It is currently Fri Mar 29, 2024 4:56 pm



Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Forkast "fag"kyndige i retten
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 11:29 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
agrippa wrote:
...Jeg synes flere familier bør kreve erstatning og oppreisning fra kommunen etter å ha blitt "undersøkt" i månedsvis og deretter forsøkt påtvunget "hjelpetiltak". Se sak om familie som gjør akkurat det.
MH Skånland wrote:
Faren med å føre erstatningssaker mot barnevernet slik tilstanden er i dag, er at sannsynligheten er meget høy for å tape, og da blir man pålagt å betale skyhøye omkostninger til det offentlige. Dette gjøres naturligvis for å lamme ofre så de ikke skal driste seg til noe slikt.

Som en minimum hvis man skal føre sak tror jeg man bør forlange at retten settes med bare legfolk som meddommere, ikke "sakkyndige" eller noen som arbeider i yrker som samarbeider med barnevernet. Og slike er sjeldne. Bare se på noen rettssaker: De meddommere som ikke er profesjonelle "barnefaglige", er gjerne lærere, sykepleiere osv.


Mine funderinger:
Hvor lett er det å påvirke hva som bør være jury. Jeg har jo selv erfaring med jury. Da gjaldt det datatekniske ting. Juryen hadde overhode ingen peiling på hva de holdt på med. Jeg fattet ikke hvorfor det verken i politiet eller rettsvesenet ble brukt folk som forstod hva de holdt på med. Jeg tok de som en selvfølge at de som drev med dette gjorde en skikkelig jobb.

For barnevernsofre må det jo være en fordel å slippe de "faglige" som tar det som en selvfølge at det såkalte barnevernet alltid har rett.

Dette skal altså være en mulighet. Er det noe man får om man krever det ved sin advokat? Eller er det bare en viss mulighet for det?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Oct 05, 2006 11:50 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Det er jo bare i straffesaker det er jury, og den skal bare avgjøre skyldsspørsmålet, ikke eventuell straffeutmåling.

I sivilsaker er det enten bare én eller flere juridiske dommere, eller de er supplert med meddommere som er ikke-jurister.

Man kan protestere mot bestemte dommere/meddommere som retten eller bv vil ha oppnevnt, men det er opp til retten å avgjøre. I erstatningssaker og andre saker mot barnevernet ynder de å oppnevne noen av bv's verstinger. I de siste omgangene av Adele Johansens sak, ETTER at Norge var dømt i Strasbourg for krenkelse av hennes menneskerettigheter, ville retten oppnevne Kari Killén. I lagmannsretten truet de igjennom å oppnevne Knut Ragnar Knudsen, som Åge Simonsen og jeg (som skulle være blant de sakkyndige vitnene for Adele) hadde satt til veggs i en annen sak for Oslo tingrett. Og det fikk de til.

  


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]