It is currently Fri Apr 26, 2024 1:54 am



Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Hva er "barnets beste" og "sosial arv" ?
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
*
Det er utrolig så lett godtfolk lar seg bløffe når våre myndigheter kommer trekkende med at de setter hensynet til barnets beste i sentrum. Så godt som aldri blir de som ytrer dette, tatt ved vingebenet. Man krever ikke at de skal presisere både hva de mener med "barnets beste" og hvordan de kan dokumentere at dette virkelig er til barnets beste.

Men se her:

Kommentar til LOs høringssvar
av Else Sommer
http://www.barnasrett.no/else_sommer/lo ... gssvar.htm

Danske Else Sommer (som arbeider med kamp mot barnevernet likesom vi) leser mye på BarnasRett. Her viser hun til at en høringsuttalelse fra det norske LO, som sier at det ikke finnes påvisning av virkningen av det man gjør, har en klar parallell i Danmark (kanskje er det enda tydeligere i Danmark faktisk, at etterprøving mangler, etter det jeg har lest).

Else har vært på et møte i København, et møte hun sa var lærerikt. For der la nemlig ordentlige forskere frem evidens for at det overhode ikke finnes etterprøving, eller vilje til å etterprøve, resultatene av alle myndighetenes "tiltak" overfor barn. Og: De tilstedeværende myndighetspersoner gjorde klare mageplask. Her er episoden hvor en minister uttaler seg om "barnets beste":

"Vi forespurgte socialministeren, hvad man skulle forstå ved udtrykket 'barnets bedste'. Det beror på sagsbehandlerens individuelle skøn, lød det salomoniske svar."

Hmm, jeg minnes at Sylvia Brustad, i den tid hun var Barne- og familieminister, uttalte seg på samme måte. Jeg har ikke det ordrette sitatet, men husker innholdet godt, det var noe sånt som - - - Jeg mener nå det, jeg, at barnets beste det er nå barnets beste, det da. Det mener nå jeg da. - - -

Stort bedre kan det vel ikke sies enn det disse to har klart. Det er sandelig glupe folk vi utnevner til regjeringsmedlemmer både i Danmark og Norge, dere.

Innenfor sosialt "arbeid" vaser mange om "sosial arv". De har drevet på med det i mange tiår, og det skal liksom forklare, på deterministisk vis, at folk ikke kan vurdere sin egen bakgrunn men automatisk driver akkurat på samme måte som egne foreldre gjorde. Det vil si: Å nei da, man kan lære å bli bedre, men da må de barnefaglige lære en det, og de må drive på med dadda-virksomheten i for eksempel 15 år. – At det hele er vas og vås, er klart, men det er jo stort sett det meste som bedrives innenfor de kretsene.

i Danmark er barnevernerne og myndighetene enda hissigere, og har vært det i mange år, på "sosial arv" enn det de hittil har vært i Norge. Den må brytes, mener de, og gjett hvordan det skjer! Ihvertfall snakker danskene meget mere om "sosial arv", for det høres jo imponerende vitenskapelig ut. Men det kan nok når som helst komme en bølge også i Norge.

Hør hva Else sier:

"Mangelen på klare og entydige love og cirkulærer er også mærkbar i Danmark. Ingen vil definere, hvad de anvendte ord og fraser betyder. 'Social arv' kan betyde næsten hvad som helst, afhængigt af hvad myndighederne vil bruge det til."

*

Hver gang "barnefaglig" prat presenteres av de "barnefaglige" selv, minnes jeg sterkere og sterkere om H.C. Andersens vidunderlige eventyr "Keiserens .... " (dere vet hvilket jeg mener). Og Else Sommer, kan jeg hilse dere og si, hun er et finfint eksempel på det lille barnet i eventyret.

Marianne
*


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 22, 2006 10:53 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Jeg ba barnevernet dokumentere hvilke positive virkninger tiltakene ville ha for min sønn i fremtiden. Da fikk jeg brev om at dem kunne ikke dokumentere noen ting. Men dem synes tiltakene var bra nå

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 12:17 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
jthaake wrote:
Jeg ba barnevernet dokumentere hvilke positive virkninger tiltakene ville ha for min sønn i fremtiden. Da fikk jeg brev om at dem kunne ikke dokumentere noen ting. Men dem synes tiltakene var bra nå



Målsetning skulle bv sette opp på første ansvarsgruppemøte, med andre ord, de visste ennå ikke hva de ville oppnå. Dermed visste de vel heller ikke hva som var problemet!

Har aldri opplevd mer inkompetanse enn jeg støtte på i det såkalte "barnevernet"!

