It is currently Thu Mar 28, 2024 10:26 pm



Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 
Author Message
 Post subject: En av tre i 9. kl. kan ikke lese godt nok
PostPosted: Thu Jun 05, 2008 10:25 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.

En av tre i 9. kl. kan ikke lese godt nok


Quote:
1 av 3 9.-klassinger har leseferdigheter som ligger under det Utdanningsetaten regner som kritisk grense, viser en kartleggingsprøve gjennomført i fjor høst.

Kilde

Det er altså ikke så stort et problem å lære ungene bedre selv. Lær de å "knekke koden" ord/bokstaver før de begynner på skolen. Så slipper de å få dette skadet av idéer og sløvhet i skolen.

Av de 8 av barna våre som har begynt på skolen (til høsten) har vi lært fem å lese før skolen. To av de som ikke lærte å lese hjemme, fikk språklige problemer på skolen. Det tar vi lærdom av. De neste barna skal kunne lese når de begynner på skolen.

Med tanke på den lille glupingen på tre, så blir ikke det noe problem. Ettåringen er ikke like rask språklig, men de trenger ikke å være rask språklig for å lære lese. Å knekke lesekoden krever ikke høye språklige evner. Det krever kun lek med problemstillingen, og kanskje litt motivering.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 2:44 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Mar 11, 2007 12:06 am
Posts: 478
I utgangspunktet er ikke norske barn dumme. Men den norske skolen bruker så lang tid på å "bli trygg i klassen", drive å bytte om på klassene, bytte grupper, lære å samarbeide, være hensynsfulle, ikke såre barns følelser ved at det de gjør/hittil har lært, ikke er godt nok. Alle møtene hvor barna diagnostiseres, "hjemmeforholdene" diskuteres og spekuleres. Så det blir knapt med tid for lærerne, til å lære barna det de skulle ha lært i skolen. Så har en alle disse gå-til-skolen-kampanjene og alt i den sjangeren. Ting som overhodet ikke har noe med skole å gjøre.

Jeg foretrekker spansk offentlig skole. I siste førskole, fem år gamle, lærer de alfabetet, sette sammen ord, de lærer å lese, å skrive, samt regne + - opp til 10. Når de kommer i 1.klasse, kan de fleste altså lese, og det å lese terpes videre på.

Det kan virke brutalt når de begynner med diktat i 1.klasse. Da skal de lære rettskriving. Læreren kjører på, barna vet ikke at det er en taus "H" i begynnelsen av mange ord. Når skal det være C, og når skal det stå S?

Det lærer de, for de får sin lille diktatbok, og ingen har undervist dem. Lærerne retter bøker, og til barnas store forundring står det røde H`er både her og der. Og en C der de skrev S. Det lærer barna av, og det er slett ikke noen "ååh... jeg fikk feil". Heller ivrig hoppende "å ja, er det sånn den skrives"!

Og allerede fra 2.halvår i første klasse får de med seg lesebøker hjem hver uke. De ligner ikke særlig på bøkene som deles ut i norske førsteklasser, med fem sider, hvor det under en stor tegning står to setninger. Her blir 1.klassinger som er gode til å lese, tilgodesett med tettskrevne 20-30 sider eller mer, neste uke får de en ny bok. De får bøker av barnebokforfattere, ikke bøker som er forfattet som "pedagogiske riktige bøker" utfra fagplanene i den norske liksomskolen.

"Å lære å lese, og å lære å skrive, er grunnlaget elevene trenger for å komme videre i andre fag også". Sier lærerne. Reglene for når det skal stå C eller S lærer de i 2. klasse. Men da kan de allerede skrive det, det kan virke som om de har "lært" reglene allerede - før de får dem forklart: De vet når det er S som gjelder, og når det er C - så får de vite hvorfor og da er det ikke vanskelig å forstå, det er facinerende.

Fra femte dagen i 3. klasse, og hver eneste dag resten av året, får de "copias" i lekse. Også i helgene, da har de to sider (de har jo to dager å skive på). De velger selv ut en bok de vil skrive (kopi) av, fast èn side i kladdeboken hver dag. Dette er altså det året elevene SKAL lære å skrive rett. De følges opp videre i hele barneskolen med utvidet ordforråd.
Èn gang i uken skriver de "eventyr", fritt valgt en fortelling de dikter selv.

