It is currently Fri Mar 29, 2024 12:52 am



Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Motarbeider lovlig hjemmeundervisning
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 2:26 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
[face=Arial]
Hjemmeunderviste nektes vitnemål[/face]


Quote:
For tiden strammer norske myndighetene igjen muligheten til hjemmeundervisning. I sommer ble det innført en ny forskrift om vurdering i grunnskolen som aktivt utestenger hjemmeunderviste elever fra retten til å få et vitnemål, også uten karakterer. Det vanskeliggjør disse elevenes muligheter til videregående opplæring.

Kilde

Muslimer som underviser selv blir motarbeidet på det kraftigste. Dette er mye av det samme andre blir møtt med som driver hjemmeundervisning. Hos muslimene vil det ofte være språklige argument og argument for integrering.

Barna tilhører imidlertid familien. DET får myndighetene rette sin politikk i enlighet med.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 7:13 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  
Jeg har inntrykk av at myndighetene spesielt motarbeider hjemmeundervisning når foreldrene har religiøs begrunnelse for det eller tilhører spesielle religiøse grupper. Det har jeg merket meg i flere barnevernssaker.

I et tilfelle i Sverige var det påfallende. Myndighetene var nok i realiteten negative til at en pike der ikke skulle gå på skolen, spurte faren om det var religiøse grunner, og da han sa nei, gikk det glatt. Hun tok eksamener innen et annet lands skolesystem og gjorde det glimrende; et par timers skolearbeid per dag var nok. Hun deltok også i gymnastikk og sport sammen med de andre. 13 år gammel begynte hun på gymnasiet (da gikk hun på skolen), og var langt foran i flere fag.
  


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Sep 23, 2006 9:34 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg kan tenke meg at de fleste land er mindre vanskelig enn Norge og Sverige.

For de fleste, så vil det vel være et problem å forstå hvordan man skal kunne skaffe barnet karakter i morsmålet.

Nå er det vel foreninger for hjemmeundervisning i mange land. Ikke minst store land.

I England var det visst 50000 (?) som underviste hjemme. Der må det vel være muligheter. Det første man imidlertid kan gjøre, er å sjekke naboland.

Er det noen som vet hvordan forholdene for hjemmeundervisning er i Danmark? For barnevernsofre er jo også Spania aktuelt. Finnes det noen organisasjoner man kan henvende seg til?

Jeg synes å huske at Sverige var verstingen i Norden og takket nei til et nærmere samarbeid med Norge og Danmark i skolepolitikken. Nå er det jo dramatisk forverring også i Norge.

Så lenge ikke Fremskrittspartiet får styre eller noen av småpartiene vokser til og vipper makten over til mindre kontroll med familiene.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 10:46 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Marianne skrev:

Quote:
et par timers skolearbeid per dag var nok


Det er mange som har konkludert med at det faktisk ikke blir mer lærdom av 6-8 timer på skolebenken, men at det faktisk virker motsatt, en lærer mer ved kort og målrettet læring.
Så kan en bruke resten av tiden til å lære seg andre ting som ikke står i pensum -melke kyr, bake brød, hogge ved etc .Jeg vet det ikke er så mange som har muligheten til det, men det må da finnes noe å gjøre i en villa også.
Tenke kan en gjøre samtidig.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Apr 23, 2007 11:30 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
4 av de 7 av våre barn som har begynt på skolen, lærte jeg å lese før de begynte på skolen. Det var ikke mye tid jeg behøvde. Hadde nok brukt litt mer tid på de som ikke var motiverte for det...

Når barna ikke forstår det de lærer på skolen, så tar det ikke lang tid å forklare det for dem hjemme.

Et av mine barn virket til å kunne lære samme ting hvor mange ganger som helst. Vedkommende hatet faget så intenst at det ganske enkelt ikke festet seg. Hun gjorde oppgavene etter at jeg hadde forklart. Neste gang kunne hun det ikke...

Det er plaging av barn når fag ikke tilrettelegges slik at de gir et minimum av opplevd mening.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 8:45 am 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Arild skrev:

Quote:
Det er plaging av barn når fag ikke tilrettelegges slik at de gir et minimum av opplevd mening.


Og det verste er at det fører til at de er "mentalt avskrudd" slik at de ikke får med seg noe som helst.

Selv lærte jeg meg å lese før jeg begynte på skolen, fordi jeg ville. Men så ble møtet med skolen en stor skuffelse -i forhold til alle forventningene som ble kommunisert av de voksne rundt meg.

Jeg oppmuntret derfor ikke mine egne barn til det samme, resultatet (etter hva de selv forteller) var at det var ok på skolen inntil de hadde lært å lese og rekne, da kunne de selv oppsøke det de ville vite mer om og de var like tapt for skolens undervisning.

Jeg har også erfart å stryke og få toppkarakter i samme fag -rett nok med mange års mellomrom.
Selvfølgelig jobbet jeg mer da jeg fikk topp karakter, men det var ikke bare det. Jeg så jo folk som var på det stadiet jeg var den forrige gangen, og jeg er sikker på at de hadde klart seg like bra som meg hvis de hadde hatt den samme troen på akkurat det.
Altså motivasjon kombinert med selvtillit.

En annen ting jeg mener å ha erfart og som jeg synes er viktig er hvordan en lærer kan vekke eller drepe en elevs interresse for et fag.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 2:40 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Jeg har også vekslet mellom "LG" og "S".

Men ikke i samme fag! :)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 24, 2007 10:37 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Det er kanskje litt spesielt -det var 1MX -matte, og der er det jo bare å finne nøkkelen, så har du hele greia.

Når du stoler på deg selv, bruker du nøkkelen aktivt. Mange vet ikke at de allerede har den, og da stoler de ikke en gang på svaret selv om det er rett.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 5:32 pm 
Offline
Rang: Ivrig bruker
User avatar

Joined: Tue May 22, 2007 9:48 am
Posts: 82
Jeg er ikke muslim, kristen eller relligiøs sånn sett...Men men mistet sønnen min pga. hjemmeundervisning...

Var nok fordi jeg sa at jeg tok han ut av skolen pga. mobbing...som ikke finnes på Refsnes skole...

Rektor truet med at hvis jeg tok han ut av skolen måtte jeg dokumentere at jeg kunne fagene osv..

Lite visste jeg at hun ikke vet...

Og hun er REKTOR?!?!

_________________
Munnkurver er kun for å beskytte andre enn barna - Løvetannbarna knekker ikke!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 5:55 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Disse møtte også et rent helvete grunnet mobbing og skolekonflikter:

http://forum.r-b-v.net/viewtopic.php?t=542

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Thu May 24, 2007 10:55 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
All utdanning som ikke garanterer at barna utvikler seg til lydige instrumenter for det store utopia-prosjektet "perfect harmony", vil de forsøke å bekjempe. mest for å skremme oss andre fra å prøve.

Allikevel er dette eneste utveg dersom vi skal klare å endre all den galskapen som foregår rundt oss.

Gatto sier at de viktigste er å holde barna lengst mulig unna fordummingsprosjektet. Den norske skolen er muligens bedre enn den amerikanske men jeg har mine tvil. jeg har ennå tilgode å treffe noen som hevder å ha lært noe vesentlig gjennom pensum i skolen. Finnes dere så stå fram!

Lettest, men også viktigst er å unngå barnehagen, dernest de tre-fire første årene til barna har tilegnet seg redskapene som skal til for å tenke på egen hånd og lært at de kan finne kunnskapen selv (ved hjelp av andre kilder).

Senere vil ikke skolen ha samme påvirkningskraft, slik at mulighetene til å komme uskadet gjennom er større.

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]