It is currently Sat Apr 27, 2024 12:29 pm



Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Bør barnevernet i Norge opprette tilsvarende "babyluker" hvor mødre kan legge uønskede barn?
Nei 57%  57%  [ 4 ]
Ja 29%  29%  [ 2 ]
Vet ikke 14%  14%  [ 1 ]
Total votes : 7
Author Message
 Post subject: Babymottak redder liv
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 3:26 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Denne uken ble en ung mor i Bayern dømt til 12 års fengsel for drap etter at hun hadde satt ut sitt nyfødte pikebarn i en pappeske på landeveien i ti kuldegrader. Hadde hun brukt et av Tysklands mange babymottak, ville tragedien vært unngått.

For syv år siden ble kanskje lille Ronjas liv reddet da moren la sin nyfødte datter i en oppvarmet seng i et hull i veggen på et sykehus i bydelen Altona i Hamburg.

Etter tre dødsfall blant fem forlatte spedbarn i Hamburg i 1999, fikk den frivillige organisasjonen Sternipark nok. Den enkleste løsningen ble en luke i veggen som lett kan lett forveksles med en bankboks.

Én dag gamle Moritz ble funnet på en bussholdeplass i Berlin. Moren hadde kun skrevet opp navnet hans på en lapp. To kilometer unna var det en "babyklappe", men Moritz berget livet og er nå trygt plassert hos fosterforeldre.

Kommentar: Det hevdes at også barnevernet i Norge tar imot nyfødte spebarn som mødrene ikke vil ha. Ifølge Anke Rohde som i 20 år har forsket på hvorfor mødre blir gjerningspersonen når spedbarn tas av dage, rammer tragedien ofte tenåringskvinner, innvandrerkvinner eller voldtektsofre. En kommentator skrev at jenter burde holde litt igjen på lystene sine og at det gjennom flere hundre år har vært sånn at jenter som er fruktbare har funnet seg en mann og stiftet familie. Dette er utvilsomt den beste løsningen, men også barn født innenfor ekteskap blir av og til drept av foreldrene, blant annet på grunn av "feil" kjønn. Til alle tider har såkalt "infanticide" vært et problem. I våre dager er abort så akseptert at man ikke tenker over at det er en form for drap, riktignok legalisert av staten.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Fødselsdepresjon
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 7:28 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
En annen grunn kan være fødselsdepresjon som rammer mellom 10 -20% av alle nybakte mødre. Noen ganger kan moren få aggresive tanker overfor barnet. I disse tilfellene trenger den nybakte moren et støteapparat som består av kompetente fagfolk dvs. leger og hjelpepersonal. Barnevernet får ofte oppdrag om å følge opp disse mødrene, noe som oftest fører til katastrofale resulateter. Barnevernet setter diagnoser i øst og vest, finner problemer med "samspill" og alskens feil i barnets utvikling.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 8:04 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
En annen grunn kan være fødselsdepresjon som rammer mellom 10 -20% av alle nybakte mødre.


Jeg synes det høres veldig høyt ut, omtrent på linje med tall som angivelig skal vise at hvert fjerde barn opplever omsorgssvikt. Har du dokumentasjon?

Rinna wrote:
Barnevernet får ofte oppdrag om å følge opp disse mødrene, noe som oftest fører til katastrofale resulateter. Barnevernet setter diagnoser i øst og vest, finner problemer med "samspill" og alskens feil i barnets utvikling.


Barnevernet er ikke kompetent til å behandle en eventuell depresjon, og det er heller ikke kompetent til å overprøve diagnoser, så hvorfor mødre med fødselshjelp blir henvist til barnevernet er ganske uforståelig.

Barnevernernes ekspertise skal liksom være "samspill", akkurat som om dette er en egen vitenskap. Samspill er i beste fall en liten del av psykologien, og det er ingen eksakt vitenskap.