Målsetningen deres er å få flest mulig inn i det forbannede systemet sitt slik at de kan tjene penger og lage fine statistikker over alle som mottar hjelpetiltak.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 12:19 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Jeg har også sendt ett brev til deres psykolog for å få han til å beskrive. Hvilke tiltak han har gjort for å kvalitetsikre den jobben han har gjort. For eksempel at dokumentene er sanne. Hva har han gjort for å luke ut løgner. Og hvilke skritt har han gjort for att rapporten skal bli objektiv

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 12:19 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
jthaake wrote:
Jeg har også sendt ett brev til deres psykolog for å få han til å beskrive. Hvilke tiltak han har gjort for å kvalitetsikre den jobben han har gjort. For eksempel at dokumentene er sanne. Hva har han gjort for å luke ut løgner. Og hvilke skritt har han gjort for att rapporten skal bli objektiv



I dag var jeg i kontakt med psykologforbundet. Der sa dem at i bv saker har ikke en psykolog noen mappe som han kan vise frem da det er anderledes i bv saker

Jeg spurt da hvordan kan en psykolog skrive en konklusjon hvis han ikke har papirersendt i fra bv. Og plutselig så hadde dem en mappe.


Så nå sender jeg en klage på psykolog Espen Wallstad. For han har ikke svart på det brevet jeg sendte i oktober.

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject: Akkurat, ja
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 12:22 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Ja akkurat, de er vel ikke i tvil om det de allikevel ikke kan dokumentere. Det tviler jeg ikke på, Jan Thore, og det burde jo vært nok til å få barnevernerne umyndiggjort og tvangsplassert i barnehager for særdeles sent utviklede som trenger særdeles betydelig støtte.

Her i Borgerdebat er det forøvrig en tråd om sosial arv:
http://www.borgerdebat.dk/phorum/read.php?2,7997

Marianne


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Feb 23, 2006 12:29 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
(Denne artikkel er litt endret med sitatet under fra Svend Rom. Hans innlegg kom nemlig ikke med da han ikke er medlem)
Svend Rom - Guest wrote:
Ja, jeg ser at det i Norge er sådan at man i tidens løb har flere og flere udsatte børn og familier med behov for behandling og der er derfor større og større behov for behandlere, som alle er damer der har fået et diplom på en specialskole. Disse damer, og måske en enkelt psykolog, snakker og snakker og snakker og snakker så med børnene i håb om at de kan bryde den sociale arv. Om dette lykkes ved man ikke før børnene bliver voksne og får eller ikke får sig et arbejde og ikke hverken er blevet misbrugere eller forbrydere.
Kun få undersøger om der er noget sammenhæng mellem at vokse up med kommunen som familie og selv siden få børn der også har brug for kommunen som mor og far. Måske er det en kommunal omklamring og forsørgelse der er selv den onde sociale arv?
Men hvor længe kan de stabile familier vedblive at producere gode sociale behandlere? Og vil de ikke efterhånden bli i mindretal?

Svends formulering:

"Måske er det en kommunal omklamring og forsørgelse der er selv den onde sociale arv? "

er en god karakteristikk av det som foregår, ja.

Marianne

PS: Velkommen til xvb (som, som du kanskje forstår, betyr omtrent "EXit BarneVernet"), Svend. Du og jeg kjenner hverandre jo ganske godt fra http://www.borgerdebat.dk. Vi befolkninger i Norden, som tross alt forstår hverandres sprog, trenger å utveksle informasjon.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 2:47 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
jthaake wrote:
Jeg ba barnevernet dokumentere hvilke positive virkninger tiltakene ville ha for min sønn i fremtiden. Da fikk jeg brev om at dem kunne ikke dokumentere noen ting. Men dem synes tiltakene var bra nå



Målsetning skulle bv sette opp på første ansvarsgruppemøte, med andre ord, de visste ennå ikke hva de ville oppnå. Dermed visste de vel heller ikke hva som var problemet!

Har aldri opplevd mer inkompetanse enn jeg støtte på i det såkalte "barnevernet"!

Målsetningen deres er å få flest mulig inn i det forbannede systemet sitt slik at de kan tjene penger og lage fine statistikker over alle som mottar hjelpetiltak.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 3:00 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
Jeg har også sendt ett brev til deres psykolog for å få han til å beskrive. Hvilke tiltak han har gjort for å kvalitetsikre den jobben han har gjort. For eksempel at dokumentene er sanne. Hva har han gjort for å luke ut løgner. Og hvilke skritt har han gjort for att rapporten skal bli objektiv

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 3:00 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:22 am
Posts: 108
Location: Ullensaker
jthaake wrote:
Jeg har også sendt ett brev til deres psykolog for å få han til å beskrive. Hvilke tiltak han har gjort for å kvalitetsikre den jobben han har gjort. For eksempel at dokumentene er sanne. Hva har han gjort for å luke ut løgner. Og hvilke skritt har han gjort for att rapporten skal bli objektiv



I dag var jeg i kontakt med psykologforbundet. Der sa dem at i bv saker har ikke en psykolog noen mappe som han kan vise frem da det er anderledes i bv saker

Jeg spurt da hvordan kan en psykolog skrive en konklusjon hvis han ikke har papirersendt i fra bv. Og plutselig så hadde dem en mappe.


Så nå sender jeg en klage på psykolog Espen Wallstad. For han har ikke svart på det brevet jeg sendte i oktober.

_________________
jan thore


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 06, 2006 1:29 am 
Offline

Joined: Tue Feb 14, 2006 1:51 pm
Posts: 27
*********

_________________
Laura


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]