barn gjør opprør mot foreldrene eller gjør idiotiske ting som også kan føre dem farlig ut, og som foreldrene sliter med å verge dem mot konsekvensene av.

Jeg undres om du har sett på noen av artiklene i denne mappen:
Rus og kriminalitet - er det foreldrenes skyld?
Nei, man kan ikke trekke noen konklusjon om at det er foreldrenes måte å oppdra barna på som er årsaken til at de begynner å ruse seg. Årsakene er sammensatte. Ofte er det i skolen det svikter. (Samlemappe)
  
*
Marianne
*
  


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Hva gjør man med avkom som driver med hasj?
PostPosted: Fri May 12, 2006 8:38 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
Hva gjør man med avkom som driver med hasj?
  
Denne gangen er jeg enig med Arild, og jeg forstår deg ikke helt, Agrippa. Du høres ut som en barneverner som resonnerer: Er det noe krøll med de unge, så "diagnostiseres" det partout som foreldrenes skyld.



Jeg må si at jeg liker ikke at foreldre melder sine egne barn til politiet. Mange som blir meldt til barnevernet, blir det av sine egne slektninger. Sønnen til kvinnen som meldte ham til politiet, får en varig plett på rullebladet sitt som følge av morens anmeldelse. Det er ikke uvanlig at ungdom eksperimenterer med hasj, selv om dette er livsfarlig. Hasjrøyking fører ofte til psykiske lidelser, og det er ikke få som har blitt innlagt på psykiatrisk avdeling som følge av hasjrøyking, så det skal ikke bagatelliseres.

På den annen side får jeg inntrykk av at den er noe grunnleggende galt i barn-foreldre-relasjonen når en mor ikke ser annen utvei enn å melde sin seksten-årige sønn til politiet. Hasjrøykingen kan ha vært et engangstilfelle for alt vi vet. Det er altfor mange mødre som ikke tar foreldreansvaret alvorlig ved å sette bort barna til fremmede ( i heldagsbarnehager) fra de er ganske små. Det er, etter min mening, blitt altfor vanlig å skille seg og dermed frata barna en normal oppvekst fordi foreldrene setter sine egne behov foran barnas. Jeg tror det mest skadelige for barn er å oppleve at foreldrene skiller seg. En oppvekst med begge foreldre tilstede vil virke forebyggende mot adferdsproblemer som hasjrøyking, er min hypotese.

Jeg er nok mer på linje med gamle Kåre Willoch i denne saken enn med Linn Ullmann. Willoch skrev ny slutt på skuespillet "Et dukkehjem" ved å la Nora "ofre" seg for barna og bli i ekteskapet. Linn Ullmann står for det motsatte "frigjorte" synet, som går ut på at et ekteskap kan oppløses når som helst en av partene krever det. Jeg tror faktisk et av de største samfunnsproblemene i våre dager er det høye antall skilsmisser samt aleneboende foreldre. Jeg tror dette er årsaken til at mange barn søker "trøst" i narkotikamisbruk.

Forøvrig er jeg helt enig med deg i at det ikke trenger å være foreldrenes "skyld" at barna begynner å misbruke rusgifter. I familien Stoltenberg var det bare yngstedatteren Nini som falt utfor stupet. Hun satte sitt første "skudd" med heroin i en alder av 27. Til syvende og sist er det kanskje "barnas" valg om de blir misbrukere eller ikke. Men en stabil oppvekst med to foreldre kan virke som en effektiv "vaksine" mot senere problemer, tror jeg.

Jeg tror ikke det tjener barnas interesser å frata foreldre all skyld for det som går galt i oppveksten. Det er innlysende at foreldre har store muligheter for å påvirke barna, både i negativ og positiv retning. Jeg mener at foreldrerollen må tas på alvor av foreldre ved at de ikke fraskriver seg sitt selvsagte ansvar ved å kontakte offentlige hjelp som barnevern eller politi og at de selvfølgelig har rett til å oppdra barna uten utidig innblanding fra myndighetene.

Man kan ikke frabe seg enhver innblanding fra offentlige myndigheter samtidig som man melder egne barn til de samme myndighetene. Det bør ikke oppmuntres til en angiver-kultur. Det er nok angiveri i det norske samfunnet som det er.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]