På denne måten lærer de flere ting på èn gang: De lærer rettskriving, de lærer å skrive fint, de lærer kreativitet - bruke språket til å berette noe på papiret. De lærer av det de leser i boken de skriver kopi av. Bøkene velger de selv. Fra skolen eller hjemme. Slik sitter de igjen med ett økende antall morsomme bøker, som de selv har skrevet i sin lille copia. Og kan lese om igjen.

Det er stadig "examen" - prøver på det pensum de har hatt, dvs. det de skal kunne. Elevene vet dermed hele tiden hvor de ligger an. Alle vet også at den som til våren stryker i mer enn to fag, må gå om igjen. Dersom de ikke består prøvene de får hvis de vil, ved oppstart til høsten. Så enkelt er det: Han har ikke lært nok til å gå videre. Ingen lange utredninger, ekstraundervisning som medfører at en blir enda lengre hengende etter, ingen husinspeksjoner eller skyldpåføring overfor foreldre.

Her er det slik, at når elevene har glemt leksene, får elevene kjeft og reprimande, ikke mamma, som glemte å minne gullungen på å huske matteboken. Slik lærer ungene å ta ansvar for seg selv og sitt. I motsetning til de skandinaviske samfunn: Der er alltid en annen enn en selv, som har "skylden" og ansvaret.

Den norske skolen er kommet så langt ut å kjøre, som det nær er mulig, og verre skal det bli, følger en litt med på alle forslag til "forbedringer". Det er patetisk at lærere og politikere strever, og ikke skjønner "problemet" i norsk skole: Det undervises jo ikke. Og når de en sjelden gang underviser, skjer det etter en "pedagogikk" som det ikke fins ord for.

Og når man ikke underviser i skolen, og bruker en pedagogikk hvor det viktigste er å "spare" eleven for krav og konsekvenser, kan en heller ikke forvente at elevene lærer det de skal.

Men vi får håpe den norske skolen blir bedre når den nå snart blir invadert av horder med sosionomer og barnevernspedagoger og psykologer og helsesøstre. Som kan "hjelpe" alle barna, som har problemer i skolen. 1Q=)

Inntill dess er jeg enig med Arild Holta: Selv om ungene vitterelig oppholder seg på et antatt læringssted mesteparten av dagen, får en trø til med ekstraundervisning hjemme så en sikrer seg at barna ens, lærer noe de har bruk for i bagasjen.


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 4:40 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
athene wrote:
Jeg foretrekker spansk offentlig skole.

Ja, sånn som du beskriver den, høres den ut ikke så ulik min egen skolegang var. Det var ingen idyll, og sosionomismen var begynt å herje, men vi hadde flinke lærere fra 4. til 7. klasse. En klasseforstander som var prima på ALLE måter; han underviste bl.a. i grammatikk slik at jeg ikke trengte å lære noe mer om det gjennom hele realskolen og gymnaset. Den økede innsikten jeg har fått på universitetet (jeg er jo gått hen og blitt språkforsker, da) i forhold til god skolegrammatikk, hadde et utmerket grunnlag å bygge på.

Og så hadde vi en spesiellærer i fysikk som virkelig klarte å få alle med! På tross av at det var ganske avansert og slett ikke noe jeg selv har særlig anlegg for. Han ga oss prøver titt og ofte, hvor han skrev opp på tavlen en rekke av emnene vi hadde gjennomgått, og sa "Velg ut noen av disse som dere synes dere nå vet noe om, og skriv om det." Det kunne jo betydd at vi snek oss unna alt vanskelig, men grunnen til at det fungerte, tror jeg var at han hadde tatt faget ytterst alvorlig og hadde krevet mye av oss i timene og i hjemmeleksene.

Quote:
Det lærer de, for de får sin lille diktatbok, og ingen har undervist dem. Lærerne retter bøker, og til barnas store forundring står det røde H`er både her og der. Og en C der de skrev S. Det lærer barna av, og det er slett ikke noen "ååh... jeg fikk feil". Heller ivrig hoppende "å ja, er det sånn den skrives"!

