It is currently Thu Mar 28, 2024 7:20 pm



Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 
Author Message
 Post subject: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsredskap
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 12:23 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsredskap

Skolene har startet kursing i hva hjemmet betyr for læringen. Dette er helt i tråd med hva Raundalen har jobbet mot.

Hjetland liker tanken [til Raundalen]
http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Hjet ... 45299.html

Vi ble tilbudt et møte som hadde med dette tema å gjøre.

Problemet: Det er skolene som skal være et tilbud for hjemmene. Ikke motsatt.
Nå blir hjemmene gjort til et nederste forvaltningsnivå i kommunene. Under rektor og lærere (og også andre etater.). Om ikke foreldrene er en del av det nye læresystemet, med hjem delvis forvaltet av skolene (og annen offentig forvaltning), så har man jo barnevernet. For det kan jo ikke være barns beste å få dårligere faglige prestasjoner...

Som et fritt menneske med en fri familie kan jeg ikke akseptere en slik utvikling.

FN og menneskerettighetene er klar på at foreldre skal kunne velge skoler for sine barn. Da vil foreldrene velge noe de føler samstemmer med deres idealer, kultur og miljø. Det vil gi samme økte læring som man nå legger opp til gjennom å underordne familien et tettere "samarbeid" med de offentlige skolene.

Forskjellen er at det de nå legger opp til er unaturlig. Det offentlig tramper inn i den private sfære, hvilket artikkel 8 i EMK skulle beskytte oss mot.
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsred
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 9:54 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Hjemmet skal altså "legges inn under skolen ...."

Du skriver at Raundalen har arbeidet "mot" det. Jeg har for mange år siden begynt å irritere meg over ordet "mot", for sånn som her kan det bety to ting: "å prøve å motvirke" eller "å gå i retning av".
   Raundalen har jo arbeidet ikke for å stoppe det, men i retning av det. Raundalen har altså arbeidet for denne tvangen .....

Hjemmeundervisning er allerede vanskelig nok. Det kommer til å bli umuliggjort om ikke formelt forbudt. Slik som på barnehagefronten: det er i praksis blitt obligatorisk.
  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsred
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 10:58 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Fri May 29, 2015 2:49 pm
Posts: 906
Det er nesten litt morsomt å se denne blindheten utenfra. Den norske selvgodheten og troen på at systemene vil godt og gjør godt, medfører at samfunnet beveger seg baklengs inn i det totalitære, hvor myndighetene blir allestedsnærværende. "Barnets beste" er ikke lenger et ideal, men har blitt en fundamentalistisk målsetning som helliger absolutt alle midler.

Allerede frykter folk helsesøstre, skoler og barnehager. Etter hvert som opplysningsplikten innskjerpes, vil familiene etterhvert ikke gå til noen som helst med sine problemer. Til slutt befinner vi oss i en situasjon der alle frykter alle, -også familiemedlemmer og venner. Enhver blir potensiell angiver.

Folk i tidligere østblokkland kjenner lusa på gangen, og gjør anskrik. De ser og forstår det som skjer.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsred
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 5:38 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
  
Du skriver at Raundalen har arbeidet "mot" det. Jeg har for mange år siden begynt å irritere meg over ordet "mot", for sånn som her kan det bety to ting: "å prøve å motvirke" eller "å gå i retning av".
   Raundalen har jo arbeidet ikke for å stoppe det, men i retning av det. Raundalen har altså arbeidet for denne tvangen .....


Ja, bra du påpeker det. Preposisjonene mine er noe tilfeldig plassert. Jeg ser det også når jeg strever med engelsk. Nå når jeg også arbeidet med forumindexen fant jeg en annen "feil": Noen ekstremt lange sammensatte ord som nesten bare jeg bruker. Skal forsøke å forbedre det. Jeg er imidlertid lite bevisst detaljene når jeg skriver. Det dukker bare ikke opp i skallen når det skal, så det tar vel noen år før det er helt på plass. :-)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsred
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 10:16 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Jamen det er ikke din språkføring det er noe i veien med. Det er språket som er slik, så uperfekt, så elastisk og strekkbart, så fullt av potensielle misforståelser. Det er ikke mulig å "bestemme" at ord skal være helt entydige, da ville de være lite brukbare. Særlig gjelder det slikt som preposisjoner, som må brukes i mange ulike sammenhenger og nyanser. Det er ikke noe galt med din preposisjonsbruk, det er "mot" som har disse to nærmest motsatte betydningene, og det gir av og til tvetydighet.

I mange former for amerikansk engelsk uttales "can't" med /æ/: /kænt/. I sammenheng med etterfølgende ord kan /t/ falle bort og /n/ assimileres til /m/. For eksempel: "It can't be true": /i kæm bi tru:/. Men dette er også regulær uttale av "It can be true." !
   En amerikansk kollega av meg sa: Ja det er virkelig en plage. Det hender ikke så sjelden at man må spørre: "Do you mean it can or it can not?"

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Forvaltningsnivået familien som skolens undervisningsred
PostPosted: Wed Jun 01, 2016 10:33 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
-rom-
Det var da endelig bra det ikke var meg det var noe galt med! :P

Men siden det er lettere å endre meg enn verden, så tar jeg selvkritikk likevel. :)
-rom-

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]