Jeg håper legene som henviser deprimerte mødre til barnevernet, selv blir henvist til en rørlegger dersom de skulle trenge en hjerteoperasjon.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Sun Mar 04, 2007 8:35 pm 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
agrippa wrote:
Rinna wrote:
En annen grunn kan være fødselsdepresjon som rammer mellom 10 -20% av alle nybakte mødre.


Tallet varierer en del, men 10% er kanskje mer realistisk:

Lenke: PND

Quote:
Barnevernet er ikke kompetent til å behandle en eventuell depresjon, og det er heller ikke kompetent til å overprøve diagnoser, så hvorfor mødre med fødselshjelp blir henvist til barnevernet er ganske uforståelig.


Problemet er at de fleste legene ikke vet at barnevernet er inkompetent. De kan ikke forestille seg at en etat kan være tuftet på en så fullstendig feil og uvitenskapelig forståelse av barns utvikling. De fleste legene som i god tro henviser mødre til barnevernet jobber på sykehusene, og har lite med barnevernet å gjøre. Hvis de hadde hatt anledning til å følge opp barnevernets arbeid, er jeg sikker på at det ville ha kommet reaksjoner fra mange leger. Jeg har altså ingen overdreven tro på legestanden, men jeg tror at det finnes nok av kompentente leger i systemet som ville vært kritiske til barnevernet hvis de hadde kjent til barnevernets metoder.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 7:30 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
Problemet er at de fleste legene ikke vet at barnevernet er inkompetent. De kan ikke forestille seg at en etat kan være tuftet på en så fullstendig feil og uvitenskapelig forståelse av barns utvikling. De fleste legene som i god tro henviser mødre til barnevernet jobber på sykehusene, og har lite med barnevernet å gjøre. Hvis de hadde hatt anledning til å følge opp barnevernets arbeid, er jeg sikker på at det ville ha kommet reaksjoner fra mange leger. Jeg har altså ingen overdreven tro på legestanden, men jeg tror at det finnes nok av kompentente leger i systemet som ville vært kritiske til barnevernet hvis de hadde kjent til barnevernets metoder.


De barnevernsansatte har ikke høyere kompetanse enn, for eksempel, barnepleiere på sykehus. Da burde foreldre med syke barn oppsøke en barnepleier istedenfor en pediater, men det gjør de jo ikke. Man vet at en barnepleier ikke har kompetanse til å diagnostisere, behandle og utskrive medisiner, men av en eller annen merkelig grunn, overlates viktige beslutninger til barnevernere med samme lave kompetansenivå som barnepleiere. Barnevernerne har en auxiliær funksjon, likevel har de blitt tillagt beslutningsmyndighet på høyt nivå. Jeg synes ikke dette stemmer. Vanligvis kreves en viss kompetanse når man skal fatte beslutninger med store konsekvenser for andre, men dette gjelder ikke i barnevernet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 8:49 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
agrippa wrote:
Barnevernerne har en auxiliær funksjon, likevel har de blitt tillagt beslutningsmyndighet på høyt nivå. Jeg synes ikke dette stemmer. Vanligvis kreves en viss kompetanse når man skal fatte beslutninger med store konsekvenser for andre, men dette gjelder ikke i barnevernet.


Nevner du dette argumentet, så sier de alltid at det finnes psykologer som "utreder". Og vi vet hvordan det fatt med barnevernets psykologer! Habilitetsproblemet avviser de fullstendig.


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 9:40 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Rinna wrote:
En annen grunn kan være fødselsdepresjon som rammer mellom 10 -20% av alle nybakte mødre...

Det er jo store forandringer og store belastninger på kroppen med svangerskap, fødsel og oppstarten med melk.

Det å være sliten av naturlig belastning, har mye av samme symptomer som depresjon. Psyko-babbel er opphøyet og kvinners naturlige funksjoner og følgende belastninger, er underprioritert og undervurdert. Derfor tror jeg ikke på tallene.

