It is currently Thu Mar 28, 2024 10:52 pm



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: En psykolog som har pakket seg inn i vatt?
PostPosted: Tue Jul 26, 2016 7:04 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

En psykolog som har pakket seg inn i vatt?


Bjørg Mannes:
«Det enkleste er ofte det beste», også i barnevernet
Haugesunds Avis, 25 juli 2016


Bjørg Mannes opplyser at hun er psykolog. Hun beskriver det hun tror er norsk barnevern.

"Mesteparten av det arbeidet barnevernet utfører foregår i det stille, utanfor media og politikarane sitt søkelys."

Kun fordi media og politikerne nekter å se i øynene at det angår dem og oss alle. Det er som i kommunistlandene: Ingen informasjon om statlige overgrep i offisielle media, men mye å få vite hvis man tar bryet med å ta respektfull kontakt med dem som vet: de rammede selv. Og de er oftest villige til å belegge sine ord med alle sakens dokumenter. Barnevernet selv besitter jo ikke informasjon som familiene ikke har, barnevernet har iallfall ingen lovlig grunn til å holde tilbake dokumenter som har noen betydning for saken.

"I dei tilfellene der det blir utført dårleg arbeid, kjem media og politikarar ofte inn."

Nei, det gjør de nettopp ikke. Jeg har ikke tall på de barnevernsforfulgte som har sagt: "Hvis ikke barnevernet tar til fornuft nå, så går jeg til pressen", men har opplevet at pressen avviser dem, med ymse begrunnelser som koker ned til at de skal ha pressestøtten sin, annonsene sine, et godt forhold til politi og politikere og kommuneadministrasjon i andre typer saker, og derfor vil unngå bråk og vanskeligheter.

"Sjølv er eg psykolog, og har i seinare tid blitt kobla inn i nokre barnevernssaker der ting floka seg til. Eg har absolutt ingen grunn til å tru at desse sakene er representative for norsk barnevern."

I så fall har denne psykologen levet fullstendig ute av kontakt med alle som er utsatt for barnevernets aksjoner. Hun har kanskje trodd at det som vår konvensjonelle presse skriver om, gir riktig bilde av hva som foregår? Det gjør det ikke, nei.
   Men Bjørg Mannes befinner seg vel i rimelig nærhet av der for eksempel barnevernets behandling av "Glassjenta" hadde utspring? Stavanger Aftenblad hadde en hel skog av artikler om saken. Har også denne gått henne hus forbi?
Stavanger Aftenblad med god artikkel og flere i vente, januar - april 2016

   Og i tilfelle hun svever i den illusjon at dette er nytt: Jeg husker at Nina Hauge og jeg selv hadde et innlegg, jeg tror det var i Haugesunds Avis, 12 desember 2004 om forferdeligheter i barnevernet i Kvinnherad. Den gang var politikerne der så 'sjokkerte' over de barnevernsansattes holdninger. Vi var ikke sjokkerte. (Artikkelen het "Ikke sjokkert over barnevernet", men ligger ikke på nettet.)
   Det har heller ikke manglet på groteske barnevernssaker på Sør-Vestlandet og Vestlandet i årene før og etter 2004. Her er, litt tilfeldig, noe fra Stord:
Redaktøren i Haugesunds Avis går i blinde, april 2007
og
Karmøy barnevern, november 2012

*

"Barn har blir henta, plassert i beredskapshjem og deretter fosterhjem utan å få forklaring som kan hjelpe til å mestre den forvirringa og fortvilelsen dei opplever."

Blir alt storartet hvis fangene bare blir fortalt at konsentrasjoneleiren er til deres beste?

Bjørg Mannes er en farlig psykolog for familier. Hun tror at alt kan fikses hvis man 'forklarer' barna at de skal fratas sine foreldre:

".. obligatorisk kunnskap om aktuelt lovverk, kunnskap om barns psyke, regelmessig profesjonell veiledning og ditto ledelse, er det som skal til for å sikre at heile barnevernet fungerer godt."

Å SIKRE at HELE barnevernet fungerer godt?

Med all den innsikt hun hevder å ha i 'barns psyke', aner hun altså ikke at snusfornuftig 'informasjon' om at de overgrepene de er utsatt for fra barnevernet er til deres beste, ikke bøter på overgrepene. Hun går uten videre ut fra at det er RIKTIG av barnevernet å berøve barna deres egen familie. Da kjenner fru Mannes ikke til de entydig dystre statistikkene over hvordan det går barn i barnevernets regi og hvor mange av dem som flykter eller hevner seg. Det er litt av en 'profesjonell veiledning og ditto ledelse' hun visst tror hun er i besittelse av.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]