It is currently Fri Apr 26, 2024 11:07 pm



Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 
Author Message
 Post subject: Stigmatisert av barnevernet
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 5:23 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Jeg husker ikke hvor på internett jeg fant denne men jeg syns at den har en viss relevans.

Stigmatisert av barnevernet.

Mange føler seg stigmatisert av barnevernet.

Selv om du har en psykisk diagnose, fører ikke det til manglende omsorgsevne, sier Stein Hansson i Mental Helse, som uttaler seg på generelt grunnlag.

Hansson har mottat en rekke henvendelser fra folk som mener de aldrig blir kvitt stempelet.

Det at man har fått en diagnose en gang, betyr ikke at man alltid trenger å være syk eller har symptomer på sykdommen. Derfor er det viktig at barbevernet er dette bevisst, gjør en vurdering av hvordan personen fungerer i forhold til omsorgsevne og ikke stigmatiserer vedkommende i forhold til diagnosen.

Per A Torbjørnsen, leder for stiftelsen Psykriatisk opplysning, sier at fylkesnemdene er opprettet blandt annet for å ivareta foreldrenes rettssikkerhet.

Idenne saken ble det lagt frem en sakkyndigrapport fra 1993?

Man har ikke en diagnose på livstid. Livene våre endres, vi kan bli kvitt diagnoser, endre atferd og minske graden av symptomer.

Han mener at et mindstekrav må være at slike rapporter er ferske.

Dersom forskjellen mellom det fylkesnemda kom til og det tingretten kom til skyldes at informasjonen er oppdatert, har noen hver fått seg en skikkelig lærepenge, sier Torbjørnsen, på generelt grunnlag.

Dette er kansje noe bv burde få med seg?


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 7:24 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

At diagnoser gjør foreldre ubrukelige, ER VÅS.


Det er på nivå med hva man kan forvente av fulle folk. Diagnoser deles ut i hytt og pine. OM personen skulle ha diagnosen (noen bestemte påståtte negative trekk), så kan personen ha en mengde tilsvarende sterke sider. Videre kan nettverk etc spille inn.

Virkligheten er ikke så enkel at mennesker kan bedømmes etter diagnoser. Man må være dum for å tro det.

For å ha det litt morro med logiske bevis:

Premiss 1: Dum er den som dømmer egnethet etter tilfeldige diagnoser.
Premiss 2: Bv dømmer egnethet etter tilfeldige diagnoser.
Konklusjon: I bv er man dumme.

:D

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 9:02 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Det er akkurat det jeg ville frem til ved å legge ut dette her, det står jo at man ikke kan dømme folk kun på "diagnosen" noe bv gjør til stadighet.
Slik de gjorde i min sak, de ga meg diagnosen "borderline" og støttet sitt vedtak kun på dette da de tok ungene.
Om jeg hadde vert en "borderline" så hadde ikke det vert ensbetydene med at jeg er en dårlig omsorgsperson.
Da må det flere momenter inn.

Nå er det slik i min sak at jeg har ikke denne diagnosen og det gjør forbrytelsen til bv ennå verre da jeg ikke har disse trekk de legger på meg.

Jeg har vert i kontakt med mental helse selv, og får full støtte på at bv ikke kan bruke en diagnose på meg som ikke er faglig begrunnet fra psykiatrien.
Det er kun bv som har gitt meg diagnosen "borderline" uten oppbakking av en psykolog.

Jeg er klar over at det er ett sjansespill å la seg utrede av en psykolog, men jeg var heldig å traff på en som ikke er bv vennlig, og han nektet å gi meg denne diagnosen da jeg ikke fyller visse krav som må fylles for å oppnå en "høy nok poengsum".


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Nov 08, 2006 10:44 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Borderline er kommentert i håndbok for bvoffer
http://www.barnasrett.no/handbok.htm

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 12:40 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Etter å ha lest denne "håndboken" tror jeg at jeg skal sette meg ned med alle de papirer jeg har og lage "rapport" selv. Så vidt jeg kan se er det ikke fulgt ett eneste pungt av det som står der. Jeg må si, mange takk Arild for denne opplysningen. Den skal jeg gjøre meg mye nytte av.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu Nov 09, 2006 9:37 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
 
Du kan også kontakte forfatteren, Åge Simonsen, hvis du trenger å spørre ham om noe i boken. Jeg kjenner ham godt. Åge er en fin støtte for barnevernsofre. Han arbeider til daglig i Miljøvernforbundet her i Bergen.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: borderline
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 8:24 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Sat Nov 04, 2006 12:12 pm
Posts: 80
barnevernet fortalte meg at jeg var psykopat(det var helt nytt for meg)samtidig var jeg en stor lystlögner som hadde sittet i retten å löyet om dem.da spurte jeg om hun visste hva psykopat var.ja det var slike som meg det.problemet deres var at de ikke kunne bevise hvilken grad jeg hadde.selfölgelig gikk jeg,ingen vits i å argumentere med idioter.tok det opp med bup da sönnen min gikk til en av de få som har vett der.hun sa hun ikke var overrasket da hun jevnlig måtte inn i rettsaker å korrigere bv.det var slik sa hun at de ofte diktet opp diagnoser for å få medhold,det er utrolig at de har så mye makt og at det skal väre så vanskelig å få dem stilt til veggs.la dem stå för sine lögner för de kaller andre psykopater å lystlögnere..


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Nov 11, 2006 11:05 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Wed Oct 04, 2006 1:08 pm
Posts: 549
Location: Eidskog/magnor
Det er helt klart bekymringsfullt at bv "slenger" rundt seg med diagnoser de helt klart ikke har den fjerneste anelse om hva de innebærer. Men å være så til de grader mistenksom mot andre mennesker som bv er, er også en diagnose og den heter paranoid. Kansje det er de som er syke og ikke vi? Tanken har streifet meg flere ganger i min kontakt med bv. Å bare prate med disse menneskene er å bevege seg ut i et minefeldt. Ett feil svar, eller en upresis uttalelse, og du sitter i "baret" uten unger og totalt ødelagt som individ. Med ett lass av diagnoser som disse tullingene har slengt mot deg bare fordi de syns de høres "kule" ut. Uten et fnugg av faglig kompetanse, og noe begrep på hva de egentlig prater om. Så har vi jo disse godt betalte psykologene deres, som skal komme med oppbakking av bv uttalelser, det er vel lommeboken som styrer deres intelekt og "faglige" kompetanse. Jeg vet at jeg ikke lider av noen psykisk sykdom, jeg er bare et normalt menneske med alle de feil og mangler det innebærer. En god mor som elsker ungene mine og er en "løve" når det gjelder å forsvare de, men en pasifist på alle andre områder i livet. Helt normalt.

_________________
"Sjefen" på eidskogen


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]