It is currently Fri Apr 19, 2024 8:52 pm



Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 
Author Message
 Post subject: Munchhausen igjen
PostPosted: Fri May 09, 2008 11:34 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Fri Aug 31, 2007 10:43 am
Posts: 132
Siste nummer av Tidskrift for norsk psykolog forening (april 2008) inneholder en "fagartikkel" av Anne-Kari Torgalsbøen, fra psykologisk institutt, UiO. Tittel på artikkel er: Når behovet for oppmerksomhet og sympati overgår morsfølelsen: En litteraturgjennomgang av Münchhausen sydrome by proxy.

Her er artikkelens ingress:
Quote:
Foreldre som med vilje produserer fysiske eller psykiske symptomer hos sine barn utøver ikke bare en type mishandling med dødelig utfall for barnet, men de involverer også helsepersonell i mishandlingen ved at det gjennomføres unødvendige og ofte smertefulle medisinske undersøkelser.


Artikkelen inneholder flere referanser til Meadows arbeid, den siste fra 2000. Hvor ukritisk denne artikkelen er illustreres ved følgende sitat (s. 428):
Quote:
Fenomenet patalogisk løgn ("pseudologia fantastica")(Meadow, 2000) kaster lys over det som av mange sakkyndige vurderes som et misforhold mellom mødrenes reaksjoner og alvoret i de angivelig dramatiske symptomene som de hevder å observere hos barna.


Artikkelforfatteren har jobbet som sakkyndig, og bemerker:
Quote:
I en rekke saker der mødres overgrepsatferd har vært i samsvar med viljestyrt indusert forstyrrelse, har jeg som sakkyndig blitt slått av med hvilken overbevisning overgriperen kan dramatisere og forfalske informasjon; ikke bare om barnet, men også om seg selv og sin familie.....


Er artikkelforfatteren i det hele tatt klar over skandalen som førte til at Roy Meadow ble frattat sin legelisens for en tid? At mange mødre ble feildømt, og senere løslatt, som følge av Meadows uredelig arbeid?

Ikke nok med det. Hvis artikkelforfatteren virkelig ikke visste om at Meadow har mistet all troverdighet i Storbritannia, hvorfor har tidskrift for norsk psykologisk forening trykt en slik artikkel? Hva sier dette om fagdommervurderingen (peer review) til tidsskriftet, når slikt sludder blir antatt som en "fagartikkel"?

Ikke bare viser dette at norsk psykologi har nådd et nytt lavmål, men også at utsiktene til at ting kan bli bedre er forsvinnende små.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri May 09, 2008 12:44 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Meadow har faktisk fått tilbake sin legelisens for et år eller to siden, men med begrunnelse at han hadde trodd på sine egne antagelser, og altså hadde drevet på i beste mening, ikke bevisst ondsinnet. Han fikk den altså IKKE igjen fordi MSbP har fått status igjen, men på tross av at det ble erkjent å være kvakksalveri, hvis jeg husker rett – jeg har en artikkel om det et sted, men mangler tid til å finne den frem og kommentere. Jeg ville ha behov for en halvdags "sekretær" som jeg kunne arbeide i direkte kontakt med, slik at vi kunne hjelpes ad og gjøre systematisk arbeid kontinuerlig, pålitelig og hver eneste dag, med å skrive og ordne med alle disse tingene. Men slik er mitt liv altså ikke og kommer aldri til å bli det.

Resultatet av det resonnementet som unnskyldte Meadow blir jo at enhver som mener de gjør hva som helst i beste mening, skal være immun mot selv å måtte være noen som helst konsekvens av noen som helst følger av deres virksomhet. – Det gjaldt jo også store og små nazister, og tallrike andre også, som har begått horrible overgrep, at de har trodd at det var riktig, til det beste for Tyskland, til det beste for "saken", nødvendig for å nå frem til idealsamfunnet.

PS: Torgalsbøen står allerede på gfsr's svartelister, ser jeg, i seksjonen "Psykologer og psykiatre". Navnet mangler bare -n til slutt. Det lar seg nok rette på.
  
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri May 09, 2008 6:13 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
MH Skånland wrote:
  
PS: Torgalsbøen står allerede på gfsr's svartelister, ser jeg, i seksjonen "Psykologer og psykiatre". Navnet mangler bare -n til slutt. Det lar seg nok rette på.


Det er ordnet.
Vi ønsker jo ikke at noen skal forveksles med uskyldige :)

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]