It is currently Thu Mar 28, 2024 4:03 pm



Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 
Author Message
 Post subject: Wergeland - et kasus for psykiatrien?
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 12:02 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Overlege Nils Olav Aanonsen ved Ullevål hevder at Wergeland sannsyligvis ville ha fått behandling mot ADHD om han hadde levd i dag.

Jeg mener dette er et svært viktig poeng i samfunnsdebatten - hvor hadde vi vært dersom vi ikke hadde hatt "avvikerene" og hvor går vi nå når de blir satt under behandling før de har rukket å skape noe?

Jeg vet at Michael Moore (den amerikanske filmskaperen) og Bjørn Lyng (industrigrunder) har uttalt at de ville ha blitt medisinert om de hadde vokst opp i dag. Og hva med Vincent van Gogh? Eller Albert Einstein?

Selvfølgelig finnes det ikke spor av slike refleksjoner i artikkelen - den fokuserer bare på om dette er å sverte Wergelands minne eller ikke, og hvordan Wergeland hadde opplevd en slik diagnose.

Pussig at de tror at Wergeland ville ha tenkt slik de tenkte i første halvdel av 1800-tallet i en situsjon der alle andre tenker noe helt annet. Men så var han jo gal også da....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Dec 18, 2008 6:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Bjørn Lyng- var det han som "bygde land"?
Kjøpte seg et fjell og et stykke hav for så å sprenge fjellet i passende biter og fylle det inn i havet og deretter bygge et feriekompleks oppå.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject: vanlige folk
PostPosted: Fri Dec 19, 2008 11:13 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen


Vanlige folk gjør ikke uvanlige ting.

For øvrig har jeg selvfølgelig skrevet en laaang avhandling vedr. dette temaet i mitt manuskript som jeg ennå ikke har fått anledning til å legge ut ennå.

Psykologene og psykiaterne diagnostiserer alle mulige trekk som ikke samsvarer med vanlige folk som uønskede trekk.

Nesten alle kunstnere synes (for vanlige mennesker) å lide av ett eller annet, det vanligste diagnosen de prentet på dem tidligere var manisk-depresjon, som f.eks. August Strindberg.

Spør du meg, så lyser det misunnelse av dem som diagnostiserer disse ytterst begavede menneskene på denne fornærmende måten. Og takk og pris for at de ikke har latt seg kue.

En annen sier følgende om kunstnere, at de instinktivt vet at det er en tid for å tenke / hvile, så, arbeide, og høste, og foruten den prosessen kan ikke et produkt bli født.

Om meg selv om mine skriverier sier jeg med en passelig dose selvironi:

Å bli forfatter bør bare den som enten er materielt sikret eller masochist, sitat av Angelika Mechtel, og

en forfatter er en person som ikke kan holde sine vrangforestillinger for seg selv, sagt av Aksel Sandemose.

En annen person som best kan beskrive meg ihvert fall, er Torgny Segerstedt:

Og når jeg er ferdig med å knø barnevernet, så skal jeg gå løs på ICD- og DSM-filene. Believe me.



_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Wergeland - et kasus for psykiatrien?
PostPosted: Fri Dec 19, 2008 3:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Anne Brit Raaen wrote:
Selvfølgelig finnes det ikke spor av slike refleksjoner i artikkelen - den fokuserer bare på om dette er å sverte Wergelands minne eller ikke, og hvordan Wergeland hadde opplevd en slik diagnose.


Norske forskningsmiljø virker komplett antiintellektuelle. Kanskje ikke så rart om de doper ned de som tenker "på tvers", før de får gjort noe stort (les: kontroversielt og nyskapende).

De trenger gjerne ikke dope dem ned. Skole og barnehage har jo homogenisert dem.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Wergeland - et kasus for psykiatrien?
PostPosted: Fri Dec 19, 2008 8:34 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Overlege Nils Olav Aanonsen ved Ullevål hevder at Wergeland sannsyligvis ville ha fått behandling mot ADHD om han hadde levd i dag.


Også NRK skriver om saken:

Hadde Wergeland ADHD? Det tror nevrologen Nils Olav Aanonsen som i siste nummer av Tidskrift for den norske legeforening har gitt dikteren diagnosen ADHD. -Det er mye i hans biografier som taler for det.

