It is currently Fri Mar 29, 2024 3:37 pm



Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Linn Skåber som personlighetsforstyrret forlagsredaktør
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 9:02 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Altså Linn Skåbers gestalter en skikkelse med personlighetsforstyrring, mens de andres reaksjon viser normal personlighet?


Linn Skåber karikerer en personlighetsforstyrret utgave av seg selv, men det er jo mulig at de andre også har (svakere) personlighetsforstyrrelser.
Sammenlignet med ekstreme Linn så virker imidlertid de andre svært normale.

Personlighetsforstyrrelser av varierende grad er veldig utbredt, hevder fagfolk. Det er få som kan si om seg selv at de er fullstendig harmoniske mennesker.

Da er man nødt til å møte personlighetsforstyrrede mennesker også innen barnevernet, og man skal ikke se bort ifra at slike profesjoner kan tiltrekke seg personlighetsforstyrrede.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 4:09 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Blir det ikke litt "forstyrret" å utvksle diagnoser på den måten.

BV bruker diagnosen til å begrunne sine handlinger, og så svarer vi ved å si at det er i BV de personlighetsforstyrrete er...

Jeg ville foretrekk at hele ideen ble skrotet, og at vi ikke sykeliggjorde slett oppførsel på denne måten.

"Jeg kan ikke noe for at jeg er slik, jeg har nemlig en personlighetsforstyrrelse"

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 5:06 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Adferd er langt på vei valg eller produkt av tidligere valg. Det er derfor jeg mener psykopati oftest er en etikk, ikke en sykdom. Derfor mener jeg også at psykopatene er ansvarlig for sine handlinger.

En del av adferden man finner hos en del som er diagnosert som personlighetsforstyrrelse, plasserer jeg under etikken psykopati.

Jeg tror man må ta personlighetsforstyrrelsene med en stor klype salt. Det er ikke folk med stor tro på individets rettigheter, individets valg, tolleranse, naturlige forskjeller etc, som står bak disse idéene. Derimot "lyser" de av determinisme.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 7:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Blir det ikke litt "forstyrret" å utvksle diagnoser på den måten.

BV bruker diagnosen til å begrunne sine handlinger, og så svarer vi ved å si at det er i BV de personlighetsforstyrrete er...

Jeg ville foretrekk at hele ideen ble skrotet, og at vi ikke sykeliggjorde slett oppførsel på denne måten.

"Jeg kan ikke noe for at jeg er slik, jeg har nemlig en personlighetsforstyrrelse"


Barnevernet stiller deg ikke til ansvar for noe galt du har gjort. Du blir anklaget utelukkende på grunnlag av dine ulike egenskaper. Oppveksten din blir brukt mot deg. Man blir anklaget på grunnlag av sine foreldre, som man som kjent, ikke kan velge.

Hadde barnevernets anklage enda bestått i noe reelt, for eksempel, "du slår barnet ditt daglig", men slik er det ikke. Man blir beskyldt for ting man ikke kan forsvare seg mot. Alle har vi ulike personligheter, og barnevernet kan mene at din personlighet betyr at du trenger hjelpetiltak.

Forøvrig er jeg enig med deg i at slett oppførsel ikke trenger å skyldes en "diagnose", men i psykiatrien/psykologien finnes ikke ondskap. Alt skyldes psykiske lidelser.

Uansett så tror jeg at personlighetsforstyrrelser eksisterer, men det kan være et moderne navn på konsekvensene av synd. Jeg tror også at mennesker kan forbedre seg. De kan bli mer optimale i sin væremåte, og da tror jeg det er viktig å ha innsikt i hva som er ekte kjærlighet. Ved å være genuint vennlige mot sine medmennesker kan man oppnå mye. Barnevernerne utviser ofte direkte ondskap, og jeg tror det må få konsekvenser for deres egen personlighet. Om du kaller dem onde eller forstyrrede er hipp som happ.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 8:09 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Personlighetsforstyrrelse vil jeg definere som det å holde noe for sant som ikke er sant og agere etter det. Dette kan klassifiseres etter måter det gjøres på.

En problemstilling er imidlertid at også de såkalte normale forkaster sannheten (virkligheten/fakta og korrekte logiske konklusjoner basert på virkligheten/fakta). Ikke minst de som "deler ut" (diagnoserer med) personlighetsforstyrrelser.

Det er litt som en filosof hevdet: Det var meningsløst å kalle noen gal, for de normale var jo også gal.

Folk som er sannferdige i sin tenkning oppfattes langt på vei som avvikere. Verken politisk korrekthet eller kultur bygger klart på sannhet. Heller ikke meninger som konstrueres - et stykke på vei - utenom disse.

Mennesker er ikke opplært til å tenke logisk og sannferdig. Derfor sier jeg som en beryktet internettfilosof: Mindre norsk og matte i skolen - få inn filosofi og logikk. Dette er ikke vanskligere med logikk enn med matte. Examen filosofikum har neppe høyere vansklighetsgrad enn hva en femtenåring takler. Og det spørs om man ikke må komme enda lengre om det virkelig skal ha en dyp holdningsendrende virkning.