Selv om sikkert feminister i hopetall, vil trykke tallene til sitt bryst, så tror jeg det er kvinnediskriminering bak tallene - omtolkning av naturlige kvinnelige påkjenninger til "depresjon".

Det minner litt om dette med utbrendthet. Er man kjendis så sier man de er utbrendt. Er det Ola Dunk det gjelder, så kaller de samme symptomene for depresjon. De stive musklene og verk i kroppen tolker man til kroppens måte å si i fra når psyken har fått nok. Gjelder det en vaskekjærring, så heller man gjerne i rettning av fibromyalgi.

Kort sagt: Diagnosering er ofte mer en kunstform enn faktisk vitenskap. :)

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 10:34 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
agrippa wrote:
Barnevernerne har en auxiliær funksjon, likevel har de blitt tillagt beslutningsmyndighet på høyt nivå. Jeg synes ikke dette stemmer. Vanligvis kreves en viss kompetanse når man skal fatte beslutninger med store konsekvenser for andre, men dette gjelder ikke i barnevernet.


Nevner du dette argumentet, så sier de alltid at det finnes psykologer som "utreder". Og vi vet hvordan det fatt med barnevernets psykologer! Habilitetsproblemet avviser de fullstendig.


Jeg er klar over det, at de viser til psykologenes embedseksamen. Da vurderes de til å være kompetente til å fatte avgjørelser med vidtrekkende konsekvenser for barn og foreldre, men psykologene får mandatet av barnevernet og leser alle sakspapirene. Dermed blir de forutinntatt overfor familiene som skal utredes. Dessuten er psykologene ofte selv tilknyttet barnevernet, og de er innpodet med den samme ideologien. I tillegg går psykologene ofte utover sitt mandat og synser om medisinske diagnoser, som de ikke er kompetente til å stille. Formålet er å presse familien inn i barnevernssystemet for enhver pris. Diagnostisering blir brukt som et maktmiddel, ikke for å helbrede.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 10:50 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Dagens sitat var det agrippa som wrote:
Diagnostisering blir brukt som et maktmiddel, ikke for å helbrede.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 10:57 am 
Offline
Rang: Storbruker
User avatar

Joined: Sun Sep 24, 2006 2:11 pm
Posts: 401
Arild Holta wrote:
Det er jo store forandringer og store belastninger på kroppen med svangerskap, fødsel og oppstarten med melk. Det å være sliten av naturlig belastning, har mye av samme symptomer som depresjon.


Det å kalle noe for depresjon behøver ikke medføre lang og omfattende behandling. Det er anerkjent at fødselsdepresjonen skyldes hormonelle endringer i kroppen. Det er beroligende for mødre å vite at dette er normalt. I de fleste tilfellene skal det ikke mer til. Noen kvinner blir hardere rammet av fødselsdepresjon enn andre: disse kan ha behov for avlastning.

Barnevernet er håpløst inkompetent til å vurdere slike situasjoner, siden de blir trenet opp til å lukte "omsorgssvikt" i alle hjørner. Resultatet blir at en mor som allerede har det tøft finner at barnevernet bare gjør vondt verre. Barnevernets avlastning blir for henne en tung belastning.


Last edited by Rinna on Mon Mar 05, 2007 1:29 pm, edited 1 time in total.

Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 11:07 am 
Offline
Site Admin
User avatar

Joined: Sun Feb 05, 2006 7:18 pm
Posts: 7442
Location: Mosjøen, Vefsn kommune på Helgeland.
Det er litt forvirrende og misvisende å bruke begrepet "depresjon" i så mange situasjoner. Men navnet skjemmer ingen sa fanten når de kalte han tyv. Kunne vert mer klargjørende å betone det somatiske. Man kaller det jo ikke depresjon når noen depper av spysjuke.

