It is currently Thu Apr 18, 2024 11:10 pm



Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Author Message
 Post subject: Frihet til å ruse seg
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 12:28 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Quote:
Det er misbruk å bruke friheten til å ta narkotika.


Så lenge bruk av narkotika er å definere som et lovbrudd, kan det vel knapt kalles misbruk av frihet.


Politiet har blitt instruert av politikerne at narkomane må få lov til å beholde sin "brukerdose", og det blir kalt sjikanering og trakassering når politiet ransaker narkomane. På TV satt Nini Stoltenberg og reklamerte for såkalt kontrollert rusmisbruk, og det var ikke rødvin hun siktet til. Hun definerer sitt rusmisbruk som en sykdom og må jo få lov til å ta medisinen sin.

Folk kan ta narkotika i full offentlighet uten at det får noen konsekvenser for dem mens foreldre blir oppsøkt av barnevernsvakten (som truer med politi dersom de ikke får slippe inn) i helgene uten at foreldrene har gjort noen verdens ting. :!:

Dessuten blir de færreste arrestert for å røyke hasj, da med unntak av foreldre og ungdom under oppsikt av barnevernet. Da kan et gram hasj på gutteværelset føre til flere års tvungen forvaring på institusjon.

I vårt samfunn er alle ofre. Ingen skal ta ansvar for sine handlinger. Til gjengjeld er det fritt frem for å forfølge personer på grunnlag av orden i hjemmet, sivil status, barn utenfor ekteskap, legebesøk etc.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 2:31 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Vi skal vel ikke diskuterer narkotikapolitikk her.

Men det er slik jeg ser det mye av det samme forestillingene som dominerer den debatten, som dominerer det vi egentlig diskuterer her.

Jeg har selv en lang historie som bruker av illegale rusmidler og jeg blir mer og mer sikker på at grunnen til at jeg hele tiden etter tenårene har klart meg så bra, er at jeg hadde en familie som var glad i meg og aldri sviktet.
Og at jeg allerede som tenåring og delvis gateboer, forsto at redningen i hvertfall ikke kom gjennom "hjelpeapparatet". Jeg er også sjeleglad for at jeg var ung på sytti-tallet, mens det fortsatt hersket en usikkerhet om hvordan en skulle forholde seg til ungdom som meg.
Allikevel så jeg altfor mange som fikk "hjelp" og gikk under i prossessen.

Glem heller ikke at flertallet av gatenarkomane har vært i hjelpeapparatet siden de var barn.

For å prøve å lede diskusjonen tilbake:

For meg ble det frigjørende å oppdage at voksne mennesker ikke nødvendigvis var synonymt med dobbeltmoral, egoisme, frykt, svik og intoleranse.
Men fortsatt er det nettopp dette som møter barn og undom som strever med å finne et meningsfylt liv i "kylsammhället".

Per Fugelli kommer tilslutt i boka si fram til et hovedpoeng: Frihet er verdiløst uten fellesskap.

Han siterer Marcel Proust. " The question is not, as for Hamlet, to be or not to be, but to belong or not to belong."

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 2:46 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Per Fugelli kommer tilslutt i boka si fram til et hovedpoeng: Frihet er verdiløst uten fellesskap.


Det kommer vel litt an på hvilket fellesskap man tilhører. Jeg er ikke alltid enig i sånne teser, for hva betyr det egentlig? At det er bedre å tilhøre fangesamfunnet i et fengsel enn å stå alene? Det er sånne "sannheter" som gjøkene i barnevernet forsøker å prakke på oss. Uten nettverk klarer man ikke å stå oppreist. Omsorgssvikt går i arv. Etc.

Jeg vet ikke en gang hvem denne Fugelli er. Er han en B-kjendis i Se og Hør eller en tomsete barnevernspedagog? Eller en sexy midtsidegutt?

Forøvrig har jeg ordet "fellesskap" langt oppe i halsen. Samme med ordet "omsorg". Ordet "fellesskapsløsninger" gir meg frysninger.

P.S. Nå har jeg "googlet" Per Fugelliog funnet ut at han er professor dr. med (synes jeg hadde sett han før). Men den viktigste opplysningen gjenstår: Er han pro eller contra barnevern?

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 4:14 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
To belong - å høre til.

Fellesskap vil vel si å kjenne en slik tilhørighet. Poenget til Fugelli er vel nettopp at dette ikke kan skapes ved vedtak eller tvang. Men i møtene mellom likeverdige mennesker.

Boka handler først og fremst om er hvordan samfunnets jag etter det perfekte gir oss sure liv og strenge samfunn.

Og han foreskriver (som samfunnsmedisiner) lekelyst, nysgjerrighet på "den andre", å være fornøyd med nok, å være glad iseg selv og andre som "blandingsmennesker" - nettopp det motsatte av det bv og mange andre instanser står for.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 5:34 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har heller ikke helt sansen for sosialmedesineren Fugelli. Mitt inntrykk er at han kun vil endre overføringene i det offenlige. Som libertarianer deler jeg ikke troen på "stjel og del-politikken".

Fellesskap har imidlertid en stor betydning utover "stjel og del-politikken". Det finnes naturlige biologisk betingede band. Disse slites i filler av dagens politikk og maktaparat som bv hersker over.

Folk er imidlertid forskjellige. Noen er svært selvstendige. Jeg har f.eks ikke behov for mange støttespillere. Slikt forstår bv dårlig. De mener at man må ha et relativt stort nettverk for å fungere tilfredstillende. Det er feil.

I gamle dager vokste folk opp på øde gårder, med lite nettverk, og ble harmoniske mennesker likevel.

Det er imidlertid klart at en del voksne nyter mer enn andre å ha mange mennesker rundt seg.

Frihet er at hvert voksent individ kan velge å arbeide mot nettopp det som dette individet trives med.

Så lenge det ikke innebærer TVANG mot andre. For innebærer det TVANG mot andre, så får ikke de andre muligheten til samme frihet for sine VALG.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Nov 13, 2006 11:57 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Endre overføringer i det offentlige er vel det stort sett enhver offentlig debatt blir redusert til.

Jeg trives selv veldig godt i mitt eget selskap (selv om det blir lite av det når en har familie). Det er vel heller ikke sosial omgang som sådan som betyr mest, men følelsen av å høre til noe - en famile, et bofelleskap, et meningsfelleskap - altså en sammenheng. Er ikke dette noe av årsaken til at du har startet dette forumet?

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 21 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]