It is currently Thu Apr 25, 2024 12:37 pm



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Author Message
 Post subject: Psykiatrien og diagnosene.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 12:15 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Fra Per Fugellis bok "0-visjonen":

Amerikansk psykiatriforening opererte i 1917 med 59 diagnoser, i Diagnostic and Statistical manual (DSM) 1952 med 128, i 1968 med 195, i 1980 med 277 og i dag har tallet steget til 347!


Han slo opp i DSM-IV (dagens utgave) og så på Obsessive-Compulsive Personality Disorder : "The person is preoccupied with details, rules, lists, order, organization or shedules to the extent that the major point of the activity is lost."

Selv kan han ikke kaste stein, siden han selv er i galehuset under "Academic difficulties" med diagnosen " A pattern of disobidient, negativistic and provocative opposition to authority figures".

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 12:20 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Hehe, ja Fugelli er en mangslungen person. Men hans opposisjonslyst synes jeg svært ofte koker ned til rent politiske standpunkter, at han vil ha enda mer regimentering og enda mer samfunnskontroll over pengesekken, en kontroll som gjør individene totalt hjelpeløse og ufrie. – Men jeg innrømmer gjerne at jeg ikke har foretatt noen holdbar studie av ham, det er kun en litt impresjonistisk oppfatning.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Last edited by MH Skånland on Fri Nov 10, 2006 1:25 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject: Diagnoser.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 1:23 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
En av de mest utbredte sykdommer er diagnosen. Karl Kraus.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 2:56 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
Men hans opposisjonslyst synes jeg svært ofte koker ned til rent politiske standpunkter, at han vil ha enda mer regimentering og enda mer samfunnskontroll over pengesekken, en kontroll som gjør individene totalt hjelpeløse og ufrie.


Her er hva han selv sier om det:

"Plutselig oppdager jeg et underslag i min egen mentalitetshistorie: jeg har gjemt og glemt den mest livgivende blant de essensielle verdiene: frihet."

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 3:32 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
"Definisjonen på sykdom er om man har gått til lege." (Husker ikke hvem som sa det.)

I våre tilfeller er vi vel syk om vi har hatt bv-hallikene og deres prostituerte psykologer på besøk...

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Last edited by Arild Holta on Fri Nov 10, 2006 5:17 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 4:08 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Ja, enig i at frihet er sentralt. Jeg har fundert en del over hvorfor alle intuitivt sier at slik er det, men hvis vi blir bedt om å begrunne hvorfor frihet er så viktig, er det relativt smått med gode forklaringer. Jeg har gjort meg noen tanker, men de er ikke helt modne ennå. Hva tror dere? Hvorfor er frihet så viktig en verdi?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 5:49 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det ene henger i det andre...

Mennesket er til en viss grad- og i forskjellig grad selvstendig.

Dermed er "alt" - adferd, sosial fungering, tenkning etc - "konstruert" til å fungere i enlighet med det.

Men hvorfor er vi "konstruert" slik? Kan det ha med sikkerhet, spredning mht artens overlevelse?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Psykologi er gift.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 8:30 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Psykologi er like unødvendig som bruksanvisning for gift. Karl Kraus, nå igjen.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Psykologi er gift.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 9:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Mona Lygre wrote:
Psykologi er like unødvendig som bruksanvisning for gift. Karl Kraus, nå igjen.


Du svarte på...?

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Må jeg svare?
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 10:36 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Må jeg svare? Du, det er jo dokumentert at min hukommelse er på størrelse med en gullfisk...

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject: ICD og DSM.
PostPosted: Fri Nov 10, 2006 11:41 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
Jeg "lærer vanligvis lite av mine egne erfaringer" (utenomjordisk merkelig setning), og maskinen min har det med å falle ut, men jeg klarer likevel å huske det at jeg pleier å si at;

når jeg er ferdig med barnevernet, så skal jeg være med på å slanke ICD- og DSM-filene til det halve.

Gro Harlem Bruntland sitter i WHO som høyeste beskytter av ICD og DSM. Og det lever hun fett på.

I boken, Det Store Tilbakeslaget, skriver Susan Faludi om hvordan psyiakterne fabrikerer diagnosene sine. Konene deres er med på å bestemme. Sier hun nei, så svarer han; okey, stryk det siste kriteriet.

De kollegaene som er uenige i de "ny-oppdagede" diagnosene, får sparken.

Å skrive diagnoser på folk er å vise forrakt for menneskeheten. Men disse psykologene og psykiaterne lever i sin egen verden, og innbiller seg det at det ligger millioner av diagnoser der ute og bare venter på at de skal OPPDAGE DEM!

DETTE ER HUMBURG FRA ENDE TIL ANNEN.

Men de vil jo ikke være verre enn sine kolleger innen legevitenskapen, og andre seriøse forskere. Som f eks de som forsker på DNA. Sjeldent stilles det kritiske spørsmål til disse forskerne. Og enda sjeldnere stilles det kritiske spørsmål til forskning innen menneskesinnet.

OG HVEM SKAL / KAN STILLE KRITISKE SPØRSMÅL TIL HVA SOM FOREGÅR OPPI PANNELAPPSSYNNAPPSENE PÅ DISSE PAPPSKALLENE?

INGEN SERIØSE FOLK GIDDER Å BEFATTE SEG MED DEN SLAGS PATOLOGISERINGS-TULLINGER. OG JEG FORSTÅR DEM GODT.

Men det har gått både meg og deg hus forbi at psykologene og psykiaterne forlengst har tatt patent på menneskesinnet.

Og det er ikke noe annet en rein utpressing disse folkene driver på med.

