It is currently Fri Apr 19, 2024 2:23 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Lederen i Norsk Psykiatrisk Forening retter sterk kritikk...
PostPosted: Mon Jan 21, 2008 11:55 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Tue Apr 03, 2007 3:48 pm
Posts: 207
Lederen i Norsk Psykiatrisk Forening retter sterk kritikk mot psykiaterne Odd H. Hellesøy og Lars Weisæth. De to var involvert i granskningen av Gerd-Liv Valla.


Quote:
Når helsepersonell skal underkaste mennesker en faglig analyse av deres psyke og karakter, må det være en selvfølge at det skjer i samråd og samtykke med den det gjelder, sier leder Jan Olav Johannessen i Norsk Psykiatrisk Forening til Klassekampen.


Dette burde vært en selvfølgelighet,men de aller fleste som er innleid "sakkyndig" bryr seg lite om etikk,moral og regler.....her er det økonomien og inntekta som råder.

Quote:
Hadde beskrivelsen som Johannessen legger fram vært riktig, hadde vi brutt en rekke etiske og helsefaglige prinsipper. Men vi har ikke hatt rollen som leger i denne sammenhengen. Vi har hatt et oppdrag som sakkyndige, og der gjelder andre spilleregler enn helselovgivningen, sier Hellesøy og Weisæth.


http://www.ba.no/nyheter/irix/article3293358.ece

Det er ingen tvil om at både etiske og helsefaglige prinsipper blir brudt i de fleste saker hvor "sakkyndige" blir brukt. Her innrømmes det også åpent at disse sakene har andre "spilleregler" enn helselovgivningen tillater..... :evil: :evil:

Her bør hver enkelt som opplever slikt bli flinkere til å klage disse inn til helsetilsynet,noe som forøvrig helsetilsynet selv har oppfordret til i andre lignende saker. Dette har klare paralleller til de såkallte "sakkyndige" i bv-saker.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 7:36 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
Helt enig med deg i at dette er akkurat som når "sakkyndige" herjer i barneverns-saker. Lederen av utvalget, Jan Fougner, og et par dommere som også deltok der, har også gått fullstendig utilbørlig frem. Det er ingen overraskelse, jeg ser samme tegning som familier opplever i fylkesnevnd og rett.

Jeg har lest Gerd Liv Vallas bok Prosessen om saken. Det slo også meg øyeblikkelig at den behandlingen Valla fikk av dette "utvalget", oppnevnt av LO selv, den var akkurat som folk får av barnevernet. Inkompetanse og sludder blir brukt som "bevis". "Den anklagede" blir psykiatrisert. Boken har et langt tillegg som er skrevet av hennes advokat Håkon Bleken, som er en glimrende karakteristikk av hvordan de to psykiatrene, og advokat Jan Fougner, som egentlig skulle lede en upartisk granskning av sakskomplekset, har drevet på. Så pass opp for advokat Jan Fougner, det han har drevet med i den saken, virker helt vilt. Men som sagt, dette ser vi hver dag i barnevernssaker.

Dette har intet å gjøre med hvorvidt Gerd Liv Valla er en omsorgsfull sjef og kollega eller et råskinn. Jeg tror kanskje en organisasjon som LO, hvor virksomheten hele tiden dreier seg om kamp for og imot grupper i samfunnet og kamp om og for meninger og idéer, ikke akkurat er stedet hvor de mest fredsommelige og ufarlige kommer til topps.

Det tragiske er at Gerd Liv Valla, som selv har opplevet dette som hver en familie i barnevernets og "sakkyndiges" klør opplever, og som selv har en handikappet datter – som hun bare tilfeldigvis ikke har hatt pågang og herjing om fra barnevernets side – hun er en varm tilhenger av FO – Fellesorganisasjonen, fagforeningen til barnevernsarbeiderne, de mest aktive, ved siden av Barne- og familie/likestillings-departementet til å forfølge foreldre og kjempe for at foreldre skal straffes hvis de offentliggjør hvordan de og deres barn blir behandlet av barnevernet, "sakkyndige", advokater og dommere. I boken skriver hun så varmt om disse FO-organiserte barnevernsarbeiderne, som hun synes skal ha mere lønn.

