It is currently Tue Apr 16, 2024 7:28 am



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: Pågående barnvernssak og "sakkyndige"!
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 11:30 am 
Offline

Joined: Wed Jun 14, 2006 11:10 am
Posts: 1
I en pågående barnevernssak, som nå antagelig kommer opp for tingretten, etter at foreldrene tapte saken (ikke uventet iht. statistikk) i Fylkesnemnda, så kunne jeg gjerne tenke meg litt hjelp og informasjon videre.

Psykolog Inger Knutsen var "sakkyndig" i denne saken og innleid av barnevernet. Etter å ha snakket med barnet (nå 12 år gammel), i mellom 10-15 minutter, og familien ellers i tilsammen kanskje 1 time eller 2, så konkluderte hun, igjen - ikke uventet, med omsorgsovertagelse.

Knutsen skryter i fylkesnemnda av at hun aldri har tapt en barnevernssak tidligere. Er det noen her som har kilder eller vet hvor jeg kan få klarhet i hvor mange barnevernssaker hun har hatt og i hvor mange tilfeller hun har støttet barnevernet. Er hun kjøpt og betalt av barnevernet? Jeg er ikke i tvil om det, men det hadde vært fint å fått det bekreftet.

Videre, psykolog Helge Magnar Holtan var "sakkyndig" når saken ble behandlet i Fylkesnemnda. Er det noen som har informasjon eller kilder som kan vise til at Holtan tidligere har jobbet som sakkyndig for barnevernet? Isåfall er han jo inhabil på det suser! En sakkyndig som skal være "objektiv" i en sak der hans tidligere arbeidsgiver er anklager!

Takker for snarlig hjelp og råd i saken!

PS! Vi (jeg er broren til jenta som saken gjelder) har tenkt å klage inn saken til Sivilombudsmannen. Hva er deres erfaringer med Sivilombudsmannen i tidligere barnevernssaker?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 4:40 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Om du ikke har gjort det anbefaler jeg at du går inn på Google, avansert søk og søker på navnene. Både med og uten "psykolog" foran.

På avansert søk er det fire "ruter" hvor man kan skrive inn. I "rute nr to passer det best å skrive inn hele navn, med og uten tittel.

http://www.google.no/advanced_search?hl=nn

Du kan også sjekke listene på likestilling.com.

Jeg kjente igjen navnene, men klarte ikke helt å plassere dem.

Øverst på denne siden har man også søkefunksjon.

http://barnasrett.r-b-v.net har søk for BarnasRett og for hele r-b-v.net.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Pågående barnvernssak og "sakkyndige"!
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 7:32 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
mrlee wrote:
Psykolog Inger Knutsen var "sakkyndig" i denne saken og innleid av barnevernet. Etter å ha snakket med barnet (nå 12 år gammel), i mellom 10-15 minutter, og familien ellers i tilsammen kanskje 1 time eller 2, så konkluderte hun, igjen - ikke uventet, med omsorgsovertagelse.

Knutsen skryter i fylkesnemnda av at hun aldri har tapt en barnevernssak tidligere. Er det noen her som har kilder eller vet hvor jeg kan få klarhet i hvor mange barnevernssaker hun har hatt og i hvor mange tilfeller hun har støttet barnevernet. Er hun kjøpt og betalt av barnevernet? Jeg er ikke i tvil om det, men det hadde vært fint å fått det bekreftet.


Psykolog Inger Knutsen står på versting-listen.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: sivilombudsmannen
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 10:24 pm 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
PS! Vi (jeg er broren til jenta som saken gjelder) har tenkt å klage inn saken til Sivilombudsmannen. Hva er deres erfaringer med Sivilombudsmannen i tidligere barnevernssaker?


Jeg har pt. en sak der og kriteriene for å få den inn er at alt annet er forsøkt. På direkte forespørsel, er saksgangen i barnevernssaker at man har gått gjennom de instansene som er i lov om barnevern. Noen saker slipper allikevel gjennom bare den har gått barnevern, fylkesmannen, sosialombudet og eventuellt pasientombudet eller psykologforeningen. Siste organ er bukken og havresekken og lite troverdig. Det er tydelig å se i forhold til John Sandstrøm. Han hadde i gejnnomsnitt 1,4 saker der gejnnom de 10-ti- siste årene uten at han fikk så mye som ei ripe i lakken!

Håper det er noe oppklarende om at slik du fremstiller din sak, har du enda et stykke vei å gå før sivilombudsmannen vil ta saken.

I alle fall: Ha lykke til og at dere ikke knekkes uansett utfall.


Top
 Profile  
 
 Post subject: SO
PostPosted: Wed Jun 14, 2006 10:38 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Når det gjelder klager til Sivilombudsmannen, så må slike klager ikke forveksles med anker innen rettsapparatet. Heller ikke betinges klager av at forholdet er behandlet av psykologforeningen, advokatforeningen ol. først.

Fylkesmannen har tilsynsmyndighet med den kommunale barneverntjenesten. På eget initiativ kontrollerer de hvordan barnevernet forholder seg til de plikter som de har. Det handler mest om hvorvidt de overholder tidsfrister og fører de nødvendige tilsyn med plasserte barn. Barn og foreldre kan også klage på saksbehandling og annet til fylkesmannen. Fylkesmannen er imidlertid nokså tafatt, og sanksjonerer ikke overfor barnevernet, men du kan altså få medhold fra fylkesmannskontoret og det kan være til hjelp i kampen mot det kommunale barnevernet.

Neste instans - dersom fylkesmannen avviser klagen din eller ikke gir deg medhold - er Sivilombudsmannen. Det er Stortingets ombudsmann overfor forvaltningen. Som privatperson kan du altså sende klage på forvaltningen hit, men først etter at fylkesmannen har behandlet saken (eller nektet å behandle saken din).
Du kan lese om Sivilombudsmannen her: http://www.sivilombudsmannen.no/


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]