Jeg tror det er mer trolig at nevrolog Nils Olav Aanonsen selv lider av en personlighetsforstyrrelse. Det er en forstyrrelse når man har en ubendig trang til å sette diagnosen "ADHD" på alt og alle.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Wergeland - et kasus for psykiatrien?
PostPosted: Fri Dec 19, 2008 8:43 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
agrippa wrote:
Anne Brit Raaen wrote:
Overlege Nils Olav Aanonsen ved Ullevål hevder at Wergeland sannsyligvis ville ha fått behandling mot ADHD om han hadde levd i dag.


Også NRK skriver om saken:

Hadde Wergeland ADHD? Det tror nevrologen Nils Olav Aanonsen som i siste nummer av Tidskrift for den norske legeforening har gitt dikteren diagnosen ADHD. -Det er mye i hans biografier som taler for det.

Jeg tror det er mer trolig at nevrolog Nils Olav Aanonsen selv lider av en personlighetsforstyrrelse. Det er en forstyrrelse når man har en ubendig trang til å sette diagnosen "ADHD" på alt og alle.



Veldig enig, de må ha en personlighetsforstyrrelse når de må sette en diagnose på alt og alle. De er bra syke disse diagnosejegerne.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 23, 2008 2:20 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det som er temmelig sikkert er at vi har satt oss i en situasjon der alle potensielt nyskapende og kreative mennesker blir omdannet til "gjennomsnittsmennesker" eller ødelagt/sperret inne i prosessen.

At dette er enda en spiker i kisten til "den vestlige sivilisasjonen" er opplagt.

Men som Mathatma Gandhi sa da han ble spurt om hva han syntes om denne sivilisasjonen - "I think it would be a great idea".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2008 2:20 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Det er vinter og vi har ski sport.
Jeg biter meg merke i hopp, alle som har sett hopp har vel registrert at en hopper i V-stil.

Denne stilen kan vi takke en svenske for. Denne svensken, som også hadde eplepsi. Svenskene hadde på det tidspunkt så dårlige hoppere, at de tok inn hvem det nå skulle være.

Denne svensken med eplepsi, revlusjonerte hoppsporten, han ble verdensmester, vel han hoppet i v-stil, noen som vet hvem han er???


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2008 4:02 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Jan B B BB ohh. . kløv från Sssssverje.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Dec 24, 2008 4:36 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Bjørn Erik, du nærmer deg, men du er ikke helt der. :wink: :wink:


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Dec 26, 2008 10:25 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Det var Jan Boklöv.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 9:26 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Mar 21, 2007 7:17 pm
Posts: 288
Nina wrote:
Det var Jan Boklöv.

Riktig, jeg tror nok at de fleste viste det, men innen skisport så var/er det et hiraki, det var ikke hvem som helst som fikk hoppe, svenskene hadde ingen ting å tape. Moralen kan vel være hvordan enkelte monopoler hindrer utvikling.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 27, 2008 9:52 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Tone Hauglum wrote:
Det er vinter og vi har ski sport.
Jeg biter meg merke i hopp, alle som har sett hopp har vel registrert at en hopper i V-stil.

Denne stilen kan vi takke en svenske for. Denne svensken, som også hadde eplepsi. Svenskene hadde på det tidspunkt så dårlige hoppere, at de tok inn hvem det nå skulle være.

Denne svensken med eplepsi, revlusjonerte hoppsporten, han ble verdensmester, vel han hoppet i v-stil, noen som vet hvem han er???

Dette var det jeg svarte på.

I tillegg til epilepsi stammet han til tider noe helt grusomt- derav skrivemåten i svaret mitt.
Altså: Jan B B BB ohh. . kløv från Sssssverje.

Noen andre spørsmål finner jeg ikke i teksten eller henvist til.

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Dec 30, 2008 8:14 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Sun Jul 06, 2008 6:28 pm
Posts: 1530
Skulle nesten hatt ei sportside her hehe bare morro litt uten om tema da. :D


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 01, 2009 1:34 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Tone skrev:

Quote:
Moralen kan vel være hvordan enkelte monopoler hindrer utvikling.


Viktig poeng! Det har mye med kontrollfriken i oss å gjøre. Planlegging er jo blitt en dominerende faktor i alle slags organisasjoner (og til og med hos oss som individer). En viktig faktor i all slik planlegging er jo å eliminere alle usikkerhetsmomenter - silk at en skal kunne være trygg på at det går som planlagt (ellers har det jo ingen hensikt).

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]