Men slik er det altså, Valla ser sin egen sak, men ser ikke, og vil nok ikke se, hvordan "hennes" LO-medlemmer behandler familier like ille, og det ikke bare i arbeidslivet men i selve familielivet: hvordan de ødelegger barn og tvinger foreldrene til å stå hjelpeløse og se dette uten å kunne stoppe det. Gerd Liv Valla var opprinnelig kommunist, medlem av KUL, som vel sto til venstre for det aller meste og heiet på Pol Pot. Jeg kan tenke meg at kollektivisme og statens makt over individene sitter såpass dypt blant hennes idealer at det er håpløst å få henne til å innse hva hun i høy grad har vært med på gjennom barnevernet. Hun har jo til og med vært justisminister.

Forøvrig har Torstein Tranøy, journalist i Dagens Næringsliv – bror av Joar, forøvrig – skrevet en bok som heter Vallas fall, som utfyller Vallas egen bok utmerket, fordi den tar opp det politiske bildet og de politiske uenighetene som saken skjedde innen. Jeg tror gjerne det var slik at det var sterke politiske krefter som ville ha fjernet henne, og som med glede kastet seg på Yssen-saken da den kom rekende på en fjøl.

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Lederen i Norsk Psykiatrisk Forening retter sterk kritik
PostPosted: Tue Jan 22, 2008 5:21 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
møre wrote:
Lederen i Norsk Psykiatrisk Forening retter sterk kritikk mot psykiaterne Odd H. Hellesøy og Lars Weisæth. De to var involvert i granskningen av Gerd-Liv Valla.


Quote:
Når helsepersonell skal underkaste mennesker en faglig analyse av deres psyke og karakter, må det være en selvfølge at det skjer i samråd og samtykke med den det gjelder, sier leder Jan Olav Johannessen i Norsk Psykiatrisk Forening til Klassekampen.


I barnetraffick-saker forekommer det at foreldre "utredes" kun på grunnlag av saksdokumenter og uten å ha gitt sitt samtykke til slik "utredning". Det er interessant at leder i Norsk Psykiatrisk Forening mener slik praksis er forkastelig.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 9:03 pm 
Offline

Joined: Sun Nov 26, 2006 7:18 pm
Posts: 40
Location: finnmark
jeg synes oppriktig synd i Valla.
Men hun er ressurssterk. Hun får jaggu spaltemetere og full interesse for sin sak. For ikke å snakke om de rette råd. Og hun har neppe "fri-rettshjelps-advokat".
Det er på tide at vi fikk vite at fylkesmann og fylkeslegen ikke er rett klageinstans. Her har vi kastet bort energi på feile opplysninger.
Det er kansje mer ekte tårer hun sitter med. Hun kan jo for eksempel trøste seg med at hennes sakkyndige utredning ikke resulterte i at hun mistet retten til å være mor.
Men tommelen opp for henne. Vi vet nu d er en granskning av faens-makten på trappene ,og er det noen som får det i havn så er d ho Gerd-Liv Valla. :roll:

_________________
vilje-mor


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Jan 23, 2008 10:42 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det var Brennpunkt på NRK som fyra opp saken denne gangen, og rettet fokuset mot sakkyndigrollen utenom straffesaker. Hellesøy ble intervjuet og det kom flere offer for hans praksis til orde i reportasjen. Jeg regner med at den kan finnes igjen på NRKs nettsider. Skal prøve å lete.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Last edited by Anne Brit Raaen on Thu Jan 24, 2008 11:42 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 10:04 am 
Offline

Joined: Sun Nov 26, 2006 7:18 pm
Posts: 40
Location: finnmark
Anne Brit Raaen wrote:
Det var Brennpunkt på NRK som fyra opp saken denne gangen, og rettet fokuset mot sakkyndigrollen utenom straffesaker. Hellesøy ble intervjuet og det kom flere offer for hans praksis til orde i reportasjen. Jeg regenr med at den kan finnes igjen på NRKs nettsider. Sakl prøve å lete.


Joa. fikk det med meg. KJEMPEBRA. Dette fokuset trenger vi. :P

_________________
vilje-mor


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Jan 24, 2008 11:54 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Fri Dec 22, 2006 1:40 pm
Posts: 978
Location: Vefsn
Noen som kan legge ut en link el. annet til dette programmet ?

_________________
B.E.Bjorbekkmo
[size=75][color=red]
Gjør ALLTID og uten unntak opptak av møter, telefonsamtaler o.l. med BV etc[/color]
Dette har du lovlig og full adgang til iht [url=http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-017.html#145a]straffelovens § 145a[/url], så lenge du selv deltar i samtalen.[/size]

[url=http://barnevernet.origo.no]Barnevern[/url]


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jan 26, 2008 6:59 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Du finner den her tror jeg.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]