It is currently Fri Mar 29, 2024 12:28 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Er barna slaver?
PostPosted: Mon Apr 03, 2006 1:27 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Barnet - den siste slave,
eller en salderingspost i det postmoderne samfunn?


Kilde: barndom.net

Hans Flaaten wrote:
En større amerikansk undersøkelse(NYCHHD-undersøkelsen, 1997) konkluderer med at det er skadelig for et barn under tre år å oppholde seg i barnehagen mer enn ti timer i uken. Det gjør barnet stresset, de blir mer aggressive og ukonsentrerte og mindre sensitive. Mine erfaringer med barn som har vokst opp i barnehaven i forhold til de som har vokst opp hjemme, kan bare understøtte denne undersøkelsen. For en tid tilbake leste jeg en artikkel av en mor; "Er barn bare en hobby". Hun beskriver en hverdag som ikke er å trakte etter. Sitat: "Jeg har to barn som går i barnehage. Vi har det hektisk sammen hver morgen, hvor barna må ut av sengen, opp i klærne og ut av huset, stort sett uten mat. Om ettermiddagen har vi to timer sammen før sengetid. (...) Stressnivået er høyt og toleransegrensen er lav. Tre timer har jeg sammen med dem i høyt tempo, fylt av gjøremål for oss voksne. Dette er samværet jeg kan tilby mine barn. Som mor føler jeg et sterkt behov for å se mer til mine barn. Tre timers samvær pr. dag er en parodi på min rolle som mor." (SAX nr.3, 1999)


Tittelen over tilhørte artikkelen jeg siterer. Den var så bra at den bare måtte gjentas!

Man fjerner barna fra mor og far gjerne 70% av tiden. Den resterende tiden er alt annet enn selvbedraget om kvalitetstid. Det er et stress av huslige gjøremål, besøk etc. Friheten har alltid vert rundt familien. Derfor er det på sin plass å spør: Har vi gjort barna til slaver?


Hva i all verden skal vi med barna?

Vi har fått lære at selvforvirkling er alle andre plasser enn i hjemmet eller sammen med egne barn. Hvorfor levde mennesket i utgangspunktet rundt hjemmet og sammen med egne barn?

Noe er gått riv ruske galt i vår kultur. Det mest naturlige behandles som om det degraderer livskvaliteten.


Hvem gjorde samfunnet slik?

Går vi tilbake til føydalsamfunnet finner vi storbønder i kjønn forening med datidens maktpakk. Folket ble gjort avhengige av disse. Storbøndene og andre hadde en uetisk eiendoms"rett" til det noen en gang hadde pekt på og sagt "mitt". De små måtte leve på de sterkes betingelser.

Så kom psykopatkapitalen. De eiendomsløse måtte jobbe svært lange dager til elendige betingelser.

Deretter fikk vi institusjonssamfunnet. Alle mennesker ble brikker i mer eller mindre demokratiske velferdstaters maskineri.


Hvor er det naturlige mennesket?

Ikke et av disse samfunnsystem behandler mennesket som sitt eget som har rett til å bygge opp sitt eget liv rundt familien. Familien var et hinder for storbøndene. Det satte begrensninger for utnyttelsen av de svake. Samme "problemet" opplevde psykopatkapitalen. Som moderne brikker i samfunnsmaskineriet er det ikke mer plass til barna.

Dette "løser" vi med statlige overføringer til godkjente barneinstitusjoner. Virker barna uharmoniske dopes de med sentralstimulerende narkotika. Eller så fjerner man de helt fra familien og kaller det "barnevern".

Det var imidlertid ikke slik mennesket levde. Det var ikke slik barna levde. Det var heller ikke slik mor og far levde.

Hvor er de små samfunnene hvor mor lever nært til de små og far lever nært til de som har vokst litt. Hvor er de små kulturene hvor folk har makt over hverdagen og kan samarbeide om livets utfordringer.

I den grad det finnes noe som ligner på de små samfunnene, så er de gjort til utgiftsposter for større samfunn. Derfor skal skoler, butikker og posthus legges ned.

Hva om det var godtatt å leve anderledes. Hva om vi kunne flykte fra materialismens verdiløse krav. Tenk om vi ikke risikerte barnevern, politianmeldelser, rasende maktpakk om vi levde noen fattigslige liv på landsbygda, full av familiær lykke - den største rikdom.

Hvor ble familiene av? Det er regelrett gått til helvete med både kjernefamilier og storfamilier. Kan man da vente at barn og voksne er harmoniske?

Våre liv er stjålet. Ta de tilbake. Gi barn og voksne friheten.


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]