It is currently Fri Mar 29, 2024 12:59 am



Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: Barn og ungdommer tvinges langt vekk fra familien
PostPosted: Tue Dec 20, 2016 9:26 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:48 am
Posts: 6857
Location: Oslo
  

Barn og ungdommer tvinges langt vekk fra familien


Thomas Ergo og Hans Petter Aass:
478 barn flyttet langt hjemmefra
Det statlige barnevernet har flyttet 478 barn til annen landsdel enn de kommer fra. «Andrea» (17) bor over åtte timer unna familie og venner. – Jeg står helt alene, sier hun.
Stavanger Aftenblad, 20 desember 2016


"Hovedfunn: Ved utgangen av 2015 var totalt 478 barn var flyttet på barnevernsinstitusjon eller i statlig fosterhjem i en annen landsregion enn den de selv kommer fra. Barna flyttet langt utgjør 18 prosent av barna som totalt er flyttet i regi av Bufetats fem landsregioner samt Oslo."

"Andrea", 17 år: "– Det er helt jævlig å være så langt hjemmefra."

"«Andrea», som skulle gått i andre klasse på videregående, er fortvilet over at hun har falt ut av skolen etter at hun kom under barnevernet.
   – Det har vært så mye flytting rundt omkring. I sommer lovet de meg skole dit jeg skulle flytte. Men det har ikke skjedd ennå. Jeg har mistet motivasjonen også, nå som jeg er så langt vekke."


"– Jeg slett litt med depresjon, selvskading og rus. Men det gikk ikke ut over hverdagen og skolegangen. Etter at jeg ble flyttet til institusjonen nord i Hordaland begynte jeg raskt med sprøyter, amfetamin og ulike rusmidler, sier Andrea."

"Barnevernet har tvangsplassert henne fordi hun trenger rammer, trygghet og forutsigbarhet, holde seg unna rus og få helsehjelp." – – ! !
   Vel vel, forutsigbarhet må vi innrømme at det blir. Stor forutsigbarhet for at unge som behandles slik, ikke får skolegang, begynner å ruse seg på institusjonen, osv - - med andre ord den vanlige barneverns"karrieren".

En bra kommentar under artikkelen, av Frank Terje Evje Risa.

*

Thomas Ergo, Hans Petter Aas, Filip Blaauw:
Penger viktigere enn å bo nær hjemmet
Det statlige barnevernet mener departementet har gitt klar beskjed i flere år: Høy utnytting av barnevernsinstitusjoner er viktigere enn at barn plasseres nære hjemplassen.
Stavanger Aftenblad, 20 desember 2016

Meget opplysende. Men samtidig må man ta med i beregningen at barnevernet har et bevisst, men ofte skjult, ønske om å isolere barna fra familien, fordi barnevernet vil ha den totale makten som isolasjon gir, og er svorne fiender av foreldre og annen familie. Barns eget hjem og egen familie sees ikke på som verdifullt av barnevernet.

Mari Trommald: "Hun understreker at Bufetat først og fremst forsøker å plassere barn i familieliknende omsorgsbaser, helst hos slekt eller nettverk."

"Men vi er opptatt av at barn skal bo nær familie og nettverk. Noen ganger kan det være viktig å bo borte fra nærmiljøet sitt. Som hovedregel er det ingen tvil om at barnevernet bør plasseres barn i nærheten av der de bor. Vi er veldig opptatt av å sørge for at de får være i nærheten av familie, nettverk og venner, sier Bufdirs direktør Mari Trommald."

Hvor usannferdig går det an å bli? Aha, hun/de har gardert seg: De "forsøker", og denne hensikten er det vanskelig å påvise ikke er reell. Vi bør nok feste oss ved setningen "Noen ganger kan det være viktig å bo borte fra nærmiljøet sitt." "Noen ganger" hører vi stadig fra barnevernet. "Noen ganger strekker ikke foreldrene til" osv, helt generelt og svevende, uten fnugg av påvisning av at det er tilfelle i noen av de konkrete katastrofesakene barnevernet stadig skaper.

  

_________________
Hjemmeside http://www.mhskanland.net


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]