Ja, kanskje fordi det ikke hele tiden mases, som det gjøres i Norge, om at alt er så vanskelig, og at all lærdom er kjedelig å tilegne seg.

Quote:
.. fagplanene i den norske liksomskolen.

Det var en god betegnelse.

Quote:
Reglene for når det skal stå C eller S lærer de i 2. klasse. Men da kan de allerede skrive det, det kan virke som om de har "lært" reglene allerede - før de får dem forklart: De vet når det er S som gjelder, og når det er C - så får de vite hvorfor og da er det ikke vanskelig å forstå, det er facinerende.

Ja, en god del ting – regler – må faktisk læres før man kan ha noen nytte av forklaringen på dem. Og mange fakta må pugges selv om de har en forklaring. En av mine studenter, som tok en komponent latin som en del av hovedfaget i språkvitenskap, sa:

"Det er hvis man ikke pugger bøyningene, at det blir kjedelig, for da må man slå opp igjen og igjen, eller man forstår ikke teksten."

(Jeg trenger kanskje ikke å si at hun var meget dyktig, og at hun nå er ansatt på universitetet. God til å undervise er hun også.)

En ting til i sitatet ovenfor:
Quote:
Men da kan de allerede skrive det, ...

Arild, når dere underviser småtrollene før skolestart, så prøv (hvis dere ikke allerede er kommet til det selv) å legge stor vekt på skriving, kanskje mer enn på lesing. Det å sette sammen bokstaver til ord, er å få innblikk i teknikken for hva bokstavene kan brukes til, og det er ofte lettere enn å "analysere" ord gjennom lesing. – Dette er ikke mulig hvis man bruker "ordbilde-metoden", som er så populær: at barna bare skal fange inn hele ordbildet og gjenkjenne det enkelte ord, uten å feste seg ved hvordan det er bygget opp. Ordbilde-metoden kan gjøre det lettere for barn å lese, især hvis det er barn som har dyslektisk legning, men jo fortere man kan få dem til å forbinde bokstaver med lyder og forstå at disse lydene fins som deler av ordene, desto lettere også å få dem til å mestre rettskrivningen.

Quote:
Det er stadig "examen" - prøver på det pensum de har hatt, dvs. det de skal kunne. Elevene vet dermed hele tiden hvor de ligger an.

Akkurat. Den dyktige maratonløperen Grete Waitz var også skolelærer, og sa så tørt: Nei skole uten prøver? Som om jeg skulle løpe treningsløp uten å bruke stoppeklokke?

Quote:
Ingen lange utredninger, ekstraundervisning som medfører at en blir enda lengre hengende etter, ingen husinspeksjoner eller skyldpåføring overfor foreldre.

Her er det slik, at når elevene har glemt leksene, får elevene kjeft og reprimande, ikke mamma, som glemte å minne gullungen på å huske matteboken. Slik lærer ungene å ta ansvar for seg selv og sitt. I motsetning til de skandinaviske samfunn: Der er alltid en annen enn en selv, som har "skylden" og ansvaret.

Så sant som det er sagt.

Quote:
Den norske skolen er kommet så langt ut å kjøre, som det nær er mulig, og verre skal det bli, følger en litt med på alle forslag til "forbedringer". Det er patetisk at lærere og politikere strever, og ikke skjønner "problemet" i norsk skole: Det undervises jo ikke. Og når de en sjelden gang underviser, skjer det etter en "pedagogikk" som det ikke fins ord for.

Og enda verre skal det bli, merk mine ord! Vi erfarer det forlengst på universitetsnivå også, hva resultatet av en helt forfeilet skole (og barnehage-oppbevaring før det) har ført til.

Men jeg er ikke helt enig i at samtlige ikke skjønner. Jeg tror en god del gjør det, men det er ikke politisk mulig å gå imot strømmen hvis man fortsatt vil være i politikken (og det vil alle politikere!), og heller ikke er det mulig å fortsette å være skolelærer hvis man vil gå mot tidens trender.

I angjeldende departement sitter en hel del folk som er blant de store skole- og undervisnings-ødeleggere. De har sørget for at utviklingen er blitt enveis, ikke reversibel, i årevis nå.