Men, nå må jeg stikke, jeg er trøtt, og dessuten så venter moderskipet på meg. Jeg har en avtale med kommandanten i sputnik-galaksen litt sør for hestehodetåken. Skal få en oppgradert chips i metallplaten bak i ryggen og legge inn en ny fil bak høyre øre. Ha en superduper fin helg!

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 3:51 am 
Offline
Rang: Ivrig bruker

Joined: Mon Feb 27, 2006 1:02 am
Posts: 159
Gullkorn 1:
Quote:
Å skrive diagnoser på folk er å vise forrakt for menneskeheten.

Gullkorn 2:
Quote:
OG HVEM SKAL / KAN STILLE KRITISKE SPØRSMÅL TIL HVA SOM FOREGÅR OPPI PANNELAPPSSYNNAPPSENE PÅ DISSE PAPPSKALLENE?


Top
 Profile  
 
 Post subject: Den mest livgivende av de essensielle verdiene
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 5:51 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
MH Skånland wrote:
Hvorfor er frihet så viktig en verdi?


Frihet er viktig fordi det er meningen at mennesket skal ta selvstendige avgjørelser og tenke fritt. Det er grunntanken bak menneskets tilblivelse. Frie avgjørelser er en forutsetning for utvikling av en sunn psyke og et lykkelig individ.

Frihet fordrer imidlertid at individet tar ansvar for seg selv, og derfor har friheten mange fiender. Det er mange som ikke ønsker å ta konsekvensene av sine handlinger.

Barnevernet skaper traumer hos individet nettopp fordi det griper inn i individets frihet med tvang. Tvangen skyldes ikke at individet har brutt landets lover.

Det er viktig med frihet for alle mennesker. Frihetsbegrepet innbefatter blant annet religionsfrihet (alle skal være frie til å gjøre seg opp sin egen oppfatning og ikke være bundet av slekt eller kultur). Man skal også ha frihet til å danne egen familie og forlate sin mor og far. Man skal ikke hele livet være underlagt sine foreldres myndighet. Man hedrer ikke sine foreldre ved å gi slipp på sin frihet.

Dessverre misbruker mange mennesker sin frihet, og det fører til ulykke for dem, ofte kalt "sosiale problemer". Det er misbruk å bruke friheten til å ta narkotika. Dette er da også forbudt men håndheves sjelden. Det er heller ikke forbudt å prostituere seg, men slik virksomhet er utrolig nedbrytende, og man bør ikke bli forundret om barnevernet griper inn overfor en mor som misbruker friheten på denne måten. (Om de bør gjøre det er en annen sak - hva mener dere? Skilsmisse kan jo også være svært traumatisk for barna, men ingen vil forby folk å skille seg, unntatt såkalte "fundamentalistiske kristne".)

Landets lover forsøker å beskytte borgerne mot de mest skadelige handlingene. Det er blant annet forbudt å ta liv, unntatt på Haukeland sykehus, og det er ikke tillatt å ta seg flere koner. Derimot er det ikke forbudt med såkalt seriemonogami og samboerskap, selv om dette var forbudt ved lov tidligere. Individet har fått færre juridiske sperrer. Til gjengjeld har det dukket opp samfunnsinstitusjoner som tar seg av problemene som følge av at individet misbruker friheten.

Vi lever på mange måter i et normløst samfunn, og friheten kan synes overveldende. Kanskje var det enklere den gang det var færre friheter, for da var de fleste bedre beskyttet mot å følge sine lyster uten å tenke på konsekvensene.

Ellers ville jeg ha trodd at kjærlighet er den aller mest livgivende av de essensielle verdier. Jeg tror faktisk at man er fri når man har kjærlighet. Frihet fordrer kjærlighet - uten kjærlighet, ingen frihet. Kjærlighet trenger ikke utelukkende være erotisk kjærlighet. Det kan også være kjærlighet til sine medmennesker og ikke minst til sine barn. Kjærlighet må imidlertid ikke forveksles med behov. Det er jo dette som barnevernet stempler som omsorgssvikt. Men hvordan klarer barnevernet å se forskjell på behov og kjærlighet, og er barnevernets "omsorg" kjærlighet?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Variasjon og mangfold
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 9:53 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Mon Aug 21, 2006 4:18 pm
Posts: 1851
Location: Bergen
VARIASJON OG MANGFOLD ER EN FORUTSETNING FOR DEN MENNESKELIGE UTVIKLING OG VEKST. -IKKE EN DIAGNOSE. M. L.

_________________
Den som tror at det å være liten ikke gir innflytelse, har aldri lagt i telt med mygg!
Signer OPPROP mot fylkesnemnda her!
Bli med på MASSESØKSMÅL MOT FYLKESNEMNDA!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 10:40 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Quote:
Det er misbruk å bruke friheten til å ta narkotika.


Så lenge bruk av narkotika er å definere som et lovbrudd, kan det vel knapt kalles misbruk av frihet.

Quote:
Vi lever på mange måter i et normløst samfunn, og friheten kan synes overveldende. Kanskje var det enklere den gang det var færre friheter, for da var de fleste bedre beskyttet mot å følge sine lyster uten å tenke på konsekvensene.


Jeg satt en kveld nylig og snakket med sønnene min om dette at det ser ut som at alt er lov, så lenge "ingen" vet om det.
Han mente at det var et resultat av fraværet av Gud, for nå var det ikke lenger noen som kunne stille oss til ansvar for våre skjulte gjerninger.

I en annen forbindelse - direkte om festing og rusmiddelbruk - men egentlig om sosialisering: Det er ofte jeg kunne ha gjort ting, men så tenker jeg på at det vil såre de jeg er glad i og derfor lar jeg være.

Dette er familens fortrinn fremfor de profesjonelle i et nøtteskall!

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]