Med dette sier jeg også at jeg ikke deler den subjektive svevende begrepsforståelsen (om man kan kalle det "forståelse") av "sannhet" som mange av mine medkristne har.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sun Mar 18, 2007 11:52 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:13 am
Posts: 1063
Når det gjelder personlighet så heller jeg mot "trekk-teorier". Da snakker man om grads-forskjeller og ikke vesens-forskjeller. For eksempel: vi er alle mer eller mindre utadvendt/ekstrovert (eller også innadvendt/introvert), men ikke dermed syke om vi er forskjellige.
Til forskjell fra den kliniske psykologiens patologisering av variasjon: F.eks. de mest innadvendte har her schizoid personlighetsforstyrrelse, mens de mest utadvendte har histrionisk eller borderline personlighetsforstyrrelse. Osv.

Uansett så snakker vi om mennesker som verken skal medisineres eller legges inn i psykiatriske avdelinger, så jeg har ikke oppfattet meningen (for den "syke") med disse diagnosene. "Lidelsene" kan heller ikke påvises ved blodprøver eller ryggmargsprøver eller andre konkrete tester. Dertil kan de gå over av seg selv...

Jeg tror det er svindel! Og jeg tror, som Arild, at mye handler om etikk og moral; noen behandler andre mennesker utelukkende som midler for egne mål, helt uten å føle sympati og empati med dem. Slikt skaper problemer for individ og samfunn. At man da kan forklare atferden som psykopatisk kan hjelpe ofrene, men ikke frata utøveren for ansvar, for han/hun er ikke syk.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 19, 2007 11:46 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Nina wrote:
Når det gjelder personlighet så heller jeg mot "trekk-teorier". Da snakker man om grads-forskjeller og ikke vesens-forskjeller. For eksempel: vi er alle mer eller mindre utadvendt/ekstrovert (eller også innadvendt/introvert), men ikke dermed syke om vi er forskjellige.
...

Dette drar jeg inn på det "psykotiske området" også. Det er gjerne kun gradsforskjeller i irrasjonalitet og manglende vilje/evne til å forholde seg til virkligheten, mellom psykotiske og "normale".

Det er derfor enkelte nyliberalistiske/libertarianere ber den normale motparten gjøre noe med psykosene sine. Livsløgner og selvbedrag er grader av det som gjør en person psykotisk.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 20, 2007 10:11 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Det er derfor enkelte nyliberalistiske/libertarianere ber den normale motparten gjøre noe med psykosene sine. Livsløgner og selvbedrag er grader av det som gjør en person psykotisk.


Ja, helt enig! Det er helt i tåd med min egen erfaring. Det er ikke noen prinsippiell forskjell på vanlige vrangforestillinger og de mer orginale. Jeg har også inntrykk av at det sjokket folk opplever når de innser virkeligheten, ofte er så stor at de blir oppfattet som psykotiske.
Jeg har en brosjyre her -utgitt av rådet for mental helse- der noen av symptomene på en psykose visstnok skal være "overdreven interesse for politikk eller moral". Nei, vi må jo for en hver pris unngå noe sånt :twisted:

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Interessant tema.
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 3:39 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Veldig interessant tema, dere!

Og jeg er veldig enig med Nina, for jeg er sikker å at det hele bare er svindel!

I middelalderen het det om folk de ville bli kvitt at de var hysterisk og bestatt av demoner, i dag er det diagnoser.

Dette diagnosepreiket er bare utviklet av psykobablerne for å vri oppmerksomheten bort ifra deres egen udugelighet, kall det gjerne forsvarsmekanismer. For hva utretter de for andre mennesker annet enn å sykeliggjøre andre folk som ikke er like bortreist som dem selv.

Det er jo helt opplagt at mennesker er forskjellige og at vi skal være slik, fordi at vi trengs i fellesskapet for å kunne bygge et bærekraftig samfunn. Og vi klarer oss utmerket godt uten disse psykobablerne som sitter og kritisere andre mennesker som gjør en innsats for fellesskapet.

Sitte der på ræven kritisere Guds skaperverk, hvem tror de at de er?

En ting til, spesielt rettet til forskerne og Svenn Torgersen; når kan vi få se det såkalte "personlighetsforstyrrelsesgenet"?

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Interessant tema.
PostPosted: Mon Mar 26, 2007 5:07 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Mona Lygre wrote:
Veldig interessant tema, dere!

Og jeg er veldig enig med Nina, for jeg er sikker å at det hele bare er svindel!

I middelalderen het det om folk de ville bli kvitt at de var hysterisk og bestatt av demoner, i dag er det diagnoser.

Dette diagnosepreiket er bare utviklet av psykobablerne for å vri oppmerksomheten bort ifra deres egen udugelighet, kall det gjerne forsvarsmekanismer. For hva utretter de for andre mennesker annet enn å sykeliggjøre andre folk som ikke er like bortreist som dem selv.

Det er jo helt opplagt at mennesker er forskjellige og at vi skal være slik, fordi at vi trengs i fellesskapet for å kunne bygge et bærekraftig samfunn. Og vi klarer oss utmerket godt uten disse psykobablerne som sitter og kritisere andre mennesker som gjør en innsats for fellesskapet.

Sitte der på ræven kritisere Guds skaperverk, hvem tror de at de er?

En ting til, spesielt rettet til forskerne og Svenn Torgersen; når kan vi få se det såkalte "personlighetsforstyrrelsesgenet"?


Apropos besatt av diagnoser - når får vi diagnoseutdriverne?

Kjempebra innlegg.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 25 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]