Quote:
Men vi får håpe den norske skolen blir bedre når den nå snart blir invadert av horder med sosionomer og barnevernspedagoger og psykologer og helsesøstre. Som kan "hjelpe" alle barna, som har problemer i skolen. 1Q=)

Humre humre, den var morsom. Tro når det hele sprekker i et utrolig kaos?

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Fri Jun 06, 2008 9:20 pm 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
MH Skånland wrote:
Arild, når dere underviser småtrollene før skolestart, så prøv (hvis dere ikke allerede er kommet til det selv) å legge stor vekt på skriving, kanskje mer enn på lesing. Det å sette sammen bokstaver til ord, er å få innblikk i teknikken for hva bokstavene kan brukes til, og det er ofte lettere enn å "analysere" ord gjennom lesing. – Dette er ikke mulig hvis man bruker "ordbilde-metoden", som er så populær: at barna bare skal fange inn hele ordbildet og gjenkjenne det enkelte ord, uten å feste seg ved hvordan det er bygget opp. Ordbilde-metoden kan gjøre det lettere for barn å lese, især hvis det er barn som har dyslektisk legning, men jo fortere man kan få dem til å forbinde bokstaver med lyder og forstå at disse lydene fins som deler av ordene, desto lettere også å få dem til å mestre rettskrivningen.


Det handler om enkel skriving hvor man kobler lyd og bokstav. Da begynner man gjerne med bokstaver som kan sies uten hjelpebokstav. Altså a, e, i etc OG f, l, m, n, r, s, v. Ikke b, d, g etc. De tas når de første er lært.

Eks på ord: Siri, sove, salo, Nina, Ove.
Eks på setning: Nina leser.

Denne metoden er rask og enkel.

Mottoet for "ordbilde-metoden" er:
Uten dumhet stopper Norge!

Store bedrifter trenger folk som ikke er spesielt smarte, til å utføre kjedelige jobber som trenger lite tankekraft. Politikere trenger dumme mennesker de kan styre over. Derfor har de innført en metode som lærer folk å lese det enkle, men som ikke gir særlige ferdigheter til å gå inn på nye og vanskligere ord.

Da kan myndighetene hevde at de har gitt de utdannelse, samtidig som folket ikke blir kompetente til å ta til seg mye mer læring senere. Man lykkes med å holde folk sånn passe dumme.

Dette trenger altså dagens Norge for å fungere på sin dumme måte. Altså: Uten dumhet stopper dagens Norge.

Spørsmålet er imidlertid om vi - uten dumhet - får noe dummere eller klokere istedet? :wink:

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Sat Jun 07, 2008 2:50 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg lærte å lese da jeg var fem. Nabojenta, som var to år eldre, "lekte" skole med meg annen hver dag (barn hadde fridager de første årene den gang) og hun lærte da bort det hun selv hadde lært dagen før.

Min niese lærte også å lese da hun var fem, for hun ville det så sterkt. Hun spurte og grov om lyder og bokstaver. Nå er hun sju, går i andre klasse og leser tykke bøker (bildene har jeg inni meg som hun sier).

Vi hadde begge et sterkt ønske om å finne ut hva som skjulte seg i tekster, og var derfor klare til å lære.

En annen niese av meg har egentlig aldri lært å lese ordentlig - siden hun var så sen til å oppdage behovet har hun fått "æren" av å forbli klassens sinke. Det slapp en annen slekting som også var sen til å lese - hun gikk på Steinerskolen og fikk rom til å lære når hun var klar for det. Nå ligger hun nok foran gjennomsnittet.

Selv om barnet ditt ikke kan lese når det begynner på skolen - IKKE STOL PÅ AT SKOLEN VIL GJØRE JOBBEN - gjør det selv når tiden er moden. Det samme kan sies om alt mulig annet - historie, geografi, naturfag etc.
Jeg vil sågar hevde at det er bedre å gå en tur i skogen og lære bort det du selv kan enn å bruke tiden på å sørge for at de gjør leksene sine. Kan du lite selv, skaff deg nødvendige hjelpemidler (oppslagsverk og gode fagbøker - fåes på biblioteket) så kan dere lære mer sammen :)

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]