It is currently Thu Mar 28, 2024 1:40 pm



Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 
Author Message
 Post subject: Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sos.vesen/bv
PostPosted: Sat May 31, 2014 8:01 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sosialvesen / barnevern

One Breakdown Can Mean Losing Your Kid Forever
The Daily Beast, 30 mai 2014

- - the diagnoses, [psychiatrist Dr. Golan] said in court testimony, “do not interfere with her parenting and she is able to adequately care for Q.A.H.”

Akkurat dette sier juristen Siv Westerberg også (hun har blant annet arbeidet i psykiatrien den gangen hun var lege): Mental sykdom i sin almindelighet er ikke til hinder for å ha god, normal omsorg for sine barn.

Likeledes Åge Simonsen:
3.25 Er det gitt en begrunnelse for hvorfor klientens diagnose er problematisk i forbindelse med barneomsorg?
- - Det er ikke spesifisert på rimelig grundig vis hvorledes eller hvorfor klientens påståtte psykiske lidelse skulle påvirke omsorgsevnen negativt. Barnevernskonsulenten skriver imidlertid i sin rapport at “Barneverntenesta er generelt bekymra for barn som veks opp hjå foreldre med psykiatriske lidingar.” Siden noen psykologer/psykiatere regner at rundt 800 000 nordmenn har slike lidelser, er denne holdningen alvorlig.
Håndbok for klientutvalg og barnevernsofre

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sos.vesen/bv
PostPosted: Sun Jun 01, 2014 9:01 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Tallene, definisjonene på psykisk sykdom og påstandene om hva som er skadelig for barn, skaper muligheter for å ta hvor mange barn man måtte ønske fra foreldrene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sos.vesen/bv
PostPosted: Sun Jun 08, 2014 1:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
  
Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sosialvesen / barnevern

One Breakdown Can Mean Losing Your Kid Forever
The Daily Beast, 30 mai 2014 


Psykose er en alvorlig sinnslidelse, og må etter min mening, ikke sammenlignes med nevroser. Moren i artikkelen hadde en psykotisk episode hvor hun "så" at datterens kjønnsorganer var opprevet, og i sin psykotiske tilstand tok hun kontakt med sykehuset fordi hun trodde babyen på fem-måneder var blitt voldtatt mens hun sov. Det skal ha skjedd ved at noen skal ha helt bedøvende middel inn i ventilasjonssystemet.

Personlig synes jeg dette høres alvorlig ut, og jeg tror ikke det er noe mange foreldre opplever. Psykotiske personer er neppe gode omsorgspersoner.

Det "barnevernet" gjerne gjør er å anklage mentalt friske foreldre for å være mentalt labile fordi en en eller annen, som har et horn i siden til foreldrene, skal ha påstått det. Det er en ganske annen situasjon.

Moren som druknet alle de fem barna sine i badekaret, ble også funnet å være psykotisk.

Andrea Yates: Ill og evil

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fordommer mot 'mental sykdom' regjerer i sos.vesen/bv
PostPosted: Mon Jun 09, 2014 12:45 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Psykotisk er gjerne et ord for diverse noen mennesker har mer/mindre av enn andre.

Sover man for dårlig over tid, har man flytende overganger mellom søvn og våken tilstand, så kan normale mennesker få halusinasjoner. Religiøse opplevelser kan gi såkalte halusinasjoner. Mange mennesker med normale sosiale liv opplever å høre ting som ikke skal finnes, eller til og med se påståtte spøkelser eller gjenferd. Mulig UFO-opplevelser også hører hjemme her. Mm.

(Litt fleinsopp kan også - som kjent - gi halusinasjoner.)

Leste i Illustrert Vitenskap på 80- eller 90-tallet at (tror det var) over 10 ganger flere mennesker opplevde såkalte halusinasjoner enn antallet som ble regnet som syke. (Jeg tror tallet er mye større.) Dette vbar basert på noe "nyere" forskning. Årsaken til at disse "halusinerende" ikke var syke, var at de gikk i normale jobber, hadde normale sosiale relasjoner, familier, normal helse generelt, osv.

Det som skremte meg veldig mht psykiatrien, når jeg leste om dette allerede på slutten av 70-tallet, var at alle Bibelens profeter og apostler, og Jesus selv, ville blitt stemplet som psykotiske av den tidens psykiatri. Det ville mange kristne historiske personer også blitt. Ikke minst ville en del pinsevenner og karismatikere jeg kjente eller så opp til blitt det. Dette har satt spor i meg for livet. Slikt var skremmende siden jeg var en relativ radikal kristen i troen.

Når det gjelder mødre til babyer, som i flere måneder har for lite søvn, og aldri rytmisk søvn, er det ikke underlig at de noen ganger - spesielt i oppvåkningsfasen - opplever en del underlig mellom drømmeland og våken tilstand. Da er det fullt mulig for normale mennesker å ha opplevelser som i ettertid fortonet seg som halusinasjon.

Når det gjelder inndelingen nevroser/psykoser så var den forestillingen i oppløsning allerede på 80-tallet. Jeg leste "mursteinen" "Psykiatri" av prof. Einar Kringlen, hvor han nevnte forestillingen om at nevroser og psykoser nærmest var motsetninger, men likevel la han til en diagnose "grensepsykose" for tilfellene som lå i grenseland mellom psykoser og nevroser. På 90-tallet var det store endringer i forestillingene rundt slikt, og man fikk mer av at psykotiske mennesker ikke var så ulike normale. De hadde gjerne bare mer/mindre av diverse alle gjerne kunne ha.

Jeg tviler på at forestillingene rundt nevroser/psykoser finnes i særlig grad om noen hundre år. Det er vel mer eller mindre våre (sub)kulturers måter å nærme seg den problematikken.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]