_________________
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
.
"Vårt" lysebrune-mørkerøde såkalte barnevern stjeler mennesker
> Radikalt forum mot familiedestruksjon: http://forum.r-b-v.net/<


Top
 Profile  
 
 Post subject: Re: Fødselsdepresjon
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 11:20 am 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Rinna wrote:
Barnevernet er håpløst inkompetent til å vurdere slike situasjoner, siden de blir trenet opp til å lukte "omsorgssvikt" i alle hjørner. Resultatet blir at en mor som allerede har det tøft finner at barnevernet bare gjør vondt verre. Barnevernets avlastning blir for henne en tung belastning.


Det eneste barnevernet har å tilby er nedbrytning av psyken. De som ikke allerede er deprimerte etter fødselen, vil garantert bli det av barnevernets terror.

Med barnevernets "hjelp" kan 100 % av barselskvinnene oppnå å bli deprimerte. Man skulle nesten tro at barnevernets mål var å gjøre foreldre mest mulig deprimerte slik at de ikke kan ta seg av barna på best mulig måte.

Barnevernet er omvendt barselshjelp. De som ikke har problemer med amming, vil kunne miste melken når barnevernet griper inn. Alt det som fungerer bra vil barnevernet forsøke å få til å fungere dårlig, for målet til barnevernet er å skaffe og holde på klienter for enhver pris.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 12:24 pm 
Offline
Superposter

Joined: Thu Oct 26, 2006 9:47 am
Posts: 1293
Location: Stjørdal
Jeg tror jeg personlig, dersom jeg var i en desperat situasjon og hadde født et barn i dølgsmål, ville ha vært mer tilbøyelig til å gi fra meg barnet anonymt ,når jeg allikevel ville risikere å miste det om jeg ba om hjelp.
Da ville det i det minste ikke hefte ved meg senere.....

_________________
Don't hate the media, become the media!


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 05, 2007 12:35 pm 
Offline
Superposter
User avatar

Joined: Wed Feb 08, 2006 9:48 am
Posts: 3979
Location: Sosialdiktaturet Norge
Anne Brit Raaen wrote:
Jeg tror jeg personlig, dersom jeg var i en desperat situasjon og hadde født et barn i dølgsmål, ville ha vært mer tilbøyelig til å gi fra meg barnet anonymt ,når jeg allikevel ville risikere å miste det om jeg ba om hjelp.
Da ville det i det minste ikke hefte ved meg senere.....


Hvis du hadde gitt bort barnet anonymt ville du hatt få muligheter for å spore det opp senere, dersom du skulle angre deg.

På italienske sykehus kan man føde barnet og forlate sykehuset med barnet uten å oppgi personalia, var det en innsender som skrev. Da kunne man unngå å bli sporet opp av barnevernet, dersom det jaktet på den gravide moren.

En mor kan mate barnet sitt ved hjelp av sin egen kropp. Det mest desperate en mor kan oppleve i våre dager er vel å bli jaktet på av "bekymrede" barnevernere. Enn så lenge kan ikke barnevernet forgripe seg på moren så lenge barnet er inne i morens mage. Moralen er derfor at man bør flykte i tide (før fødselen) dersom man frykter at barnevernet skal ta barnet.

_________________
“ Whoever may be guilty of abuse of power, be it Government, State,
Employer, Trade Union or whoever, the law must provide a speedy
remedy. Otherwise the victims will find their own remedy. There
will be anarchy.” Lord Denning (1899-1999)


Top
 Profile  
 
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 07, 2007 12:33 am 
Offline
Rang: Storbruker

Joined: Wed Feb 08, 2006 8:52 am
Posts: 203
Min første tanke med den luken er hva en eventuell uvillig far kan gjøre eller andre som vil straffe en nybakt mor på et eller annet vis. Følg tanken... Mor sover og den uvillige far tar barnet............ Grotesk, men sannsynlig tanke?

_________________
Image


Top
 Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum

Search for:
Jump to:  
Theme designed by stylerbb.net © 2008
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
All times are UTC [ DST ]